Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Wilma-viestiä pukkaa!!

Vierailija
25.05.2015 |

Voisko ihanat opettajat kirjoittaa noi Wilma-viestinsä pikkasen kootummin ja ennakoiden?

Vähän väliä jomman kumman lapsen opettaja lähettää viestiä tämän kuun aikatauluista. Vikana mm. nämä:

Ensiviikon torstaina ja toissaviikon tiistaina, ylihuomisesta seuraavana, viikolla 23 keskiviikkona: KATO VITTU PÄIVÄMÄÄRÄT KALENTERISTA!

Korjaus edelliseen wilmaviestiin, xx-tapahtumaa siirretään viikolla: NIIN KOSKA SE NYT SITTEN ON, ONKO VAIVAA KERTOA SUORAAN?

Tarkennus ohjelmaan, tarkennuksen tarkennus ja tarkennuksen tarkennuksen tarkennus: VOISKO MITENKÄÄN PÄÄTTÄÄ KERRALLA?

3.5. lähetetään koottu viesti toukokuun ohjelmasta, jossa kerrotaan kerrankin kivassa rivissä tapahtumat. Tosin ne kerrotaan vasta 15.5. alkaen, ja taas joutuu kaiveleen vanhoista viesteistä, mitä tapahtui 3.-14.5. Ellei ne ole jo hovissa muuttunut. Lisäksi 16.5. tulee päivitys, jossa ei kerrota samalla listalla kaikkea, vaan rippeitä tonne väliin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:44"]

Wilma-viestejä parempi olis Wilma-kalenteri, johon ois merkitty normista poikkeavat jutut ja kokeet.

[/quote]

Onhan siellä ne lukkarit, joihin voisi kaiketi kirjata. Mut ei. Meilläpäin ne loistaa tyhjyyttään. -ap-

[/quote]

Lukujärjestyksiä pääsee ainakin meillä muuttamaan vain hallinnon koneilta ja niihin tulevat automaattisesti järjestelmästä oppilaiden tunnit, kunhan ne on ensin rehtori/lukujärjestysten laatija palkittanut. Ne eivät ole siis mitään viikko tai päivä kerrallaan helposti muokattavia päivyreitä, eikä niihin pääse edes kukaan riviopettaja tekemään mitään muutoksia.

Vierailija
2/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajillakin on oma kiireensä ja stressinsä. Ilmoittaa on pakko, mutta ei ehdi sommitella, sen kuin ajatuksenvirtaa vain näppiksestä. Miksi kuvitellaan opettajan työn jotenkin poikkeavan muista nykyajan työpaikoista? Vanhemmilla on kyllä stressiä ja vitutusta luvan kanssa, kun aikataulutkin kusee, mutta opettajan pitää edelleen olla pyhimys, joka tekee työtään aamusta yöhön silkasta kutsumuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 01:29"]

Ap kirjoittaa ihan asiaa. Itse lisäisin tuohon vielä sen, että nyt kun poika lukiossa niin välillä ilmestyy Wilmaan viestejä AAMULLA ja ne viestit sitten pitäisi käydä lukemassa ennen kouluun lähtöä. Siellä saattaa olla esim "Olen sairaana, ei aamutunteja tänään." Tunnit siiretty luokkaan 1234", "Tänään onkin xxx tunnin tilalta YYY" jne. Oikeesti, kuka kumma kuvittelee että oppilas käy katsomassa Wilman joka aamu ennen kouluunlähtöä?

[/quote]

Vielä jokunen vuosi sitten, kun näitä järjestelmiä ei ollut, oppilaat vaan menivät koululle huomatakseen, että tunnit on peruttu tai siirretty. Mitään merkittävää eroa ei ole. Yhä edelleen opettajat ja heidän lapsensa sairastuvat, yhä edelleen tulee muutoksia. Ainoa, mikä on muuttunut, on se, että nyt tieto voi ehtiä joillekin ennen koulun alkua. Vituttaahan se toki niitä, jotka kuulevat asiasta vasta liian myöhään, mutta onko se lähtökohtaisesti parempi, että jotkut saavat kuitenkin tiedon vai ettei kukaan saa. Eli mikä ongelma siinä nyt sitten on, että Wilmasta voi aamulla lukea, jos sattuu sitä aamulla käyttämään?

Vierailija
4/25 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että jos kiroilee anonyymisti, kuvitellaan että irl käytös on samanlaista. Ei ole, älä huoli, olen oikein mukava ja ymmärtäväinen, eikä opettajat kärsi siitä, että minua vituttaa heidän epäselvyys, kalenterin puute, alati muuttuvat suunnitelmat ja kymmenien tulosteiden (puutteellinen) pino, mistä pitää päätellä tulevat aikataulut. -ap-

Vierailija
5/25 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut tuon wilmoittelun omalta kohdaltani sillä lailla, että en seuraa koko paskaa ollenkaan. Ihan hengissä ollaan.

Vierailija
6/25 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma-viestejä parempi olis Wilma-kalenteri, johon ois merkitty normista poikkeavat jutut ja kokeet.

Vierailija
7/25 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusjuttuja pitäisi olla, että ilmoitetaan päivämäärä (ja mielellään viikonpäivä) ja katsotaan se viesti ennen lähettämistä. Onpa harmillista menoa koululla.

Vierailija
8/25 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli opettajan pitäisi kirjoittaa samat tapahtumat ja aikataulut moneen kertaan, koska sinä et viitsi niitä printanta / kirjata ylös?

Kuinka uusavuton huoltaja oikein voi olla?

Jos olen kertaalleen viestinyt vanhemmille toukokuun kahden ensimmäisen viikon aikataulut, niin en todellakaan toista niitä siinä vaiheessa, kun viestitän myöhäisempien viikkojen aikatauluja. Jos huoltaja on niin onneton, ettei osaa asioita laittaa itselleen muistiin yhden viestin perusteella, niin voi voi. Ehkä huoltajan kannattaisi siinä vaiheessa satsata oman arkensa hallintaan.

Vierailija
9/25 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:44"]

[/quote]

Onhan siellä ne lukkarit, joihin voisi kaiketi kirjata. Mut ei. Meilläpäin ne loistaa tyhjyyttään. -ap-

Vierailija
10/25 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 23:50"]eli opettajan pitäisi kirjoittaa samat tapahtumat ja aikataulut moneen kertaan, koska sinä et viitsi niitä printanta / kirjata ylös?

Jos olen kertaalleen viestinyt vanhemmille toukokuun kahden ensimmäisen viikon aikataulut, niin en todellakaan toista niitä siinä vaiheessa, kun viestitän myöhäisempien viikkojen aikatauluja. Jos huoltaja on niin onneton, ettei osaa asioita laittaa itselleen muistiin yhden viestin perusteella, niin voi voi. Ehkä huoltajan kannattaisi siinä vaiheessa satsata oman arkensa hallintaan.
[/quote]

Jos työhösi kuuluu informaation jakaminen ihmismassoille, niin ihan itsesikin vuoksi tee se kunnolla. Eipähän tule lisäkysymyksiä. Ei ole vaikeaa laittaa päivämäärää sen sijaan että sanoo "siirtyy viikolla eteenpäin". Itse olen sekä opettaja että opiskelija ja teen töitä monelle eri työnantajalle, ja olen oppinut arvostamaan informaatiota joka on ytimekästä ja täysin yksiselitteistä.

Vierailija
11/25 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli opettajan pitäisi kirjoittaa samat tapahtumat ja aikataulut moneen kertaan, koska sinä et viitsi niitä printanta / kirjata ylös?

[/quote]

Opettajallakin arki helpottuis, jos etsis jostain kalenterin itselleen? Sä nyt varmaan haluat ymmärtää tahallaan väärin, mutta kun missään ei ole mitään, mistä voisi tarkistaa, mikä meininki, mitkä tapahtumat voimassa, mitkä siirretty, mihin tullut uudet ohjeet. Jos aikataulujen kertominen olisi systemaattista, että parin viikon välein lähetetään uudet aikataulut, ei olisi ongelmaa. Mutta kun kahden päivän välein tulee epämääräisiä kirjallisia muutoksia, ne on todellakin hankala hahmottaa.

Vierailija
12/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siinä vaiheessa, kun pöydällä on kymmenen tulostetta, joista sivolla kolme, neljä ja yhdeksän viitataan ensimmäisen sivun tapahtumaan "siirtyi viikolla, muuttui aika, ota eväät, älä ota eväitä", ja sivuilla kolme, viisi ja kahdeksan viitataan toisen sivun tapahtumaan samalla systeemillä, niin eipä siinä kovin selvää kuvaa tulosteista saa, vaikka ne kuinka olisi nenän edessä. Hitokseen vaivaa.

Vierailija
13/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi syy miksi entisessä koulussani ei toiminut mikään. Sisäinen info kulki kuin kolmipyöräinen rollaattori mukulakivellä. Kukaan ei saanut Wilmassa lähetetyistä viesteistä selvää kun joka toinen päivä tapahtuman aikataulu muuttuu epämääräisesti. Oppilaat myöhässä monista tapahtumista (jopa ne tunnollisimmat) koska kukaan ei osannut kertoa oikeaa aikaa. Opettajat vain käskivät kysyä joltain muulta tai antoivat rönsyilevän vastauksen. Osa ei edes tiennyt että muutoksia on tullut 10 kertaa.

Vierailija
14/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä ainakin työelämäsä toimitaan näin, että päivitetty aikataulu muutoksineen jaetaan uudestaan. Näin jokaisella on viimehetken ajankohtaisin tieto helposti saatavilla eikä väärinkäsityksiä tue. Tämä säästää myös aikaa, sekä informaation lähettäjältä (ei kymmentä lisäkysymystä)  että vastaanottajalta (jokainen ei joudu tekemään salapoliisityötä aikataulun selvittämiseksi).

Vierailija
15/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas kaikkitietävien Vanhempien Kerhon jäsenet taputtelevat olalleen toisiaan ja tietävät kaiken paremmin kuin opettaja. Jeesuz sentään!

Vierailija
16/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opettajat on korkeakoulun käyneitä. Reps ja kops ammattitaidolle!

Vierailija
17/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, lähetä rakentavaa palautetta kyseiselle opettajalle, tai jos et uskalla, niin laita rehtorille viesti, jossa tuot hänen tietoonsa varsin epäselvät tiedotteet ja pyydät häntä painottamaan henkilökunnalle selkeän viestinnän tärkeyttä. Itsellänikin menisi hermot jos ei laiteta selkeästi päivämääriä ylös jne. Ja minä olen opettaja!

Vierailija
18/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa ihan asiaa. Itse lisäisin tuohon vielä sen, että nyt kun poika lukiossa niin välillä ilmestyy Wilmaan viestejä AAMULLA ja ne viestit sitten pitäisi käydä lukemassa ennen kouluun lähtöä. Siellä saattaa olla esim "Olen sairaana, ei aamutunteja tänään." Tunnit siiretty luokkaan 1234", "Tänään onkin xxx tunnin tilalta YYY" jne. Oikeesti, kuka kumma kuvittelee että oppilas käy katsomassa Wilman joka aamu ennen kouluunlähtöä?

Vierailija
19/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 01:29"]

No miten opettaja pystyy edellisenä päivänä ennustamaan, onko sairas aamulla? Tai että opettajan lapsi sairastuu? Opettajilta vaaditaan tosiaan ihmeitä tänä päivänä!! Oppitunneilla kännyköitä räplätään kyllä ihan vaivattomasti myös lukiotasolla (puhumattakaan yläasteella), joten kummallista, että se aamunen Wilman tarkistus on sitten oppilaalle ihan ylivoimaista. 

[/quote]

Vierailija
20/25 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän opettajia, jotka käyttää WhatsApp-ryhmää. Ei kai sitä periaatteessa saisi tiedotuskanavana käyttää, ainakaan peruskoululaisilla, kun voi olla ettei jollain ole älypuhelinta ja toisaalta ikäraja on 16. Mutta sillä nyt varmasti tavoittaisi nopeammin aamusella, ja jos luokkakaverit huolehtisi, että tieto menisi sillekin joka ei WhatsAppissa ole, niin kukaan ei menisi koululle turhaan jos tunteja ei ole.

Ja yhtä hyvin voi laittaa vanhan ajan tekstarin, ei ne mitään maksa.