Aukioloaikojen säätely, naurettavaa pelleilyä
Aluehallintovirastolta pitää anoa alueellista erityislupaa, jos halutaan pitää kauppoja auki esimerkiksi helluntaina tai helatorstaina. Tänä vuonna poikkeuslupa myönnettiin vain Helsingille, muut kunnat jäivät ilman.
Eipä voi muuta sanoa kuin että jäätävää byrokratiaa ja kummallista holhousta. Ymmärrän vielä jotenkin sääntelyn sellaisten juhlapyhien osalta joita täällä oikeasti vietetään (joulu, pääsiäinen, äitien- ja isänpäivä..) mutta helatorstain ja helluntain aukiolokiellot ovat yhtä pelleilyä. Olisi kiva tietää kenen intressiä nykyään palvelee se että näinä päivinä yhteiskunnan normaali toiminta pysäytetään pakolla?
http://www.hs.fi/kotimaa/a1432173131877
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:06"]
Eiköhän se ole Yrittäjän asia milloin haluaa pitää firmansa auki?
Vai pitäisikö paperitehtaillekkin antaa määräys että koneet saa pyöriä vain 07:00- 21:00 välisenä aikana?
Ei kauppiaat huvikseen liikkeitään auki pidä. Niitä pidetään auki silloin kun asiakkaat käyvät niissä.
[/quote]
Niin, siis näin sen pitäisi mennä. Tällä hetkellä ei mene, vaan virkamiehet päättävät millä alueella helluntaina saa pitää bauhaussia auki ja missä ei.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:36"] No oli uskovainen tai ei niin kaupan työntekijät kyllä pitävät siitä, että heillä on vapaapäivä. [/quote] Jaa, minä taas luulen että aika moni työntekijä mielellään ottaisi noilta päiviltä maksettavan tuplapalkan. Tosin olen myös sitä mieltä että helatorstain ei pitäisi olla lainkaan vapaapäivä, kummallinen kirkollinen perinne. [/quote] Mutta luultavasti, jos joku vänkää niin, että kaupat saisivat olla näinä päivinä auki niin sitten joku toinen vänkäisi asiat niin ettei tuplapalkkaa maksettaisi. Ja raha ei ole kaikki kaikessa. Ateistinkin on välillä hyvä rauhoittua kotiinsa ainaisesta työstä.
[/quote]
Onko se oikeasti valtion virkamiehen asia päättää milloin kansa rauhoittuu ja ei?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:06"]
Eiköhän se ole Yrittäjän asia milloin haluaa pitää firmansa auki?
Vai pitäisikö paperitehtaillekkin antaa määräys että koneet saa pyöriä vain 07:00- 21:00 välisenä aikana?
Ei kauppiaat huvikseen liikkeitään auki pidä. Niitä pidetään auki silloin kun asiakkaat käyvät niissä.
[/quote]
Tästähän on ollut juttua, että yrittäjien on ollut pakko pitää liikettään auki sunnuntaisinkin, jos liike on kauppakeskuksessa, koska kauppakeskus velvoittaa siihen. Että se siitä vapaudesta sitten.
Mutta mitä luulet, millaisen kaupan on helpompi kilpailla valikoimalla, hinnoilla ja jos aukioloajat vapautetaan, vielä niillä? Ison kaupan vai pienen kaupan?
Ketjut muuten eivät saa itsenäisesti päättää aukioloaikojaan, vaan ketju voi määritellä ne. Eli ne aukioloajat sysätään sitten franchising-yrittäjän, kauppiaan tai myymäläpäällikön murheeksi, eikä todellakaan niin, että tuota nimenomaista yksikköä johtava voisi puuttua aukioloaikoihin, vaikka tietyt päivät olisi täysin kannattamattomia.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:05"]
Hassua että täälläkin nämä säätelyn puolustajat argumentoi tyyliin "useasti kauppiaat itse on töissä sunnuntaisin, pitäähän sillekin suoda vapaata" ja " ei sunnuntaisin kävisi kuitenkaan asiakkaita ja se olisi kallista."
Ei säätelyn poisto tarkoita että "Pakko pitää auki" vaan että kauppias itse saa tehdä päätöksen taloudellisilla perusteilla kannattaako pitää auki vai ei. Markkinat sitten loppujen lopuksi päättäisi milloin kaupat ovat auki ja milloin ei. Osa kaupoista olisi auki ja osa ei.
[/quote]
Kuten jo kerroin viestissä 36, kaikkia kauppoja ei johda itsenäinen yrittäjä, joka voi itse tehdä päätökset aukioloajoista.
Mutta itse siis olen vastaan sen vuoksi, koska isot kaupat saavat yhden kilpailuedun lisää ja se johtaa "vapaan" kilpailun sijaan siihen, että kauppa keskittyy yhä harvemmille kaupoille.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:36"] No oli uskovainen tai ei niin kaupan työntekijät kyllä pitävät siitä, että heillä on vapaapäivä. [/quote] Jaa, minä taas luulen että aika moni työntekijä mielellään ottaisi noilta päiviltä maksettavan tuplapalkan. Tosin olen myös sitä mieltä että helatorstain ei pitäisi olla lainkaan vapaapäivä, kummallinen kirkollinen perinne. [/quote] Mutta luultavasti, jos joku vänkää niin, että kaupat saisivat olla näinä päivinä auki niin sitten joku toinen vänkäisi asiat niin ettei tuplapalkkaa maksettaisi. Ja raha ei ole kaikki kaikessa. Ateistinkin on välillä hyvä rauhoittua kotiinsa ainaisesta työstä.
[/quote]
Onko se oikeasti valtion virkamiehen asia päättää milloin kansa rauhoittuu ja ei?
[/quote]
No sä voit ajatella asian myös niinkin, että kaikkein pienipalkkaisimmat joutuu olemaan töissä todella paljon ja tuollaiset juhlapyhät heidän osaltaan katkaisee sen, ettei olla töissä koko ajan. Mutta tietenkin on alakohtaista, onko töiden seisauttaminen järkevää, kuten tuo helatorstaiesimerkki osoittaa.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:21"] Mulle ihan sama vaikka kaupat oiski pyhät kiinni. Osaan aikuisena ihmisenä käydä kaupassa sitten jonain toisena päivänä. [/quote] Jos yrittäisit miettiä tätä vähän laajemmin koko yhteiskunnan kannalta? Miksi näistä kahdesta pyhäpäivästä on mielestäsi Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa? [/quote] Työntekijät jaksavat paremmin kun saavat välillä vapaata. Pienet kioskit eivät kuole pois kun saavat pyhinä asiakkaita. [/quote] Hassua, että ne kioskimyyjät jaksavat työssä vaikkei olekaan helatorstaina yms vapaata...
[/quote]
Vittuako sä oikeasti tiedät mistään kioskimyyjien töissäjaksamisesta.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:14"]
Ja kyllähän se lopulta johtaisi siihen, että näinä päivinä ei kukaan olisi enää vapaalla.
[/quote]
ymmärräthän, että se vapaapäivä on sitten joku toinen päivä? Pakkoko se just helatorstai tms on oltava, kukin on kumminkin valinnut ammattinsa. ja kyllä se jollekin vapaa silloin sattuu.
Ja kyllä, kuka ei kuole siihen jos kaupat ovat joskus kiinni, se ei ole pointti, pointti on se että kaupoilla pitäisi olla itsellään valta määrätä tästä. Nykytilanteessa 'pakkosulkemiset ' ei todellakaan tue taloudenkasvua. Emme enää elä 1920-luvulla, päättäjien pitäisi herätä nykypäivään ja poistaa nämä turhat säädökset.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:21"]
Kauppias on yleensä itse pyhinä töissä, joten suotakoon heillekkin lailla oikeus muutamaan vapaaseen vuodess
[/quote]
kukaan ei pakota olemaan kauppias. Oikea kauppias olisin nimenomaan yleisenä vapaa päivinä töissä - paras kauppapäivä!
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 14:21"]
Kauppias on yleensä itse pyhinä töissä, joten suotakoon heillekkin lailla oikeus muutamaan vapaaseen vuodess
[/quote]
kukaan ei pakota olemaan kauppias. Oikea kauppias olisin nimenomaan yleisenä vapaa päivinä töissä - paras kauppapäivä!
[/quote]
Ei muuten ole
-Kauppias
Jos lakipohjaisesta säätelystä luovuttaisiin, ei koskaan olisi tilannetta että kaikki kaupat ovat yhtäaikaa kiinni joten sen säästäminen hyvä asia.
Mitä se haittaa, jos kaupat ovat muutaman kerran vuodessa kokonaan kiinni?
Kyllä lappeenrannassa oli helatorstai ja helluntai aukiolopäiviä.
En ymmärrä kans kenen intresseissä on määräillä kauppojen aukioloja.
Ja sitten kun niitä annetaan vielä harkinnanvaraisesti ts mielivaltaisesti.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:21"]
[/quote]
Kauppojen pitäisi saada itse päättää ovatko noina päivinä auki vai ei. Käytännössä kukaan ei vietä helluntainta tai helatorstaita.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:21"]
[/quote]
Enemmänkin kysyisin mitä hyötyä siitä on, että kaupat pakotetaan pitämään ovet kiinni kirkkopyhinä joita ehkä 1 % kansalaisista viettää?
Tästä voisi joku puuhata vireille kansalaisaloitteen.
No oli uskovainen tai ei niin kaupan työntekijät kyllä pitävät siitä, että heillä on vapaapäivä.
Miksi kauppojen pitäisi aina olla auki? Hyvin muistan ajan kun kaupat meni arkena kiinni klo 17 ja lauantaisin klo 13 eikä sunnuntai aukioloista edes puhuttu. Kukaan ei kuollut nälkään eikä kukaan kulkenut alasti! Pitäisiköhän ihmisten opetella tekemään jotain muuta kuin kaupassa maleksiminen? Senkin ajan voisi olla lasten, puolison, sukulaisten tai ystävien kanssa.
Ihme uutisointia, "vain Helsingissä". Jumbo on auki helluntaina, oli myös helatorstaina.
ja se on Vantaalla. Nih!
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:41"]
Ihme uutisointia, "vain Helsingissä". Jumbo on auki helluntaina, oli myös helatorstaina.
ja se on Vantaalla. Nih!
[/quote]
Ainoana Vantaalla, niinkuin aina. Mutta miksi? Eikö toi luo jonkun sortin monopoliaseman ja vääristä kilpailua, kun yhden kauppakeskuksen liikkeillä on tuollainen etu verrattuna muihin?