Saako koulussa aamupalan?
Entä eskarissa?
Meillä on nyt niin kiireaamuja ja mietin jo etukäteen tulevaa eskari- ja kouluaikaa. Mietin pitääkö vielä kaiken muun kiireen lisäksi ehtiä aamupalakin syömään.
Kommentit (43)
Kait te vapaa päivinä syötte aamupalan kotona. Siinä harjotusta. Älä stressaa, lapsi on vasta 4 v. Ehtii kasvaa ennen kouluun menoa.
Mikä olisi hyvä aika herätä jos päiväkodissa pitää olla n. klo 6.50? Nykyään herätän klo 6 tai joskus 6.10-6.15.
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:46"]Olisko vinkkejä miten harjoitella heräilyä ja aamupalan syömistä ym. 4-vuotiaan kanssa? (Täyttää syksyllä 5.) Nykyään syö aamupalan päiväkodissa. Annanko jo kotona aamupalan?
Ap
[/quote]
Ei sitä vielä tarvi harjoitella. Lapsi kasvaa ja kehittyy. Nyt menette ikätason mukaan päiväkotiin aamupalalle. Mieti vasta eskarin jälkeen. Silloin lapsi on jo ihan erilainen
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:54"]
Mikä olisi hyvä aika herätä jos päiväkodissa pitää olla n. klo 6.50? Nykyään herätän klo 6 tai joskus 6.10-6.15. Ap
[/quote]
Kyllä kannattaa lapsen antaa nukkua kaikki mahdollinen aika minkä nukkkuu. Itse en stressaisi kouluun heräilystä vielä vaan vasta kevät puolella. Tässä on kuitenkin pimeä talvi välissä, jolloin lapsi tarvitsee unta.
no riippuu varmaan vähän matkasta. :D
Tuohon aikaan oisko puoli tuntia ennen lähtöä? Vaatteet päälle, wc, banaani/porkkana tms, hampaanpesut, menoks..
Itse siis annoin lapselle aina jotain pientä kotona kun lähdettiin juurikin samoihin aikoihin jo, aamupala on vasta klo8.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:54"]Mikä olisi hyvä aika herätä jos päiväkodissa pitää olla n. klo 6.50? Nykyään herätän klo 6 tai joskus 6.10-6.15.
Ap
[/quote]
Se on ihan ok. Iän mukaan silmät ristissä päiväkotiin. Eihän lapsi mene syksylläkään eskariin
Ja eskariinkin jatkaa samaa rytmiä? Eli anna olla!
Vaatteet katson aina edellisiltana valmiiksi. Yritän tehdä kaiken mahdollisimman hyvin valmiiksi ettei tulisi kiire. Silti aina tulee kiire. Usein kun illalla tyttö on itse valinnut vaatteet, aamulla ne vaatteet ei enää kelpaakaan. Aina jostain tulee kiukku. Mitä enemmän kiire, sitä enemmän kiukuttelee ja hankalampaa kaikki.
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:01"]
Vaatteet katson aina edellisiltana valmiiksi. Yritän tehdä kaiken mahdollisimman hyvin valmiiksi ettei tulisi kiire. Silti aina tulee kiire. Usein kun illalla tyttö on itse valinnut vaatteet, aamulla ne vaatteet ei enää kelpaakaan. Aina jostain tulee kiukku. Mitä enemmän kiire, sitä enemmän kiukuttelee ja hankalampaa kaikki. Ap
[/quote]
Minä en ole rutiini-ihminen eikä ole sen kummemmin lapsikaan. Meillä ei siis illalla valmistella aamua mitenkään. Päätää sitten aamulla mitä laittaa päällensä. Toki siitäkin saa vääntää välillä. Mutta meillä helpottaa toki se että lapsi on aamuvirkku. Minä olen hyvällä tuulela yleensä aamuisin toki kiire välillä kiristää hermoja. Nykyisin vähemmän kun teen etätöitä eikä ole itse pakko juosta töihin.
Miten ihmeessä ap on saanut lapsen hoidettua viisi vuotiaaksi? On niin avutonta touhua.
Jos haluaa, että eskari on ilmainen, mitä siihen silloin kuuluu? Esim.hoitoajat? Olen vauvan kanssa kotona joten turha pitää lasta pk:ssa tuntikausia.
Meillä ekaluokkalaisella kestää 20 minuuttia kävellä kouluun. Herää 6:15, syö aamupalan, laitan tytön hiukset letille ja tyttö laittaa vaatteet ja harjaa hampaat. On ovesta ulkona 7:30. Ei siihen viideltä tartte herätä että on lapsi taipaleella.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:17"]Jos haluaa, että eskari on ilmainen, mitä siihen silloin kuuluu? Esim.hoitoajat? Olen vauvan kanssa kotona joten turha pitää lasta pk:ssa tuntikausia.
[/quote]
Jos on eskarissa, niin ilmainen. Ei siihen mitään hoitoaikoja kuulu. Hoito on maksullista.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:17"]Jos haluaa, että eskari on ilmainen, mitä siihen silloin kuuluu? Esim.hoitoajat? Olen vauvan kanssa kotona joten turha pitää lasta pk:ssa tuntikausia.
[/quote]
Eskari on 9-13 yleisimmin. Lounas kuuluu.
Meneekö sulla ap aikaa esim. itsesi meikkaamiseen? Jätä jo kaikki sellainen vähemmälle, kuulostaa siltä, että teet asiasta aika vaikean... meillä on aika aamutorkku 5-vuotias, mutta kun saa rauhassa heräillä enkä panikoi vaikka alkaa kiire olla, saadaan yleensä rauha säilytettyä maassa. Häsläämistä lapsi vihaa, ja siinä menee kaikkien päivä pilalle. Vältän sitä kiireen syntymistä, varaan aikaa niin että se riittää vaikka se pukeutuminen vähän kestäisi. Ja sellaista kokoaikaista opettamistahan se on: "pakko vaan pukea että joudutaan", "äitiäkin väsyttää mutta puetaan yhdessä" jne.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:17"]Jos haluaa, että eskari on ilmainen, mitä siihen silloin kuuluu? Esim.hoitoajat? Olen vauvan kanssa kotona joten turha pitää lasta pk:ssa tuntikausia.
[/quote]
Jos on eskarissa, niin ilmainen. Ei siihen mitään hoitoaikoja kuulu. Hoito on maksullista.
[/quote]
Tällä tarkoitin siis sitä, että mistä mihin opetusta on, eli milloin lapsi on pk:ssa. Joku jo vastasikin, kiitos!
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 08:17"]Jos haluaa, että eskari on ilmainen, mitä siihen silloin kuuluu? Esim.hoitoajat? Olen vauvan kanssa kotona joten turha pitää lasta pk:ssa tuntikausia. [/quote] Eskari on 9-13 yleisimmin. Lounas kuuluu.
[/quote]
näin juuri. Pelkkä eskari on kuin koulu. Ei siellä paapota turhia ja tarjoilla monia ateriaoita päivässä.
Eikö ap itse ole käynyt koulua? Onhan moni asia meidän mammojen kouluajoista muuttunut, mutta jotain on ennallaan.
Kiireaamuihin on yksi erittäin yksinkertainen ja toimivaksi todettu ratkaisu: noustaan ylös aikaisemmin. Niin, väsytttä, mutta siihenkin on ratkaisu: mennään illalla aikaisemmin nukkumaan eikä pelata, katsota telkkaria muuta mukavaan kovin myöhään.
Minusta on kyllä aika erikoista, jos on kiire on jo nyt ja aikaa on kuitenkin melkein tunti. Meillä lapsi ehti päiväkotikuntoon noin 15 minuutissa, mutta ei niissä aamuissa paljon muuta ollutkaan kuin vessakäynti, pikapesut, ja pukeminen. Mihin saat päiväkotiin menijän kanssa tärvättyä noin paljon aikaa? Jos vaan haaveilee, niin sitten on vaan opettava tekemään kahta asiaa yhtäaikaa, haaveilemaan ja vaikka syömään tai pukemaan.
Ap, älä suotta stressaa vielä. 4-vuotias on vielä pieni, eikä ole mitään syytä alkaa harjoitella aamujuttuja eskaria/koulua varten. Anna nukkua vielä niin pitkään kuin voi, uni on tärkeää lapselle! Koulurutiinit opitte kyllä aikanaan, sitten kun niiden aika on.
Kyllä koulussa saa aamupalan jos oppilas on aamupäiväkerhossa. Teidän tapauksessanne tämä lienee hyvä vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:33"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 07:30"]Mitä jos herätäisit sen lapsen niin ajoissa, että on aikaa toimittaa aamutoimet vaikka hiukan hitaammallaki vauhdilla.
[/quote]
Joskus viiden aikaan? Aika lyhyiksi jää yöunet vaikka käy jo klo 20 nukkumaan. Mielestäni on liian aikaisin jos joutuu käymään nukkumaan jo klo 19.
Ap
[/quote]
Koulu alkaa aikaisintaan klo 8