Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntui kuin jonkinlainen varjo olisi kadonnut selkäni takaa vahtimasta minua

Vierailija
25.05.2015 |

Minut kastettiin onnelliseen perheesen, elämä oli uutta ja mielenkiintoista. Kasvoin ja sain ystäviä. Sain sillämäärin kristityn kasvatuksen että kävin jopa erilaisilla uskonnollisilla messuilla isovanhempieni kanssa. Uskoin ja luotin täysin että jonkinlainen suojelusenkeli pitää minua silmällä, näin minulle oli aina kerrottu. Elämä jatkui ja koin muutoksia, kävin rippikoulun ja sain uusia ystäviä. Elämä muttui jossain vaiheessa siihen pisteeseen että olin masentunut, menetin osan ystävistäni ja elämä löi kylmällä nyrkillä kasvoihin. Silti uskoin täysin että vaikka minulla ei olisi ystäviä, minulla olisi silti edes yksi ystävä, siellä ylhäällä. Rukoilin joka ilta ennen nukkumaanmenoa Jumalaa että hän auttaisi minua ja olin varma että hän auttaa. Vuodet kuluivat ja olin silti varma että hän auttaa. Kului kaksi vuotta, olin samassa pisteessä. Elämäni oli mennyt vielä pahempaan suuntaan, silloin yhtenä iltana tajusin ettei jumala auta. Jumala ei ole edes kuunnellut minua, jumalalla ei ole minulle minkäänlaista suunnitelmaa minulle. Jostain syystä sain käsiini stephen hawkingin kirjan Ajan lyhyt historia". Se iski minuun kovasti. Ajatus tähdistä ja taivaista jotka jumala loi, alkoi kuulostaa absurdilta. Kosmologiasta tuli minulle pakkomielle ja pyrin lukemaan ja oppimaan enemmän ja enemmän. Ajatus tiheästä kaasupilvestä josta syttyi tähti kuullosti uskomattoman mielenkiintoiselta ja hienolta. En enää viettänyt yötä rukoillen vaan luin tietokirjallisuutta. Erosin kirkosta ensimmäisenä päivänä kun täytin 18. Kaikki perhepiirini henkilöt kuuluvat kirkkoon ja ovat saaneet kristillisen opetuksen. En kertonut siitä vanhemmilleni. Tuntui kuin jonkinlainen varjo olisi kadonnut selkäni takaa vahtimasta minua. Minun oli erittäin helpottunut ja vapaa olo. Richard Dawkinsin kirjaa, God Delusion lukiessani tiesin että maa, ihmiset ja eläimet eivät ole jumalan käsialaa vaan luonnon ja evoluution. Sukuun syntyi uusia lapsia, joiden kastejuhliin minun oli tultava, en enää katsellut ympärilleni hymysuin tietämättä mitään vaan koko tilaisuus oksetti minua. Papin kastellessa lapsen päätä ja lausuessaan rukouksia halusin avata suuni ja keskeyttää koko tilaisuuden. Tämäkin lapsi saattaa kasvaa tähän maailmaan tietämättömänä ja uskoa että hän joutuu palamaan helvetissä jos ei usko mitä tämä muinainen kirja kertoo. Tämä virus nimeltä uskonto syövyttää yhä useamman mielen. Sen nimissä tehdään päivittäin surmia ympäri maailmaa ja se on syrjäyttämässä yleisen tieteellisen opetuksen ja sivistyksen. "Revealed faith is not harmless nonsense, it can be lethally dangerous nonsense. Dangerous because it gives people unshakeable confidence in their own righteousness." Se on kytkettävä pois nyky-yhteiskunnasta.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon ja toivon, että läheisesi rukoilevat puolestasi, eivätkä ne rukoukset mene hukkaan. Teorioita riittää, ja niitä kumotaan varmasti kiihtyvään tahtiin, koska tieteellistä tutkimustakin on sen verran paljon. Tuolta löytyy suositeltavaa katsottavaa sellaiselle, joka on tieteestäkin kiinnostunut:

Vierailija
2/43 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 15:29"]

Uskon ja toivon, että läheisesi rukoilevat puolestasi, eivätkä ne rukoukset mene hukkaan. Teorioita riittää, ja niitä kumotaan varmasti kiihtyvään tahtiin, koska tieteellistä tutkimustakin on sen verran paljon. Tuolta löytyy suositeltavaa katsottavaa sellaiselle, joka on tieteestäkin kiinnostunut:

[/quote]

Minkä uskonnon jumalaa toivot tuon läheisten rukoilevan? Allahia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet uskonnottomat ajattelijat ovat esittäneet, että tiede ei jätä tilaa uskonnoille muuna kuin ”historiallisesti ja kulttuurisesti tärkeänä todellisuuspaon muotona”[71]. Ateististen arvostelijoiden mukaan uskonto on säilynyt yhteiskunnassa jäänteenä ajoilta, jolloin ihmisten tieto todellisuudesta oli rajoittuneempaa.[72]

Esimerkiksi filosofi Kai Nielsenin mukaan on suorastaan uskomatonta, että eräät oppineet ajattelijat saattavat kannattaa jumalauskoa. Nielsenin mielestä luonnolliseen, naturalistiseen todellisuuskäsitykseen luontevasti liittyvä ateismi on nykyajan järkevän ihmisen valinta ja osa yleissivistystä.[73] Kukaan järkevä ihminen ei yksinkertaisesti voi enää suhtautua jumalauskoon tosissaan. Nielsenin mukaan ateismia ei kuitenkaan pitäisi omaksua pelkkänä itsestäänselvyytenä, vaan sen puolesta tulisi käydä kamppailuun älyllisesti vahingollisia uskonnollisia harhoja vastaan.[74]

Filosofi Ilkka Niiniluodon mielestä uskontojen pyhiin kirjoituksiin nojautuva käsitys todellisuutta koskevan tiedon hankkimisesta ja perustelemisesta on ristiriidassa tieteen menetelmän kanssa.[53][75] Tiede pyrkii kertomaan millainen todellisuus on, etsimään totuutta, hankkimaan tietoa todellisuudesta. Tieteellinen menetelmä, jossa tietoa tavoitellaan avoimesti, arvostelevasti ja julkisesti koeteltavin havainnoin, on tieteen puolestapuhujien mielestä tehokkain ja järkiperäisin käsitysten muodostamisen menetelmä. Esimerkiksi Charles S. Peirce korosti itseäänkorjaavan tieteellisen menetelmän ylivertaisuutta ”itsepäisyyden”, ”arvovallan” ja ”apriorisen” eli kokemuksesta riippumattoman käsitysten muodostamisen menetelmään nähden.[76]

Ilkka Niiniluodon mukaan käsitys todellisuudesta on uskonnollinen, jos siihen sisältyy väitteitä, joiden ainoana tukena on vetoaminen joihinkin uskonnollisiin arvovaltoihin (esimerkiksi uskonnollisiin kirjoituksiin) tai henkilökohtaisiin uskonnollisiin kokemuksiin. Vaikka tieteessä ei olekaan ehdottomia takeita totuudesta, tieteellisten ja uskonnollisten väitteiden ristiriitatilanteessa on Niiniluodon mukaan järkiperäisempää hyväksyä tieteen tulokset. Näin ei tule menetellä siksi, että ne välttämättä olisivat tosia, vaan siksi, että ne on saavutettu kriittisen ja julkisesti valvottavissa olevan menetelmän avulla. Arvovaltoihin tai elämyksiin vetoavia perusteluja ei voi Niiniluodon mukaan pitää todistusvoimaisina, sillä ne rikkovat kriittisyyden ja puolueettomuuden menetelmällisiä vaatimuksia. Niiniluodon mukaan mikään arvovalta ei voi vaatia tieteessä itselleen ikuista asemaa. Vetoaminen uskonnollisiin arvovaltoihin sisältää lisäksi kehäpäätelmän. Yksityisten henkilöiden omat kokemukset ja elämykset eivät ole sisällöltään julkisesti koeteltavissa, joten ne eivät kelpaa todistusaineistoksi niiden kohteen olemassaolosta. Nämä elämykset voidaan kyllä asettaa psykologian tutkimuskohteeksi ja niiden syntytavalle voidaan pyrkiä antamaan tieteellinen selitys.[77]

Uskontoa vastaan on esitetty arvostelua myös moraalisin perustein: uskonnot saavat aikaan sotia, tappamista ja kärsimystä. Uskonnottomat moraalifilosofit kuten Mario Bunge ovat esittäneet, että monet uskonnolliset näkemykset uskonnon oppien mukaan elämisen palkitsemisesta ikuisessa elämässä edustavat itsekästä nautinnontavoittelua. Uskonnon arvostelijoiden mielestä on vaarallista, että kärsimyksen tuottaminen tai tappaminen eivät ole ikuiseen, ei-ruumiilliseen elämään uskovalle moraalisesti kauhistuttavimpia asioita.[78] Arvostelijoiden mukaan kyseenalaistamaton usko on johtanut liian usein siihen, että ihmiset ovat tuhonneet ja tappaneet. Esitetyistä historiallisista esimerkeistä tunnetuimpia ovat ristiretket, uskonnolliset sodat, inkvisitio ja noitavainot.[79]

Uskontotieteilijä Ilkka Pyysiäisen mukaan uskonto on osa arkiajattelua, joka on ristiriidassa tieteen kanssa. Pyysiäisen mukaan ihmislaji on kehittynyt ympäristössä, joka ei ole suosinut nimenomaan tieteellisen ajattelun kehitystä. Monien ihmisten on edelleen helpompi uskoa esimerkiksi ihmeisiin kuin suhtautua arvostelevasti omiin käsityksiinsä. Siksi uskonnottomat ovat monissa maissa vähemmistö. Nykyisin ihmisen ympäristö on kuitenkin erilainen. Kun tieteellinen tieto leviää hyvin laajalle ihmisten keskuuteen, siitä tulee eräänlainen normi: tietämättömien alkaa olla vaikeaa saada muiden luottamusta ja menestyä yhteisössä.

Lähde Wikipedia Ateismi

Vierailija
4/43 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep

Vierailija
5/43 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallista tekstiä tuo wikipediasta lainattu.

Vierailija
6/43 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALLELUJAAAAAa

Vierailija
7/43 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi uutukaista toimintaa vihata uskontoa.... Keksitkö tänään tämän uniikin idean?

Vierailija
8/43 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 00:09"]

Tosi uutukaista toimintaa vihata uskontoa.... Keksitkö tänään tämän uniikin idean?

[/quote]

eikun siis eilen

Vierailija
9/43 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ne Hawkinsin teoriatkin ovat teorioita. Silti minusta kannattaa kuunnella järjen ääntä. Olet jotenkin vinksahtanut, kun et kestä sitä, että toiset uskovat ihan oikeasti Jumalaan. Ehkä he eivät uskokaan luoja-Jumalaan, vaan Jumalaan, joka on rakkaus ja he tietävät, että heillä on sielu.

Vierailija
10/43 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:17"]Uskonnoista on jotain hyvääkin. Ne voi auttaa ihmisiä vaipumasta masennukseen ja auttaa pääsemään irti päihteistä tai muista ongelmista. Auttaa tekemään hyvää.
Tärkeintä että itse onnellinen elämässään. Ei tuomita kaikkia? [/quote] Niin ja en
kuulu kirkkoon. Olen silti hengellinen

[/quote]

Kai sentään palkkasi edes saat seurakunnasta? Etkai vapaaehtoisesti ilman korvausta tuollaista paskaa tulisi kirjoittamaan? Parempi olisi päästä masennuksista ja päihdeongelmistä, terapioilla ja muilla hoidoilla, kuin alkaa mielikuvitusolentoja palvomaan. Usein kun tuollainen heikossa elämäntilanteessa oleva saadaan huijattua johonkin uskontohaaraan niin tekevät itsemurhan kun ymmärtävät kuinka idiootteja ovat olleet.
[/quote]

En saa palkkaa seurakunnasta.[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:17"]Uskonnoista on jotain hyvääkin. Ne voi auttaa ihmisiä vaipumasta masennukseen ja auttaa pääsemään irti päihteistä tai muista ongelmista. Auttaa tekemään hyvää. Tärkeintä että itse onnellinen elämässään. Ei tuomita kaikkia? [/quote] Niin ja en kuulu kirkkoon. Olen silti hengellinen

[/quote]

Kai sentään palkkasi edes saat seurakunnasta? Etkai vapaaehtoisesti ilman korvausta tuollaista paskaa tulisi kirjoittamaan? Parempi olisi päästä masennuksista ja päihdeongelmistä, terapioilla ja muilla hoidoilla, kuin alkaa mielikuvitusolentoja palvomaan. Usein kun tuollainen heikossa elämäntilanteessa oleva saadaan huijattua johonkin uskontohaaraan niin tekevät itsemurhan kun ymmärtävät kuinka idiootteja ovat olleet.
[/quote]

En saa seurakunnalta mitään. En edes ole jäsen.Tiedän monta keitä hengellisyys tai jokin uskonto on auttanut elämän ongelmissa mutta en ketään kuka olisi uskonpuutteen takia tehnyt itsemurhaa.

Jokainen tehköön kuten hyvältä tuntuu.

Vierailija
11/43 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi mutta tl;dr

Vierailija
12/43 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:28"]

"Kastettiin perheeseen"? Mitä ihmettä?

[/quote]

Sinulla on ilmeisesti hahmotushäiriö? Lauseestasi unohtui myös sanat Minut ja Onnelliseen. Tsemppiä lukihäiriösi kanssa elämiseen.

Vierailija
13/43 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no ääripääsä toiseen. Tieteellisyyskin on uskonto, erittäin raadollinen ja mitätöivä sellainen. Mutta jos se sopii, mikäs siinä. Mutta jos kadottaa kaiken henkisyyden elämästään, saattaa alkaa ahistaa tarkoituksettomuus?

Vierailija
14/43 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:46"]

Jaa, no ääripääsä toiseen. Tieteellisyyskin on uskonto, erittäin raadollinen ja mitätöivä sellainen. Mutta jos se sopii, mikäs siinä. Mutta jos kadottaa kaiken henkisyyden elämästään, saattaa alkaa ahistaa tarkoituksettomuus?

[/quote]

Minusta on surullista jos yrittää hengellisyydestä saada apua tarkoituksettomuuden tunteeseen. Silloin ajautuu vain ojasta allikkoon. Älä turhaan sekoita tiedettä ja uskontoa, et vaikuta kummastakaan sen koommin mitään tietävän.

Vierailija
15/43 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:47"]

[/quote]

Minusta on surullista jos yrittää hengellisyydestä saada apua tarkoituksettomuuden tunteeseen. Silloin ajautuu vain ojasta allikkoon. Älä turhaan sekoita tiedettä ja uskontoa, et vaikuta kummastakaan sen koommin mitään tietävän.

[/quote]

ei mua kiinnosta kummastakaan sen koommin enempää tietääkkään, se riittää kun tiedän totuuden maailmasta ja itsestäni. kaikki ylimääräinen on turhaa sen lisäksi ja haitallista

Vierailija
16/43 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:37"]

Olen 18 vuotias tyttö ja olen harkinnut vakavasti Islamiin kääntymistä? Olen noin vuoden ajan tutkinut Koraania ja tullut uskoon. En ole kumminkaan vielä muodollisesti kysellyt asiaa miltään Imaamilta tai sen sellaiselta, lähinnä siksi että Islam on Suomessa toistaiseksi vielä varsin epäjärjestäytynyttä, ja kotipaikkakunnallani ei ikävä kyllä ole moskeijaa. Toivottavasti tämä muuttuu pian.

[/quote]

Voi voi tyttörukka. Vain Jeesus Kristus voi sinut pelastaa ikuiselta helvetiltä.
[/quote]

Millähän perusteella?
Tätä mä olen AINA ihmetellyt.
Miksi kristinusko ja joku jeesus olisi mukamas se maailman ainoa oikea uskonto?
Entäs kun mä en usko jumaliin, en jesseen, enkä muuhunkaan kristinuskon tms hömpötyksiin.
Mä kyllä uskon johonkin ylempään voimaan, mut mulle se on Karma. Se ei ole jumala, eikä yhteenkään uskontoon liittyvä. Vaan se on mun näkemys asioista.
Sun mukaas mä palan helvetin liekeissä, mun mukaan sä taas päädyt Karman kostin uhriksi. Kumpi meistä on oikeassa?

Vierailija
17/43 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:47"]

[/quote]

[/quote]

ei mua kiinnosta kummastakaan sen koommin enempää tietääkkään, se riittää kun tiedän totuuden maailmasta ja itsestäni. kaikki ylimääräinen on turhaa sen lisäksi ja haitallista
[/quote]

Siis oikean totuuden maailmasta vai vain oman totuutesi maailmasta?

Vierailija
18/43 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:47"] [quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:46"] Jaa, no ääripääsä toiseen. Tieteellisyyskin on uskonto, erittäin raadollinen ja mitätöivä sellainen. Mutta jos se sopii, mikäs siinä. Mutta jos kadottaa kaiken henkisyyden elämästään, saattaa alkaa ahistaa tarkoituksettomuus? [/quote] Minusta on surullista jos yrittää hengellisyydestä saada apua tarkoituksettomuuden tunteeseen. Silloin ajautuu vain ojasta allikkoon. Älä turhaan sekoita tiedettä ja uskontoa, et vaikuta kummastakaan sen koommin mitään tietävän. [/quote]   ei mua kiinnosta kummastakaan sen koommin enempää tietääkkään, se riittää kun tiedän totuuden maailmasta ja itsestäni. kaikki ylimääräinen on turhaa sen lisäksi ja haitallista [/quote] Siis oikean totuuden maailmasta vai vain oman totuutesi maailmasta?

[/quote]

oman, oikean totuuteni. Totuus on olemassa ja totuutta ei voi vääristää. Totuudesta on moneksi mutta on vain yksi totuus

Vierailija
19/43 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:47"] [quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 22:46"] Jaa, no ääripääsä toiseen. Tieteellisyyskin on uskonto, erittäin raadollinen ja mitätöivä sellainen. Mutta jos se sopii, mikäs siinä. Mutta jos kadottaa kaiken henkisyyden elämästään, saattaa alkaa ahistaa tarkoituksettomuus? [/quote] Minusta on surullista jos yrittää hengellisyydestä saada apua tarkoituksettomuuden tunteeseen. Silloin ajautuu vain ojasta allikkoon. Älä turhaan sekoita tiedettä ja uskontoa, et vaikuta kummastakaan sen koommin mitään tietävän. [/quote]   ei mua kiinnosta kummastakaan sen koommin enempää tietääkkään, se riittää kun tiedän totuuden maailmasta ja itsestäni. kaikki ylimääräinen on turhaa sen lisäksi ja haitallista [/quote] Siis oikean totuuden maailmasta vai vain oman totuutesi maailmasta?

[/quote]

oman, oikean totuuteni. Totuus on olemassa ja totuutta ei voi vääristää. Totuudesta on moneksi mutta on vain yksi totuus

[/quote]

Olet oikeassa. On vain yksi tieteellinen totuus.

Sinä sen sijaan sekoitat totuuden ja maailmankatsomuksen. Maailmankatsomuksesi mukaan voit olla vaikka noita, mutta totuutta se ei ole.

Vierailija
20/43 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiede on paskaa

TÖRKEÄÄ LAP SEN HYVÄKSIKÄYTTÖÄ!!!

kuolemam tuomiom takaisi suomee. tämä on kans an  tah to

kaliaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän