Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeus olla ylipainoinen?!

Vierailija
25.05.2015 |

En vaan voi ymmärtää ihmisiä, jotka puolustavat reilua ylipainoaan (tai vielä pahempaa lapsensensa), sillä että heillä on jokin aineenvaihduntaan vaikuttava sairaus. Ymmärrän, että sairaus voi turvottaa, mutta ei kenelläkään ole 20kg ylimääräisiä nesteitä yms joita nämä sairaudet aiheuttavat. Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että syödään paljon enemmän kuin kulutetaan. Pitää sitä nyt jokin itsekuri olla.

Ärsyttää nämä ihmiset jotka kokevat oikeudekseen olla reilusti ylipainoisia ja joita meidän kustannuksellamme sitten hoidetaan kun nivelet eivät kestä, sydän ei kestä jne.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja tauteja on myös normaalipainoisilla. Mistä voidaan aukottomasti erottaa, kenen osalta tauti johtuu ylipainosta ja kuka olisi sairastunut siihen ilman ylipainoakin? Entä jos ihminen syö ihan tolkuttoman väärin ja sairastuu sydän- ja verisuonitautiin ilman ylipainoa? Tällainenkin tapaus on lähipiirissäni. 

Vierailija
22/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös uusi hallitus juuri luvannut korottaa haittaveroa? Joten se siitä nitinästä, että itseaiheutetusta lihavuudesta ei saa verottaa...

ps. kyllä se kaljapullo ja syöpäkääryle useammin sen lihavan kourassa on. Terveellisiä elämäntapoja noudattava usein, ei aina, mutta usein noudattaa sitä elämäntapaa kokonaisvaltaisesti. Terveelliseen elämään ei kuulu rööki eikä ylenpalttinen alkoholilla läträäminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:13"]

Hyvä nro 14, missä olet törmännyt ajatukseen ylipainon normaaliudesta? Kun esimerkiksi tätä palstaa lukee, ylipainoisia ihmisiä lähinnä vihataan, halveksitaan ja haukutaan.

[/quote]

En ole ylempi, mutta minulla on ihan samoja kokemuksia. Lihavuutta normalisoidaan esim. selittelemällä että "jotkut vaan on lihavempia", liikunnalle tai terveellisemmälle ruokavaliolle ei suoda ajatustakaan vaikka jopa perheen lapset ovat selkeästi lihavia. Hoikia katsotaan kieroon ja kuvitellaan että kaikki noudattavat jotain fitness-päiväkirjojen päiväohjelmaa ja ruokavaliota...

[/quote]

Olen nro 14. ja minä olen usein kokenut omiin elämäntapoihin kohdistuvaa arvostelua ja halveksuntaa, jopa syyllistämistä ylipainoisten taholta. Tiedän, etten ole ainoa. Lisäksi myös suoraa ulkonäön arvostelua. Riisitikku, kukkakeppi huutelut ovat tuttuja. Et kai enää ole dieetillä, kohta ei ole mitään jäljellä, tokaisi työkaveri, kun kieltäydyin pullasta. Enkä edes ollut dieetillä ja toisekseen olen painoindeksin keskivaiheilla, joten mistään liiallisesta hoikkuudesta ja sen aiheuttamasta aidosta huolesta ei voi olla kyse. 

[/quote]

Alapeukuttaja siellä taas vähättelee muiden kokemuksia. 

Vierailija
24/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ihmisillä oikeus tupakoidakin ja syödä epäterveellisesti. Kaikesta aiheutuu kuluja. Miksi tämä yksi asia olisi jotenkin erilainen? Siksikö, että arvon ap ei osaa asettua muiden ihmisten asemaan? No, saahan sitä olla hieman typerä ja itsekeskeinen, on sinulla siihenkin oikeus.

Vierailija
25/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:08"]Usein nämä ylipainoiset mottivat ja haukkuvat hoikkia ja terveellisesti eläviä tiukkapipoiksi, jotka eivät nauti elämästä. On hirveä synti kieltäytyä tarjotusta pullasta tai lähteä aamulla aikaisin salille/lenkille. Asenne on kuvottava. Vaikka usein ylipainon taustalla ainakin osittain voi olla terveydellisiä ja psyykkisiä syitä, niin juuri tämä normaaleita/hoikkia halveksuva asenne ja oman ylipainon jatkuva puolustelu ties millä verukkeella ärsyttää ihan jumalattomasti! Tosiasioiden myöntäminen edes itselleen varmasti helpottaisi oloa ja ehkä saattaisi olla jopa ratkaisu pois ylipainon ja huonojen elämäntapojen kierteestä. 

Minua on myös kummastuttanut viime vuosina hiljalleen leviävä ajatusmalli ylipainon normaaliudesta. Se tuntuu usein olevan hyväksytympää kuin olla hoikka. Johtunee siitä, että iso osa aikuisväestöstä kuuluu ylipainoisiin. Syvällä sisimmässä tiedetään, että ihmisen ei kuulu olla lihava, mutta koska naapuri, työkaveri, siskon mies ja kaupan kassakin ovat niin asia on kuitti. Kun suurin osa ihmisitä on lihavia alkaa koko lihavuus tuntumaan normaalilta. Hoikka pistää silmään, koska kuuluu nykyään vähemmistöön eikä "normaaliin" keskivertoon. 
[/quote]
Taitaa olla tämä ihan omassa päässäsi.

Vierailija
26/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän mun kilot kenellekään kuuluu?
Mä ne yksin kannan eikä kukaan muu. En vain ymmärrä tätä jatkuvaa vouhotusta ylipainosta ja ykipainoisten JATKUVAA haukkumista!!
Laihoista ei saa sanoa pahaa sanaa, mutta lihavia saa haukkua. Miksi?
Lihavilla on ihan yhtälailla ihmisoikeudet siinä missä laihoillakin on.

Vierailija
27/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:39"]

Onhan ihmisillä oikeus tupakoidakin ja syödä epäterveellisesti. Kaikesta aiheutuu kuluja. Miksi tämä yksi asia olisi jotenkin erilainen? Siksikö, että arvon ap ei osaa asettua muiden ihmisten asemaan? No, saahan sitä olla hieman typerä ja itsekeskeinen, on sinulla siihenkin oikeus.

[/quote]

No esim. tupakkaa, alkoholia ja sokeria verotetaankin jo normaalia ankarammin. Lihavuus ilmiönä on vaan lisääntymässä ja on oikeasti todella kamalaa katsottavaa kaupungilla kävellessä kun valtaosa kulkijoista lyllertää eteenpäin metrin levyistä persettää raahaten. Ei ole tervettä olla monta kymmentä kiloa ylipainoinen! Ja tuo, että ylipaino alkaa olemaan normaalia jo lastenkin keskuudessa. 

Vierailija
28/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onpas mielenkiintoista, että alkoholin aiheuttamiin kustannuksiin luetaan kaikki mahdollinen eläkkeisiin ja vankienhoitoon asti. Lihavuuden aiheuttamissa kustannuksissa on sen sijaan huomioitu ainoastaan lisääntyvään diabetekseen,korkeaan verenpaineeseensydän- ja verisuonitauteihin sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin liittyvät sairaala- ja lääkehoidot.

Miksiköhän lihavuuden aihettamat kustannukset ovat näin esittyinä merkittävästi pienemmän??? Hiukan lähdekritiikkä, haloo...

[/quote]

No, selitetäänpä yksinkertaiselle;

Ylipainosta syntyy sairauksia, joiden hoito maksaa yhteiskunnalle määrätyn summan vuositasolla. Ylipaino harvemmin, tosin kyllä toisinaan,  johtaa eläkkeeseen, koska lihavuusleikkauksetkin ovat yleistyneet.

Ylipaino EI aiheuta yhteiskunnalle muita kustannuksiA.

Alkoholinkäytön haittakustannuksissa on mukana sekä päihderiippuvaiset, että ei-riipuvaiset. Satunnainenkin kännäilijä saattaa aiheuttaa nakkikioskilla tappelun, josta seuraa poliisin ja mahdollisesti ambulanssin paikalle tulo, jonkun vienti putkaan, muutaman sairaalaan ja lopputulemana raastupa, jossa puidaan, kuka on syyllinen tappeluun ja vammojen aiheuttamiseen jne.

JOKO HÖLMÖMPIKIN YMMÄRSI?

Tilastot löytyvät THL:n sivuilta, jos asia kiinnostaa.

Vierailija
29/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:40"]

Mitähän mun kilot kenellekään kuuluu? Mä ne yksin kannan eikä kukaan muu. En vain ymmärrä tätä jatkuvaa vouhotusta ylipainosta ja ykipainoisten JATKUVAA haukkumista!! Laihoista ei saa sanoa pahaa sanaa, mutta lihavia saa haukkua. Miksi? Lihavilla on ihan yhtälailla ihmisoikeudet siinä missä laihoillakin on.

[/quote]

No kyllä ne sunkin kilot kuuluu kaikille veronmaksajille siinä mielessä, että ylipaino kuormittaa terveydenhuoltoa tosi paljon ja rahoittajina teidänkin vaivojen hoidossa on muut veronmaksajat. On niitä sairauksia toki hoikillakin, mutta vähemmän he sairastavat joilla on tervemmät elämäntavat. Ja on tuo muutenkin aika sairasta, että 20 kg ylipainoa alkaa olemaan jotenkin "normaalia".

Vierailija
30/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ja muut. Lihavuusko on pahin synti mitä voi olla??? Jatkuva paasaus aiheesta. Tiesittekö että myös anoreksia on yleistymässä kun jatkuvasti pauhataan painosta ja dieeteistä. Miettikää tätä joskus! Itse ex-ano.
Ja minä vihaan kiusaajia, pahoinpitelijöitä, murhaajia, raiskaajia. Lihavat eivät oo ihmisryhmänä mitään rikollisia! Jotain rajaa nyt !!!

Vierailija
31/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:40"]

Mitähän mun kilot kenellekään kuuluu? Mä ne yksin kannan eikä kukaan muu. En vain ymmärrä tätä jatkuvaa vouhotusta ylipainosta ja ykipainoisten JATKUVAA haukkumista!! Laihoista ei saa sanoa pahaa sanaa, mutta lihavia saa haukkua. Miksi? Lihavilla on ihan yhtälailla ihmisoikeudet siinä missä laihoillakin on.

[/quote]

No kyllä ne sunkin kilot kuuluu kaikille veronmaksajille siinä mielessä, että ylipaino kuormittaa terveydenhuoltoa tosi paljon ja rahoittajina teidänkin vaivojen hoidossa on muut veronmaksajat. On niitä sairauksia toki hoikillakin, mutta vähemmän he sairastavat joilla on tervemmät elämäntavat. Ja on tuo muutenkin aika sairasta, että 20 kg ylipainoa alkaa olemaan jotenkin "normaalia".
[/quote]

Ja sunkin vuoksi ihmiset jää saikulle kun olet vittumainen työpaikkakiusaaja. Et ole lihavia parempi. Läskin voi laihduttaa mutta vittumaisuus ei ihmisestä katoa. Saatko liian vähän munaa kun pitää vittus kostuttaa jatkamalla tota läskijahtiasi???

Vierailija
32/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:43"]

[/quote]

Onpas mielenkiintoista, että alkoholin aiheuttamiin kustannuksiin luetaan kaikki mahdollinen eläkkeisiin ja vankienhoitoon asti. Lihavuuden aiheuttamissa kustannuksissa on sen sijaan huomioitu ainoastaan lisääntyvään diabetekseen,korkeaan verenpaineeseensydän- ja verisuonitauteihin sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin liittyvät sairaala- ja lääkehoidot.

Miksiköhän lihavuuden aihettamat kustannukset ovat näin esittyinä merkittävästi pienemmän??? Hiukan lähdekritiikkä, haloo...

[/quote]

No, selitetäänpä yksinkertaiselle;

Ylipainosta syntyy sairauksia, joiden hoito maksaa yhteiskunnalle määrätyn summan vuositasolla. Ylipaino harvemmin, tosin kyllä toisinaan,  johtaa eläkkeeseen, koska lihavuusleikkauksetkin ovat yleistyneet.

Ylipaino EI aiheuta yhteiskunnalle muita kustannuksiA.

Alkoholinkäytön haittakustannuksissa on mukana sekä päihderiippuvaiset, että ei-riipuvaiset. Satunnainenkin kännäilijä saattaa aiheuttaa nakkikioskilla tappelun, josta seuraa poliisin ja mahdollisesti ambulanssin paikalle tulo, jonkun vienti putkaan, muutaman sairaalaan ja lopputulemana raastupa, jossa puidaan, kuka on syyllinen tappeluun ja vammojen aiheuttamiseen jne.

JOKO HÖLMÖMPIKIN YMMÄRSI?

Tilastot löytyvät THL:n sivuilta, jos asia kiinnostaa.

[/quote]

Siis meinaatko että kaikkia rikollisuus ja snägäritappelut on ainoastaan alkoholin ja päihteiden seurausta? Niinhän tuossa nimittäin väität. Ja kukas nuo mainitsemasi lihavuusleikkaukset suurimmalti osin maksaa? Ne ei nimittäin ilmaisia ole.

Suosittelisin vähän vielä kehittämään tuota päättelykykyäsi ;) Jos syömiseltäsi vaan ehdit.

Vierailija
33/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannan 20kg ylipainoa ja kuten moni kassasisareni niin olen täysin terve. Työkaverini, jonka kanssa jaan työhuoneen, on hoikka ja urheilullinen. Hän on tällä hetkellä 8vkon sairaslomalla koska akillejänne jouduttiin leikkaamaan urheiluvamman takia. Hänellä on lisäksi selän rasitusvammoja ja joutuu syömään kovia kipulääkkeitä ja olemaan sairaslomalla todella usein. Häneltä on myös leikattu polvet ja ranne ja korjattu hampaat johtuen erinäisistä urheiluvammoista. Töistä hän luistaa minkä ehtii, jotta voisi käydä salilla ja treeneissä. Itse olen tänä vuonna ollut sairaslomalla kaksi päivää kuumeessa.

Kumpi meistä on maksanut yhteiskunnalle enemmän?

Vierailija
34/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:40"] Mitähän mun kilot kenellekään kuuluu? Mä ne yksin kannan eikä kukaan muu. En vain ymmärrä tätä jatkuvaa vouhotusta ylipainosta ja ykipainoisten JATKUVAA haukkumista!! Laihoista ei saa sanoa pahaa sanaa, mutta lihavia saa haukkua. Miksi? Lihavilla on ihan yhtälailla ihmisoikeudet siinä missä laihoillakin on. [/quote] No kyllä ne sunkin kilot kuuluu kaikille veronmaksajille siinä mielessä, että ylipaino kuormittaa terveydenhuoltoa tosi paljon ja rahoittajina teidänkin vaivojen hoidossa on muut veronmaksajat. On niitä sairauksia toki hoikillakin, mutta vähemmän he sairastavat joilla on tervemmät elämäntavat. Ja on tuo muutenkin aika sairasta, että 20 kg ylipainoa alkaa olemaan jotenkin "normaalia". [/quote] Ja sunkin vuoksi ihmiset jää saikulle kun olet vittumainen työpaikkakiusaaja. Et ole lihavia parempi. Läskin voi laihduttaa mutta vittumaisuus ei ihmisestä katoa. Saatko liian vähän munaa kun pitää vittus kostuttaa jatkamalla tota läskijahtiasi???

[/quote]

:D On se kiva kun täällä av:lla pyörii näitä selvännäkijöitä :D En ole töissä, joten aika vaikea on olla työpaikkakiusaajakaan :D Minun takiani ei siis yksikään jää saikulle mistään, mutta sinun kilojen hoitosi minä kyllä maksan.

Vierailija
35/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sinulla oikeus olla tyhmä?

Vierailija
36/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarvitse selitellä yhtään mitään. Mulla on ylipainoa n. 10kg. Johtuu liikkumattomuudesta.

Vierailija
37/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:52"]

Ap, onko sinulla oikeus olla tyhmä?

[/quote]

Ja tämä on nyt se huikea argumentti jolla lihavuutta monesti puolustellaan ja kertoo miten vaikea lihavien on totuutta kohdata :D (tullut jo useampaan kertaan esin tässäkin keskustelussa). Se vaan on fakta, ettei kenenkään ole tervettä olla 20 kg ylipainoinen ja sen vuoksi kärsiä polviongelmista, hengästyä portaiden kiipeämisestä jne. Mutta kun tämä asia sanotaan ääneen, niin aletaan haukkua tyhmäksi ym.

Vierailija
38/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:41"]

Ärsyttää ihmiset, jotka katsovat oikeudekseen puuttua muiden ihmisten elämään. Saatko jotain kiksejä kokiessasi itsesi paremmaksi?

Muista, että osoittaessasi muita sormella, neljä sormea osoittaa sinua itseäsi.

Kyllä, ylipaino aiheuttaa sairaskustannuksia niin yhteiskunnalle kuin ylipainoiselle itselleen, toki ei kaikille. Monet ylipainoiset ovat täysin terveitä.

On arvioitu, että ylipainon (silloin puhutaan jo merkittävästä ylipainosta) kustannukset yhteiskunnalle vuositasolla ovat noin 300 miljoonaa. 

Suomalaisten ylipaino maksaa 300 miljoonaa vuodessa Lue lisää aiheesta: Lääkärikirja

Ylipainon vähentäminen on merkittävä keino hillitä terveydenhuollon menojen kasvua, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tiedottaa.

Suomessa ylipaino aiheuttaa vuosittain arviolta 300 miljoonan euron ylimääräiset kustannukset, jotka syntyvät lisääntyvään diabetekseen,korkeaan verenpaineeseensydän- ja verisuonitauteihin sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin liittyvistä sairaala- ja lääkehoidoista.

Ylipaino aiheuttaa tulonmenetyksiä myös ylipainoisille itselleen lisäämällä pitkäkestoisia sairauspoissaoloja.

Siis täysin mitätön summa, kun verrataan sitä esim. alkoholinkäytön aiheuttamiin kustannuksiin:

Alkoholista johtuvat haitat Suomelle maksavat laskutavasta riippuen 4–14,5 miljardia euroa vuodessa. Teimme ajatusleikin siitä, mitä haittoihin menevällä rahalla voisi saada.

Alkoholista johtuvien suorien ja välillisten yhteiskunnalle koituvien kustannusten arvioidaan olevan vuodessa miljardeja. Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos arvioi haittakustannusten olevan 4−6,5 miljardia vuodessa, Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry sen sijaan arvioi kustannusten olevan 6-7 miljardia euroa. 

Kustannukset muodostuvat pääosin alkoholin käytöstä aiheutuvista kuluista järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitoon, vankeinhoitoon sekä oikeuden, sosiaalihuollon, eläkkeiden ja sairauspäivärahojen kustannuksiin.

[/quote]

[/quote]

Kuinka paljon ylipaino kuormittaa turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitoa?

Kuinka paljon ylipaino kuormittaa vankeinhoitoa ja oikeusjärjestelmää?

Kuinka monta uhria ja murhetta ylipaino on jättänyt jälkeensä, kun edellämainittuja järjestelmiä ylipaino on joutunut kuormittamaan?

Voisitko esittää ko. viranomaisten tilastot asioista????

Koitettaisiko hiukan vaivata sitä pikku hernettä siellä yläpäässä?

[/quote]

No oho! Nyt taisikin osua ja kunnolla! Väitinkö jossain, että lihavuus aiheuttaisi vaikka rikollisuutta? Kritisoin vain sitä että, ei kustannuksia voi vertailla keskenään jos toisen ilmiön kuntannuksissa on huomioitu kaikkia välittömät ja välilliset kustannukset ja toisessä vain suorat kustannukset. Lihavuus aiheuttaa esim. unettomuusongelmia ja masennusta, mutta näitä ei ole huomioitu kustannuksissa. 

[/quote]

Kuinka tyhmä oikeasti olet?  THL on laskenut noihin kustannuksiiin (330 miljoona euroa vuonna 2012) KAIKKI ylipainosta johtuvat sairaudet, lääkärikäynnit ym. T

Ylipaino ei aiheuta välillisiä kustannuksia, mutta alkoholinkäyttö aiheuttaa niitä paljonkin.

Oletko kenties alkoholiongelmainen, kun noin pontevasti yrität näitä faktoja kyseenalaistaa?

Vierailija
39/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:32"]

Samoja tauteja on myös normaalipainoisilla. Mistä voidaan aukottomasti erottaa, kenen osalta tauti johtuu ylipainosta ja kuka olisi sairastunut siihen ilman ylipainoakin? Entä jos ihminen syö ihan tolkuttoman väärin ja sairastuu sydän- ja verisuonitautiin ilman ylipainoa? Tällainenkin tapaus on lähipiirissäni. 

[/quote]

Just tää. Esim. mulla oli ekassa raskaudessa lievä radi. Ylipainoa oli 5 kiloa. Tokassa raskaudessa olin normaalipainoinen ja sokerit oli vielä pahemmin vinksallaan. Eli se raskaus, missä olin ylipainoinen, olikin raskausdiabeteksen puolesta helpompi raskaus! Serkkuni on hoikka ja urheilullinen ja hänellä oli silti raskausdiabetes, meillä on se sukurasitteena. Mulla silti ehkä tilastoitiin toi eka radi niistä 5 ylikilosta johtuvaksi, vaikka se tod. näk. olisi tullut muutenkin?

Vierailija
40/101 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:51"]

Kumpi meistä on maksanut yhteiskunnalle enemmän?[/quote]

sinä tietenkin, koska läskit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi