Kokemuksia toistokatetroinnista
Millaista se on? Pissataanko silloin ollenkaan normaalisti? Tunteeko pissahätää lainkaan? Kauanko sellaista pitää käyttää?
Kaikki tieto kiinnostaa!
Kiitos!
Kommentit (5)
Toistokatetrointi tarkoittaa, että sinulla ei siis ole jatkuvasti katetria virtsaputkessasi, vaan virtsa tyhjennetään rakosta katetroimalla, ja katetri menee tämän jälkeen roskikseen. Menet siis vaikkapa vessaan ja tyhjennät rakkosi katetrin avulla suoraan wc-pyttyyn. Alapää tulee pesaista ennen katetrointia, tulehdusten välttämiseksi. Toimenpide on hyvin yksinkertainen. Tunnet kyllä pissahädän ihan normaalisti, ellei sinulla sitten ole nimenomaan jotakin sellaista vaivaa, joka aiheuttaa sen ettei tunto ole normaali...
Kyllä normaalistikin voi käydä pissalla, usein toistokatetrointia joudutaan käyttämään normaalin virtsaamisen lisäksi tilanteissa, joissa rakko ei esim. tyhjene kokonaan. Tietyt sairaudet, kuten MS-tauti, voivat vaikuttaa lihaksiin/hermotukseen siten, että virtsaumpi voi vaivata, tai juuri tuo jäännösvirtsan jääminen rakkoon. Toistokatetrointia voi toteuttaa itse, pienen harjoittelun jälkeen se sujuu ihan pytyllä istuen.
Nelonen vastasikin jo tosi hyvin :)
Lisään vielä, että nykyään on todella hyviä ja helppokäyttöisiä katetreja saatavilla (esim. Lofric, jossa liukaste on valmiina katetrin pinnassa ja se tarvitsee vain kastella).
Mä olen käyttänyt katetrointia pian pari vuotta. Ja aina kun sinne vessaan on asiaa. Mulla ei ole tunnetta hädästä. Korkeintaan alamaha pullottaa. Tulehdusten aikaan voi kirvellä. Eli toi on yksilöllistä tunteeko vaiko ei. Ajan kanssa mulle on tuon virtsaummen lisäksi kehittynyt vaivaksi rakon tyhjeneminen osittain ilman ennakkovaroitusta. Eli käytännössä olen vaipoissa aina. Loput joudun tyhjentämään katetrilla. Ja nämä vaipat ovat syy sitten jatkuviin tulehduksiin. Mun kohdalla etsitään jotain ratkaisua että pääsisin kentiés edes noista vaipoista. Itse katetrointi on helppoa kun sen oppii. Se ei tunnu miltään.
Omassa kunnassani saan katetrit jotka ovat käyttövalmiita. Eli niissä pakkauksissa on neste valmiina eikä tarvi minkään veden kanssa plurata. Lähinnä ongelmallista on hygienia vieraissa paikoissa tai yleisissä vessoissa. Tai ei niin siistiä kuin kotona. Tulehduksia on ollut paljon. Kaikilla ei tietenkään niitä tule.
Mulla on selkävamman vuoksi häiriintynyt toi hermotus ja rakko sitten tuon tunnottomuuden takia venyi liikaa. Joillakin riittää kun katetroi kerran päivässä rakkoon jäävän jäännösvitsan tulehdusten estämiseksi. Jotkut katetroivat aina joko kellon mukaan tai jos on tuntoa niin niiden mukaan.
Alku voi olla hankalaa eikä se oppiminwn välttämättä ole helppoa. Ajan kanssa tämä sujuu vaikka silmät kiinni. Aikaa vessareissuilla kuluu hitusen enemmän kun pitää käsiä pestä ja sitä alakertaa. Ei voi vaan istua ja lorottaa.
Saa kysyä lisää jos haluaa.
Ei ollenkaan "normaalisti" vaan nimenomaan katetria käyttäen. Totuttelua varmasti vaatii aluksi, että alkaa pystyy rentoutumaan. Hädäntunteminen varmaan vaihtelee, kyllä tunnen silloin kun on jo jonkun verran nestettä kertynyt (n. 300ml.) Toistokatetrointi viittaa pidempiaikaiseen käyttöön.