Oikeus olla ylipainoinen?!
En vaan voi ymmärtää ihmisiä, jotka puolustavat reilua ylipainoaan (tai vielä pahempaa lapsensensa), sillä että heillä on jokin aineenvaihduntaan vaikuttava sairaus. Ymmärrän, että sairaus voi turvottaa, mutta ei kenelläkään ole 20kg ylimääräisiä nesteitä yms joita nämä sairaudet aiheuttavat. Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että syödään paljon enemmän kuin kulutetaan. Pitää sitä nyt jokin itsekuri olla.
Ärsyttää nämä ihmiset jotka kokevat oikeudekseen olla reilusti ylipainoisia ja joita meidän kustannuksellamme sitten hoidetaan kun nivelet eivät kestä, sydän ei kestä jne.
Kommentit (101)
Korjaus. Ap on työtön väkivaltainen juoppo
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:32"]
Samoja tauteja on myös normaalipainoisilla. Mistä voidaan aukottomasti erottaa, kenen osalta tauti johtuu ylipainosta ja kuka olisi sairastunut siihen ilman ylipainoakin? Entä jos ihminen syö ihan tolkuttoman väärin ja sairastuu sydän- ja verisuonitautiin ilman ylipainoa? Tällainenkin tapaus on lähipiirissäni.
[/quote]
Just tää. Esim. mulla oli ekassa raskaudessa lievä radi. Ylipainoa oli 5 kiloa. Tokassa raskaudessa olin normaalipainoinen ja sokerit oli vielä pahemmin vinksallaan. Eli se raskaus, missä olin ylipainoinen, olikin raskausdiabeteksen puolesta helpompi raskaus! Serkkuni on hoikka ja urheilullinen ja hänellä oli silti raskausdiabetes, meillä on se sukurasitteena. Mulla silti ehkä tilastoitiin toi eka radi niistä 5 ylikilosta johtuvaksi, vaikka se tod. näk. olisi tullut muutenkin?
[/quote]
No voi jumalauta....vai onko tää joku vitsi? Viisi kiloa ylipainoa ei ole kyllä yhtään mitään...
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:40"]
Mitähän mun kilot kenellekään kuuluu? Mä ne yksin kannan eikä kukaan muu. En vain ymmärrä tätä jatkuvaa vouhotusta ylipainosta ja ykipainoisten JATKUVAA haukkumista!! Laihoista ei saa sanoa pahaa sanaa, mutta lihavia saa haukkua. Miksi? Lihavilla on ihan yhtälailla ihmisoikeudet siinä missä laihoillakin on.
[/quote]
No kyllä ne sunkin kilot kuuluu kaikille veronmaksajille siinä mielessä, että ylipaino kuormittaa terveydenhuoltoa tosi paljon ja rahoittajina teidänkin vaivojen hoidossa on muut veronmaksajat. On niitä sairauksia toki hoikillakin, mutta vähemmän he sairastavat joilla on tervemmät elämäntavat. Ja on tuo muutenkin aika sairasta, että 20 kg ylipainoa alkaa olemaan jotenkin "normaalia".
[/quote]
Kun näköjään sairaushistoriani minua paremmin tiedät, niin kerrohan milloin olenkaan käynyt lääkärisä ylipainostani johtuvien ongelmien takia? Niinpä, en koskaan.
Eli kerro nyt, mitenkä mun kiloni kuuluu sulle tai kenellekään muulle?
Vaikka mulla on ylipainoa reilusti, niin eipä tuo ole ongelmia mulle aiheuttanut. Enkä usko aiheuttavankaan.
Voitko sinä normaalipainoisena(?) olla varma, ettet koskaan sairastu esim 2 tyypin diabetekseen tai mihinkään muuhukaan "läskien" tautiin? Et voi olla.
Ja musta on sairaanpaa haukkua lihavia ihmisiä joka käänteessä ja huutaa miten heidän tulee maksaa omat sairauksiensa hoidot kun tila on itseaiheutettua.
Miksi nämä fanaatikot eivät vaadi jokaista naista maksamaan lapsiensa hankkimisen täysin omasta pussistaan? Sekin on ihan itseaiheutettua ja mun mielestä tulisi maksaa jokaisen omasta pussistaan. Miksi niihin verorahoja tuhlaamaan?
Vaan kerrohan miksi me veroja maksellaan, jos niitä ei saisi käyttää sairaaloihin, kouluihin yms? Pitäskö kaikki verorahat syytää poliitikkojen taskuihin?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:51"]
Kumpi meistä on maksanut yhteiskunnalle enemmän?[/quote]
sinä tietenkin, koska läskit.
[/quote]
Ok, paljastuit trolliksi. Mutta perustele, miksi minä maksan yhteiskunnalle enemmän, kun minulla ei ole ainuattakaan perussairausta enkä ole koskaan ollut sairaalahoidossa?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:51"]
Kumpi meistä on maksanut yhteiskunnalle enemmän?[/quote]
sinä tietenkin, koska läskit.
[/quote]
Ok, paljastuit trolliksi. Mutta perustele, miksi minä maksan yhteiskunnalle enemmän, kun minulla ei ole ainuattakaan perussairausta enkä ole koskaan ollut sairaalahoidossa?
[/quote]
*sairautta
Miksi, oi miksi tästä asiasta pitää tehdä aloitus lähes joka päivä?!?
Lakatkaa nyt viimeinkin nostamasta itseänne toisten kustannuksella. Aloituksen tekijällekin tulee vielä elämässä eteen asioita joihin ei aina oma tahto riitä.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:53"]
Kyllä masennuslääkkeistä voi lihota sen 15g vaikka kuinka vahtii mitä suuhun pistää. Onneks lopetin lääkkeet pari kk sit ja melkeen kaikki kilot lähtenyt.
[/quote]
Juu, jotkut masislääkkeet lisää ruokahalua. Nyt on toinen lääkitys ja paino putosi 4kg. Mirtazapin lisää ruokahalua.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:40"] Mitähän mun kilot kenellekään kuuluu? Mä ne yksin kannan eikä kukaan muu. En vain ymmärrä tätä jatkuvaa vouhotusta ylipainosta ja ykipainoisten JATKUVAA haukkumista!! Laihoista ei saa sanoa pahaa sanaa, mutta lihavia saa haukkua. Miksi? Lihavilla on ihan yhtälailla ihmisoikeudet siinä missä laihoillakin on. [/quote] No kyllä ne sunkin kilot kuuluu kaikille veronmaksajille siinä mielessä, että ylipaino kuormittaa terveydenhuoltoa tosi paljon ja rahoittajina teidänkin vaivojen hoidossa on muut veronmaksajat. On niitä sairauksia toki hoikillakin, mutta vähemmän he sairastavat joilla on tervemmät elämäntavat. Ja on tuo muutenkin aika sairasta, että 20 kg ylipainoa alkaa olemaan jotenkin "normaalia". [/quote] Kun näköjään sairaushistoriani minua paremmin tiedät, niin kerrohan milloin olenkaan käynyt lääkärisä ylipainostani johtuvien ongelmien takia? Niinpä, en koskaan. Eli kerro nyt, mitenkä mun kiloni kuuluu sulle tai kenellekään muulle? Vaikka mulla on ylipainoa reilusti, niin eipä tuo ole ongelmia mulle aiheuttanut. Enkä usko aiheuttavankaan. Voitko sinä normaalipainoisena(?) olla varma, ettet koskaan sairastu esim 2 tyypin diabetekseen tai mihinkään muuhukaan "läskien" tautiin? Et voi olla. Ja musta on sairaanpaa haukkua lihavia ihmisiä joka käänteessä ja huutaa miten heidän tulee maksaa omat sairauksiensa hoidot kun tila on itseaiheutettua. Miksi nämä fanaatikot eivät vaadi jokaista naista maksamaan lapsiensa hankkimisen täysin omasta pussistaan? Sekin on ihan itseaiheutettua ja mun mielestä tulisi maksaa jokaisen omasta pussistaan. Miksi niihin verorahoja tuhlaamaan? Vaan kerrohan miksi me veroja maksellaan, jos niitä ei saisi käyttää sairaaloihin, kouluihin yms? Pitäskö kaikki verorahat syytää poliitikkojen taskuihin?
[/quote]
Sinä ilmeisesti kuvittelet olevasi maailman ainoa lihava, niinkö? Yksittäisen ihmisen lihavus ei ole ongelma, mutta kun reilusti yli puolet kansasta alkaa olla ylipainosia niin silloin se on jo vähän ongelma. Oletko huomannut, että lihavuus on oikeasti todella suuri kansanterveydellinen ongelma. Terveydenhuoltojärjestelmää ylläpidetään juuri sen vuoksi, että ne, jotka sairastuvat saavat hoitoa. Toisilla on parempi terveys ja toisilla huonompi. Mutta ei niitä sairauksia tarvitse oikein hakemalla hakea ja tahallaan kuormittaa terveydenhuoltojärjestelmää.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:06"]
Samoja tauteja on myös normaalipainoisilla. Mistä voidaan aukottomasti erottaa, kenen osalta tauti johtuu ylipainosta ja kuka olisi sairastunut siihen ilman ylipainoakin? Entä jos ihminen syö ihan tolkuttoman väärin ja sairastuu sydän- ja verisuonitautiin ilman ylipainoa? Tällainenkin tapaus on lähipiirissäni.
[/quote]
Just tää. Esim. mulla oli ekassa raskaudessa lievä radi. Ylipainoa oli 5 kiloa. Tokassa raskaudessa olin normaalipainoinen ja sokerit oli vielä pahemmin vinksallaan. Eli se raskaus, missä olin ylipainoinen, olikin raskausdiabeteksen puolesta helpompi raskaus! Serkkuni on hoikka ja urheilullinen ja hänellä oli silti raskausdiabetes, meillä on se sukurasitteena. Mulla silti ehkä tilastoitiin toi eka radi niistä 5 ylikilosta johtuvaksi, vaikka se tod. näk. olisi tullut muutenkin?
[/quote]
No voi jumalauta....vai onko tää joku vitsi? Viisi kiloa ylipainoa ei ole kyllä yhtään mitään...
[/quote]
Ainakin mua hoitanut diabeteshoitaja syyllisti mua niistä 5 ylikilosta ja vihjaili radin johtuvan niistä. En tiedä, onko mutkin merkitty johonkin tilastoon ylipainoisena odottajana, jonka ylipaino aiheutti raskausdiabeteksen. Ylipainoahan se lieväkin ylipaino on ja johonkin se raja on vedettävä? Tokassa raskaudessa sit olin normaalipainoinen, joten mua ei enää syyllistetty, vaikka radi olikin... nyt se vain ei ollut omaa syytä, heh.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:13"]
Miksi, oi miksi tästä asiasta pitää tehdä aloitus lähes joka päivä?!?
Lakatkaa nyt viimeinkin nostamasta itseänne toisten kustannuksella. Aloituksen tekijällekin tulee vielä elämässä eteen asioita joihin ei aina oma tahto riitä.
[/quote]
No ehkä siksi että ylipaino koetaan oikeasti isoksi ongelmaksi?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ainakin mua hoitanut diabeteshoitaja syyllisti mua niistä 5 ylikilosta ja vihjaili radin johtuvan niistä. En tiedä, onko mutkin merkitty johonkin tilastoon ylipainoisena odottajana, jonka ylipaino aiheutti raskausdiabeteksen. Ylipainoahan se lieväkin ylipaino on ja johonkin se raja on vedettävä? Tokassa raskaudessa sit olin normaalipainoinen, joten mua ei enää syyllistetty, vaikka radi olikin... nyt se vain ei ollut omaa syytä, heh.
[/quote]
Diapeteshoitajasi oli sitten ilmeisesti joku jumala, jos kerran hänen sanaansa täytyy noin sokeasti uskoa. Saa sitä itsekin ajatella...
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:40"] Mitähän mun kilot kenellekään kuuluu? Mä ne yksin kannan eikä kukaan muu. En vain ymmärrä tätä jatkuvaa vouhotusta ylipainosta ja ykipainoisten JATKUVAA haukkumista!! Laihoista ei saa sanoa pahaa sanaa, mutta lihavia saa haukkua. Miksi? Lihavilla on ihan yhtälailla ihmisoikeudet siinä missä laihoillakin on. [/quote] No kyllä ne sunkin kilot kuuluu kaikille veronmaksajille siinä mielessä, että ylipaino kuormittaa terveydenhuoltoa tosi paljon ja rahoittajina teidänkin vaivojen hoidossa on muut veronmaksajat. On niitä sairauksia toki hoikillakin, mutta vähemmän he sairastavat joilla on tervemmät elämäntavat. Ja on tuo muutenkin aika sairasta, että 20 kg ylipainoa alkaa olemaan jotenkin "normaalia". [/quote] Kun näköjään sairaushistoriani minua paremmin tiedät, niin kerrohan milloin olenkaan käynyt lääkärisä ylipainostani johtuvien ongelmien takia? Niinpä, en koskaan. Eli kerro nyt, mitenkä mun kiloni kuuluu sulle tai kenellekään muulle? Vaikka mulla on ylipainoa reilusti, niin eipä tuo ole ongelmia mulle aiheuttanut. Enkä usko aiheuttavankaan. Voitko sinä normaalipainoisena(?) olla varma, ettet koskaan sairastu esim 2 tyypin diabetekseen tai mihinkään muuhukaan "läskien" tautiin? Et voi olla. Ja musta on sairaanpaa haukkua lihavia ihmisiä joka käänteessä ja huutaa miten heidän tulee maksaa omat sairauksiensa hoidot kun tila on itseaiheutettua. Miksi nämä fanaatikot eivät vaadi jokaista naista maksamaan lapsiensa hankkimisen täysin omasta pussistaan? Sekin on ihan itseaiheutettua ja mun mielestä tulisi maksaa jokaisen omasta pussistaan. Miksi niihin verorahoja tuhlaamaan? Vaan kerrohan miksi me veroja maksellaan, jos niitä ei saisi käyttää sairaaloihin, kouluihin yms? Pitäskö kaikki verorahat syytää poliitikkojen taskuihin?
[/quote]
Sinä ilmeisesti kuvittelet olevasi maailman ainoa lihava, niinkö? Yksittäisen ihmisen lihavus ei ole ongelma, mutta kun reilusti yli puolet kansasta alkaa olla ylipainosia niin silloin se on jo vähän ongelma. Oletko huomannut, että lihavuus on oikeasti todella suuri kansanterveydellinen ongelma. Terveydenhuoltojärjestelmää ylläpidetään juuri sen vuoksi, että ne, jotka sairastuvat saavat hoitoa. Toisilla on parempi terveys ja toisilla huonompi. Mutta ei niitä sairauksia tarvitse oikein hakemalla hakea ja tahallaan kuormittaa terveydenhuoltojärjestelmää.
[/quote]
Ja oletko huomannut, että jopa laihat sairastuu ja joutuu käyttämään terveydenhuollon palveluita siinä missä lihavatkin.
Ei, en kuvittele olevani maailman ainoa lihava. Ja kyllä, näen ympärilleni ihan hyvin. En vain siltikän ymmärrä tota toitotustasi miten läskien läskit kuuluu kaikille.
Miksi et meuhkaa myös siitä, miten urheilullisten vammat myös kuuluvat kaikille? Heillä on vaikka ja millaisia traumoja ja vammoja urheilusta johtuen. Joudutaan pitkin kuntoutuksiin, leikkaushoitoihin yms. Pitkät sairaslomat maksaa yhteiskunnalle aika isojakin summia vuositasolla. Miksi et siis täst mesoa samalla energialla mitä läskeistä?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Diapeteshoitajasi oli sitten ilmeisesti joku jumala, jos kerran hänen sanaansa täytyy noin sokeasti uskoa. Saa sitä itsekin ajatella...
[/quote]
Niin ajattelenkin (kerroinhan jo, että meillä on radi sukurasitteena, ja mulle olisi se tod. näk. tullut ilman niitä 5 ylikiloakin). Pointti olikin, että tilastoidaankohan tuokin ylipainosta johtuvaksi kuluksi yhteiskunnalle, kun ylipainoisilla on enemmän diabetesta, nivelrikkoja jne, joita kuitenkin voi olla myös normaalipainoisilla, ja siten kaikki mahdolliset ylipainoisten vaivat saadaan näyttämään ylipainosta johtuvilta?
Tilastollisesti meillä on kansassa reilun puolen kokoinen ryhmä, joiden terveydenhoitokuluihin uppoaa enemmän rahaa, kuin lopun vajaan puolikkaan. Tämä suurempi puoli kaiken lisäksi maksaa vähemmän veroja, joten vähemmistö maksaa siis näiden terveydenhoitokuluja.
Onko siis reilua, että miehet maksavat naisten terveydenhoidosta?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:13"]
Hyvä nro 14, missä olet törmännyt ajatukseen ylipainon normaaliudesta? Kun esimerkiksi tätä palstaa lukee, ylipainoisia ihmisiä lähinnä vihataan, halveksitaan ja haukutaan.
[/quote]
En ole ylempi, mutta minulla on ihan samoja kokemuksia. Lihavuutta normalisoidaan esim. selittelemällä että "jotkut vaan on lihavempia", liikunnalle tai terveellisemmälle ruokavaliolle ei suoda ajatustakaan vaikka jopa perheen lapset ovat selkeästi lihavia. Hoikia katsotaan kieroon ja kuvitellaan että kaikki noudattavat jotain fitness-päiväkirjojen päiväohjelmaa ja ruokavaliota...
[/quote]
Olen nro 14. ja minä olen usein kokenut omiin elämäntapoihin kohdistuvaa arvostelua ja halveksuntaa, jopa syyllistämistä ylipainoisten taholta. Tiedän, etten ole ainoa. Lisäksi myös suoraa ulkonäön arvostelua. Riisitikku, kukkakeppi huutelut ovat tuttuja. Et kai enää ole dieetillä, kohta ei ole mitään jäljellä, tokaisi työkaveri, kun kieltäydyin pullasta. Enkä edes ollut dieetillä ja toisekseen olen painoindeksin keskivaiheilla, joten mistään liiallisesta hoikkuudesta ja sen aiheuttamasta aidosta huolesta ei voi olla kyse.
[/quote]
Tähän lisäisin vielä, että toki ylipainoiset itsekin varmaan saavat usein kuulla inhottavia kommentteja ja se on väärin. Mutta miksi sitten itse pitää alentua samalle tasolle, jos on vielä sitä omakohtaista kokemusta siitä, miten kurjalta se tuntuu?
[/quote]
Tietysti on kurjaa, jos ihan kuka tahansa, lihava tai laiha, saa kuulla ulkonäköönsä tai elämäntapoihinsa puuttuvaa arvostelua ja pään aukomista. Mulle tulee sun kommentista mieleen, että ehkäpä just ne omat kurjat kokemukset saa pistämään sen kurjuuden kiertoon? Siis koska mulle on auottu päätä siitä että oon läski, saan aukoa päätäni siitä, että sä oot laiha luikku?
.
Oikeestihan mulle ei kyllä koskaan ole kukaan tullut suoraan kuittailemaan ylipainostani. Enemmän saa kuulla sellaista, että joka välissä tuodaan esiin oma liikkuminen tai oma laihtuminen tai omat erinomaiset ruokailutottumukset. Otan sellaisen enemmän vittuiluna ja oman erinomaisuuden korostamisena kuin hyväntahtoisena huolenpitona, enkä yleensä jaksa edes kommentoida mitään. Koska kaikki, mitä omasta painostani sanon, on kuitenkin vain selittelyä ja tosiasioiden kieltämistä. Mutta sanonpa nyt, että joo, olen ylipainoinen. Syön terveellisesti ja harrastan liikuntaa, ja silti olen ylipainoinen. Mulla on kaksi perussairautta, joiden vuoksi varmasti tulen aina olemaan ainakin lievästi ylipainoinen. Niiden sairauksien lisäksi olen terve, vaikka olen ylipainoinen. Mutta tämähän on vain selittelyä kaikki, ja oikeasti vain kiellän sen tosiseikan, että elän sipseillä enkä koskaan poistu sohvalta. Kaikki ulkopuoliset tietää sen varmasti paremmin kuin minä itse. -15
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:41"]
Ärsyttää ihmiset, jotka katsovat oikeudekseen puuttua muiden ihmisten elämään. Saatko jotain kiksejä kokiessasi itsesi paremmaksi?
Muista, että osoittaessasi muita sormella, neljä sormea osoittaa sinua itseäsi.
Kyllä, ylipaino aiheuttaa sairaskustannuksia niin yhteiskunnalle kuin ylipainoiselle itselleen, toki ei kaikille. Monet ylipainoiset ovat täysin terveitä.
On arvioitu, että ylipainon (silloin puhutaan jo merkittävästä ylipainosta) kustannukset yhteiskunnalle vuositasolla ovat noin 300 miljoonaa.
Suomalaisten ylipaino maksaa 300 miljoonaa vuodessa Lue lisää aiheesta: Lääkärikirja
Ylipainon vähentäminen on merkittävä keino hillitä terveydenhuollon menojen kasvua, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tiedottaa.
Suomessa ylipaino aiheuttaa vuosittain arviolta 300 miljoonan euron ylimääräiset kustannukset, jotka syntyvät lisääntyvään diabetekseen,korkeaan verenpaineeseen, sydän- ja verisuonitauteihin sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin liittyvistä sairaala- ja lääkehoidoista.
Ylipaino aiheuttaa tulonmenetyksiä myös ylipainoisille itselleen lisäämällä pitkäkestoisia sairauspoissaoloja.
Siis täysin mitätön summa, kun verrataan sitä esim. alkoholinkäytön aiheuttamiin kustannuksiin:
Alkoholista johtuvat haitat Suomelle maksavat laskutavasta riippuen 4–14,5 miljardia euroa vuodessa. Teimme ajatusleikin siitä, mitä haittoihin menevällä rahalla voisi saada.
Alkoholista johtuvien suorien ja välillisten yhteiskunnalle koituvien kustannusten arvioidaan olevan vuodessa miljardeja. Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos arvioi haittakustannusten olevan 4−6,5 miljardia vuodessa, Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry sen sijaan arvioi kustannusten olevan 6-7 miljardia euroa.
Kustannukset muodostuvat pääosin alkoholin käytöstä aiheutuvista kuluista järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon, vankeinhoitoon sekä oikeuden, sosiaalihuollon, eläkkeiden ja sairauspäivärahojen kustannuksiin.
[/quote]
Onpas mielenkiintoista, että alkoholin aiheuttamiin kustannuksiin luetaan kaikki mahdollinen eläkkeisiin ja vankienhoitoon asti. Lihavuuden aiheuttamissa kustannuksissa on sen sijaan huomioitu ainoastaan lisääntyvään diabetekseen,korkeaan verenpaineeseen, sydän- ja verisuonitauteihin sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin liittyvät sairaala- ja lääkehoidot.
Miksiköhän lihavuuden aihettamat kustannukset ovat näin esittyinä merkittävästi pienemmän??? Hiukan lähdekritiikkä, haloo...
[/quote]
Kuinka paljon ylipaino kuormittaa turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitoa?
Kuinka paljon ylipaino kuormittaa vankeinhoitoa ja oikeusjärjestelmää?
Kuinka monta uhria ja murhetta ylipaino on jättänyt jälkeensä, kun edellämainittuja järjestelmiä ylipaino on joutunut kuormittamaan?
Voisitko esittää ko. viranomaisten tilastot asioista????
Koitettaisiko hiukan vaivata sitä pikku hernettä siellä yläpäässä?
[/quote]
No oho! Nyt taisikin osua ja kunnolla! Väitinkö jossain, että lihavuus aiheuttaisi vaikka rikollisuutta? Kritisoin vain sitä että, ei kustannuksia voi vertailla keskenään jos toisen ilmiön kuntannuksissa on huomioitu kaikkia välittömät ja välilliset kustannukset ja toisessä vain suorat kustannukset. Lihavuus aiheuttaa esim. unettomuusongelmia ja masennusta, mutta näitä ei ole huomioitu kustannuksissa.
[/quote]
No ohooho!
Olet toki oikeutettu esittämään kaikki välittömät ja välilliset kustannukset, ylipaino vs. alkoholin haitat.
Itseasiassa sinun pitääkin esittää ne, koska tunnut olevan asiasta hyvin tietoinen.
Olet kai tietoinen, että alkoholikin aiheuttaa masennusta ja unettomuutta? Mutta kumpi enemmän, sen sinä saat nyt esittää.
Yritätkö tällä ontuvalla väitteellä puolustella omaa alkoholismiasi?
PS. En ole ylipainoinen, en tupakoi, enkä käytä alkoholia. Siitä huolimatta osaan laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin.
Mua ärsyttää ihan suunnattomasti kuinka molemmilta puolilta (lihavat vs laihat) on ihmiset alentunu kommentoimaan vaikka mitä törkeyksiä. Eikö siinä ollut yksi pointti? Olit sitten lihava tai laiha, niin haukkuminen ei ole ok. Mutta tämähän on anonyymi av, joten sikailla saa...
---------
Jaan oman kokemuksen. Olen ylipainoinen, ja reilusti. Olen kuitenkin luonteeltani kiltti ja ystävällinen, enkä lähde haukkumaan hoikkia ihmisiä. Sehän on vain hyvä asia, jos heillä painonhallinta onnistuu. Mutta ite oon saanu osakseni vaikka minkälaista loan heittoa, ns paskaa niskaan ja urakalla. Jotenkin hoikat näyttää aina luulevan ettei ylipainoinen itse tiedosta kilojaan. Tässä totuus. Kyllä ne läskinsä huomaa joka Jumalan aamu, kun peiliin joutuu katsomaan. Se, että huomautatte asiasta miljoona kertaa päivässä ei ainakaan edistä mun terveyttä millään tavalla. Masentaa vaan entisestään, joka taas laukaisee syömiskierteen.
--------
Aina sanotaan, että lihavilla on vain tekosyitä. No, onhan tämä totta. Mutta kenen mielestä on helppoa elää normaalia elämää, kun on tullut raiskatuksi 14 vuotiaana, jonka jälkeen alkoi oirehtia syömällä. Viiltelyä ja itsetuhoa koitin vältellä kaikin keinoin, joten sorruin melkein siihen yhtä pahaan, eli lohtusyömiseen. Monta vuotta terapiaa sain, mutta ei koskaan yritetty auttaa syömisongelmassa. Vaikka pyysin. "Olet jo henkisesti terve." No, periaatteessa joo, mutta kyllä mun syöminen on päänsisäinen ongelma. Tiedän kyllä mitä terveellinen ruokavalio ja liikunta on, toteutus on eri asia.
---------
Ja suuresti ärsyttää, että nyt monen vuoden jälkeen kun olisi valmis tekemään töitä ja pudottamaan painoaan, saa edelleen sitä paskaa niskaan. Menet kuntosalille tai uimaan niin joku kommentoi "Miks joku vitun läski tulee salille?" Menen ruokaostoksille, mutta niitä ei saa tehdä rauhassa vaan todella moni tuijottaa ostoskorini sisältöä. Joo, kahden kuukauden herkkulakon jälkeen siellä on se yksi jäätelötuutti, ja joku tulee kettuilemaan. Vaikka korin muu sisältö on terveysruokaa. Ja sitten vaan että kävelet kadulla, niin saatetaan heittää läskivitsejä tai ym. Että tämänkaltaisella paskanjauhamisella kukaan ei kyllä edistä painonhallintaa tai -pudotusta, vaan tekee siitä entistä hankalampaa. Kyllä me ne kilot nähdään. Joten mitä jos vastaisuudessa törkypuheiden sijaan joku koittaisi auttaa, eikä aina vaan haukkua? Te ette tiedä kenenkään taustoja ettekä sitä millaista taistelua jokapäiväinen elämä on. En kaipaa yhtään läskikommenttia sen päälle, vaan sen kannustuksen. Kiitos henkilölle, joka piristi punttiksella. "Sähän oot käyny täällä jo 4kk. Tosi paljon jo lähteny painoa, huomaa eron tosi hyvin. Hieno homma!" Ja kyseiseltä henkilöltä uskalsin sitten neuvoa kysyä. Kattokaa kaikki peiliin ja miettikää ketä tää paskanjauhanta muka auttaa. Asiallinen keskustelu on ok, mutta tämäkin ketju oli lähtöjään jo asennevammainen.
N21
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:43"]
[/quote]
Onpas mielenkiintoista, että alkoholin aiheuttamiin kustannuksiin luetaan kaikki mahdollinen eläkkeisiin ja vankienhoitoon asti. Lihavuuden aiheuttamissa kustannuksissa on sen sijaan huomioitu ainoastaan lisääntyvään diabetekseen,korkeaan verenpaineeseen, sydän- ja verisuonitauteihin sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin liittyvät sairaala- ja lääkehoidot.
Miksiköhän lihavuuden aihettamat kustannukset ovat näin esittyinä merkittävästi pienemmän??? Hiukan lähdekritiikkä, haloo...
[/quote]
No, selitetäänpä yksinkertaiselle;
Ylipainosta syntyy sairauksia, joiden hoito maksaa yhteiskunnalle määrätyn summan vuositasolla. Ylipaino harvemmin, tosin kyllä toisinaan, johtaa eläkkeeseen, koska lihavuusleikkauksetkin ovat yleistyneet.
Ylipaino EI aiheuta yhteiskunnalle muita kustannuksiA.
Alkoholinkäytön haittakustannuksissa on mukana sekä päihderiippuvaiset, että ei-riipuvaiset. Satunnainenkin kännäilijä saattaa aiheuttaa nakkikioskilla tappelun, josta seuraa poliisin ja mahdollisesti ambulanssin paikalle tulo, jonkun vienti putkaan, muutaman sairaalaan ja lopputulemana raastupa, jossa puidaan, kuka on syyllinen tappeluun ja vammojen aiheuttamiseen jne.
JOKO HÖLMÖMPIKIN YMMÄRSI?
Tilastot löytyvät THL:n sivuilta, jos asia kiinnostaa.
[/quote]
Siis meinaatko että kaikkia rikollisuus ja snägäritappelut on ainoastaan alkoholin ja päihteiden seurausta? Niinhän tuossa nimittäin väität. Ja kukas nuo mainitsemasi lihavuusleikkaukset suurimmalti osin maksaa? Ne ei nimittäin ilmaisia ole.
Suosittelisin vähän vielä kehittämään tuota päättelykykyäsi ;) Jos syömiseltäsi vaan ehdit.
[/quote]
Hei dorka.
Milloin olet nähnyt ihmisten tappelevan spudarilla ihan selvinpäin?
Aivan, en minäkään.
Esitä lihavuusleikkausten kustannukset, ole hyvä. Meneekö yli 14 miljardin/a?
Suosittelen lämpimästi kehittämään päättelykykyäsi, jos ryyppäämiseltäsi vaan ehdit. XD
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:41"]
Ärsyttää ihmiset, jotka katsovat oikeudekseen puuttua muiden ihmisten elämään. Saatko jotain kiksejä kokiessasi itsesi paremmaksi?
Muista, että osoittaessasi muita sormella, neljä sormea osoittaa sinua itseäsi.
Kyllä, ylipaino aiheuttaa sairaskustannuksia niin yhteiskunnalle kuin ylipainoiselle itselleen, toki ei kaikille. Monet ylipainoiset ovat täysin terveitä.
On arvioitu, että ylipainon (silloin puhutaan jo merkittävästä ylipainosta) kustannukset yhteiskunnalle vuositasolla ovat noin 300 miljoonaa.
Suomalaisten ylipaino maksaa 300 miljoonaa vuodessa Lue lisää aiheesta: Lääkärikirja
Ylipainon vähentäminen on merkittävä keino hillitä terveydenhuollon menojen kasvua, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tiedottaa.
Suomessa ylipaino aiheuttaa vuosittain arviolta 300 miljoonan euron ylimääräiset kustannukset, jotka syntyvät lisääntyvään diabetekseen,korkeaan verenpaineeseen, sydän- ja verisuonitauteihin sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin liittyvistä sairaala- ja lääkehoidoista.
Ylipaino aiheuttaa tulonmenetyksiä myös ylipainoisille itselleen lisäämällä pitkäkestoisia sairauspoissaoloja.
Siis täysin mitätön summa, kun verrataan sitä esim. alkoholinkäytön aiheuttamiin kustannuksiin:
Alkoholista johtuvat haitat Suomelle maksavat laskutavasta riippuen 4–14,5 miljardia euroa vuodessa. Teimme ajatusleikin siitä, mitä haittoihin menevällä rahalla voisi saada.
Alkoholista johtuvien suorien ja välillisten yhteiskunnalle koituvien kustannusten arvioidaan olevan vuodessa miljardeja. Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos arvioi haittakustannusten olevan 4−6,5 miljardia vuodessa, Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry sen sijaan arvioi kustannusten olevan 6-7 miljardia euroa.
Kustannukset muodostuvat pääosin alkoholin käytöstä aiheutuvista kuluista järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon, vankeinhoitoon sekä oikeuden, sosiaalihuollon, eläkkeiden ja sairauspäivärahojen kustannuksiin.
[/quote]
[/quote]
Kuinka paljon ylipaino kuormittaa turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitoa?
Kuinka paljon ylipaino kuormittaa vankeinhoitoa ja oikeusjärjestelmää?
Kuinka monta uhria ja murhetta ylipaino on jättänyt jälkeensä, kun edellämainittuja järjestelmiä ylipaino on joutunut kuormittamaan?
Voisitko esittää ko. viranomaisten tilastot asioista????
Koitettaisiko hiukan vaivata sitä pikku hernettä siellä yläpäässä?
[/quote]
No oho! Nyt taisikin osua ja kunnolla! Väitinkö jossain, että lihavuus aiheuttaisi vaikka rikollisuutta? Kritisoin vain sitä että, ei kustannuksia voi vertailla keskenään jos toisen ilmiön kuntannuksissa on huomioitu kaikkia välittömät ja välilliset kustannukset ja toisessä vain suorat kustannukset. Lihavuus aiheuttaa esim. unettomuusongelmia ja masennusta, mutta näitä ei ole huomioitu kustannuksissa.
[/quote]
Kuinka tyhmä oikeasti olet? THL on laskenut noihin kustannuksiiin (330 miljoona euroa vuonna 2012) KAIKKI ylipainosta johtuvat sairaudet, lääkärikäynnit ym. T
Ylipaino ei aiheuta välillisiä kustannuksia, mutta alkoholinkäyttö aiheuttaa niitä paljonkin.
Oletko kenties alkoholiongelmainen, kun noin pontevasti yrität näitä faktoja kyseenalaistaa?
[/quote]
Saisiko tälle argumentille hieman perusteluja. Ylipainolla on useissa tutkimuksissa todettu olevan yhteyksiä esim. masennukseen ja unettomuuteen. Masennusta aiheutuu toki muustakin kuin ylipainosta, joten masennuksen aiheuttamia kustannuksia (ja ne ovat huikeat!!!) ei voi lukea pelkästään ylipainon piikkiin. Jossain tapauksissa ylipaino on kuintekin syynä vaikkapa masennukseen ja esim. vuosikymmenien sairaseläkkeeseen. Paino-ongelmat vaikuttavat kokonaisvaltaisesti ihmisen teveyteen ja henkiseen hyvinvointiin. Tämän seurauksena ylipaino saattaa olla osana lukuisissa puhjenneissa sairauksissa. Enemminkin sanoisin, että ylipainon aiheuttamat kustannukset ovat lähes yksinomaan välillisiä. Hyvin harvoin lääkärissä käydään vain sen vuoksi, että ollaan lihava. (Eli myönneittäisiin että se ylipainokin on oikeasti sairaus joka vaatiin hoitoa. Näinhän moni ei tee.)