Miksi et juo? Oletko raskaana?
Miksi raskaus otetaan aina esille, kun nuori nainen kieltäytyy alkoholista? Itse treenailen juuri nyt ja alkoholi kiellettyä treenin ajan niin koko ajan saan kuulla "olevani raskaana" jostain! Hienoa saada painoa alaspain kun toiset huutelee minun olevan raskaana!
Onko tämä yleinen vitsi vai olenko vain juntissa seurassa? Olemme kyllä miehen kanssa hedelmällisessä iässä molemmat, mutta silti ärsyttää. Ensimmäisillä kerroilla otin huumorilla, mutta sitten alkoi jo veetuttaa. Ehkä vatsani on vielä pömppö ja näytän neljännellä kuulla olevalta ym. en tiedä. Ensi kerralla murjasen, onko utelia itse/aikooko laihduttaa/vaihtaako piakkoin hiustyyliään tai jotain 'henkilökohtaista'. Kyseessä siis puolitutut jossain juhlissa ym.
Ärsyttää ja oli pakko kirjoittaa ylös niin helpottaa taas :)
PS. ystäväni on yrittänyt saada lasta pari vuotta, joten ehkä siksi ärsyttää vielä lisää tuollaisen henkilökohtaisten asioiden kysely jossain juhlissa.
Kommentit (27)
Kai se on ongelma muille, miksi edes tulee ryyppäjäisiin juomatta!? Bileiden luonne taitaa olla viina vai?
No joitko ennen ja ovatko kysyjät ystäviäsi? Voisi minuakin ihmetyttää jos kaveri joka ennen joi, kieltäytyisi yhtäkkiä
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 09:42"]
Mä enkään juo. En pidä mausta enkä olla kännissä.
[/quote]
Tekstistä päätellen puhaltaisit about 2‰.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 09:41"]
No joitko ennen ja ovatko kysyjät ystäviäsi? Voisi minuakin ihmetyttää jos kaveri joka ennen joi, kieltäytyisi yhtäkkiä
[/quote]
Kysyjät ovat siis puolituttaja, ystävät tietävät treenailustani. En ole ennenkään mitenkään perseitä vetänyt, ehkä pari lasia viiniä ja muutama siideri. Nyt join light-limsaa mukista (ettei näkyisi läpi) ja heti joku haukkana paikalla (outoa).
Tekisi mieli tiuskia joka kyselijälle että mitä helvettiä se sulle kuuluu. Mun juomattomuus tai juominen.
Mutta oon niin kiltti että selittelen jotain ympäripyöreetä rahan menosta ja työvuoroista.
Oikea syy on ettei kiinnosta pätkääkään olla kännissä, muutun ihan hirviöksi ja hulluksi ja suunnittelen itsemurhaa ja omia hautajaisiani kännipäissäni. Sellaisen kanssa on sitten kiva lipittää viiniä? Mieheni ja lähimmät kaverit tämän tietävät ja antavat olla rauhassa. Muille asia ei kuulu mitenkään. Selvinpäin olen symppis enkä mieti mitään edellämainittuja. Olisiko sitten jo selätetty masennus taustalla, en tiedä.
Minä olen koko aikuisikäni ihmetellyt samaa. Itse en ole alkoholin perään: en pidä humalassa olosta, ja jos joskus juon alkoholia niin se on hyvää viiniä tai Martinia. Lasillinen riittää. Usein myös kieltäydyn, kun kun ei vaan tee mieli ja muiden mieliksi en juo.
Kyllä sitä yli kolmekymppisenäkin saa vastata joka jumalan kerta, että miksi ei ole kädessä muuta kuin vesilasi. Seuraavalla kerralla (nyt olen raskaana joten syy on selvästi nähtävissä, mutta ensi vuoden juhlissa) vastaan että siksi että voin nauraa teille muille/siksi että voin rauhassa kuvata teidän sekoilujanne ja laittaa ne nettiin seuraavana päivänä. Tai jotain muuta ihan yhtä typerää, kuin mitä kysytään.
Juon harvoin alkoholia ja juhlissa saa aina olla perustelemassa juomattomuuttaan. Toisaalta oon kyl huomannut, että tietyssä iässä olevalta naiselta kysytään aina raskauden mahdollisuutta. Jos siis ei ole jo lapsia. Esim oon aamu-uninen ja töissä työkaveri arvelee vähän väliä mun väsymyksen johtuvan raskaudesta. Rasittavaa.
Mua onnitteli joskus tarjoilija raskaudesta, kun en darras ottanu limsaa kummempaa ruoan kanssa. Mahakin oli öisen pitsan takia turvonnut.
"Joo kiitti, mut en oo raskaana, vaan krapulas."
Suomessa on niin outoa jos ei halua ryypätä. Itse olen raskaana joten en siksikään juo. Äitiysneuvolassa kysyttiin alkoholinkäytöstä ennen raskausaikaa. Kerroin, etten ole juonut ollenkaan. Terkkari kysyi, Siis etkö ollenkaan?? No en ollenkaan. On vissiin sitten niin ihmeellistä tämä juomattomuus.
Yleinen suomalainen tapa juomattomuutta pitää selitellä mutta kukaan ei kysy miksi juot/käytät alkoholia.
Olen absolutisti ja ihmiset ihmettelee sitä juomattomuutta ja yrittää saada juomaan.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 09:55"]
Suomessa on niin outoa jos ei halua ryypätä. Itse olen raskaana joten en siksikään juo. Äitiysneuvolassa kysyttiin alkoholinkäytöstä ennen raskausaikaa. Kerroin, etten ole juonut ollenkaan. Terkkari kysyi, Siis etkö ollenkaan?? No en ollenkaan. On vissiin sitten niin ihmeellistä tämä juomattomuus.
[/quote]
Sait varmaan tekstin tietoihisi "valehtelee juomatottumuksistaan" :D Vitsi :)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 09:58"]
Yleinen suomalainen tapa juomattomuutta pitää selitellä mutta kukaan ei kysy miksi juot/käytät alkoholia.
[/quote]
Miettikää nyt tilannetta! Menen juhlissa Martta-tädin ja Esko-sedän väliin istumaan, ja alan kysellä: Miksi sinulla Martta on AINA viinilasi kädessä kun nähdään? Etkö osaa pitää hauskaa ilman viinaa? Aiotko ottaa huomennakin, kun tänäänhän on vasta perjantai? Montako saunaolutta menee kerralla? Mikä on sun lempi kaljamerkki?
No entäs Esko sitten? Silmät taas harittaa esi suuntiin ja puhe sammaltaa. Onko sinulla Esko ongelmia sanoa ei? Ajatteletko sinä, että kuulut paremmin porukkaan ja tulet hyväksytyksi kun otat kuppia? Eikö sun äiti rakastanut sua tarpeeksi?
[/quote]
No ehkä hän halusi tarkentaa että etkö juo ollenkaan, vai etkö ole juonut raskauden aikana. Tuskin sitä nyt niin juntisti kävi ihmettelemään, kuin nyt haluat ajatella.
En ymmärrä muutenkaan tätä virttä, en ole IKINÄ bileissä kohdannut tilannetta, jossa juomattomalta tivataan syitä, miksei juo. En väitä ettei teille olisi niin tapahtunut, mutta ehkä sitten tosiaan roikutte jossain juopposeurassa jossa juomattomuus on ihme, mun jokaisessa ystäväporukassa se on jokaisen oma asia.
Ehkä asialle ei pidä antaa niin suurta painoarvoa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:00"]
[/quote]
Sait varmaan tekstin tietoihisi "valehtelee juomatottumuksistaan" :D Vitsi :)
[/quote]
Heh, meidän neuvolantäti kirjoitti jotain kulmat kurtussa tietokoneelle, kun tuli puhetta meidän perheen ruokatavoista. Siinä vaiheessa (kun olin ensin sanonut että ei, meillä ei syödä muroja eikä makujugurtteja tai viilejä eikä juoda limsaa eikä juoda kaupan mehuja muuta kuin JOSKUS tuoremehua) kun sanoin, että emme juo edes saunaoluita me aikuiset ja lapsetkaan ei saa saunamehua - näppis alkoi nakuttaa!
Mitähän se oikein ajatteli? Mille listalle me jouduttiin? :D
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 09:58"]
[/quote]
Miettikää nyt tilannetta! Menen juhlissa Martta-tädin ja Esko-sedän väliin istumaan, ja alan kysellä: Miksi sinulla Martta on AINA viinilasi kädessä kun nähdään? Etkö osaa pitää hauskaa ilman viinaa? Aiotko ottaa huomennakin, kun tänäänhän on vasta perjantai? Montako saunaolutta menee kerralla? Mikä on sun lempi kaljamerkki?
No entäs Esko sitten? Silmät taas harittaa esi suuntiin ja puhe sammaltaa. Onko sinulla Esko ongelmia sanoa ei? Ajatteletko sinä, että kuulut paremmin porukkaan ja tulet hyväksytyksi kun otat kuppia? Eikö sun äiti rakastanut sua tarpeeksi?
[/quote]
Alkoholi politiikka ja suhtautuminen alkoholiin on suomessa melko nurin kurista kaiken kaikkiaan. Itse ajattelen siitä pitkälti samalla tavalla kuin Mato Valtonen kirjassaan Rakkaani Alkoholi. Hänkin joutuu selittelemään juomattomuuttaan vaikka kukaan ei kysy onko hän raskaana. Miksi tehdä siitä iso numero suuntaan tai toiseen.
Hyvä pointti. Miksi pitää olla jokin syy sille, että ei juo...
mä en juo, koska mun kiintiö on täysi. En halua juoda alkoholia. Voin näin paljon paremmin.