Prinsessa Latifan pakoon auttanut Tiina Jauhiainen tuntee Dubain pimeän puolen: ”Moni on myynyt sielunsa sille paikalle”
Artikkelissa ei ollenkaan tuotu esiin sitä että moni suomalainen malli-somevaikuttaja käy siellä "työkeikoilla".
JAUHIAISEN mukaan monikaan ei tiedä, että useat naisten oikeuksia suojaava
pykälät puuttuvat Arabiemiraateissa laista käytännössä täysin. Tätä eivät tuo esille myöskään sosiaalisen median vaikuttajat, jotka ovat myös koronapandemian aikaan matkustaneet innokkaasti Dubain aurinkoon sisältöä tuottamaan.
– Dubain hallituksella on kampanja, jossa he maksavat julkaistuista kuvista. Mitä enemmän sinulla on seuraajia ja mitä tunnetumpi olet, sitä enemmän maksetaan yhdestä kuvasta. Sitä kautta yritetään luoda Dubaille entistä parempaa imagoa, joka houkuttelee sinne lisää luksuselämäntyylistä kiinnostuneita turisteja.
Vastaavaa markkinointia on alettu Jauhiaisen mukaan tehdä viime aikoina myös Saudi-Arabian Jeddasta. Vaikka Jedda onkin muuta maata vapaamielisempi kaupunki, hän pitää pöyristyttävänä sitä, että vaikuttajat tuovat sitä ilmi poseeraamalla bikineissä uima-altaalla samaan aikaan, kun naisten oikeuksia ajavat aktivistit istuvat vankiloissa
– Moni on ikään kuin myynyt sielunsa sille paikalle. He saattavat olla tosi onnettomia, mutta sanovat, että eivät koe koskaan voivansa palata kotimaahan. He ovat tottuneet siihen, että kaikki sujuu ilman minkäänlaista omaa vaivannäköä, veroja ei makseta ja että voi asua luksustalossa omalla uima-altaalla. Jotkut ovat valmiita muuttamaan kokonaan arvomaailmansa ja elämään sellaista elämää, jossa eivät voi olla oma itsensä. He vain sitten jäävät sinne rahan takia.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Viimeinkin tosta puhutaan!! Olen tiennyt ton kauan ja yrittänyt selittää muille minkänlainen Dubai oikeasti on! Mutta kaikki näkee sen niistä somettajien kuvien kautta olevan ihmekaupungin.
Minusta aiheesta on puhuttu koko ajan. Jotkut vain kieltäytyvät kuulemasta.
Yksi kaverini facessa mukamas osallistuu jokaiseen naistenoikeuksia koskevaan kampanjaan mutta silti perusduunaripalkalla matkustanut monta kertaa Dubaihin.
Perustelut sitä samaa höttöä kun on niin kivaa ja puhdasta ja ihanaa.
Suoraan sanottuna oksettaa ne sen someitsensäkiillotukset. Sokeä ja tyhmä ihminen.
Siellä on oma ikiaikainen kulttuurinsa. Voihan sitäkin paheksua mutta tuskin sillä mitään vaikutusta on. Elävät maassaan tavallaan...
Minä en vain käsitä, miten orjien avulla pyörivästä, naisia ja muita kuin arabeja ala-arvoisina pitävästä paikasta voi saada omassa mielessään "ihanan". Ihan sama kuinka puhdasta tai turvallista siellä on olevinaan, en voisi olla ajattelematta noita räikeitä ihmisoikeusrikkomuksia ja asenteita.
Tosin minusta se paikka vaikuttaa muutenkin tyhjältä ja muoviselta.
Dubaihin matkustavat pikkupillutvoivat saada luksuslaukkuja lahjaksi sun muuta arabimieheltä, mutta kunnioitusta eivät tule saamaan. Muun maalaiset ovat arabeille orjia ja palvelijoita. Onhan se kiva lutkuttaa jonkun arabin elintä ja palvella tätä Chanelin laukusta. Hyi helvetti. Tyhmiä naisia riittää, olin lomalla Etelä-Ranskassa, matkustin junalla Monacoon, satuin vaunuun missä oli näitä Itä-Euroopanhoroja kolme, matkustivat tietysti busineksiin Monacoon, näin kun jäivät samalla asemalla pois. Heillä oli merkkivaatetta päällä ja näyttivät todella tympääntyneiltä, olivat menossa tietenkin jotain setiä huvittamaan, voivat sitten mennä luksuskauppaan rahatukon kanssa, hyi helvetti ajattelin, mutta tuollaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Krista Siegfriedskin otti uuden vuoden Dubaissa vastaan. Kyllä oli hehkutusta. Ikävää ettei hänkään halua nähdä totuutta :(
Eipä tuo ruudinkeksijältä vaikuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän sitten, kun tulee vanhuus, tai muuten markkina-arvo katoaa? Konsulikyydillä kotimaahan?
Ei ole olemassa mitään konsulikyytejä rahattomille. Toiseksi, varmaan voi ihan itse ostaa lentolipun. Ei ulkomailla kannata asua sillä periaatteella, että mitään ei jää säästöön.
Mitenkään liittymättä juuri Dubaihin.
Tässä keskusteltiinkin juuri Dubaista. Siellä siis voi nuori kaunis nainen elellä huoletonta elämää, ihan aiheellista kysyä mitä sen jälkeen tapahtuu?
Lähinnä otin kantaa tuohon, että ulkomailta Suomeen paluumuuttavan pitäisi turvautua suurlähetystön apuun.
Mutta BBC:llä on juuri nyt sarja nimeltä Inside Dubai. Siinä on joku entinen miss Britannia, joka tekee Dubaissa juontajan hommia yleisötapahtumissa ja telkkarissa. Iän (olisko 32v) takia töitä alkaa olla vähemmän ja vähemmän ja häntä sttessasi, että saako enää uutta työlupaa vai ei.
Minulla on asunut tuttuja tuolla Dubaissa ihan työtä tekemässä matkailualalla. Ovat kertoneet, että muun maalaiset ovat siellä alinta kastia. Arabit ylenkatsovat heitä. Jos sattuu esimerkiksi kolariin arabin kanssa, vika on sinussa ei arabissa. Ajavat siellä kuulemma kuin hullut siis nämä arabit. Minua Dubain ei ole koskaan kiinnostanut, olen nähnyt sen lävitse, luksus ei hämää, pidän Dubaita hyvin muovisena ja kliseisenä paikkana. Eihän siellä oikeastaan ole mitään mielenkiintoista, vertaan nyt vaikka Euroopan vanhoihin kaupunkeihin, kuinka tyylikästä on monissa Euroopan kaupungeissa ja nähtävää ihan eri tavalla. Tosiaan itse en ole matkustanut Dubaihin enkä aio matkustaa.
Oon asunut maassa 3 v, muutin n 10 v sitten.
Siellä oli ns pakko ottaa joku töihin, meillä oli puutarhuri ja myöhemmin hänen vaimonsa siivosi.
Se oli tosi kiva, mutta nopeasti kerrottiin lapset ovat kotona Manilassa ja pyydettiin sepäsuorasti avustusta.
Tiedän olin hyvä työnantaja, härskeyttä kokeiltiin.
Kotoa hävisi vähän rahaa. Kuulemma oli väärinkäsitys.
Lapset menivät kouluun, päätettiin tulla takaisin.
Kiva oli olla, mutta maan kansalaiset välillä sotki hommat. Hyvin maanosat piti yhtä. Aasialaiset olivat kavereita, Scandinaavit, sitten eurooppalaiset. Ruotsalaisen sanaan pystyi luottamaan, paikallisen ei. Palvelusväki ei todellakaan.
Yritettiin ottaa au pair, mutta ei sekään toiminut.
Tuli ns mitta täyteen.
Viime jouluna laitoin sieltä ostettuja joulukuusen koristeita ja tajusin sieltä ei jäänyt yhtään ystävää. Oli tuttuja, vietettiin aikaa yhdessä jne. Se oli heippa ja sillä selvä.
Mitä tämä siis tarkoittaa näiden somevaikuttajien näkökulmasta? En ymmärrä, miten he voivat ottaa niitä bikinikuvia ja elää leveää länsimaalaista elämää, jos paikka on sellainen p*rs*reikä? Eikö ne lait koske heitä ollenkaan? Ja eikö nämä muka pääse tuolta Suomeen ihan koska tahansa?
HIenoa, että Jauhiainen nosti esiin somettajien antaman, kovin silotellun kuvan Dubaista.
Ihmetteleen, miksi länsimaiset naiset matkustavat toistuvasti Dubaihin ja vastaaviin maihin, joissa naisen asema on suorastaan surkea. Dubaikin elää turismista, joten boikotoinnin avulla sikäläisten naisten - ja myös orjan asemassa olevien vierastyöläisten asemaa voitaisiin saada paremmaksi.Money talks tässäkin asiassa, eikä valtion hallitus voisi jättää huomioimatta tyrehtyneitä turistivirtoja.
Vierailija kirjoitti:
Siellä oli ns pakko ottaa joku töihin, meillä oli puutarhuri ja myöhemmin hänen vaimonsa siivosi.
Se oli tosi kiva, mutta nopeasti kerrottiin lapset ovat kotona Manilassa ja pyydettiin sepäsuorasti avustusta.
Kotoa hävisi vähän rahaa. Kuulemma oli väärinkäsitys.Lapset menivät kouluun, päätettiin tulla takaisin.
Kiva oli olla, mutta maan kansalaiset välillä sotki hommat. Hyvin maanosat piti yhtä. Aasialaiset olivat kavereita, Scandinaavit, sitten eurooppalaiset. Ruotsalaisen sanaan pystyi luottamaan, paikallisen ei. Palvelusväki ei todellakaan.Yritettiin ottaa au pair, mutta ei sekään toiminut.
Tuli ns mitta täyteen.
Viime jouluna laitoin sieltä ostettuja joulukuusen koristeita ja tajusin sieltä ei jäänyt yhtään ystävää. Oli tuttuja, vietettiin aikaa yhdessä jne. Se oli heippa ja sillä selvä.
Höpöhöpö, ei ole ns. pakko palkata kotiin apua. Expateilla on vaan tapana sanoa noin, kun palkkaavat halpatyövoimaa ja potevat siitä vähän huonoa omaatuntoa. Vielä päälle varsinkin suomalaisten ja skandien ajatukset siitä, että "kyllä ihmisen pitää itse omat jäljet siivota ja lapset hoitaa". Helpompi sanoa, että ei me muuten haluttais ketään kotiin auttamaan, mutta kun on vähän pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotoa hävisi vähän rahaa. Kuulemma oli väärinkäsitys.Lapset menivät kouluun, päätettiin tulla takaisin.
Kiva oli olla, mutta maan kansalaiset välillä sotki hommat. Hyvin maanosat piti yhtä. Aasialaiset olivat kavereita, Scandinaavit, sitten eurooppalaiset. Ruotsalaisen sanaan pystyi luottamaan, paikallisen ei. Palvelusväki ei todellakaan.Yritettiin ottaa au pair, mutta ei sekään toiminut.
Tuli ns mitta täyteen.
Höpöhöpö, ei ole ns. pakko palkata kotiin apua. Expateilla on vaan tapana sanoa noin, kun palkkaavat halpatyövoimaa ja potevat siitä vähän huonoa omaatuntoa. Vielä päälle varsinkin suomalaisten ja skandien ajatukset siitä, että "kyllä ihmisen pitää itse omat jäljet siivota ja lapset hoitaa". Helpompi sanoa, että ei me muuten haluttais ketään kotiin auttamaan, mutta kun on vähän pakko.
Kyllä meille annettiin ymmärtää on hyvä palkata. Vanhemmat tehtiin töitä, lasten viennit ja tuonnit ulkoistettiin ja jos töistä ei päässyt just lähtemään, ei haitannut. Helpottihan se tosi paljon arkea. Aluksi käytiin viikonloppuisin ruokakaupassa, se loppui nopeaan. Ei Suomessa itsekään käydä.
Huonoa omaatuntoa eniten koin siitä, kun palkkasin puutarhurin, puhdasta vettä kului liikaa.
En ikinä uskaltaisi matkustaa Dubaihin tai muuhun vastaavanlaiseen paikkaan. En pystyisi nauttimaan lomasta ollenkaan kun pitäisi pelätä että rikoinko jotain sääntöä ja samalla miettiä niitä ihmisoikeusrikkomuksia. Aina kun joku kertoo matkustaneensa Dubaihin niin tulee vähän sivistymätön ja välinpitämätön kuva henkilöstä.
Sinänsä olisi ihan mielenkiintoista nähdä ne kaikki sinne rakennetut järjettömyydet, esim. se seitsemän tähden hotelli, laskettelurinne kauppakeskuksen sisällä ja ne tekosaaret, mutta kun tietää että nekin on orjatyöllä tehty niin eipä niissä mitään hohtoa ole. Kuvien katselu saa riittää.
Niiden ensisijainen tehtävä on edistää maiden välisiä suhteita ja ajaa Suomen etua.
Ja voi saada lentolipun laskulle takaisin Suomeen, jos mitään muuta tapaa ei löydy. Tämmöisiä tapauksia on todella vähän nykyään, koska yhteyden ottaminen sukulaisiin ja tuttuihin on niin helppoa ja nopeaa.