Talviulkoilu pääkaupunkiseudulla?
Missä pääkaupunkiseudulla, etenkin Itä-Helsinki ja Itä-Vantaan alueilla voi ulkoilla talvisin, kun kaikki lenkkipolut näkyy pyhitetyn hiihtäjille? Tuleeko hiihtäjille laturaivo, jos kävelen ajetulla latualueella hiljaiseen aikaan ladun vieressä ja väistän tarvittaessa hiihtäjiä?
En välittäisi kävellä teiden varsilla, mutta en ole löytänyt täältäpäin juurikaan pidempiä kävelylle varattuja reittejä.
Luulin, ettei Uudellamaalla edes kaikkiaan enemmistö väestöstä harrasta hiihtämistä, tuntuu uskomattomalle, että hiihtomahdollisuuksiin panostetaan näin paljon. Nyt kun kaikki on kiinni, varmaan moni ei-hiihtäjä passivoituu kotiinsa :/
Kommentit (23)
Eikös polkuja mene metsässä monissakin paikoin?
Ladulla kävelijä rikkoo ladut käyttökelvottomiksi . Ei auta, vaikka kävelisitkin hiljaisena aikana. Täällä Espoossa on useimpien latujen vieressä aurattu kävelytie. Vantaan reiteistä en tiedä.
Älä kävele ladulla äläkä siinä vieressä olevalla luistelu-uralla mihinkään aikaan. Jalanjäljistä tulevat kuopat voi olla hiihtäjälle pahimmassa tapauksessa hengenvaarallisia. Kyllä niitä polkuja ja kävelyteitä on yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on lunta niin ne polut on ihan umpihankea. Siellähän itse asiassa olisi järkevää liikkua suksilla, mutta ei. Hiihtäjät saavat auratut reitit ja kävelijät rämpivät hangessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lunta niin ne polut on ihan umpihankea. Siellähän itse asiassa olisi järkevää liikkua suksilla, mutta ei. Hiihtäjät saavat auratut reitit ja kävelijät rämpivät hangessa.
Kyllä monessa paikoin koiranulkoiluttajat ja maastopyöräilijät pitävät polut auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tekosyysi, ettet voi kävelyteillä kävellä vaan pitäisi tunkea hiihtämiseen tarkoitetuille väylille?
Onko siellä jäällä mitään kävelyreittejä? En ole pääkaupunkiseudulta niin en tiedä, mutta kyllä täällä meillä päin voi hyvin kävellä jäällä esim moottorikelkkauria pitkin.
Eikö Helsingissä ja Vantaalla ole ollenkaan kävelyteitä? Pelkkiä autoteitä ja hiihtolatuja vain? Täältä kehä kolmosen ulkopuolelta vaan ihmettelen.
Kävelyteitä on kyllä vaikka kuinka paljon. Itse kävelin tänään Aurinkolahdesta Uutelaan päin. Siellä on hyviä polkujakin kävellä.
Katso ulkoliikunta.fin kartasta latualueet ja valitse reittisi toisaalla. Esimerkiksi Kuusijärven alueella järven näyttäisi kiertävän latu, mutta lähimpänä rantaa kiertävä reitti on kävelyaluetta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Helsingissä ja Vantaalla ole ollenkaan kävelyteitä? Pelkkiä autoteitä ja hiihtolatuja vain? Täältä kehä kolmosen ulkopuolelta vaan ihmettelen.
On tietysti ja paljon. Ap vaan haluaisi kävellä just siellä, missä on latuja. Herttoniemessä on hienot ladut, mutta kävelijöille ja pyöräilijöille on enemmän aidattuja reittejä. Sopii mennä sinne. Ja jos välttämättä haluaa liikkua vain metsässä, niin hankkii lumikengät.
Vierailija kirjoitti:
Ladulla kävelijä rikkoo ladut käyttökelvottomiksi . Ei auta, vaikka kävelisitkin hiljaisena aikana. Täällä Espoossa on useimpien latujen vieressä aurattu kävelytie. Vantaan reiteistä en tiedä.
Helsingissä myös. Olen parhaimmillaan hiihtänyt ladulla, jonka vieressä n. 2 metrin päässä on saman suuntaisesti kulkenut hoidettu kävelytie, silti jonkun tampion kengänjäljet näkyivät latualueella.
Miten vaivaudutte vastailemaan, että "kyllä kävelyteitä on, mene sinne"? Kysyjähän nimenomaan tässä kysyy että missä. Pitääkö vaan päästä huutelemaan. Ihmeellinen on nykyaika, ilkeilyä ilkeilyn ilosta.
Itse uutena Helsinkiläisenä kaipailisin myös tietoa hyvistä lenkkimaastoista, kaupungin sivuilta minäkin olen löytänyt vain latukarttoja.
Mustikkamaa ja Seurasaari ovat ainakin suosittuja paikkoja. Keskuspuistossakin on kilometrejä reittejä muillekin kuin hiihtäjille. Merenrantaa on mukava kävellä ja sitä Helsingissä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaivaudutte vastailemaan, että "kyllä kävelyteitä on, mene sinne"? Kysyjähän nimenomaan tässä kysyy että missä. Pitääkö vaan päästä huutelemaan. Ihmeellinen on nykyaika, ilkeilyä ilkeilyn ilosta.
Itse uutena Helsinkiläisenä kaipailisin myös tietoa hyvistä lenkkimaastoista, kaupungin sivuilta minäkin olen löytänyt vain latukarttoja.
Voisin vastailla, mutta olisi kiva tietää missä päin suunnilleen, kun kukaan tuskin haluaa metrolla tai bussilla lähteä ulkolupoluille. Jos reitti alkaa vaikka yli tunnin kävelymatkan päässä kotoa, niin se ei ole kovin hyvä suositus.
Vierailija kirjoitti:
Älä kävele ladulla äläkä siinä vieressä olevalla luistelu-uralla mihinkään aikaan. Jalanjäljistä tulevat kuopat voi olla hiihtäjälle pahimmassa tapauksessa hengenvaarallisia. Kyllä niitä polkuja ja kävelyteitä on yllin kyllin.
En tietenkään rikkoisi kävelylläni latuja enkä kulkisi luistelualueella, mutta miten ladun vieressä oleva alue, johon perinteisessä tyylissä siis isketään sauva, voi mennä kävelystä pilalle? Lisäksi asun paikassa, jossa kevyen liikenteen väylä kiertää useita kilometrejä, jos haluan kotoani pisteeseen B, jonka ohi ajettu latureitti vie suoraan. Siksi mietin tuota mahdollista haittaa, jota kävelijänä voin ladulle tehdä, jos olisi mahdollista talvisinkin käyttää oikotietä. Eihän tuo kävelijällekään erityisen mukava paikka kävellä ole, kun joutuu jalkoja kovin nostelemaan lumessa.
-Ap
Nyt kun jonkun on pakko tähän varmaan alkaa V*ttuilemaan, niin EI, EN OLE KÄVELLYT HIIHTOREITILLÄ, ja vilpittömästi kysyn tätä asiaa juurikin siksi että hiihdon harrastajat varmasti osaavat parhaiten vastata.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä varsinaisella ladulla kävelemisestä. Mutta ei hiihtäjät voi vallata koko kävelytietä, eli on latu ja sitten luistelualue ja kaikkien muiden ulkoilijoiden pitäisi ilmeisesti kävellä hangessa, tai tienpenkassa? Kyllä se ura on myös kävelijöitä varten.
Onhan siellä tuhansia kilometrejä kävelyteitä.