Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aukioloaikojen säätely, naurettavaa pelleilyä

Vierailija
23.05.2015 |

Aluehallintovirastolta pitää anoa alueellista erityislupaa, jos halutaan pitää kauppoja auki esimerkiksi helluntaina tai helatorstaina. Tänä vuonna poikkeuslupa myönnettiin vain Helsingille, muut kunnat jäivät ilman. 

Eipä voi muuta sanoa kuin että jäätävää byrokratiaa ja kummallista holhousta. Ymmärrän vielä jotenkin sääntelyn sellaisten juhlapyhien osalta joita täällä oikeasti vietetään (joulu, pääsiäinen, äitien- ja isänpäivä..) mutta helatorstain ja helluntain aukiolokiellot ovat yhtä pelleilyä.  Olisi kiva tietää kenen intressiä nykyään palvelee se että näinä päivinä yhteiskunnan normaali toiminta pysäytetään pakolla? 

http://www.hs.fi/kotimaa/a1432173131877

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllähän se lopulta johtaisi siihen, että näinä päivinä ei kukaan olisi enää vapaalla.

Vierailija
2/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva juttu kioskeille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt tästä pyhästä ja ilosena lähdettiin hakemaan 100km päästä keittiöön tammitasoja. Vitut. Bauhaus on kiinni. Siistiä!

Vierailija
4/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan sama vaikka kaupat oiski pyhät kiinni. Osaan aikuisena ihmisenä käydä kaupassa sitten jonain toisena päivänä.

Vierailija
5/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa eniten se, että arkisin oon töissä enkä ehdi shoppaileen ja pyhinä kun ois aikaa kiertää kauppoja, ne on kiinni. Rahaa kertyy tilille, joten kai mä hyödynkin tästä. Mutta ois kuitenkin ostettavaa kesääkin varten. Lomalla on jo myöhästä, kun syksy tuleekin miltei heti.

Vierailija
6/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:34"]Mua harmittaa eniten se, että arkisin oon töissä enkä ehdi shoppaileen ja pyhinä kun ois aikaa kiertää kauppoja, ne on kiinni. Rahaa kertyy tilille, joten kai mä hyödynkin tästä. Mutta ois kuitenkin ostettavaa kesääkin varten. Lomalla on jo myöhästä, kun syksy tuleekin miltei heti.
[/quote]

Kyllähän sulla on muutenkin vapaata työstäsi joka viikko ?

Vierailija
7/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen viennin kannalta jokainen menetetty arkipäivä tulee yllättävän kalliiksi.

Teollisuudessa helatorstai tarkoittaa usein sitä että tuotanto ja koneet joudutaan sammuttamaan yhden päivän ajaksi, käynnistämään perjantaiksi ja sammuttamaan taas uudelleen viikonlopuksi. Sekin on kallista.

Ja näin työntekijän perspektiivistä on raivostuttavaa että mietitään päivittäisen työajan pidentämistä, ja samalla kalenterissa roikkuu outo pyhäpäivä jolloin on pakko istua kotona pyörittelemässä peukaloita. Ei pysty edes käyttämään sitä päivää asioiden hoitamiseen kun kaikki on kiinni, mutta ei toisaalta voi lähteä mökillekään kun seuraava päivä on kuitenkin perjantai. Olisi edes perjantaina tuo pyhä niin olisi vähän enemmän järkeä.

Vierailija
8/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän ihan mielelläni kaikki arkivapaat enkä kaipaa tuolloin kauppaankaan pääsyä. En ymmärrä tätä vinkunaa.
Harva haluaa olla töissä iltaisin ja viikonloppuisin, pyhistä puhumattakaan. Silti oletetaan, että muut haluaisivat olla töissä.

Vierailija
9/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:21"]

Mitä se haittaa, jos kaupat ovat muutaman kerran vuodessa kokonaan kiinni?

[/quote]

Kauppojen pitäisi saada itse päättää ovatko noina päivinä auki vai ei.  Käytännössä kukaan ei vietä helluntainta tai helatorstaita. 
[/quote]
Soini ja Sipilä varmasti viettää, niin että säätelyt varmasti pysyy tällä hallituskaudella.

Vierailija
10/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:14"]

Ja kyllähän se lopulta johtaisi siihen, että näinä päivinä ei kukaan olisi enää vapaalla.

[/quote]

Suoraan sanoen, miksi edes pitäisi? Luulen että suurin osa suomalaisista pitää helatorstaita enemmän tai vähemmän turhana pyhänä.

Vierailija
11/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:21"]

Mulle ihan sama vaikka kaupat oiski pyhät kiinni. Osaan aikuisena ihmisenä käydä kaupassa sitten jonain toisena päivänä.

[/quote]

Jos yrittäisit miettiä tätä vähän laajemmin koko yhteiskunnan kannalta? Miksi näistä kahdesta pyhäpäivästä on mielestäsi Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa? 

Vierailija
12/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:21"]

[/quote]

Jos yrittäisit miettiä tätä vähän laajemmin koko yhteiskunnan kannalta? Miksi näistä kahdesta pyhäpäivästä on mielestäsi Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa? 
[/quote]

Työntekijät jaksavat paremmin kun saavat välillä vapaata.

Pienet kioskit eivät kuole pois kun saavat pyhinä asiakkaita.

Vierailija
13/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sääntelyä ei olisi, kauppa keskittyisi isoille kaupoille ja pienet kaupat kuolisivat pois kannattamattomina.

Ja ihmiset vinkuisivat, että miksi pitää kulkea 2 km Prismaan, kun oli se alle 100 neliön K-kauppa 200 m päässä. Mutta kas, Prisma pääsi aukioloaikojen muutoksella pesemään K-kaupan.

Sit myös ihmettelen niitä, jotka ilmoittavat shoppailevansa sunnuntaisin, koska ovat kuitenkin vähemmistö. On monia liikkeitä, joille sunnuntait eivät ole mitenkään tuottoisia vaan päin vastoin tulee vain takkiin. Sit taas jos kaikista juhlapyhistä luovuttaisiin vapaapäivinä niin onko esimerkiksi mukavaa, että yhä useampi äiti joutuu olemaan töissä äitienpäivänä? Ymmärrän sen, että kaikkiin kirkollisiin pyhiin ei suhtauduta samalla tavalla.

Vierailija
14/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:44"]

Minä pidän ihan mielelläni kaikki arkivapaat enkä kaipaa tuolloin kauppaankaan pääsyä. En ymmärrä tätä vinkunaa. Harva haluaa olla töissä iltaisin ja viikonloppuisin, pyhistä puhumattakaan. Silti oletetaan, että muut haluaisivat olla töissä.

[/quote]

Minä ainakin olisin ihan mielelläni helatorstain töissä, enkä lojuisi pakolla kotona. Oikeat perinteet ja juhlapyhät sitten erikseen, mutta niistä ei kukaan vingukaan.

Vierailija
15/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole Yrittäjän asia milloin haluaa pitää firmansa auki?

Vai pitäisikö paperitehtaillekkin antaa määräys että koneet saa pyöriä vain 07:00- 21:00 välisenä aikana?

Ei kauppiaat huvikseen liikkeitään auki pidä. Niitä pidetään auki silloin kun asiakkaat käyvät niissä.

Vierailija
16/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias on yleensä itse pyhinä töissä, joten suotakoon heillekkin lailla oikeus muutamaan vapaaseen vuodess

Vierailija
17/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaninpäivän aikaan Helsingissä pyöri iso kasa japanilaisia turisteja epäilemättä taskut täynnä rahaa ja mannerheimintiellä oli auki kaksi vaivaista pikaruokalaa. Toinen, jossa sitten itsekin kävimme asioimassa, keräsi valtavan määrän turisteja. Hyvä päivä varmasti heille, huono päivä Helsingin liikkeille noin muuten. En myöskään seisauttaisi koko maata uuden vuoden takia sen enempää kuin loppiaisenkaan.

Ulkomailla on kaikki putiikit ovat auki iltamyöhään, kerran olemme Ranskassa törmänneet siihen, että kaikki meni iltakuudelta kiinni. Se oli aika erikoinen kokemus verrattuna muihin reissukohteisiin.

Vierailija
18/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:21"]

[/quote]

[/quote]

Työntekijät jaksavat paremmin kun saavat välillä vapaata.

Pienet kioskit eivät kuole pois kun saavat pyhinä asiakkaita.
[/quote]

Hassua, että ne kioskimyyjät jaksavat työssä vaikkei olekaan helatorstaina yms vapaata...

Vierailija
19/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ihan mukavaa kun muutamina päivinä vuodessa saa palkan kotiin ja jaksaa loppuviikon töissä sitten paremmin.

Vierailija
20/42 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että täälläkin nämä säätelyn puolustajat argumentoi tyyliin "useasti kauppiaat itse on töissä sunnuntaisin, pitäähän sillekin suoda vapaata" ja " ei sunnuntaisin kävisi kuitenkaan asiakkaita ja se olisi kallista."

Ei säätelyn poisto tarkoita että "Pakko pitää auki" vaan että kauppias itse saa tehdä päätöksen taloudellisilla perusteilla kannattaako pitää auki vai ei. Markkinat sitten loppujen lopuksi päättäisi milloin kaupat ovat auki ja milloin ei. Osa kaupoista olisi auki ja osa ei.