Löysin tyttäreni tyynyn alta Raamatun!
Tyttö on 15v, aina sanonut olevansa ateisti. Koko perhe ei kuulu kirkkoon, ja kieltämättä suhtaudun itse aika kielteisesti uskontoon ja tuon sen kyllä kotona ilmi. Tyynyn alla oli siis Raamattu, jonka välissä paljon lappusia, joihin on kirjoittanut joitain kohtia kirjasta.
Mitä nyt? En ole puhunut tytölle mitään löydöstäni. En olisi ikinä uskonut, että hän voisi olla uskossa.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 22:59"]
Ihan uskontokammoisille tiedoksi että Raamatun tunteminen kuuluu yleissivistykseenkin. Ilman uskontoja meillä ei olisi arvoja yhteiskunnassa. Uskonnosta on ollut suurta apua maailmamme sivistysten perustana. Kyllä, huonoakin uskonnot ovat tuoneet, kuten nykyään sodat: suurimmat konfliktit tällä hetkellä eri puolilla maailmaa johtuu uskontojen törmäyksestä. Mutta pointtini on että kyllä siellä tyynyn alla voisi haitallisempaakin lukemista olla.
[/quote]
Arvoja voi olla ilman uskontoja ja moraaliinkaan ei tarvita uskontoa. Filosofiat ja vaikkapa humanismi sopivat elämänohjeiksi oikein hyvin ilman uskontoakin. Uskonto sivistyksen perustana on aika kyseenalainen väite vaikka toki uskonto on ollut yhteiskuntien perusta. Lisäksi etenkin kristinuskosta on ollut suurta haittaa niin tieteille kuin ihmisoikeuksille ja suurin osa nykyisistä maailman ongelmista johtuu tosiaan uskonnoista (ehkä islam ja hindulaisuus eniten nyt esillä) Loppuosa uskontojen ongelmista onkin sitten ihan faktaa.
Jos tyttösi kaverit ovat menossa kesällä rippileirille, ja tyttösi tuntee itsensä ulkopuoliseksi?
Kyllä minäkin olen lukenut nuorena raamatun, vaikka olen aina ollut ateisti, en käynyt riparia eikä mua kastettu vauvana. Mua yksinkertaisesti kiinnosti se, mistä kaikki puhuivat, ja äitini neuvoa noudattaen, "on hyvä tuntea mitä vihollinen ajattelee" :) Ei sillä että uskikset olisivat vihollisiani, mutta mielestäni kuuluu yleissivistykseen tuntea raamattu edes jotenkuten, jotta tietää miten onnettomaan asiakirjaan (...) jotkut argumenttinsa perustavat.
T. reilu parikymppinen
Miten olis rippikoulua varten tai uskonnontuntia varten kouluun?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 13:58"] asiakirjaan (...)
[/quote]
SATUKIRJAAN!!!!!!!!!! mobiili heittelee omiaan! 42
Minä olen aina ollut ateisti, mutta olen lukenut sekä Raamatun että Koraaninkin. Molemmissa on mielenkiintoisia tarinoita ja olen muutenkin ollut aina kiinnostunut tarustoista, saduista yms.
Eikö se heitukka nyt yhtään ajattele? Semmoinen paksu kirja tyynyn alla. Ryhtivika tulee siitä, eikä pojat enää kattele.
Voi angstista ateistiäiti parka! Tyttäresihän toimii todella loistavasti. Hän ottaa kunnolla selville, mistä Raamatussa on kysymys voidakseen muodostaa lopullisesti maailmankatsomuksensa. Toivottavasti hän tutustuu myös muiden isojen uskontojen pyhiin kirjoihin. Tyttö näyttää myös tuntevan äitinsä ja tämän luonteen. Siksi hän on varmuuden vuoksi piilottanut kirjan tyynynsä alle. Hän tietää, että sinä pelkäät uskontoja ja uskovaisia ja saisit hirveän hepulin, jos hän hertoisi, että hän ei enää olekaan niin varma ateismistaan. Sinä olet menettämässä otteen tytöstä aivan kuin pitääkin. Et voi enää panna ajatuksia hänen päähänsä, vaan hän muodostaa ihan itse mielipiteensä. Aivopesu siis päättyy nyt!
Sinä olet varmaankin pannut tyttäresi et-opetukseen, koska ette kuulu kirkkoon. Oletko myös perehtynyt et:n opetussuunnitelmaan? Siellä tutustutaan mm. useisiin uskontoihin ja niiden perusteisiin, siis myös kristinuskoon ja Raamattuun. Siitä kirjasta löytyy niin paljon asioita, joita ei edes ajatella sieltä olevan, mm. sanontoja ja sananlaskuja valtava määrä, ja niitä toistelevat niin uskovaiset kuin uskomattomatkin. Koulutus on lähtenyt kirkon aloitteesta käyntiin aikoinaan. Länsimaisen sivistyksemme perusta on kristinuskossa, halusit tai et.
Oletko muuten koskaan ajatellut, että aika monet kirkkoon kuulumattomien perheiden nuoret ovat halunneet mennä rippikouluun. Ennen ehtoolliselle pääsyä nuoret ovat viettäneet kastejuhlaa, jos heitä ei ole ennestään kastettu. Varaudu siihen, että tämä saattaa teilläkin olla edessä. Ethän silloin estä lastasi?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:10"]
Sen unettavampaa kirjaa ei olekaan.
[/quote]
Täysin totta, voi olla että tyttö käyttää sitä unilääkkeenä. Tai sitten yrittää lukea uskonnon kokeeseen ns. adsorbtio-menetelmällä.
Toki voi olla että raamattu vaan kirjana kiinnostaa, onhan se tietynlainen historian kuvaus sekin.