Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ns. kokeneemmat uskovaiset, mikä mussa on vikana?

Vierailija
23.05.2015 |

Olen ollut lapsesta saakka tapauskovainen, sitten nuorena aikuisena tulin "oikeasti" uskoon, kun paranin yhdessä hetkessä rukouksen kautta minua vuosikymmenen piinanneesta ongelmasta.

Mutta. Nyt sitten on tosiaan kulunut vuosia tuosta tapahtumasta, ja vaikka haluaisin olla edelleen uskovainen ja tavallaan olenkin (siis uskon Jumalaan), olen nyt jotenkin eksyksissä kaiken tämän uskon, Raamatun, itseni, odotusten ja kaiken keskellä. Koen rasittavia ristiriitaisia tuntemuksia ja ajatuksia. Tuntuu, että usko(vaisuus) vaatii liikaa, eikä minusta ole siihen.

Jostain syystä viime kuukaudet on siis tuntunut, etten enää jaksa yrittää olla uskovainen. En jaksa sitä jatkuvaa parannuksen tekoa, en jaksa myöskään sitä, ettei minusta koskaan tule tarpeeksi hyvää (siis tiedän, ettei kukaan pysty olemaan synnitön, tiedän myös että sanotaan Jumalan rakastavan tästä huolimatta) mutta se mikä aiheuttaa itselleni pahaa oloa on se että uskovaisena minun pitäisi kuitenkin jatkuvasti yrittää parannusta, haluta parannusta... mutta kun en halua enkä pysty, koska minusta tuntuu, että jos oikeasti yrittäisin parannusta vilpittömin sydämin, en olisi enää minä ja joutuisin luopumaan liian paljosta, enkä ole valmis niin askeettiseen ja ankaraan elämään. Ja Raamatussa kuitenkin tähän käsittääkseni kehotetaan, sanotaanhan siellä että "Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen." Koen sen tarkoittavan juuri tätä, että pitäisi luopua niistä synnillisistä asioista ja tehdä parannusta. Eikö niin?

No kerron nyt siis vähän konkreettisemmin, mitä tarkoitan. Eli ensinnäkin, koen että vilpittömästi uskovaisena ja parannusta haluavana ihmisenä minä en saisi enää sortua näihin synteihini:

a) kiroilla (uskovaisen suuhun eivät tällaiset sanat sovi, mutta kun ne niin aukottomasti joskus tehostavat tunnetilaa, ja kevyitä voimasanoja, kuten "hitsi", käyttäessäni koen lässyttäväni ja esittäväni olevani jotain muuta kuin oikeasti olen, suuttuessani minä vain olen ärhäkkä, vaikka muuten olenkin hillitty! En edes TAHDO olla lässyttävä hillitty ihan jatkuvasti, kun olen nytkin mielestäni jo liiankin paljon "jees-nainen"/"kaikkien kaveri" joka vain aina hymyilee ja on kaikille kohtelias ja ystävällinen)

b) kertoa/nauraa kaksimielisille jutuille (Raamatussa lukee: "Myöskään rivoudet, typerät jutut tai kaksimielisyydet eivät teille sovi, teidän suuhunne sopii kiitos") Entäs kun minun mielestäni jotkut kaksimielisyydet ja typerät jutut oikeasti ovat hauskoja? Taas tuntuu, että teeskentelisin, jos en näihin kuullessani reagoisi nauramalla (pitäisikö pidätellä naurua?) tai kertoisi hauskaa juttua eteenpäin.. Ja sitten tuntuu, että minustahan tulee nuttura kireällä oleva tylsimys, jolla ei ole hauskaa, jos vaan olen naama peruslukemalla tai katson paheksuen, jos vaikka työmaalla joku työkaveri kertoo jonkun kaksimielisen jutun!? 

c) en saisi juoruilla toisista ihmisistä mitään heidän selkänsä takana (sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä mä tykkään jauhaa toisista ihmisistä. En ole ilkeä ihminen, mutta juoruan kyllä, en kiellä sitä!)

d) en saisi ruotia mieheni tai suhteeni vikoja muille (puolisostaan pitäisi jonkun ohjeen mukaan vain kertoa hyvää kolmansille osapuolille, mutta kukapa ei olisi läheisten tyttökavereidensa kanssa ruotinut parisuhteen ongelmia? Koen, että jos vain kertoisin niitä hyviä asioita, pettäisin sekä itseäni että kuulijaa, lähestulkoon väittämällä että suhteessamme ei ole säröjä ja että mieheni on "täydellinen", näinhän ei tietenkään ole! Koen myös että joskus parisuhteen vioista puhuessa myös puhdistaa ilmaa ja omia tuntemuksia!)

e) pitäisi välttää kaikkea, mikä johdattelee kiusaukseen "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan" ja "jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin" ja siis itse olen hyvin visuaalinen ihminen, katselen miehiä kaduilla, televisiossa.. suoraan sanottuna himoiten. Ja tämä siis on syntiä. Mutta miten edes pääsisin tällaisesta eroon? Mun pitäisi lopettaa television katselu kokonaan (en esim. voisi katsoa enää edes Kauniita ja Rohkeita, koska yksi miesnäyttelijä siinä sarjassa on mielestäni todella himottavan näköinen!) ja lisäksi en voisi kulkea missään yleisellä paikalla, jossa näkisin mahdollisesti komeita miehiä, koska automaattisesti katson komeaa miestä ja ajatukseni ovat kyllä ihailevia, eivätkä kovin puhtaalla tavalla. (en tiedä, naurattaako tämä kohta teitä, itsekin tämän kirjoittamani luettuani koen tämän ehkä jopa huvittavaksi, mutta olen ihan tosissani ja tämä on minulle raastavan ristiriitainen ongelma)

f) myöskin seksuaalisuuden saralla mulla on ongelma, masturbointihan ei ole hyväksyttyä (no osa hyväksyy, osa ei) ja tosiaan ei saisi himoiten katsoa ketään muuta kuin omaa aviomiestään, ei siis varmastikaan saisi edes fantasioida toisista ihmisistä... ja mitäpä luulette, ovatko ajatukseni puhtaat näistä asioista.. eivät. Ja on muuten helvetin -anteeksi, hitsin vaikeaa pidättäytyä ajattelemasta tiettyjä ajatuksia.. tämä on just sitä "älä ajattele vaaleanpunaista elefanttia"-sarjaa..

Kuulostan varmaan kamalalta/typerältä/naurettavalta ihmiseltä (riippuen kuka tämän lukee) mutta tällaisia syntejä/huonoja puolia minussa on, kun rehellisesti ja kaunistelematta kerron. Ja siis koen nyt aivan järkyttäviä ristiriitaisia tunteita uskovaisuuden kanssa, parannuksenteon kanssa.. tuntuu, että minun pitäisi muuttua ilottomaksi ihmiseksi, joka tarkkailee itseään jatkuvasti ja ruoskii itseään pahoista ajatuksista ja tuntemuksista, ja luopuu paljosta.. en minä pysty tuohon, jos rehellinen olen! Enkä jaksa tuntea jatkuvaa syyllisyyttä ja huonoutta siitä, etten pysty, enkä edes halua eroon noista tietyistä synneistäni. Mitä minusta tulisi? Tekosiveä, nuttura kireällä oleva, iloton, ylisiveä moraalinvartija?

Nyt juuri toivon, etten koskaan olisi edes tullut uskoon. Olisi helppoa vaan elää tätä elämäänsä vähän vähemmän täydellisyyteen pyrkien, ihan sellaisena kuin on, pelkäämättä että joutuu ikuisuuden viettämään helvetissä, jos ei muutu...

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa sinulle juuri oikealta paikalta: http://www.uskontojenuhrientuki.fi/

Vierailija
2/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän me kaikki ainakin toisinaan painiskella samojen asioiden kanssa... Hakeudu toisten uskovien seuraan, rukoile.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:10"]

Eiköhän me kaikki ainakin toisinaan painiskella samojen asioiden kanssa... Hakeudu toisten uskovien seuraan, rukoile.

[/quote]

En minä näistä kehtaa irl kertoa kenellekään uskovaiselle... oikeasti.

Rukoillut olen, monesti, ja myös itkenyt ja rukoillut näistä aiheista, vuosikausia. En jaksa enää. Rukouksissani pyydän aina anteeksi ja pyydän halua muuttua ja voimia muuttua.. kunnes sorrun taas, ja voi sitä häpeän ja itseinhon määrää. Ja tuntuu niin tekopyhältä mennä enää edes Jumalan eteen anomaan anteeksi näitä samoja syntejä, kerto toisensa jälkeen. En tottavie enää jaksaisi yhtään.

ap

Vierailija
4/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa sanotaan, että Jumala antaa voiman tulla Hänen opetuslapsekseen ja Hän vaikuttaa meissä kasvua ja muutosta parempaan. Ei se onnistu itse yrittämällä, omin voimin.

Joka tapauksessa kuulostaa tosi omituiselta, että jos et haluaisi edes olla uskossa (oletko silloin?).

Usko on parasta mitä ihminen voi saada. Puhun siis elävästä uskosta Jeesukseen. Joka tapauksessa suosittelen, että menet seurakuntaan ja pyydät, että saisit Pyhän Hengen voiman, koska omin voimin ei kukaan pysty uskossa elämään.

Vierailija
5/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:10"]

[/quote]

En minä näistä kehtaa irl kertoa kenellekään uskovaiselle... oikeasti.

Rukoillut olen, monesti, ja myös itkenyt ja rukoillut näistä aiheista, vuosikausia. En jaksa enää. Rukouksissani pyydän aina anteeksi ja pyydän halua muuttua ja voimia muuttua.. kunnes sorrun taas, ja voi sitä häpeän ja itseinhon määrää. Ja tuntuu niin tekopyhältä mennä enää edes Jumalan eteen anomaan anteeksi näitä samoja syntejä, kerto toisensa jälkeen. En tottavie enää jaksaisi yhtään.

ap

[/quote]

Minkä uskonnon jumalan eteen olet menossa? Allahin vai budhan? Kenties kalevalan väinämöisen vai järvien jumalan ahdin luokse?

töttöröö. Mene mielisairaalaan pyytämään jotain pillereitä tuohon "mielikuvitusjumaliin" uskomiseen.

Vierailija
6/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda uskontoa. Kokeile vaikka jotain idän maan uskontoa.

Vierailija
7/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy ateistiksi. Yksinkertaista. Miksi tehdä elämästä vaikeaa mielikuvitushahmon takia? Niin naurettavaa. (Ja surullista..)

Vierailija
9/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:25"]

Ryhdy ateistiksi. Yksinkertaista. Miksi tehdä elämästä vaikeaa mielikuvitushahmon takia? Niin naurettavaa. (Ja surullista..)

[/quote]

Ryhtyisinkin, jos voisin olla uskomatta, että Jumalaa ei ole olemassa! Mutta tosiaan, koin itse niin ison ja ihmeellisen ihmeen tuon hetkessä parantumisen kautta, että en kertakaikkiaan voi olla uskomatta Jumalaan...!

ap

Vierailija
10/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukalaa, kuka sut on jumaluskoon pakottanut. Ehkä elämäsi olisi vapaampaa ilman uskoa.

Vierailija
11/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinusta tule täydellistä koskaan..oikeesti. En sano näin sinua aliarvioiden,  en sinua yhtään tunne, vaan vain muistuttaen, et olet vain ihminen. Ihminen, joka on saanut tälle tielle lähdön lahjan, ei suorituspakkoa..Sinä kelpaat sellaisena kuin olet, sinua rakastetaan! Sinua, ei ideaalikuvaa uskovasta. Mieti nyt niitä Raamatun henkilöitä..ei mitään puhtoista porukkaa. Ei Jeesuskaan mikään hissukka. Toivon, et löydät kaikenlaisten turhien ihmisten lisäämien vaatimusten alta sen olennaisen, et sinua kannetaan, sinä et kannattele 'hyvyydelläsi' uskoa, ne teot syntyy sit ihan ittekseen, rauhassa, kypsyy hedelmät..ihan huomaamatta Jumalan ansiosta jos niin on tarkoitettu kohdallasi. Kaikki ei tapahdu hetkessä mitä on tapahtuakseen. Jumala näki elämäsi jo ennalta ja on silmillään varmasti nähnyt jos jonkinlaista tallaajaa! Sinä riität.

Vierailija
12/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja.

Jos Jumala on olemassa (mitä itse siis epäilen), uskon että hänen rakkautensa ja hyväksyntänsä ei ole kiinni tuollaisista pikkumaisuuksista vaan pikemminkin elämän kokonaisvaltaisesta hyvän ja pahan tasapainosta. Oletko mielestäsi hyvä ihminen, kokonaiskuvan kannalta? Onko ympärilläsi ihmisiä, joille jaat vilpitöntä rakkautta ja apua? Onko näiden asioiden rinnalla satunnainen kirosana tai naapurista kaverin kanssa juoruilu sellaisia asioita, jotka tuomitsevat sinut näiden asioiden ylitse? Enpä usko.

Vierailija
14/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:29"]

Ei sinusta tule täydellistä koskaan..oikeesti. En sano näin sinua aliarvioiden,  en sinua yhtään tunne, vaan vain muistuttaen, et olet vain ihminen. Ihminen, joka on saanut tälle tielle lähdön lahjan, ei suorituspakkoa..Sinä kelpaat sellaisena kuin olet, sinua rakastetaan! Sinua, ei ideaalikuvaa uskovasta. Mieti nyt niitä Raamatun henkilöitä..ei mitään puhtoista porukkaa. Ei Jeesuskaan mikään hissukka. Toivon, et löydät kaikenlaisten turhien ihmisten lisäämien vaatimusten alta sen olennaisen, et sinua kannetaan, sinä et kannattele 'hyvyydelläsi' uskoa, ne teot syntyy sit ihan ittekseen, rauhassa, kypsyy hedelmät..ihan huomaamatta Jumalan ansiosta jos niin on tarkoitettu kohdallasi. Kaikki ei tapahdu hetkessä mitä on tapahtuakseen. Jumala näki elämäsi jo ennalta ja on silmillään varmasti nähnyt jos jonkinlaista tallaajaa! Sinä riität.

[/quote]

Tämä kuulostaa ihanalta, ja olen kuullutkin nämä sanat aiemminkin.. mutta en vaan pääse siitä yli enkä ympäri, että Raamatussa kuitenkin ohjeistetaan toisin, tiukemmin. Ja samalla korostetaan Raamatun Sanan tärkeyttä, Raamatun lukemisen tärkeyttä, ja parannuksenteon tärkeyttä. Mä en siis saa näitä nyt tasapainoon, tää on niin ristiriitaista!

ap

Vierailija
15/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee sellainen ajatus, että Jumala ilmoitti itsensä sinulle tuon ihmeen kautta, mutta oletko saanut vielä uudestisyntyä? Oletko jo antanut elämäsi Jeesukselle? Silloin sinä saat Jumalalta sen voiman uuteen elämään. Eikä sinun enää tee mieli kiroilla, vaan kiittää Jeesusta.

Usko ap. minua. Mene seurakunnan esirukouspalveluun ja kerro siellä rehellisesti miltä sinusta tuntuu. Ei sinun tarvitse omin voimin pyristellä, eikä Jumala myöskään muuta sinua eri persoonaksi. Hän vapauttaa sinua olemaan se joksi Hän on sinut luonut.

Vierailija
16/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jo on vaikeaa kun et osaa olla kiroilematta??? Nämäkö sinun ongelmasi ovat?? Ajattele asiaa niin että jos olisit opettaja luokan edessä, et voisi sielläkään kiroilla tai kertoa kaksimielisiä juttuja tai flirttailla  miehille, jne. Kyllä me kaikki ihmiset joudutan katsomaan mitä me oikein tehän ja käyttäytymään sen mukaan. Et sinä varman työpaikallasikaan ihan mitä tahansa tee pomosi ja asiakkaiden edessä, oli työsi mitä tahansa, tai mummosi edessä,jne.joten tuskin se sulle okeesti on vaikeaa. Johan sulta lähtisi lapset huostaan jos sää ihan mitä tahnsa teksisit ja rivoja kiroilisit heille??

Vierailija
17/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:39"]

Mulle tulee sellainen ajatus, että Jumala ilmoitti itsensä sinulle tuon ihmeen kautta, mutta oletko saanut vielä uudestisyntyä? Oletko jo antanut elämäsi Jeesukselle? Silloin sinä saat Jumalalta sen voiman uuteen elämään. Eikä sinun enää tee mieli kiroilla, vaan kiittää Jeesusta.

Usko ap. minua. Mene seurakunnan esirukouspalveluun ja kerro siellä rehellisesti miltä sinusta tuntuu. Ei sinun tarvitse omin voimin pyristellä, eikä Jumala myöskään muuta sinua eri persoonaksi. Hän vapauttaa sinua olemaan se joksi Hän on sinut luonut.

[/quote]

Olen antanut kyllä elämäni Jeesukselle. Sen yliluonnollisen kokemukseni jälkeen oli aika (kesti noin 3 vuotta) jolloin koin olevani hyvin vahvasti uskossa ja usko tuntui aivan ihanalta. Mutta sen jälkeen kuitenkin kaikki hiljalleen jotenkin latistui... Maallinen elämä alkoi houkutella, uskovainen elämäntyyli taas ahdistaa ja rajoittaa ja aiheuttaa ristiriitoja. Ja vaikken seurakunnassa aktiivisesti käykään, olen käynyt näiden kiertävien puhujien kokouksissa ja puolestani on rukoiltu, paljon!

En minä ole saanut voimaa, etten enää kiroilisi tai ajattelisi sopimattomia. Se yksi ongelmani kyllä parani kuin taikaiskusta rukouksen voimalla, muttei nämä muut...

ap

Vierailija
18/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti piristävää lukea välillä tällaista, kun yleensä kovin monet uskovat eivät tällaisista kirjoita/puhu julkisesti. Yleensä vain hymistellään sitä, kuinka onkaan kivaa olla uskossa. Joskus jos joku sattuu valittamaan, että syntiluonto vaivaa, niin sekin saatetaan taputella piiloon jollain "Kyllä Jeesus rakastaa sua silti. Saat tulla sellaisena kuin olet." ja tottahan tuo onkin, mutta ei se lohduta, että "saa tulla sellaisena kuin on", kun on tullut jo uskoon ja tahtoisi mieluummin muuttua kuin olla se sama vanha.

Sinä tosin sanoit, ettet halua muuttua ja että se pelottaa. Tuskin kuitenkaan aidosti tahdot olla esimerkiksi juoruileva, vaikka et osaakaan kuvitella, että mitä hauskaa olisi siinä, jos olisit toisenlainen.

Jospa ajattelisit, että "saat" tehdä noita kaikkia. Siitä vain! Mutta samalla keskity enemmän tutustumaan Jeesukseen. Kun opit tuntemaan hänet paremmin, niin voi olla, ettet enää halua tehdä joitain asioita. Samoin kuin ehkä olet muuttanut mielipiteesi jostakin muusta asiasta tai tekemisestä, kun joku sinulle rakas henkilö on ollut asiasta toista mieltä kuin itse olet alunperin. Olet ehkä lakannut nauttimasta jostakin asiasta, koska joku rakkaasikaan ei siitä pidä, tai alkanut pitää jostakin (musiikista, tekemisestä, ...) koska rakkaasi pitää siitä asiasta.

Vierailija
19/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 18:44"]

no jo on vaikeaa kun et osaa olla kiroilematta??? Nämäkö sinun ongelmasi ovat?? Ajattele asiaa niin että jos olisit opettaja luokan edessä, et voisi sielläkään kiroilla tai kertoa kaksimielisiä juttuja tai flirttailla  miehille, jne. Kyllä me kaikki ihmiset joudutan katsomaan mitä me oikein tehän ja käyttäytymään sen mukaan. Et sinä varman työpaikallasikaan ihan mitä tahansa tee pomosi ja asiakkaiden edessä, oli työsi mitä tahansa, tai mummosi edessä,jne.joten tuskin se sulle okeesti on vaikeaa. Johan sulta lähtisi lapset huostaan jos sää ihan mitä tahnsa teksisit ja rivoja kiroilisit heille??

[/quote]

Et nyt tajunnut mitä tarkoitin. Siis arjessani en kiroile, menee päiväkausia, etten kiroile. Olen hyvinkin hillitty ja hallittu.. mutta kiroilen, kun esim. suutun kovasti (tätä tapahtuu ehkä kerran kuukaudessa) tai jos esim. satutan itseni, potkaisen varpaan kynnykseen tms. että kihoaa vesi silmiin, silloin pääsee kirosanoja. Mutta näinhän ei saisi käydä!! Ei Raamatussa lue että "älä kiroile, paitsi sitten jos oikein kauheesti sattuu varpaaseen". Tajuatko? Se ehdottomuus mua rassaa! Ei ole oikeutta tehdä syntiä missään olosuhteessa, koskaan. Kaikki synti on syntiä, ja synti on väärin, näinhän meille opetetaan, näin opettaa Raamattu, ja Raamatun sanan mukaan "tulisi ojentautua". Tämän kanssa siis kipuilenkin!

ap

Vierailija
20/42 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sul on vanha luonto vielä hengissä.Et ole ristiinnaulinnut vanhaa minää. Koska varmaankin olet luterilainen, jotka ei ole edes uudestisyntyneitä eikä puhu kielillä, ei ne ole oikeita uskovaisia. Piru sulle kuiskii syömmestäs kirosanoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi