Paljonko uunilohta per vieras häihin?
Ei muita pääruokia, kala käy kaikille vieraille. Perunat, leipä, salaatti, jälkiruoka ja juomat sisältyy tarjoiluun. Pienet häät, vieraita 10.
Kommentit (81)
Ahven, hauki, kuha, lohi säynävä, ankerias… Vaihtoehtoja on paljon ja ne kannattaa kaikki ottaa huomioon.
Entäs nuo nurmikolla istuvat ruohon polttajat? Menkööt himaansa, jumalauta!
https://images.justwatch.com/backdrop/1961980/s640/woodstock-99
Varaisin sen 200g per henki plus vähän ekstraa. Kun ei ole muuta ruokaa varsinaisesti. Keitettyä perunaa harva ottaa ja jos salaatti vielä on kevyt. Se on noloa kun pidoissa ruoka loppuu kesken tai edes joudutaan säännöstelemään.
Kannattaa kuitenkin varmistaa, että vessapaperia on tarpeellinen määrä ja tarpeeksi..
Ihan riippuu ihmisistä. Meillä 9 henkeä, ja 1,2 kg uunilohta riittää vallan mainiosti, voi jäädä ylikin, mutta veljeni saman kokoisessa perheessä pitää olla vähintään 3 kg.
Älä kuuntele näitä lohen dissaajia. Kyllä minä söisin teidän pöydässä mielelläni. Tosin tekisin vielä toisen salaatin lisäksi, niin sitten olisi täydellinen. Mutta joo, ei mikään 200g riitä. Ei haittaa vaikka jäisi vähän yli, kunhan ei lopu kesken. Ite saattaisin ottaa 2×200g palaa ja kaikki lisukkeet päälle.
Hesarissa oli viikonloppuna artikkeli "hääsuunnittelija" miehestä, jonka mukaan lohi on ihan "passe", kun on arkiruokaa. Mun mielestä tämä ei pidä paikkaansa, harva vetelee lohta arkiruokana. Ravintola-alalla aikanaan duunanneena, se 200grammaa on se vakio, mutta kannattaa laittaa se 30% lisää päälle. Takuuvarmaa on, että on porukkaa, jotka eivät voi syödä kalaa allergioiden tai vegaaniruokavalion vuoksi, niin hyvä selvitellä pitopalvelun kanssa vaihtoehtoja, mitä voisi tarjota tilalle. Mulla on kaveri, joka ei voi syödä lohta, mutta kuitenkin valkolihaista kalaa, en tiedä mihin tämä perustuu. Liittyykö rasvahappoihin (vaalealihaiset melko rasvattomia loheen verrattuna) vai kalaproteiinityyppiin, tätä kun ei ole koskaan tutkittu. Kala-, leikkele- ja kasvisvaihtoehdot (esim. pastapohjaiset salaatit) ovat hyviä vaihtoehtoja. Toki varmasti sitten on tyyppejä, jotka ovat gluteenittomalla tai jollain kivikautisella dieetillä. Näista ei tarvitse välittää. Teette oman ruokalistan mieltymyksienne mukaan, jos häävieraille ei kelpaa, niin olkoot syömättä. Teillehän se lasku lankeaa näistä juhlista.
Per vieras laskemme että jokainen syö 125 - 150 grammaa. Se on kotipalvelun mitta .
Vierailija kirjoitti:
Varaisin sen 200g per henki plus vähän ekstraa. Kun ei ole muuta ruokaa varsinaisesti. Keitettyä perunaa harva ottaa ja jos salaatti vielä on kevyt. Se on noloa kun pidoissa ruoka loppuu kesken tai edes joudutaan säännöstelemään.
Kyllä niissä häissä, joissa olen ollut, keitettyä perunaa on kyllä kaikki ottaneet. Sehän on kalan kanssa ihan parasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ehkä tykkää kalasta. Jonkinlainen (liha)vaihtoehto? Kalan kanssa kevyttä riisiä,. mahd. lihan kanssa perunaa? Leipää ei tarvitse silloin, kun on perunaa/ riisiä. Vihanneksia runsaasti.
Miten niin leipää ei tarvitse, jos on perunaa tai riisiä? Eihän näillä nyt ole mitään yhteyttä toisiinsa. Tottakai leipää, ja oikeaa voita. Jotain rapeakuorista, hyvää leipää.
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli viikonloppuna artikkeli "hääsuunnittelija" miehestä, jonka mukaan lohi on ihan "passe", kun on arkiruokaa. Mun mielestä tämä ei pidä paikkaansa, harva vetelee lohta arkiruokana. Ravintola-alalla aikanaan duunanneena, se 200grammaa on se vakio, mutta kannattaa laittaa se 30% lisää päälle. Takuuvarmaa on, että on porukkaa, jotka eivät voi syödä kalaa allergioiden tai vegaaniruokavalion vuoksi, niin hyvä selvitellä pitopalvelun kanssa vaihtoehtoja, mitä voisi tarjota tilalle. Mulla on kaveri, joka ei voi syödä lohta, mutta kuitenkin valkolihaista kalaa, en tiedä mihin tämä perustuu. Liittyykö rasvahappoihin (vaalealihaiset melko rasvattomia loheen verrattuna) vai kalaproteiinityyppiin, tätä kun ei ole koskaan tutkittu. Kala-, leikkele- ja kasvisvaihtoehdot (esim. pastapohjaiset salaatit) ovat hyviä vaihtoehtoja. Toki varmasti sitten on tyyppejä, jotka ovat gluteenittomalla tai jollain kivikautisella dieetillä. Näista ei tarvitse välittää. Teette oman ruokalistan mieltymyksienne mukaan, jos häävieraille ei kelpaa, niin olkoot syömättä. Teillehän se lasku lankeaa näistä juhlista.
Kyllä lohi arkiruokaa on, mutta kelpaa juhliinkin. Minä olen allerginen hauelle. Sitä en ymmärrä, miten voi olla yhdelle kalalle. Ruokaa kannattaa varata reilusti, kun on noin pieni seurue. Suurelle porukalle keskimääräinen arvio on helpompi.
Outoa, että lohta pidetään arkiruokana. Se on niin hirveän kallista, että meillä ei juurikaan syödä sitä edes viikonloppuisin, jolloin kuitenkin syödään paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Osa on painanut nuolta alas 200 gramman ehdottajille... miksi?
Koska joku 200g ei riitä mihinkään. Etenkin jos on nälkäisiä vieraita ja/tai joku haluaa ottaa lisää. Ihan naurettavan pieni hitunen. Meillä on 9-henkinen perhe, teen vähintään 2kg lohta omalle porukalle, jos on vieraita tai muita syömässä, niin sit 3-4kg. Ihme hommaa alkaa pihistelemään joniu annoskoon kanssa ja vielä häissä. Joku sanoi että 400-500g ja se on hyvä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Ahven, hauki, kuha, lohi säynävä, ankerias… Vaihtoehtoja on paljon ja ne kannattaa kaikki ottaa huomioon.
On muitakin vaihtoehtoja. Paljonkin muita. Särki, tokko, muikku, silakka, hauki, made, kiiski, lunni, gerbiili…
Aina kannattaa kokeilla…
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että lohta pidetään arkiruokana. Se on niin hirveän kallista, että meillä ei juurikaan syödä sitä edes viikonloppuisin, jolloin kuitenkin syödään paremmin.
Miten niin kallista? Saman hintaista kuin keskihintainen jauheliha. 10-15€/kg.
Ruodotonta lohta riittää 150g/ syöjä
Makaronilaatikko täyttää paremmin ja on paljon halvempaa. Lohi on kyllä hyvää, mutta kallista, eikä siitä tule edes samalla tavalla täyteen kuin makaronilaatikosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muitakin vaihtoehtoja. Paljonkin muita. Särki, tokko, muikku, silakka, hauki, made, kiiski, lunni, gerbiili…
Aina kannattaa kokeilla…
Entäpä ruutana ? Silli ? Alaskan malamutti ?
Oon kerran häissä saanut ruokamyrkytyksen uunilohesta. Kannattaa miettiä ainakin tarjoiluaika hyvin. Varsinkin, jos on kesähäät.
Juurikin tämän takia harvat syö ravintolassa lohta, kun ei sitä siinä lautasella juurikaan ole.