Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tiedän, miksi en ole viime vuonna lahtunut.

Vierailija
24.01.2022 |

Minulla oli vuosi sitten täällä ketju, miksi en laihdu. Yritin laihduttaa 8 kiloa normipainon ylärajalta. Tai laihduin tyyliin 100 g viikossa. Laskin kaloreita, joka ikisen suupala. Tein sen oikein. Sain teiltä paljon vinkkejä, kiitos niistä.

Lopetin kaloreiden laskemisen, kun se oli niin turhauttavaa. Laihduin viisi kiloa ja lihoin kolmisen kiloa takaisin syksyllä.

Nyt olen tosi paljon tutkinut, mitä minun pitäisi tehdä toisin. Haluaisin sen viisi kiloa pois. Ja olen tullut siihen tulokseen, että yksinkertaisesti söin liikaa. Normikulutukseni on paljon pidempi kuin arvioimani 2000 kaloria. Koska teen etätöitä, koska olen vaihdevuosi-ikäinen, koska arkiliikkumiseni on huomattavasti pienempää kuin nuorena.
Kun söin 1500 kaloria, niin ei siinä ollut 500 kalorin alenemaa. Siinä oli vain 200-300 kalorin alenema.

Tähän tulokseen olen tullut. Ajatuksia?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan 5 kg aika paljon, jos laihduttaa normaalipainon sisällä. Ei olisi kannattanut lihoa kolmea niistät takaisin. Pitää syödä jatkossa pysyvästi uuden painon mukaisten kalorien rajoissa. Laihdutin viime vuonna 3 kg normaalipainon sisällä. Tänä vuonna tavoitteena 2 kg. Tavoitteena pysyvä painononpudotus ja näin ollen muutos saa olla hidas. Paluuta suurempiin kalorimääriin ei ole. Syön nyt 1400-1500 kaloria päivässä. Jos liikun, niin enemmän.

Ei niin olisi kannattanut. Kaksi niistä tuli all inclusive -lomalla syksyllä ja kolmas jouluna.

Olen myös sen oppinut, että painon pitämisessä hyvänä ei saa herpaantua hetkeksikään. Ei vain voi ajatella, että nyt pidän taukoa. Yhden päivän voi mässätä, mutta ei enempää.

Tämäkin oppi on tullut vasta nyt. Alle kolmekymppinä sain syödä suklaalevyn päivittäin, että näkyi jossain. Nyt en ole suklaata syönyt enää 15 vuoteen. Mässytän jotain muuta.

Ap

Tunnistan myös tuon ongelman, valitettavasti. T: vastaaja 4 

Vierailija
22/30 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen, miten edelleen suositellaan yleisesti naisille jotain 2000 kaloria per päivä. Minä lihoisin tuolla melkoista tahtia. Edes kunnon liikuntapäivänä en todellakaan tarvitse noin paljoa ruokaa enkä edes jaksaisi syödä noin paljon, ellei ruoka ole todella kaloripitoista. Sitten sanotaan että esimerkiksi 1400 on kaltaiselleni pätkälle "aivan liian vähän" vaikka söisin terveellistä ruokaa mahan täyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että osuit juuri oikeaan!

Suurin osa ihmisistä yliarvioi TÄYSIN oman kulutuksensa. Laihdutukseen suosittelen seuraavaa: Älä laske liikunnasta kulutettuja kaloreita. Pyri yliarvioimaan ruuasta saadut kalorit, ja jätä liikunnat laskematta. 

Esimerkkinä minä, viikon urheilut: kolme juoksulenkkiä, kaksi tunnin kävelyä. Normaali juoksulenkkini on 5 km. Kun googlesta katson 5 km lenkin kulutus, tulos on 300-400 kaloria. Okei, arvioin tuosta puolivälistä, kun tuntuu rankalta, eli 350 kaloria. 

Kun otankin tarkemman laskurin ja merkitsen sinne painoni (55kg) ja tarkat kilometri- ja aikamäärät, kulutankin vain alle 280 kaloria. Eli yliarvioin kulutukseni 70 kalorilla. Näitä 3 kpl, olenkin viikossa yliarvioinut 210 kcal.

Kuntoplussan mukaan tunnin kävely kuluttaa noin 300 kaloria, mutta nostaa kulutusta myös pidempään. No, olisiko kokonaisvaikutus noin 400 kcal. Ja taas oikeasti tarkka laskuri: Jos kävelen keskivertovauhtia, kulutankin tunnissa vain 160 kcal. Yhtäkkiä yliarviointia onkin 2x240 kcal eli 480 kcal. Nämä yhteensä tuo jo 690 kcal yliarvion viikossa. Tämä vastaa kymmenen viikon aikana yhtä laihdutettua kiloa. Siihen jos otetaan vielä vähän leveäperäisemmät alkuperäiset arviot ja syödyt kalorit myös silmämääräisesti arvioituna, ollaankin helposti noin 2000, jopa 3000 kaloria pielessä viikkoarvioissa.

Vierailija
24/30 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa??? Olen koko ikäni tiennyt että ihminen ei saa syödä enemmän kuin kuluttaa. Kansakoulusta asti tämä on ollut selvä. Ja tämä on nyt joku saakelin uusi ilmiö? Että jos et laihdu, syöt liikaa? Anna mun kaikki kestää teidän uusavuttomien kanssa! Herraisä!

Mitä uusavuttomuutta se on, että noudattaa ohjeita? Tässähän keskustellaan nimenomaan ohjeista ja on yleinen ohje, että laihduttaessa on hyvä syödä 1500 kaloria. Kukaan ei koskaan kirjoita, että monelle tuo 1500 on normikulutus, jolla ei laihdu.

Vierailija
25/30 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää te listaa tehkö siitä mitä syötte! Jos haluatte laihtua, syökää vähemmän! Mitä hiton kaloriataulokkoa siihen tarvii? Ei mitään!

Minulle kalorilaskuri on ollut kullanarvoinen. Vasta sitä täyttämällä olen tajunnut syöväni liikaa. Ei minulla ainakaan ole mitään intuitiota, joka kertoisi, olenko syönyt riittävän vähän.

Minä lasken kaloreita, koska en halua kieltäytyä mistään. Ostin yksi päivä runebergintortun ja ajattelin, että syön yhden. Sitten katsoin taulukosta, että yhdessä tortussa on 450 kaloria. Söin puolet. Kiitos kalorilaskurin, että tajusin syödä vain puolet.

Ap

Vierailija
26/30 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö vähemmän kuin kulutat. Simple as that.

Voit myös maksaa fitness muijalle tai bull mentulalle muutaman satasen kuussa että sanoo tämän saman, jos koet että silloin tehoaa paremmin.

Vierailija
27/30 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
28/30 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

Vierailija
29/30 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lyhyt nainen, esimerkiksi 160cm niin päivittäinen kulutus ei todellakaan ole lähelläkään sitä 2000 kaloria, varsinkin jos tekee istumatyötä ja ei hirveästi kuntoile. Se on enemmänkin siinä 1500 ja alle paikkeilla.

Itse lyhyenä naisena olen laihduttanut syömällä 1200 kaloria. Kun punnitsee kaiken ja tekee itse ruuat, niin kyllä 1200 kalorilla saa paljon syötyä. Ei tarvitse nälkää nähdä. 

Vierailija
30/30 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 176 cm.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme