Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaisitko itse vanhempasi?

Vierailija
23.01.2022 |

Nyt kun hoitajapula konkretisoituu joudutaan omaisille antamaan jatkossa ennen vastuuta. Hoitaisitko enemmän itse, maksaisitko todellisen hinnan hoidosta vai maksaisitko enemmän veroja?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei ole suomalainen joten on ihan itsestäänselvyys meille että kun hänen äitinsä vanhenee, hän muuttaa meille asumaan.

Mieluusti pitäisin omistakin vanhemmista itse huolta, mutta en usko että haluavat vanhuksina ulkomaille muuttaa. Ja jos haluavat, voisivat mieluusti asua lähellä muttei samassa talossa

Vierailija
22/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En vain oikein ole hoitajatyyppiä. Palaisin nopeasti loppuun. Ja miten esim. hoitaisin pahimmassa tapauksessa molempia eronneita vanhempiani? Mahdoton yhtälö.

Olen asiaa itse kysynyt omalta äidiltäni, mitä hän haluaa jos ei vanhana enää pärjää kotona. Oli ihan samaa mieltä, että haluaa hoivakotiin. Tietää vanhainkodissa työskentelevänä omaishoitajan kovan osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kuskata lisää hoitajia Filippiineiltä. Sillä se vaje korjaantuu. En aio hoitaa vanhempiani, se on yhteiskunnan tehtävä.

Alalle tarvitaan noin 200 000 uutta työntekijää vuoteen 2030 mennessä. Viimeisimmän THL:n selvityksen mukaan Suomessa työskenteli Sote-alalla vuonna 2014 noin 18 000 ulkomaalaistaustaista työntekijää. Heistä valtaosa oli vuodeosastolla, hoivayksikössä tai palvelutalossa.

Esimerkiksi Attendolla on muutamia satoja filippiiniläisiä sairaanhoitajia, mutta vain pieni osa heistä tekee sairaanhoitajan työtä.

Suomessa vuosina 2012 - 2017 Valvira myönsi vain 17 lupaa EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulleille sairaanhoitajille.

Miten Suomi olisi vetovoimainen? Ei ainakaan palkalla.

EU-alueella on miljoonan hoitoalan ammattilaisen pula. Lisäksi osaavia hoitajia hamuaa Japani.

Vierailija
24/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoitaisi vanhempiani, eivät ansaitse sitä kumpikaan. Eivät kumpikaan hoitaneet minua tai olleet oikeasti luotettavia vanhempia. 

Äitipuoleni sen sijaan voisin hoitaa, ja ex-appivanhemmat olisin, jo eivät olisi exiä.

Vierailija
25/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He hoitivat minua vaikka olisi varmasti parempaakin tekemistä ollut, joten siinä missä pystyisin, niin kyllä.

Vierailija
26/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Anopin voisin hoitaa ja hoidankin, jos tilanne vaatii ja hän niin toivoo, niin pitkään kun kykenee autettuna liikkumaan.

Mutta kaikki rahansa saavat ja toivonkin käyttävän siihen, että saavat loppuun asti hyvän vanhuuden ja hoidon, mulle ei tarvii säästellä mitään.

Vierailija
27/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin hoitaa siten, että siivoaisin ja laittaisin ruuan. Jos olisi sänkypotilas niin haluaisin että hänellä kävisi hoitaja päivisin, mutta voisi asua luonani.

Onneksi vanhempani ovat liikkuvia ja sellaista sukua että harvat ovat joutuneet vanhainkotiin. Muut suvun vanhukset ovat vipeltäneet päivät pitkät täyspäisinä 80-90 vuotiaita ja sitten nopeasti kuolleet pois. Sitä hartaasti toivoen omillekin...

Vierailija
28/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni olisin hoitanut mutta äitiäni en hoitaisi.

Vierailija
29/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hoitaisi. Hyväksyn sen, että vanhempien omaisuus käytetään heidän hoitokulujensa maksamiseen, jos hoito on hyvää.

Maksuvalmius on täysin hyödytöntä kun hoitajia ei ole.

Ihmiset tulevat vielä yllättymään. Vielä tulee laki joka velvoittaa lapset huolehtimaan omista vanhemmistaan ja palaamme aikaan, kun mummut ja papat asuvat muun perheen kanssa sen sijaan että ovat köytettyinä sänkyyn jossain hoitovankilassa.

Vierailija
30/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan säästäisi enää mitään, jos automaattisesti omaisuus menee vanhuuden hoitoon.

Suurin motivaatio säästämisessä on, että se menee aikoinaan lapsille.

Kesämökki esim voi olla suvussa kulkeva. Ei yksi sukupolvi ole "oikeutettu" sitä tuhlaamaan.

Sinänsä ymmärrän halun siirtää erityisesti muistoarvoltaan isoa omaisuutta seuraavalle polvelle, mutta arvaapa kiinnostaako minua maksaa veroistani teidän kesämökkejänne, kun itse en ole perimässä pennin jeniä?

Vierailija
31/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti vessa-asiat ja vuodepotilaan pesu on lähes mahdotonta hoitaa tavallisessa kodissa. Sitä ihmettelen ettei laitoksissa vielä ole robotteja nostelemiseen, se on kyllä raskasta hommaa.

Miten nää hygienia-asiat hoidetän ulkomaan kulttuureissa, joissa laitoshoitoon ei mennä?

Vierailija
32/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiä voisin hoitaa. Sen sijaan isästä epäilen vahvasti, että hänestä tulee kärttyinen kaikenvihaaja-syyllistäjä vanhetessaan, enkä haluaisi olla sellaisen kanssa tekemisissä.

Vierailija
33/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hoitaisi. Hyväksyn sen, että vanhempien omaisuus käytetään heidän hoitokulujensa maksamiseen, jos hoito on hyvää.

Sitähän ei sinulta edes kysytä, vaikka olisit vanhempiesi edunvalvoja, sillä maistraatti valvoo sitä, että päämiehen varat käytetään hänen itsensä eikä perillisten hyväksi.

Vierailija
34/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitini eläisi, niin ilman muuta järjestäisit niin, että hän saisi asua kansamme siihen asti, kun se on lääketieteellisesti mahdollista. En ole sairaanhoitaja, joten jossain vaiheessa varmaan tulisi siirto sairaalaan tms.

Vierailija
35/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Hoitoa tarvitseva laitoskuntoinen vanhus tarvitsee hoitoa 24/7. Olen työssäkäyvä velkainen nainen. Ei olisi varaa jäädä pois töistä hoitajaksi. Enkä hoitaisi muutenkaan eivätkä vanhempani sitä haluaisi, kokevat että olisivat taakkana ja on jo puhuneet että jos ja kun kunto heikkenee niin laitokseen.

Vierailija
36/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksuvalmius on täysin hyödytöntä kun hoitajia ei ole.

Ihmiset tulevat vielä yllättymään. Vielä tulee laki joka velvoittaa lapset huolehtimaan omista vanhemmistaan ja palaamme aikaan, kun mummut ja papat asuvat muun perheen kanssa sen sijaan että ovat köytettyinä sänkyyn jossain hoitovankilassa.

Jos tämä aika palaa niin siinä käy kuten oli tavallista ennen. Ne mummot ja papat olivat köytettyinä sänkyyn peräkammarissa. Ruokaa saivat mitä saivat ja siisteys ja hygienia oli vähän sinne päin. Piti pärjätä yksin työpäivän tai maatalon töiden ajan. No toisaalta en tiedä onko se sitten laitoshoitoa kummempaa. Ja vanhuksen eläke menisi hoitavan perheen hyväksi.

Vierailija
37/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin molempia, erikseen. Saivat hyvää hoitoa. Nyt ei heistä tarvitse enää huolehtia. Tuskin itse elän niin vanhaksi, onneksi.

Vierailija
38/38 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thank god isä on jo kauan ollut mullissa ja äiti hoivakodissa. Aikoinaan äidin kotikunta järkkäs ihan 10+ arvosanalla äidin hoidon. En missään nimessä olis itse hoitanut.

Oma tulevaisuus sitten onkin jännempi, miten järjestyy asiat jos hoivapaikkaa tarvitsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi