Leirikoulu vai poissaolo?
Lapsella olisi ens syksynä leirikoulu, mutta ei halua lähteä. Jos ei osallistu leirikouluun joutuu menemään kouluun. Hän olisi ainoa joka jää koululle. Voiko lapsen ilmoittaa sairaaksi leirikoulun ajaksi?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:10"]
Lapsella olisi ens syksynä leirikoulu, mutta ei halua lähteä. Jos ei osallistu leirikouluun joutuu menemään kouluun. Hän olisi ainoa joka jää koululle. Voiko lapsen ilmoittaa sairaaksi leirikoulun ajaksi?
[/quote]
Miksi ei halua ?
Onko ongelmia kaverisuhteissa ?
Vai onko likkaa kiinni vielä teissä vanhemmissa ?
Eli miksi ei halua, se pitäisi selvittää
Itse en puhuisi mitään, vaan ilmoittaisin sitten vaan, et onkipee. Mitä siellä koululla tekee
Mitä sitä jo nyt stressaat? Ja lapsi myös? Tässä on monta kuukautta aikaa miettiä tai olla miettimättä asiaa, rauhoittukaa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:10"]
[/quote]
Miksi ei halua ?
Itse en puhuisi mitään, vaan ilmoittaisin sitten vaan, et onkipee. Mitä siellä koululla tekee
[/quote]
Ei uskalla olla montaa yötä pois kaukana kotoa. Tulee todella helposti koti-ikävä. Siksi ri halua mennä.
Ei myöskään ole oikeen ketään kaveria. Satunnaisesti tapaa luokkalaisia vapaa-ajalla.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:15"]Mitä sitä jo nyt stressaat? Ja lapsi myös? Tässä on monta kuukautta aikaa miettiä tai olla miettimättä asiaa, rauhoittukaa.
[/quote]
Olivat keskustelleet koulussa asiasta ja lapsi ilmoitti tänään ettei halua lähteä.
En stressaa, kunhan kysyin kun oli puhetta.
Ap
Poikani luokalta yksi oppilas ei halunnut lähteä leirikouluun ja hän sai toimia 1-luokan oppilaille apuopettajana heidän oikean opettajansa kanssa. Mielestäni kiva järjestely. Juttele ihmeessä tyttäresi opettajan kanssa asiasta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:10"] Lapsella olisi ens syksynä leirikoulu, mutta ei halua lähteä. Jos ei osallistu leirikouluun joutuu menemään kouluun. Hän olisi ainoa joka jää koululle. Voiko lapsen ilmoittaa sairaaksi leirikoulun ajaksi? [/quote] Miksi ei halua ? Onko ongelmia kaverisuhteissa ? Vai onko likkaa kiinni vielä teissä vanhemmissa ? Eli miksi ei halua, se pitäisi selvittää Itse en puhuisi mitään, vaan ilmoittaisin sitten vaan, et onkipee. Mitä siellä koululla tekee [/quote] Ei uskalla olla montaa yötä pois kaukana kotoa. Tulee todella helposti koti-ikävä. Siksi ri halua mennä. Ei myöskään ole oikeen ketään kaveria. Satunnaisesti tapaa luokkalaisia vapaa-ajalla. Ap
[/quote]
no ehkä nyt kannattaisi jo hiukan antaa lapselle enemmän talutusnuoraa. Rohkaise lasta menemään leriikouluun, rohkaise lasta yökyläilyyn. Kuulostaa siltä, että kasvatat sinussa kiinni olevaa ihmistä, ehkä enemmän sinun ongelmasi päästää irti?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:10"]
[/quote]
Miksi ei halua ?
[/quote]
Ei uskalla olla montaa yötä pois kaukana kotoa. Tulee todella helposti koti-ikävä. Siksi ri halua mennä.
Ei myöskään ole oikeen ketään kaveria. Satunnaisesti tapaa luokkalaisia vapaa-ajalla.
Ap
[/quote]
Sitä suuremmalla syyllä kannattaisi lähteä. Vetäytymällä kavereiden saanti on taas pykälän vaikeampaa.
T. Luokanopettaja
Oletan että ovat aika isoja koululaisia, syksyllä viides-kuudesluokkalaisia? Eikö ennemmin kannattaisi yrittää rohkaisua ekä miettiä lintsaamista? Nuo ovat yleensä tärkeitä luokkahengelle ja kaverisuhteille. Jos on ainoa joka jää pois niin se voi vain pahentaa ulkopuolisuuden tunnetta. Ja vähitellen pitäisi pystyä muutenkin itsenäistymään.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:22"]Poikani luokalta yksi oppilas ei halunnut lähteä leirikouluun ja hän sai toimia 1-luokan oppilaille apuopettajana heidän oikean opettajansa kanssa. Mielestäni kiva järjestely. Juttele ihmeessä tyttäresi opettajan kanssa asiasta.
[/quote]
Meidän koulussa on normipäiviä jonkun toisen open kanssa.
Kyseessä poika.
Ap
Voitko lähteä mukaan? Yleensä leirikouluun lähtee myös huoltajia. Itse olin juuri tuon koti-ikävän takia mukana leirikoulussa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:10"] Lapsella olisi ens syksynä leirikoulu, mutta ei halua lähteä. Jos ei osallistu leirikouluun joutuu menemään kouluun. Hän olisi ainoa joka jää koululle. Voiko lapsen ilmoittaa sairaaksi leirikoulun ajaksi? [/quote] Miksi ei halua ? Onko ongelmia kaverisuhteissa ? Vai onko likkaa kiinni vielä teissä vanhemmissa ? Eli miksi ei halua, se pitäisi selvittää Itse en puhuisi mitään, vaan ilmoittaisin sitten vaan, et onkipee. Mitä siellä koululla tekee [/quote] Ei uskalla olla montaa yötä pois kaukana kotoa. Tulee todella helposti koti-ikävä. Siksi ri halua mennä. Ei myöskään ole oikeen ketään kaveria. Satunnaisesti tapaa luokkalaisia vapaa-ajalla. Ap
[/quote]
Tuota ajattelinkin, että noin olisi :(
Minun lapsellani oli samatilanne, mutta lähti sitten kuitenkin. OPettaja sijoitti hänet samaan huoneeseen reippaiden ja sosiaalisten , huomioivien lasten joukkoon. Kännyllä lapsi soitteli ekana päivänä suht tiuhaan, sitten ei kuulunut mitään, hähätisesti vastasi, kun soitin. Ei ehtinyt juttelemaan , kun oli niin mukavaa, jänäää, hauskaa jne jne
Eli toisaalta kannattaa ns uskaltaa joskus.
Nyt lapseni on muutaman lapsen kanssa tavannut koun jälkeen, kun heihin tuolla leirillä paremmin tutusui ja he häneen. Vuorkausi ympäri samassa koulukavereiden kanssa voi siis lähentääkin lapsia toisiaan kohtaan, ja tuoda ihmisen erilailla esille, se ujo hiljainen lapsi voikin olla tosi hyvä tyyppi, vaikkei koulussa ole huomannut koko lasta
Eli ap anna olla kesän kulua, ja sitten uudelleen keskustelua, ja huomiokaa tämäkin josta kerroin.
Tsemppiä teille <3
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:18"]
[/quote]
no ehkä nyt kannattaisi jo hiukan antaa lapselle enemmän talutusnuoraa. Rohkaise lasta menemään leriikouluun, rohkaise lasta yökyläilyyn. Kuulostaa siltä, että kasvatat sinussa kiinni olevaa ihmistä, ehkä enemmän sinun ongelmasi päästää irti?
[/quote]
Saa mennä jos haluaa, mutta ei halua. Miten rohkaisen yökyläilyyn kun ei pyydetä. En voi ruveta tyrkkäämään kenenkään kotiin yöks. On arka lapsi, aina ollut. On yritetty vaikka mitä, jopa psykiatri.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"]
[/quote]
[/quote]
Miksi on niin vaikea uskoa, että on lapsia, jotka tuntevat koti-ikävää, ei siis välttämättä perheen ikävää. Olen itse ollut samanlainen, missä tahansa muualla kuin kotona nukkuminen on tuntunut hankalalta, vaikka koko perhe olisi mukana. Jokaisella on oma aikansa irrottautua kotoa, enkä näe, että jossain 10-12v iässä olisi oltava kypsä luopumaan kaikesta siitä kivasta, jonka koti tarjoaa. Alkaen vaikka omasta wc:stä, jota ei tarvitse jakaa 12 muun kanssa (kuten yhdellä lapsellani oli leirikoulussa).
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:29"]Voitko lähteä mukaan? Yleensä leirikouluun lähtee myös huoltajia. Itse olin juuri tuon koti-ikävän takia mukana leirikoulussa.
[/quote]
Valitettavasti en pysty töiden takia lähteä mukaan.
Ap
Meilläkään poika ei halunnut lähteä, vaikka hän muuten on reipas ja mukana kaikessa. Ilmoitin sairaaksi lähtöpäivänä. Suosittelen myös teille, jos pojallasi ei ole muita ongelmia kuin vain se, ettei halua lähteä ja muuten kaikki koulussa sujuu.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:10"] Lapsella olisi ens syksynä leirikoulu, mutta ei halua lähteä. Jos ei osallistu leirikouluun joutuu menemään kouluun. Hän olisi ainoa joka jää koululle. Voiko lapsen ilmoittaa sairaaksi leirikoulun ajaksi? [/quote] Miksi ei halua ? Onko ongelmia kaverisuhteissa ? Vai onko likkaa kiinni vielä teissä vanhemmissa ? Eli miksi ei halua, se pitäisi selvittää Itse en puhuisi mitään, vaan ilmoittaisin sitten vaan, et onkipee. Mitä siellä koululla tekee [/quote] Ei uskalla olla montaa yötä pois kaukana kotoa. Tulee todella helposti koti-ikävä. Siksi ri halua mennä. Ei myöskään ole oikeen ketään kaveria. Satunnaisesti tapaa luokkalaisia vapaa-ajalla. Ap [/quote] Sitä suuremmalla syyllä kannattaisi lähteä. Vetäytymällä kavereiden saanti on taas pykälän vaikeampaa. T. Luokanopettaja
[/quote]
Olet kuin oman hiljaisen poikani ope. Kaikille muille hän löysi huonekaverin, minun lapseni majoitettiin kolmanneksi patjalle kahden muun pojan huoneeseen, heille toki löytyi sängyt. Opettajan mielestä on vain kiva saada kokeilla leirielämää 4 päivän ajan. Lisäksi hän oli sitä mieltä, että näin löytyy kavereita. Varmaan joo, lastani kiusattiin seuraavana vuonna siitä, että hän ei maksanut leirikoulusta tarpeeksi, koska sai lattiamajoituksen. (ja palstailkkujille tiedoksi, että koko 180 euron summa maksettiin mukisematta).
Et ainakaan hommaa "sairautta" leirikoulun ajaksi. Ajattele millaisen kuvan se lapselle antaa. Jos syksylläkään ei halua leirikouluun, niin sitten jää taviskouluun. Onko muita vaihtoehtoja? Ei.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"]
[/quote]
[/quote]
En ole ap, mutta ihan pakko vastat, koska meillä sama tilanne ollut. Eli kenen luokse lapsi voi mennä kylään, edes tunniksi leikkimään, jos ei ole kettään ?
Meillä lapsi on kutsunut lapsia luokalta kylään, vaan ei kenellekään koskaan sovi. Itse olen saanut kutsuttua muutamia vanhempien kanssa sopien, ovat sen kerran tulleet, siihen jäänyt, koskaan eivät kutsu lastani vuoroin vierailulle :( Ja itse olen ollut paikalla, kun ovat olleet meillä, ihan hienosti on leikki sujunut, itse olen tehnyt välipalaa jne
eli kuuleppas, kun ei kaikilla vaan ole millään niitä kavereita.
Meillä lapsi aloitti ekalla luokalla, kaikki tuossa luokassa olivat olleet samassa ryhmässä keskenään liki vaippaikäisestä alaken, äidit pitivät kahvikekkereitä keskenään... Ei sinne päässyt millään mukaan, ja kyllä yritin
Onko mummolaa ? Laita pariksi viikoksi mummolaan että oppii olemaan ilman äitiä vähän aikaa. Leirille rohkaistumaan.
Tietysti voi. TAi anoo reksiltä vapaata.