Jos subjektiivista päivähoito-oikeutta rajataan...
Miten subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaus vaikuttaisi teidän elämäänne?
Jos tulisi puhuttu muutos että jos toinen vanhemmista on kotona toisen lapsen kanssa, ei toista voi laittaa hoitoon kokopäiväisesti.
Vaikuttaisiko se konkreettisesti juuri teidän perheeseen ja miten?
Kannatatteko tai vastustatteko muutosta?
Kommentit (26)
Minun mielestäni kunnallisesss voisi olla sama säännöt kuin meillä yksityisellä kun on palveluseteli käytössä. Eli jos vanhemmat ovat töissä tai opiskelee kaupunki myöntää palvelusetelin ja hoitomaksu on vanhempien tulojen mukaan 0-283€/kk. Jos vanhemmista edes jompikumpi on kotona (työtön, äitiyslomalla tms.) niin palveluseteliä ei saa. Lapsi saa kyllä hoitopaikan mutta vanhemmat joutuvat maksamaan koko hoitomaksun itse eli n.700€-1000€/kk.
Ei vaikuttaisi. Eikä se sitä myöden ole oikein asia jonka puolesta tai vastaan olen. Rajaamisessa on hyviä ja huonoja puolia.
Minulla ei ole lapsia. Pääsääntöisesti kannatan rajausta, mutta pitäisi olla määriteltyjä poikkeuksia. Näen esimerkiksi että pakolais-ja maahanmuuttajaperheissä lapsi (ja yhteiskunta) voi hyötyä suuresti siitä että lapsi oppii suomenkieltä ja kulttuuria jo ennen koulun aloitusta. Myös mielenterveys- ja päihdeongelmaisten perheiden lapset saattavat hyötyä päivähoidosta. Muitakin poikkeuksia voi olla. Ehkä kaksos- tai kolmosvauvat perheessä voisi olla myös poikkeus?
Aikoinaan piti päiväkotiin viedä vanhempien työajoista todistus. Eikä olisi tullut mieleenkää (eikä olisi saanutkaan) viedä lasta päiväkotiin, että saa omaa aikaa. Päivähoito oli minuutin tarkkuudella valvottua. Minulla tyäaika loppui klo 16.40 ja sitten vaatteiden vaihto ja juosten päiväkotiin lasta hakemaan (n.1 km matkaa). Kun olin päiväkodin portilla klo 16.50, oli hoitaja lapseni kanssa portin pielessä odottamassa. Tuntui pahalta. Oli tunne, että olin tahallani niin pitkään poissa. Puhuin kyllä hoitajille, mutta se ei mieltäni parantanut. Lapseni oli viimeinen haettava, mutta myös viimeisenä meni hoitoon.
Olen aikoinaan maksanut lapseni hoitajan ihan itse. Hän oli kotirouva ja suostui ottamaan lapseni hoitoon, eikä Kunta eikä muukaan taho maksanut siitä mitään.
Täällähän on nyt moraalin omaavia vanhempia. Jos maksavat extramaksua, niin vieköön tenavansa hoitoon. Esim. 1000 euroa kuukaudessa per mukelo.