Siivous oksennustaudin jälkeen?!
Kuinka pian oksennustaudin jälkeen on "viisasta" siivota talo? Jos kotona vielä toipumassa olevia, jotka eivät kuitenkaan enää oksenna/ripuloi niin kannattaako siivous jo tehdä vai vasta sitten, kun kaikki täysin terveenä.
Entä mitkä kaikki kodin pinnat kestävät kloriittipohjaista pesuainetta? Kestääkö puiset huonekalut? Koska tuntuu ettei ole hyötyä jynssätä kloriitilla vain vessaa, kun talon muitakin pintoja sairaana varmasti kosketeltu ja mahatautipöpöt levinneet muuallekin....
Kommentit (4)
Mielestäni nyt voi jo oikein hyvin siivota. Minä en koskaan ole tehnyt mitään suursiivousta oksutaudin jälkeen, mutta sen aikana olen todella tarkka oksennusten siivoamisesta ja vessahygieniasta. Oksennukset pyyhitään tarkoin pois ja käytetään vaihdettavia alusia sängyssä. Sairaan lapsen laitan patjalle lattialle, jolloin hänen on helpompi oksentaa vatiin tai ämpäriin ilman että sänky sotkeutuu. Vaihdan pyyhkeitä joka päivä ja sairailla on oma pyyhkeensä. Mielestäni normaali siivous riittää kun vessan pyyhkii kloriitilla ja pitää huolen, etteivät sairaat ota jääkaapista itse tavaraa ja käpälöi ruokia. Käsihygieniaa on syytä tehostaa eli käsiä pestään normaalia useammin. Näin toimien meillä harvoin on koko perheen kiertäviä epidemioita.
Ovenkahvat yms. voi ja kannattaa pyyhkiä kloriitilla. Muille pinnoille ihan tavallisella siivousaineella putsaus.
Kaikki pinnat kestää kloriittia. Itse pesen sillä kaikki. Miksei kestäis, sillähän on vain kankaisiin valkaiseva vaikutus, niitäkään ei valkaise laimennettuna, ellei jätä kloriittiveteen likoamaan.
up