Ootteko kokeillut niitä salaattibaareja, jotka ovat nyt yleistyneet marketeissa?
Kokeilin tuossa ehkä kuukausi sitten, mutta en kyllä ihan hirveästi tykännyt. Monet komponentit olivat hirmu suolaisia ja yleisvaikutelma aika tunkkainen - kyllähän sen ymmärtää, eihän se tavara kovin tuoretta voi olla.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 02:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:53"]Hahah mitä helvettiä :D veikkaan että vegaaneilla on monipuolisempi ruokavalio kuin sekasyöjillä...
[/quote]
Jep, koska jättämällä liha, kala ja muut eläinperäinen ruokavaliosta pois, ruokavalio monipuolistuu. Vähemmän on enemmän? :) Vegaani: pelkästään kasveja, sekasyöjä: kasveja, lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita.
[/quote]
Huhuu, missäs se vegaanipeukkuarmeija nyt hilluu? Voisiko edes yksi innokkaista peukuttelijoista tulla opettamaan matematiikkaa meille yksinkertaisemmille? Minkä laskuopin mukaan 1 (kasvis) on monipuolisempaa kuin 1(kasvis) + 1 (liha) + 1(kala) + 1(muna) + 1(maitotuotteet)?
[/quote]
Matematiikka on liian vaikeaa niille. Tai siis sille yhdelle ainoalle, joka pakkomielteisesti hakkaa niitä peukkuja.
PERUNA ON AIVAN LOISTAVAA RUOKAA JA KASVIS.
Siis joku ostaa kananmunaakin näistä, vaikka kilohinta erikseen kaupassa on n. 2 €.
Itse ostan mieluummin "lihatiskiltä" myyjältä jos on jotain mistä pidän, vaikka kilohinta oiskin suurempi... vai onko nää tälläset salaattibuffetit nyt korvannut ne?? Jotenki itseäkin tuo hygienia epäilyttää, vaikka tuossa olisikin se plussaa että saa päättää mitä ottaa...
Valmissalaateista useemmiten en tykkää. Tosi monessa niistä on jotain, minkä sörkin pois, kun en tykkää, useimmiten se jokin on oliivit tai sipuli... Evääksi voisin näitä erilaisia salaatteja käydä ostamassa, mutta kyllä mä muuten mieluummin teen kotona itse. Tulee enemmän ja halvemmalla.
No sekasyöjät tosiaan syövät eri ruoka-aine ryhmistä, mutta todella rajoittuneesti. Tässä usean tuttava perheen ruokavalio: Eli liha on yleensä sika, nauta tai kana. Rasvoista oliiviöljy, voi ja margariini. Ruis, vehnä ja kaura leivät. Peruna, riisi, makaroni ja pasta. Maito, kerma, jugurtti ja rahka, juustoköntti. Lisänä noin max 10 kasvista/vihannesta, muutaman eri lajin marja. Hedelmiä käytetään 5 erilaista. Suppeaa.
--------
Olen itsekin sekasyöjä, mutta pääasiassa syön eniten kasvisperäistä ruokaa sairauden hoidon takia + olen myös laihtunut. Kasvisten/vihannesten/hedelmien/marjojen käytöstä esimerkkejä:
- ------
Kukkakaali, parsakaali, valkokaali, lehtikaali, lanttu, palsternakka, bataatti, peruna, porkkana, munakoiso, kesäkurpitsa, kurkku, tomaatti, paprika, maissi, herne, eri sipulit, inkivääri, chilit ja jalapenot, erilaiset idut, avokado, punajuuri, nauris, artisokka, retiisi, selleri, pinaatti, parsa, pavut ja salaatit.
------
Omena, päärynä, banaani, ananas, kiivi, mango, papaija, viinirypäle, persimon, appelsiini, mandariini, granaattiomena, persikka, nektariini, aprikoosi, melonit, litsi, papaija, passionhedelmä, sitruuna, carambola, lime, taateli ja viikuna.
--------
Mansikka, mustikka, puolukka, lakka, karviaisenmarja, vadelma, herukat/viinimarjat ja tyrni.
------
Rasvoista oliiviöljy, rypsi/rapsiöljy, kookosöljy ja ym. Lisäksi erilaisista pähkinöistä saa hyviä rasvoja. Lisänä sitten kaikenmaailman viljatuotteet. Vehnä, ohra, kaura, ruis, kvinoa, tattari, soijajauhot... yms.
-------
Koska vegaanin ruokavalio on niin rajoitettu, niin he kyllä joutuvat miettimään syömisiään paljon tarkemmin mitä tavis pulliaiset, siis sekasyöjät. Sekasyöjä tyytyy yleensä suppeaan ruokavalioon, koska "syö monesta ruoka-aineryhmästä". Tuli huomattua kun joutui korjaamaan omaa ruokavaliota.
T. Ohis
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 02:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 01:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:53"]Hahah mitä helvettiä :D veikkaan että vegaaneilla on monipuolisempi ruokavalio kuin sekasyöjillä...
[/quote]
Jep, koska jättämällä liha, kala ja muut eläinperäinen ruokavaliosta pois, ruokavalio monipuolistuu. Vähemmän on enemmän? :) Vegaani: pelkästään kasveja, sekasyöjä: kasveja, lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita.
[/quote]
Huhuu, missäs se vegaanipeukkuarmeija nyt hilluu? Voisiko edes yksi innokkaista peukuttelijoista tulla opettamaan matematiikkaa meille yksinkertaisemmille? Minkä laskuopin mukaan 1 (kasvis) on monipuolisempaa kuin 1(kasvis) + 1 (liha) + 1(kala) + 1(muna) + 1(maitotuotteet)?
[/quote]
Tsaijaijai, jo 5 alapeukkua eikä yhtäkään selventävää kommenttia. Onkohan vegaaneilla iiihan pikkuisen tyhmä olo, kun noin mykistyvät matemaattisten faktojen edessä? Voin kuvitella miten vegaanit tuijottavat puhdasta tosiasiaa suupielet alaspäin vääntyneinä: "Yyymh, mä niin tahtoisin kommentoida, mutkun en tajuu mistään mitään nii painan viis alapeukkua, noooin. Puuh, just tähän mun äly riitti, mut ei kommentointiin. Mut nyt on homma pelastettu, jei, siellä on monta alapeukkua ja ihmiset luulee, että meitä on ihan hirmusti, hihiiiii ja taputapu, homma pelastettu."
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 02:53"]
Siis joku ostaa kananmunaakin näistä, vaikka kilohinta erikseen kaupassa on n. 2 €.
[/quote]
Lounarista ei vaihtorahoja paljon jaella ja tuo duunipaikan alakerran marketin salaattibaari on kiireisempänä päivänä oikein mainio vaihtoehto, yhdellä setelillä saa aika tuhdin salaatin kasattua ja välillä tulee tosiaan otettua niitä muniakin.
Muutenkin tyhmempikin varmaan tajuaa, ettei kauppa tuolla tappiota tee, mutta joskus nyt vaan on kätevämpää kasata se salaatti siitä salaattibaarista sen sijaan, että ostaisi kaikki ainekset halvemmalla erikseen ja kyhäisi niistä itse salaatin...
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 03:17"]
No sekasyöjät tosiaan syövät eri ruoka-aine ryhmistä, mutta todella rajoittuneesti. Tässä usean tuttava perheen ruokavalio: Eli liha on yleensä sika, nauta tai kana. Rasvoista oliiviöljy, voi ja margariini. Ruis, vehnä ja kaura leivät. Peruna, riisi, makaroni ja pasta. Maito, kerma, jugurtti ja rahka, juustoköntti. Lisänä noin max 10 kasvista/vihannesta, muutaman eri lajin marja. Hedelmiä käytetään 5 erilaista. Suppeaa. -------- Olen itsekin sekasyöjä, mutta pääasiassa syön eniten kasvisperäistä ruokaa sairauden hoidon takia + olen myös laihtunut. Kasvisten/vihannesten/hedelmien/marjojen käytöstä esimerkkejä: - ------ Kukkakaali, parsakaali, valkokaali, lehtikaali, lanttu, palsternakka, bataatti, peruna, porkkana, munakoiso, kesäkurpitsa, kurkku, tomaatti, paprika, maissi, herne, eri sipulit, inkivääri, chilit ja jalapenot, erilaiset idut, avokado, punajuuri, nauris, artisokka, retiisi, selleri, pinaatti, parsa, pavut ja salaatit. ------ Omena, päärynä, banaani, ananas, kiivi, mango, papaija, viinirypäle, persimon, appelsiini, mandariini, granaattiomena, persikka, nektariini, aprikoosi, melonit, litsi, papaija, passionhedelmä, sitruuna, carambola, lime, taateli ja viikuna. -------- Mansikka, mustikka, puolukka, lakka, karviaisenmarja, vadelma, herukat/viinimarjat ja tyrni. ------ Rasvoista oliiviöljy, rypsi/rapsiöljy, kookosöljy ja ym. Lisäksi erilaisista pähkinöistä saa hyviä rasvoja. Lisänä sitten kaikenmaailman viljatuotteet. Vehnä, ohra, kaura, ruis, kvinoa, tattari, soijajauhot... yms. ------- Koska vegaanin ruokavalio on niin rajoitettu, niin he kyllä joutuvat miettimään syömisiään paljon tarkemmin mitä tavis pulliaiset, siis sekasyöjät. Sekasyöjä tyytyy yleensä suppeaan ruokavalioon, koska "syö monesta ruoka-aineryhmästä". Tuli huomattua kun joutui korjaamaan omaa ruokavaliota. T. Ohis
[/quote]
Aijaa. Mä tunnen 50 vegaania ja niiden ruokavalio koostuu pelkästä leivästä, sinisestä keijusta ja vegaanisista karkeista.
Tuntemani sekasyöjäperheet (noin 100 eri perhettä) puolestaan syövät runsaasti erilaisia kasviksia esim. kukkakaali, parsakaali, valkokaali, lehtikaali, lanttu, palsternakka, bataatti, peruna, porkkana, munakoiso, kesäkurpitsa, kurkku, tomaatti, paprika, maissi, herne, eri sipulit, inkivääri, chilit ja jalapenot, erilaiset idut, avokado, punajuuri, nauris, artisokka, retiisi, selleri, pinaatti, parsa, pavut ja salaatit, omena, päärynä, banaani, ananas, kiivi, mango, papaija, viinirypäle, persimon, appelsiini, mandariini, granaattiomena, persikka, nektariini, aprikoosi, melonit, litsi, papaija, passionhedelmä, sitruuna, carambola, lime, taateli ja viikuna ja kotimaisia marjoja esim. mustikka, puolukka, mansikka, vadelma, herukat, tyrni ja lakka. Kasvisten lisäksi perheet syövät erilaisia lihoja esim. nauta, sika, kana, lammas, kalkkuna ja sisäelimiä ja useita eri kalalajeja esim. lohi, ahven, siika, kuha, muikku, silakka, lahna ja kananmunia ja monenlaisia maitotuotteita esim. voi, juustot, jugurtit, viilit ja piimä.
T. toinen ohis
En oo, kilohinta sen verran suolainen.
Terv tarkan markan mamma
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:44"]
olen kokeillut.
[/quote]
Haluaisitko mahdollisesti kirjoittaa vaikutelmiasi tästä kokeilustasi?
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:45"]
En oo, kilohinta sen verran suolainen. Terv tarkan markan mamma
[/quote]
Kyllä, näin on. Kallista lystiä!
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:45"]
Ylihintaista kakkaa.
[/quote]
Kokemukseni jälkeen oon kyllä aika samoilla linjoilla kanssasi!
Ap
En ole kokeillut, juurikin hinnan takia.
Kokeilin juuri eilen, ostin yötöihin salaatin. Tykkäsin, saihan kaiken valita itse. Oli reilu 300 gramman salaatti ja maksoi 5,70 €, jos syön töissä salaatin se maksaa 5,60 € eikä ole läheskään noin iso. Ostan uudelleenkin.
Mä ihastuin kun olin eräässä toisen paikkakunnan marketissa ja otin sitä salaattia. Oli niin hyvää ja tuoretta.
Sitten tässä lähikaupassa vaihtoehdot oli pahemman näköiset eikä näyttänyt ollenkaan houkuttelevalta.. Ei ollut varmaan tuotetta ainakaan.
Kokeillut olen k-ketjun versiota.Loppujen lopuksi siinä on tosi perustavaraa ja itse joitakin aineksia ostamalla Sais tosi halvalla vastaavia.Eli Joo, oli kallis,pikku purkista joutuu helposti maksamaan lähemmäs kympin jos mukana on vähänkään painavaa.Kannattaa ehkä pikemminkin ottaa ideaa sieltä,3-5 ainetta ostaa sitten erikseen hyllystö niin tadaa,hyvä salaatti kasassa.
JÄRKYTTÄVÄN HINTAISTA. Hinta otetaan kalleimman raaka-aineen mukaan vaikka suurin osa niistä maksaa vain murto-osan niistä.