Leirikoulu vai poissaolo?
Lapsella olisi ens syksynä leirikoulu, mutta ei halua lähteä. Jos ei osallistu leirikouluun joutuu menemään kouluun. Hän olisi ainoa joka jää koululle. Voiko lapsen ilmoittaa sairaaksi leirikoulun ajaksi?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:18"]
Ei uskalla olla montaa yötä pois kaukana kotoa. Tulee todella helposti koti-ikävä. Siksi ri halua mennä. Ei myöskään ole oikeen ketään kaveria. Satunnaisesti tapaa luokkalaisia vapaa-ajalla. Ap
[/quote]
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse ja kuinka pitkästä leirikoulusta?
Muistan itsekin nielaisseeni pari kertaa kun lapseni oli kolmannella luokalla ja minulle selvisi siinä vaiheessa, että viidesluokkalaiset tekevät 2,5-viikkoisen reissun vieraaseen maahan ja yöpyvät perheissä, joissa ei puhuta suomea. Hienosti se reissu kuitenkin meni ja koti-ikävästä ei ollut tietoakaan, oli niin paljon ohjelmaa ja uutta opittavaa siellä reissussa.
Luokanopettajan vastuulla on hitsata se luokka niin hyvin yhteen, ettei kellekään tee mieli jäädä leirikoulusta pois. Oman lapseni koulussa tehtiin hyvin selväksi, etteivät nämä ohjelmassa olevat leirikoulut ole millään tavalla vapaaehtoisia ja tämä tieto on auttanut lapsiakin asennoitumaan oikealla tavalla. Niitä, joita ulkomaanmatka ja vieraassa perheessä asuminen jännittää, rohkaistaan ja tsempataan, kukaan ei ole jäänyt arkailun vuoksi pois ja oppilaat ovat saaneet hienon kokemuksen itsensä voittamisesta.
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Minun mielestäni kannattaisi selvittää ja yrittää selvittää ahdistuksen taustalla oleva syy, sen sijaan että lapsesi täytyy jättää ikimuistoinen leirikoulu väliin. Mutta toki voit ilmoittaa hänet sairaaksi, se ei ehkä kuitenkaan ole paras ratkaisu, minkä jo itsekin luultavasti tiedät. Ihanaa, että löytyy vanhempia, jotka eivät pakota lapsiaan!
Ap lue viestini numero 13
Eli meillä oli tuo sama tilanne ja se koituikin ihan hyväksi :)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:18"] [quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:10"] Lapsella olisi ens syksynä leirikoulu, mutta ei halua lähteä. Jos ei osallistu leirikouluun joutuu menemään kouluun. Hän olisi ainoa joka jää koululle. Voiko lapsen ilmoittaa sairaaksi leirikoulun ajaksi? [/quote] Miksi ei halua ? Onko ongelmia kaverisuhteissa ? Vai onko likkaa kiinni vielä teissä vanhemmissa ? Eli miksi ei halua, se pitäisi selvittää Itse en puhuisi mitään, vaan ilmoittaisin sitten vaan, et onkipee. Mitä siellä koululla tekee [/quote] Ei uskalla olla montaa yötä pois kaukana kotoa. Tulee todella helposti koti-ikävä. Siksi ri halua mennä. Ei myöskään ole oikeen ketään kaveria. Satunnaisesti tapaa luokkalaisia vapaa-ajalla. Ap [/quote] no ehkä nyt kannattaisi jo hiukan antaa lapselle enemmän talutusnuoraa. Rohkaise lasta menemään leriikouluun, rohkaise lasta yökyläilyyn. Kuulostaa siltä, että kasvatat sinussa kiinni olevaa ihmistä, ehkä enemmän sinun ongelmasi päästää irti? [/quote] Saa mennä jos haluaa, mutta ei halua. Miten rohkaisen yökyläilyyn kun ei pyydetä. En voi ruveta tyrkkäämään kenenkään kotiin yöks. On arka lapsi, aina ollut. On yritetty vaikka mitä, jopa psykiatri. Ap
[/quote]
En ole tuo ylempi, jolle vastasit, mutta ehdotan tuohon yökyläilyyn ratkaisua. Sitähän voisi harjoitella vaikka kummin, isovanhempien, serkkujen tai muiden sukulaisten luona. Jos siis ei ketään sopivaa kaveria ole. Tai ensiaskelhan voisi olla kutsua joku ikätoveri yöksi teille. Sitten jos menee kivasti, niin ehkä on luonnollista (tai lapsi kokee kiinnostusta) tehdä se vastayövierailu.
Jos lasta nyt ahdistaa jo kovasti tuo tuleva leiri, niin voihan hänelle sanoa, että jos syksyllä siltä tuntuu, voi jättää menemättä, mutta ehkä vielä ei kannata päättää. Mutta tuo kotiin jäämisen mahdollisuus toimii hänelle ikään kuin turva-ajatuksena, sillä itse kovana ahdistujana tiedän, että on todella pitkä aika, jos syksyyn asti stressaa tuosta asiasta.
Lapsesi tarvitsee pikaisesti kuntoutusta sosiaalisissa taidoissa! Yläkoulusta tulee muuten helposti katastrofi. Yläkoulun aikana vanhat kaverisuhteet purkautuvat ja uusia pitäisi luoda. Jos siihen ei kykene, tulee jäämään yksin. Olet varmasti lukenut mitä yksinäisyys voi pahimmillaan aiheuttaa.
Olisi parempi, että lapsesi lähtisi reissuun.
Yökyläillyt ja muuta vastaavat eivät todellakaan ole mikään ikäkauteen kuuluva pakollinen juttu joita täytyy harrastaa ja joista täytyy pitää, jotta lasta voisi pitää normaalina. Minä inhoan yönylivierailuja edelleen vaikka ikää on jo enemmän kuin 12 vuotta. Oma lapseni on sosiaalinen ja puhelias, mutta hän ujostelee joissain asioissa enemmän kuin muut. Ei esim. halua pitää synttäreitä, koska on silloin huomion keskipisteenä eikä ole koskaan ollut yökylässä.
Ujous on kinkkinen juttu. Monet sosiaaliset eivät ymmärrä ujoja vaan pitävät näitä säälittävinä reppanoina, joiden tulisi vain koota itsensä.
Olin ujo lapsi, vaikka tutussa seurassa saatoinkin olla jopa päällepäsmäri. Olin vain kovin epävarma vieraassa seurassa ja vieraissa tilanteissa. Omat vanhempani eivät ymmärtäneet minua lainkaan vaan painostivat sosiaalisuuteen ja syyllistivät minua ujoudestani. Tuntui, että he häpeävät reppanuuttani. Siitä johtuen vetäydyin vain enemmän kuoreeni, kun koin olevani viallinen muiden silmissä ja menin ja saatan toisinaan edelleenkin mennä täysin lukkoon sosiaalisesti vaativissa tilanteissa.
Nykyään olen pääosin ns. normaalisosiaalinen. Trauma minulle on kuitenkin jäänyt vanhempieni suhtautumisesta ujouteeni. Päätinkin jo nuorena, että omat lapseni saavat hakea minusta turvaa enkä pakota ja painosta heitä sosiaalisiksi vaan tuen ja kannustan parhaani mukaan. Meitä on erilaisia temperamentteja ja toiset lämpeävät hitaammin kuin toiset. Ja toiset ylipäätään kaipaavat vähemmän seuraa kuin toiset.
Mistä saakka ajankohta on ollut tiedossa? Eikö muka puolta vuotta ennen saa järjesteltyä lomapäiviä?