Avoimessa yliopistossa opiskelu
Miten tarkkoja ollaan siitä, että perusopinnot ovat suoritettu vähintään arvosanalla 3, jotta ainaopintoja pääsee lukemaan? Ja ei riitä, että ka on 3? Itsellä arvosanoja siis välillä 2-5 ja mietin pitääkö lähteä korottamaan.
Kommentit (7)
Perusopintojen arvosana taikoittaa opintojen painotettua keskiarvoa, jota kokonaisuudesta vastaava opettaja voi vielä oman harkintansa mukaan viilata johonkin päin. Se ei siis ole keskiarvo, vaan painotettu keskiarvo. (Td. Kuudenopintopisteen arvosana painaa keskiarvon laskemisessa kuusi kertaa enemmän kun yhdn opintopisteen arvosana).
Lisäksi ainakin meillä on sääntö, että johdantokurssin (=perusopintojen metodikurssin) pitää olla suoritettu vähintään kolmosella, jotta voi jatkaa aineopintoihin ja aineopinnoissa kandiseminaarin vähintään kolmosella, jotta voi jatkaa syventäviin. Tätä ei ehkä ole kaikkialla.
Onko jossain avoimen opinnoissa todella noita keskiarvorajoja? Nehän on kuitenkin maksullisia kursseja.
Eiköhän kaikissa aineissa ole tuo keskiarvoraja nykyään. Eli aineopintoihin pääsee vasta, kun perusopinnoista on kolmonen.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:42"]
Eiköhän kaikissa aineissa ole tuo keskiarvoraja nykyään. Eli aineopintoihin pääsee vasta, kun perusopinnoista on kolmonen.
[/quote]
Itse tässä juuri keväällä tein Helsingin avoimessa yo:ssa yhteiskuntapolitiikan perus- ja aineopinnot enkä törmännyt ko. käytäntöön. Siksi tässä ihmettelen.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:42"]
[/quote]
Itse tässä juuri keväällä tein Helsingin avoimessa yo:ssa yhteiskuntapolitiikan perus- ja aineopinnot enkä törmännyt ko. käytäntöön. Siksi tässä ihmettelen.
[/quote]
Ainakin Jyväskylässä on ihan arkipäivää. Hyvä tietää, että alle kolmosen keskiarvolla voi suorittaa aineopinnot Helsingissä.
Olen ymmärtänyt että painotettu keskiarvo pitää olla yli 3 eli saisi olla joku kakkonenkin joukossa, jos ka ylittää tuon.