Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valamon uusi johtaja on kolminkertainen maisteri ja hallitsee 11 kieltä

Vierailija
23.01.2022 |

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää Hynyseltä

on huomattavasti komeampi kuin Hynynen, ei näytä maahiselta.

Jep. Ei tule mieleen, että hänen on ollut pakko mennä luostariin, kun muita mahdollisuuksia ei oikein ollut.

Vääriä opettajia oli varsinkin ympärileikatuissa. Budhan henki.

Vierailija
102/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs Jeesus ja apostolit sanoikaan lihan ympärileikkauksista ja sukuluetteloista ....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni kiinnostava mies hukkaan.

Vierailija
104/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinan myyminen eli toisen riippuvuidella rahastamine ei ole ok.

Jeesus oli viinimies tätä hän ei hyväksyisi.

Vierailija
105/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskontoteknisesti aito uskovainen ei rakasta lähimmäistä, ainoastaan Jumalaa. Näin ollen, jos haluaa olla oikeaoppisesti Jumalan palveluksessa, niin siirtyminen luostariin munkiksi tai nunnaksi on looginen seuraus tästä. 

Ei siis näe mitään loogista ristiriitaa. Näin asian ymmärtäisin.

Luulin, että Jeesus sanoi, että rakastakaa lähimmäistä niin kuin itseänne.

Ei pidä ottaa Raamattua kirjaimellisesti. Huono ohje sitä paitsi, koska ihmiset ovat geeneiltään ja persoonaltaan erilaisia. 

Mielestäni on parasta unohtaa rakkaus Jumalaan ja lähimmäisen rakkaus myös monin osin. Kannattaa keskittyä itserakkauteen, josta omasta mielestäni on kaikkein eniten kuitenkin viime peleissä iloa itselleen.

Terve narsismi kunniaan!

Jeesus opetti rakasta lähimmäistä ja tee hyviä tekoja.

Vierailija
106/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oooh... https://webtuohus.valamo.fi/tuoteryhma/1182230 miksi en aiemmin tajunnut!?

Vierailija
107/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu tähän, mutta löytyikö sitä joitakin vuosia sitten kadonnutta nunnaa koskaan?

Ei. Etsijäkoiran löytämät jäljet päättyvät tien varteen, ennen koiran käyttämistä tien varteen ilmestyi hautakynttilälyhty. Siitä voi tehdä joitain päätelmiä. Viimeisin iäkkäämpi kadonnut nainen Lea Leikari löydettiin pari kk sitten Raumalta maastosta surmattuna kymmenien kilometrien päästä kotoaan. Kukaan ei vain katoa kuin tuhka tuuleen.

Vierailija
108/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti Valamon tuotteille olisi enemmänkin ostajia.

Näin varmaan olisi ja isä Mikael haluaisi erottaa tuon matkailupuolen irti munkkien jokapäiväisestä arjesta. Voisi olla ihan viisasta, matkailupuoli olisi erillään ja luostarille annettaisiin se rauha, miksi se on olemassa. 

Olen vieraillut joskus kesällä Valamossa ja ymmärrän täysin sen ristiriidan, minkä kaupallisuus tuo mukanaan.

Vain maalliset isät on lihan puolesta isiä. Meidän luterilaisten katolisten anglikaanien isä on ABBA Jeesus Nasaretilainen.Ihminen ei ole mikään enkeli Mikael joka on kaikkien lastensa suojelija enkeli taivaassa eikä ihmisessä vaikka Jeesuksen todistus on Jeesuksen omissa he ei silti ole Jeesus joka on taivaassa. Ei ole kukaan Jeesusta suurempi. Älkää sanoko isäksenne muita....Jeesus. Okkulttismi kabbala Oriental on aina eksynyt aina.

Vierailija
109/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ikinä menee pidemmälle tätä oppia minkä me olemme saaneet ,,,julistaa väärää evankeliumia....olkoon kirottu. Paavali.

Vierailija
110/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meni kiinnostava mies hukkaan.

Tämän miehen kiinnostus naisiin on todennäköisesti aina ollut nolla, ihan täysin sen oloinen mies.

Munkistosta on kyllä lähdetty naimisiin takaisin maailmalliseen elämään mutta ne ovat ihan eri tyypin miehiä monessakin mielessä.

Vierailija
111/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että voikin mielenkiintoisesta aiheesta aloitettu keskustelu lähteä kierroksille

No, päivänjatkoa!

Samaa mieltä, olisi ollut mielenkiintoista jakaa ajatuksia asiallisesti tuosta artikkelista. Ratkaisu herättää omassa mielessäni paljon ajatuksia, mutta joka keskustelu pilataan aivan tahallisesti. 

Vierailija
112/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valamon luostarin uuden johtajan avajaispuhe: Minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä sitä, minä tätä, minä tuota, minun mielestäni, minulle, minuun, minä, minä, minä, minä, minun saavutukseni, minun kielellinen lahjakkuuteni, minä, minä, minä. Ai niin, mainitsinko jo minä?

Vierailija
113/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella mielenkiintoinen juttu erilaisesta valinnasta. Ortodoksisuus kiinnostaisi ilman sairasta hierarkiaa ja naisvihamielisyyttä.

En koskaan kokenut kasvuiässäni ja aikuisena läsnäolevaa naisvihamielisyyttä. Jos viittaat naispappeuteen, kyse on enemmän tapa, jota ei ole ollut tarvetta kyseenalaistaa. Mitä tarkoitat sairaalla hierarkialla? Jotenkin tämäkin mennyt ohi.

En siis itse kuulu enää kirkkoon, mutta syyt on eri. Huomasin vain, etten oikeasti koskaan uskonut, enkä opiskeluani eri uskontoja enää voinut tunnustaa vain yhden uskon olemassaoloa muita parempana.

Ortodoksinen uskonto on edelleen hyvin runsas kulttuuriltaan, lisäten vapaaehtoista yhteenkuuluvuuden tunnetta ja minulla on siitä ajasta kasvuiästä aikuisuuteen saakka hyvät muistot.

Tuo onkin hauska ”tapa” ja ohittaminen. Ja kyllä, se perustuu patriarkaatin naisten alistamiseen ja arvon kyseenalaistamiseen. Ortodoksisuus on myös erittäin hierarkista, ja tämä on ihan vain ihmisyydestä ja kirkosta kumpuavaa - ei kristillisyydestä. Alkukristityt eivät todellakaan toimineet näin. Nämä kaksi - patriarkaatti ja hierarkisuus - ovat aikansa ja kirkon omian jäänteitä joilla ei ole uskon kanssa mitään tekemistä. Tässä omat perusteeni olla liittymättä ortodoksiseen kirkkoon; se ei pohjimmiltaan arvosta minua tai ihmisyyttä kokonaisuudessaan.

Tästä saa sekä ortodoksisuus että katolilaiset paljon noottia nykyaikana. Osa alistuu tälle patriarkaatille muun hyvän vuoksi, mutta eihän tällaiselle reliikkiselle ja niehiselle ajatusmaailmalle (ilman aikomustakaan muutokseen) ole tilaa enää tulevaisuudessa. Harmi etteivät käsitä sitä itse henkiseksi väkivallaksi.

Artikkeli oli loistava, samoin Mikaelin valinta.

Vierailija
114/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valamon luostarin uuden johtajan avajaispuhe: Minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä sitä, minä tätä, minä tuota, minun mielestäni, minulle, minuun, minä, minä, minä, minä, minun saavutukseni, minun kielellinen lahjakkuuteni, minä, minä, minä. Ai niin, mainitsinko jo minä?

Mikä avajaispuhe?

Vierailija
115/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella mielenkiintoinen juttu erilaisesta valinnasta. Ortodoksisuus kiinnostaisi ilman sairasta hierarkiaa ja naisvihamielisyyttä.

En koskaan kokenut kasvuiässäni ja aikuisena läsnäolevaa naisvihamielisyyttä. Jos viittaat naispappeuteen, kyse on enemmän tapa, jota ei ole ollut tarvetta kyseenalaistaa. Mitä tarkoitat sairaalla hierarkialla? Jotenkin tämäkin mennyt ohi.

En siis itse kuulu enää kirkkoon, mutta syyt on eri. Huomasin vain, etten oikeasti koskaan uskonut, enkä opiskeluani eri uskontoja enää voinut tunnustaa vain yhden uskon olemassaoloa muita parempana.

Ortodoksinen uskonto on edelleen hyvin runsas kulttuuriltaan, lisäten vapaaehtoista yhteenkuuluvuuden tunnetta ja minulla on siitä ajasta kasvuiästä aikuisuuteen saakka hyvät muistot.

Tuo onkin hauska ”tapa” ja ohittaminen. Ja kyllä, se perustuu patriarkaatin naisten alistamiseen ja arvon kyseenalaistamiseen. Ortodoksisuus on myös erittäin hierarkista, ja tämä on ihan vain ihmisyydestä ja kirkosta kumpuavaa - ei kristillisyydestä. Alkukristityt eivät todellakaan toimineet näin. Nämä kaksi - patriarkaatti ja hierarkisuus - ovat aikansa ja kirkon omian jäänteitä joilla ei ole uskon kanssa mitään tekemistä. Tässä omat perusteeni olla liittymättä ortodoksiseen kirkkoon; se ei pohjimmiltaan arvosta minua tai ihmisyyttä kokonaisuudessaan.

Tästä saa sekä ortodoksisuus että katolilaiset paljon noottia nykyaikana. Osa alistuu tälle patriarkaatille muun hyvän vuoksi, mutta eihän tällaiselle reliikkiselle ja niehiselle ajatusmaailmalle (ilman aikomustakaan muutokseen) ole tilaa enää tulevaisuudessa. Harmi etteivät käsitä sitä itse henkiseksi väkivallaksi.

Juuri tämän vuoksi minua hämmentää, että esimerkiksi Joen Haahtela, joka nyt kuitenkin on kirjailijuutensa lisäksi _psykiatri_, vannoo tällaisen epäreiluuden ja voisiko sanoa myös epäinhimillisyyden jäänteen nimeen kyseenalaistamatta:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008515838.html?share=1e1d80a0ee4390…

Vierailija
116/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs sika uhraa lampaita kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskontoteknisesti aito uskovainen ei rakasta lähimmäistä, ainoastaan Jumalaa. Näin ollen, jos haluaa olla oikeaoppisesti Jumalan palveluksessa, niin siirtyminen luostariin munkiksi tai nunnaksi on looginen seuraus tästä. 

Ei siis näe mitään loogista ristiriitaa. Näin asian ymmärtäisin.

Luulin, että Jeesus sanoi, että rakastakaa lähimmäistä niin kuin itseänne.

Ei pidä ottaa Raamattua kirjaimellisesti. Huono ohje sitä paitsi, koska ihmiset ovat geeneiltään ja persoonaltaan erilaisia. 

Mielestäni on parasta unohtaa rakkaus Jumalaan ja lähimmäisen rakkaus myös monin osin. Kannattaa keskittyä itserakkauteen, josta omasta mielestäni on kaikkein eniten kuitenkin viime peleissä iloa itselleen.

Terve narsismi kunniaan!

Jeesus opetti rakasta lähimmäistä ja tee hyviä tekoja.

Ja ennenkaikkea tee parannus, kadu syntejäsi ja tee parannus. Lopeta lihassa eläminen. Suhde Jeesuksen kanssa. Meistä jokainen on syntinen ja ansaitsee tulla tuomituksi. Rakasta Jumalaa (Jeesus) on ensimmäinen ja suurin käsky. Sen jälkeen seuraava käsky on rakastaa lähimmäistään kuin itseään.

Vierailija
117/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin on pätevä.

Vaikuttaa pikemminkin siltä, että yrittää päteä. Katsokaa kaikki kuinka olen erikoinen!

Vierailija
118/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin on pätevä.

Vaikuttaa pikemminkin siltä, että yrittää päteä. Katsokaa kaikki kuinka olen erikoinen!

Häh? Täysin neutraali, lähinnä eleetöntä toteamista. ”Maailmassa” ihmiset elämöivät jeesuksina jopa opistoinssitutkinnoilla. Mies kolmella maisteritutkinnolla toteaa, ettei raha ja maailma pinnallisuuksineen nappaa 🤷🏻‍♀️

Vierailija
119/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajalla ei ole mitään väliä. Jumalan sana ei muutu. Jumalan sana ei uudistu aikojen mukaan, se ei mukaudu. Ortodoksisuudella tai katolilaisuudella (ei edes ole Kristinuskoa) ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Ihan luterilaisetkin hyväksyy sen että Kristinusko on patriarkaattinen uskonto.

Vierailija
120/181 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun erilaisia elämäntapoja tuodaan monipuolisesti esiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi