Onko siskoni lapsella realistiset urahaaveet?
Siskoni lapsi hakee yliopistoon lukemaan saksan kieltä. Hän on todella innoissaan siitä ja osaa kieltä jo nyt todella hyvin. Olen kysellyt tulevista ammateista sillä koulutuksella ja opettaja/tulkki/kääntäjä näyttävät olevan realistisia haaveita. Hän ei kuitenkaan opettajaksi ollenkaan halua, ja haaveilee töistä isossa yrityksessä (?) ja kk palkka reilu 4000e. Onko tämä edes mahdollista? Siskoni lapsi on siis aivan tosissaan tämän suhteen, itse en kehtaa edes alkaa inttämään vastaan.
Kommentit (29)
Kuten todettua sivuaineet ratkaisevat työllistymisen. Jos on noin selvät suunnitelmat, kannattaa marssia tiedekunnan opon pakeille heti ensimmäisen vuoden syksyllä. Oppiaineessa ei välttämättä olla juuri tämän urapolun asiantuntijoita. Varmaankin tiedekunnan opo suosittelee hänelle sivuaineiksi esimerkiksi suomen kieltä, markkinointia, hallintotiedettä, tietojenkäsittelytiedettä, kirjallisuustiedettä tai jotakin muuta sen mukaan, minkä alan yritykset ja mitkä tehtävät kiinnostavat.
Myös sopivan harjoittelupaikan saaminen ja vaihtoon lähteminen ovat tärkeitä. Ja tietenkin se, että nauttii opiskeluista ja solmii ystävyyssuhteita. Se on sitä verkostoitumista.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:38"]
Riippuu sivuaineista. Kaupallisia aineita sivuaineeksi niin mikä ettei. Toki noin isoa palkkaa ei saaheti uran alussa.
[/quote]
Tämäkin kyllä onnistuisi huomattavasti todennäköisemmin niin päin, että se pääaine olisi kaupalliselta puolelta ja sivuaine kieli.
Tyttö (?) ehtii tosin myöhemminkin vaihtaa alaa, vaikka nyt heti lukion jälkeen menisikin opiskelemaan saksaa. Onpahan sitten yksi sivuaine jo kasassa.
[/quote]
Pääaineella ei ole suurta merkitystä kuin siinä tapauksessa, että hakee harjoittelupaikkaa, joka on kiintiöity tietyn aineiden pääaineopiskelijoille. Pääaine määrittää lähinnä sen, mihin tekee gradun.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:02"]Jos hän osaa jo hyvin saksaa, kannattaisi opiskella jotain muuta taitoa, mistä voisi olla hyötyä. [/quote] Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Ihana kuulla, että siskoni lapsella (on poika) olisi realistiset mahdollisuudet työskennellä juuri siellä, missä haluaa. Tähän viitaten: juuri tätä olen miettinyt. Pelkään että hakee lukemaan saksaa vain, koska se on hänelle turvallinen valinta, koska tietää sitä osaavansa. Pysyy siis omalla mukavuusalueellaan. Olen ehdotellut monia muita, muttei halua, koska on sitä mieltä, ettei pärjää muissa kuin saksan kielessä.
[/quote]Kaikki asiantuntijat toimivat omalla mukavuusalueellaan. Mukavuusalueella syntyy laadullisesti parasta ja tasaisinta työn jälkeä. Mukavuusalue on se, jossa saavutetaan suurimmat asiat.
Kaikki isot organisaatiot kootaan niin, että kullekin avainpaikalle valitaan juuri se tyyppi, jonka mukavuusalueella kyseinen tehtävä on. Ei ole mitään järkeä laittaa markkinoijaa ihmisjohtajaksi tai luovaa tyyppiä murskaamaan numeroita.
Mä olen töissä isossa suomalaisyrityksessä, jolla on paljon toimintoja Saksassa. Saksankielentaitoiselle tietotekniikka/HR/kaupallinen/juristi/viestintä jne ihmiselle olisi taatusti töitä. Mun tiimissä asiantuntijat tienaavat noin 4000 euroa, managerit 5000 ja keskijohto 7000.
Hyvin realistinen urasuunnitelma, kannattaa valita saksan rinnalle esim vahvat kaupalliset aineet, esim rahoitus, laskentatoimi tms. Kannattaa heti suuntautua teollisuuteen tai esim pankkeihin.
Suomessa on tosi tyypillistä, että nuorten naisten haaveita lytätään ja lannistetaan. Se
Miksi ihmeessä sinun pitäisi millään tavalla puuttua tähän asiaan? Toivottavasti et ole omien lastesi kanssa ollut noin kriittinen ja tyrmännyt haaveita. On täysin realistista saada neljän tuhannen palkka. Ei se ole edes harvinainen. Ihan hyvin voi asettaa tavoitteeksi vaikka 6000 e ja sekin on ihan täysin mahdollinen. Älä puhu tuon lapsen tai nuoren kanssa mitään hänen koulutuksestaan tai urasta. Ja jos jonkun nuoren kanssa puhut, niin rohkaise vain äläkä ole noin kielteinen.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:02"]Jos hän osaa jo hyvin saksaa, kannattaisi opiskella jotain muuta taitoa, mistä voisi olla hyötyä.
[/quote]
Jos opiskelee yliopistossa pääaineenaan germaanista filologiaa, niin ei siellä opetella sitä kieltä. Toki kielitaito kehittyy opiskelun ohessa, ei sillä.
En ymmärrä, miksi ap sekaantuu asiaan, mikä ri hänelle kuulu! Kolmen jo aikuisen lapsen äitinä en ole puuttunut lasteni uravalintoihin. Jos veljeni olisi sekaantunut asiaan, olisin kyllä äkkiä tehnyt stopin hänen aikeilleen.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:42"]Miksi ihmeessä sinun pitäisi millään tavalla puuttua tähän asiaan? Toivottavasti et ole omien lastesi kanssa ollut noin kriittinen ja tyrmännyt haaveita. On täysin realistista saada neljän tuhannen palkka. Ei se ole edes harvinainen. Ihan hyvin voi asettaa tavoitteeksi vaikka 6000 e ja sekin on ihan täysin mahdollinen. Älä puhu tuon lapsen tai nuoren kanssa mitään hänen koulutuksestaan tai urasta. Ja jos jonkun nuoren kanssa puhut, niin rohkaise vain äläkä ole noin kielteinen.
[/quote]
Enhän minä nimenomaan ole lapselle ilmaissut kielteisiä mielipiteitäni urasuunnitelmistaan, kuten aloituksessa jo toin ilmi. Tietenkin olen rohkaissut häntä, itsekseni olen vain pohtinut haaveiden realistisuutta. Taustalla on myös pelko siitä, että lapsi tekee saman virheen kuin minä aikoinaan. Uskoin liikaa itseeni ja valitsin alan, joka ei työllistänyt. Tietysti yliopistoajoistani on aikaa ja uskon/toivon, että ajat ovat muuttuneet. Siksi huoli.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:02"]Jos hän osaa jo hyvin saksaa, kannattaisi opiskella jotain muuta taitoa, mistä voisi olla hyötyä.
[/quote]
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Ihana kuulla, että siskoni lapsella (on poika) olisi realistiset mahdollisuudet työskennellä juuri siellä, missä haluaa. Tähän viitaten: juuri tätä olen miettinyt. Pelkään että hakee lukemaan saksaa vain, koska se on hänelle turvallinen valinta, koska tietää sitä osaavansa. Pysyy siis omalla mukavuusalueellaan. Olen ehdotellut monia muita, muttei halua, koska on sitä mieltä, ettei pärjää muissa kuin saksan kielessä.
[/quote]
Kielten opiskelu yliopistossa ei itse asiassa ole kielen oppimista. Se pitää osata jo hakiessa. Kielten opiskeluun kuuluu mm. kielen rakenteiden, kielitieteen, kirjallisuuden, kääntämisen ja kulttuurin opintoja. Kielen opinnot sopivien sivuaineiden kanssa antaa edellytyksiä hyvin moneen, hyvin erilaiseen uraan. Siskonpoikasi tulee tekemään ihan opintojen alussa opintosuunnitelman, joka käydään läpi ohjaajan kanssa. Siinä vaiheessa on hyvä keskustella sivuaineista ja urahaaveista.