Verenpainelääke loppu
Eli minulta loppuu huomenna Enalapril kokonaan. Olen jo joutunut vähentämään annosta puoleen, että olisi jotakin otettavaa huomiseksikin. Annos on aika pieni; yksi tabletti päivässä ja maksimiannos voi olla nelinkertainen.
Kun olin viimeksi vastaanotolla ja sain lääkkeen, en muista jatkosta sanottaneen mitään ja kuvittelin reseptin jääneen päälle, mutta niin ei sitten ollutkaan, kun kävin apteekissa ja resepti olisi vaatinut uusimista, jota ei voinut suoraan apteekista tehdä tai ainakin näin ymmärsin farmaseutin puheista. Verenpainetta en ole jaksanut seurata lääkityksen aikana masennuksen ja mm.sen takia, että painoni tai elämäntapani eivät ole juurikaan muuttuneet, joten verenpaine olisi oletettavasti samoissa ilman lääkettä ja mittaria minulla ei ole kotona. Lääkkeen turvallisuus testattiin verikokeissa aloituksen jälkeen.
Soitin päivystykseen ja siellä sanottiin vain, että reseptiä ei suostuta uusimaan sieltä ja että pitää olla yhteydessä terveysasemaan. Sain siis reseptin terveyskeskuslääkärin kautta ja sitä kesti kolme kuukautta.
Tarvitseeko minun tavata lääkäriä henkilökohtaisesti saadakseni reseptin uusiksi? Olen tietoinen äkkilopettamisen riskeistä ja sitä en haluaisi tehdä vai voisinko/pitäisikö yrittää saada aika yksityiselle huomiseksi, sillä en haluaisi kohdata samaa lääkäriä enää toista kertaa? Kohtelu oli viimeksi sen verran kylmäkiskoisen oloista, että en usko pystyväni menemään uudelleen ja apteekin mukaan opiskelijaterveydenhuollon lääkäri ei voi tässä auttaa, koska resepti tuli terveyskeskuksen kautta.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:52"]Jos sulla on nuo arvot nyt lääkityksen kanssa, ja lopetat sen seinään, sulle tulee muutaman päivän sisällä hypertensiivinen kriisi. (On ihan eri asia että arvot ovat tuollaiset ilman lääkitystä kuin lääkityksen kanssa, ja alapaine on kyllä korkea.) Verenpainelääkitys ei ole mikään leikin asia.
[/quote]
Mitä alapeukutat? Mulla oli paremmat arvot kuin nuo ja vähemmän lääkitystä ja lopetin asteittain ja silti tuli hypertensiivinen kriisi, 190/120 paineet. Olin erittäin akuutisti sairas, hyvä onni oli että mitään posahtanut aivoissa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:37"]
Soita päivystykseen. Arvot ovat siinä ja siinä, alapaine pitäisi olla alle 90. Oletkin saanut kaksi erimielistä viestiä, tosiaan olet rajatapaus. Ainakin lepäile tänään, ja jos on huono olo, niin päivystykseen.
[/quote]
Blaah. AP:lla on tuollaiset arvot silkasta stressistä. Alapaine pitää tosiaan olla alle 90 TOISTUVISSA MITTAUKSISSA ja pitkällä aikavälillä. Yksittäinen korkeampi verenpaine ei ketään tapa eikä aiheuta mitään aivoinfarktia. Mutta hyvähän noita on seurailla ja jatkossa ap:n täytyy vain pitää huolta, ettei noin pääse käymään että lääkkeet loppuu.
[/quote]
Stressi harvemmin nostaa alapainetta ilman vastaavaa nousua yläpaineessa...
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:37"]
Soita päivystykseen. Arvot ovat siinä ja siinä, alapaine pitäisi olla alle 90. Oletkin saanut kaksi erimielistä viestiä, tosiaan olet rajatapaus. Ainakin lepäile tänään, ja jos on huono olo, niin päivystykseen.
[/quote]
Blaah. AP:lla on tuollaiset arvot silkasta stressistä. Alapaine pitää tosiaan olla alle 90 TOISTUVISSA MITTAUKSISSA ja pitkällä aikavälillä. Yksittäinen korkeampi verenpaine ei ketään tapa eikä aiheuta mitään aivoinfarktia. Mutta hyvähän noita on seurailla ja jatkossa ap:n täytyy vain pitää huolta, ettei noin pääse käymään että lääkkeet loppuu.
[/quote]
Stressi harvemmin nostaa alapainetta ilman vastaavaa nousua yläpaineessa...
[/quote]
Sitäpaitsi jos ap (joka kyllä kuulostaa kaikin puolin ihannepotilaalta...) ei mittaa säännöllisesti paineita, ei kukaan voi tietää onko hänellä nuo paineet aina vai ei.
Olisi ihan kiva tietää kuinka moni tässä ketjussa viisastelevista käyttää itse verenpainlääkitystä JA on joskus yrittänyt lopettaa sen?
Ei ihme jos alapaine hieman korkea koska ap itse puolittanut annoksen.. soitat terv.asemalle ja uusit reseptin. Siellä pitäisi myös jonkin näkönen lääkärin suunnitelma olla, että miten jatketaan. Ei ole päivystysasia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:00"]Onko sinulla mitään muuta verenpainelääkettä jäljellä? Se on selvää, ettei päivystys hoida tuollaisia asioita, lääkärillä on kädet täynnä työtä niissä potilaissa, jotka tulevat sinne päivystysvaivojen takia. Ainoa mahdollisuus on mennä yksityiselle lääkärille.
Verenpaineesi ovat ihan siedettävät. Päivystykseen tarvitsee mennä jollain 200/100 paineilla.
Niin nyt. Mutta kun ap lopettaa lääkkeet seinään niin noilla paineilla alapaine menee jo muutamassa päivässä reippaasti yli satasen ja reilusti.
Höpö höpö.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:37"]
[/quote]
[/quote]
No siitähän tässä puhutaan että ap aikoo lopettaa lääkkeet seinään kun ei saa aikaseksi hakea uusia jos ei saa niitä päivystyksestä. Eikä tuo lääkityksen vaste mikään huippu ole jos alapaine on kerta tuo. Pitäisi mennä lääkäriin tarkastamaan lääkitys. Ilmeisesti nuori ihminen jolla paljon elämää edessä kun puhuu opiskelusta, jos paineet on nuo kymmeniä vuosia niin tilanne on jo hyvin huono.