Suomesta loppunut työ
"Viime aikoina Suomen nostamiseksi talouskurimuksesta on esitetty Pihlajamäen mukana useita erilaisia malleja. On vaadittu työmarkkinajoustojen lisäämistä, koeaikojen pidentämistä, väliaikaista työeläkemaksujen laskemista, lisää työtunteja ja työttömyysturvan heikentämistä".
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/jyty_pihlajamaki-36550
Valitettavasti työpaikkojen katoaminen Suomesta johtuu tutkimusten mukaan automaation aiheuttamasta työn kertakaikkisesta loppumisesta. Ja toinen yksinkertainen syy on se, että Suomen viennille ei ole Nokian jälkeen ilmaantunut riittävästi houkuttelevia tuotteita, joilla olisi kysyntää, hän sanoi.
Maahanmuutoa lisäämäällä tulee töitä ? ? ?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 22:23"]
Pitäisi säätää 6-tuntinen työpäivä, niin olisi pakko palkata lisää väkeä.
[/quote]
Monet pystyvät (julkisella) tekemään työnsä 6 tunnissa ja jää aikaa vielä selailla facebookkia ja lehtiä ym.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 22:53"]
Itse asiassa palveluiden käyttö on Suomessa kasvanut huikeasti. Kauneudenhoitoala on hyvä esimerkki, ja hyvinvointiala on ollut se suurin kasvaja.
Ongelma onkin siinä, että työttömien määrän kasvu kuihduttaa myös palvelualaa. Ne taas, joilla vielä on töitä, eivät kuluta, koska pelkäävät yt:n osumista omalle kohdalle.
Pyörimme ympyrää, pahasti.
[/quote]
Mulla olisi varaa kuluttaa myös palveluihin, mutta en kuluta. Pistän rahat mieluummin säästöön.
quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 02:30"]
Siis miten voitte olla noin köyhiä? Oon lähihoitaja ja kaiken järjen mukaan mun pitäs edustaa alinta kastia. Ei mulla vain ole noin tiukkaa...
[/quote]
Olet sosiaalialalla, eikä yhtään tule mieleen?
Työttömyys on usein varma keino köyhyyteen, etenkin jo perheessä molemmat vanhemmat jäävät työttömiksi. Myös sairastuminen/loukkaantuminen ja sen myötä sairaseläke, joka ei ole kovin suuri summa (ellei ole ollut omaehtoista vakuutusta menetettyjen ansioiden varalle).
Sitten vielä yrittäjällä konkurssi, työssäkäyvällä voi olla todella vähän tunteja (mutta "liikaa" jotta toimeentulotukea ei saa), jne.
Onhan noita.
[/quote]
Jep. Työssäkäyvällä: jatkuvat, toistuvat, törkeät palkanalennukset. Lopputiliä et voi ottaa, tulee 3 kk karenssia, vähintään.
Työssäkäyntikulut niin suuret, että yhtälö on jo mahdoton. Olisi pakko päästä työttömäksi, (tai saada toinen työ) niin jäisi mukavasti jopa ruokarahaa.
Tässä mielessä varoitan kaikkia: työtön, älä ota vastaan mitä tahansa työtä, ettet jää tällaiseen loukkuun. Siitä ei ole ulospääsyä. ( toki koeajalla saa ottaa itse lopputilin ilman karenssia, muistanko tämän oikein?).
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:52"]Mutta kun poliitikkoa ja yritysjohtajaa on kivampi sättiä kuin robottia ja tietokonetta.
[/quote]
Onhan se nyt aiheellisempaa (vaikka ehkä hyödytöntä) moittia yritysjohtajaa. Ei se robotti tai tietokone ole itsekseen sinne työpaikalle tullut. Joku ihminen on sen ensin keksinyt vähentääkseen työvoiman tarvetta ja joku yritysjohtaja on sen riemusta kiljuen ostanut.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:40"]Minäkin harkitsen yhden henkilön palkkaamista. Kyse on löytyykö työmotivoitunutta ja kehittymishalukasta henkilöä johon voisi uskoa että hänellä on etenemisen halukkuutta urallaan. T. Yrittäjä nro 2
[/quote]
Pyörität jotain pikkupuljua kuitenkin. Minne se työntekijä etenee? Sinun paikallesiko?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 22:23"]
Pitäisi säätää 6-tuntinen työpäivä, niin olisi pakko palkata lisää väkeä.
[/quote]
Miksi olisi pakko? Miksi ei voisi ajaa vain toiminnot alas?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:05"]
Mitenkähän pitkään tässä pitää tätä paskasysteemiä pyörittää, kun voisi sen perustulon laittaa ja saatais hommaan järkeä.
[/quote]
Katsos kun ei tullut aiemmin mieleen. Ei muuta kuin 2000e/kk käteen jokaiselle vastineetta ja ongelmat on ratkaistu! Miksei tosiaan perustuloa oteta käyttöön, minulle ainakin kelpaa ilmainen raha kuin kreikkalaisille konsanaan.
[/quote]
Olipa typerä vastaus. Tuliko mieleen että alipalkattu työ joka ei nyt kelpaa, alkaisi kummasti kelvata kun kaikki ylimääräinen raha olisi ansioita ja ei olisi pelkoa tukien menettämisestä. Opiskelu olisi vapaampaa, kun ei olisi vastikkeellista opintotukea ja yrittäminen olisi helpompaa kun ei olisi kokonaan omillaan, vaan saisi edes perustulon.
Sitäpaitsi maksatte jo nytkin ihan saman verran työttömyyskorvauksia yms. "vastikkeetonta rahaa", koska oikein ketään ei pysty edes työllistämään ja ei voi ihmisten antaa kuolla nälkäänkään. Ei ihmisiä saa mihinkään pakottamalla ja hiostamalla, vaan antamalla vapauden ja mahdollisuuksia toteuttaa itseään.
Tämä moraalittomuuden aika syö myös työpaikkoja.
http://www.talouselama.fi/uutiset/pomon+palkka+vastaan+duunarin+palkka+nyt+373+1/a2315906
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:05"]
Mitenkähän pitkään tässä pitää tätä paskasysteemiä pyörittää, kun voisi sen perustulon laittaa ja saatais hommaan järkeä.
[/quote]
Katsos kun ei tullut aiemmin mieleen. Ei muuta kuin 2000e/kk käteen jokaiselle vastineetta ja ongelmat on ratkaistu! Miksei tosiaan perustuloa oteta käyttöön, minulle ainakin kelpaa ilmainen raha kuin kreikkalaisille konsanaan.
[/quote]
Olipa typerä vastaus. Tuliko mieleen että alipalkattu työ joka ei nyt kelpaa, alkaisi kummasti kelvata kun kaikki ylimääräinen raha olisi ansioita ja ei olisi pelkoa tukien menettämisestä. Opiskelu olisi vapaampaa, kun ei olisi vastikkeellista opintotukea ja yrittäminen olisi helpompaa kun ei olisi kokonaan omillaan, vaan saisi edes perustulon.
Sitäpaitsi maksatte jo nytkin ihan saman verran työttömyyskorvauksia yms. "vastikkeetonta rahaa", koska oikein ketään ei pysty edes työllistämään ja ei voi ihmisten antaa kuolla nälkäänkään. Ei ihmisiä saa mihinkään pakottamalla ja hiostamalla, vaan antamalla vapauden ja mahdollisuuksia toteuttaa itseään.
[/quote]
Sinä joka alapeukutat tätä olet ilmeisesti tyytyväinen että järjestelmä passivoi ihmisiä, eikä kannusta edes tekemään muuta kuin vetämään ne tuet pakollisilla vastenmielisillä rituaaleilla.
Kauneudenhoitoala kasvaa juu, niin käy aina laman aikana, se on tutkittu juttukin. Puolensa ja puolensa.
Itse asiassa palveluiden käyttö on Suomessa kasvanut huikeasti. Kauneudenhoitoala on hyvä esimerkki, ja hyvinvointiala on ollut se suurin kasvaja.
Ongelma onkin siinä, että työttömien määrän kasvu kuihduttaa myös palvelualaa. Ne taas, joilla vielä on töitä, eivät kuluta, koska pelkäävät yt:n osumista omalle kohdalle.
Pyörimme ympyrää, pahasti.