Onko sinulla mitään todisteita isoisäsi isän olemassaolosta?
Silminnäkijä todistuksia? Valokuvaa? Kirjeitä? Maallista jäänöstä kuten luita haudassa?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Isäni suvun historia tutkitutettiin ammattilaisella, ja hänen tekemästään kirjasta voin seurata sukuani "suoraan ylöspäin" 1400-luvun lopulle saakka.
Mitä tuollanen tutkimus maksoi?
Vierailija kirjoitti:
On, mm. suvusta kirjoitetut tekstit, vaakunat, kirkkoon (lattian alle) haudatut ruumiit ym. historiankirjoitukset wikipediaa myöten…
Ja kun menee jonnekin paikkakunnan historiakierrokselle, ja kun kertoo kuka on, niin saa positiivisen vastaanoton ja kerrotaa ummet ja lammet kierroksella.
On. Sukututkimuksen myötä. Ei, en ole itse tutkinut.
Asiapapereita ja kirkonkirjoja, joissa hänen nimensä on ruotsalaisessa muodossa, vaikka oli ihan suomalainen. talonpoika.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla mitään todisteita persereikäsi olemassaolosta? Et ole omin silmin tainnut sitä koskaan nähdä…
Miksi näköaistin antama todistus olisi vankempi kuin tuntoaistin? Kyllä olen monta kertaa tuntenut, että paskannan.
Kuvia on mutta on myös joskus 50- tai 60-luvulla tehty haastattelunauhoitus. Ei tosin alkuperäinen.
Minä.
Toisesta on muotokuva. Toiselta melko jännittävät geenit.
Hautakivi ja nimi sukukirjassa ja vissiin myös kuva sukukirjassa. Äidin puolen isoukki kuoli 91-vuotiaana vuonna 2006. Oli mukava ja leppoisa ukko. Iskän puolen isoukki kuoli jo ennen mun syntymää.
T: M27
Isoisäni oli ottolapsi, joten ei mitään tietoa hänen biologisista vanhemmistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni suvun historia tutkitutettiin ammattilaisella, ja hänen tekemästään kirjasta voin seurata sukuani "suoraan ylöspäin" 1400-luvun lopulle saakka.
Mitä tuollanen tutkimus maksoi?
Valitettavasti en osaa sanoa, kun en itse sitä tilannut. Varmasti oli aika kallis, koska sen tekemiseen kului puolitoista vuotta. Mutta näitähän tehdään monella tavalla, joten aina kannattaa kysyä. Vaikka tuolta sukututkimusseurasta:
Isän puolelta kivi hautausmaalla, valokuva ja isän isoäidin mieheltään saama hopealusikka.
Äidin isoisästä on vain valokuva, hautaa ei karjalan kannaksella enää ole. Äidin isoäidin hauta taas on nykyisellä kotipaikakunnallani ja ilmeisesti jotain sukuakin kun siellä on jouluisin kynttilä ja kesällä kukkia.
Se, että olen itsekin olemassa. En usko, että ihmisten keskuudessa neitseellinen lisääntyminen on niin yleistä, että olisin voinut syntyä ilman isoisän isää. Ainakin yksi heitä on pitänyt olla.
No joo, eihän tuo ole sitova todiste tietenkään. Voihan kaikki, mitä olen oppinut biologiasta, ollakin valhetta, ja oikeasti lapset löydetään saunan lauteiden alta.
Sisarillani on valokuvia hänestä. Itselläni on ote muuttokirjoista.
Niin ja DNA-testi, jonka mukaan olen jälkeläinen 👍
-Z-
Vierailija kirjoitti:
Isän puolelta kivi hautausmaalla, valokuva ja isän isoäidin mieheltään saama hopealusikka.
Äidin isoisästä on vain valokuva, hautaa ei karjalan kannaksella enää ole. Äidin isoäidin hauta taas on nykyisellä kotipaikakunnallani ja ilmeisesti jotain sukuakin kun siellä on jouluisin kynttilä ja kesällä kukkia.
Jatkan vielä: isän äidin isästä en tiedä mitään. Ja äidin äidin isästä on valokuva muttei juurikaan tarinoita.
Isoisäni on todiste siitä, että hänen isänsä on ollut olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Asiapapereita ja kirkonkirjoja, joissa hänen nimensä on ruotsalaisessa muodossa, vaikka oli ihan suomalainen. talonpoika.
Kaikki oli ruotsalaisessa muodossa, koska asiointikieli oli ruotsi ja kirjurit ruotsinkielisiä. Matti Matinpoika oli siis Matts Matsson. Hämäävästi myös kaikki armeijaan lähteneet saivat uuden nimen, eli joku Trumpet, Fagott, Lejon tms oli hyvin yleisiä.
Olen tavannut isänpuoleisen isoisoisäni ollessani viisivuotias. Toki minulla ei ole todisteita siitä, että olin hänelle sukua.
Turun piispan hänelle antama vihkiraamattu 1860 luvulta, riittääkö se sinulle?
Kävitkö katsomassa oliko jollekin tuoreelle haudalle ilmestynyt ruohomatto joka oli revitty tätisi haudalta?