Minkälaista on asua maassa jossa on aina kesä
Onko samanlainen fiilis kuin täällä toukokuusta elokuuhun?
Kommentit (25)
"Pilvisiä päiviä ei ollut paljoa, mutta jostain syystä kesäkuussa oli."
Ei Kaliforniassa aina aurinko paista. Etelaosissa on aina "May Gray" ja "June Gloom", kaksi pilvista ja sumuista kuukautta. Merivesikin on suurimman ajan vuotta aika kylmaa kun Tyyneltamerelta tulee kylma merivirta joka menee rantaa pitkin pohjoiseen.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:13"]
Ei semmoista maata taida olla missä on aina kesä.
Selaisessa paikassa aavikolla olen ollut missä satoi vettä kerran 9 kuukauden aikana. Myöskään pilviä ei ollut ja täytyy myöntää että se oli kaikkein miellyttävin ilmasto minulle.
Suomessa kun asuu niin tuntu talvisin, että menee elämä ihan hukkaan . Varmaan joku etelä-eurooppakin olisi miellyttävä asuinympäristö.
[/quote]
Tuo boldattu teksti on kuin minun suustani - 10 v sitten! Lopulta tunsin, etten pysty selättämään enää yhtään pimeää ja kylmää talvea, ja muutin etelään. Nyt on sekin "ihanuus" koettu ja mielihyvin asun ja Elän Suomessa talvellakin. Eikä mene elämä hukkaan. :)
Etelä-Euroopassa oli vuodessa n. 3 kk sopivaa säätä, muulloin liian kuumaa/kosteaa ja/tai sisätiloissa liian kylmää/kosteaa. Taloissa ei lämpöeristystä, kaakelilattiat, kiviseinät hohkaavat kylmää. Joka talvi sain bronkiitin. Lisäksi pölyinen, hiekkainen ilma. Suomen kesä on ihana raikas, satunnaisina hellepäivinäkin. Etelässä ei raikkaudesta voi puhua, vaikka asuisi meren äärellä. Lisäksi tietysti kulttuurierot, mutta se on toinen asia.
Mä vietin vuoden Thaimaassa ja oli se ihan mukavaa mut kyllä siihen helteeseenkin kyllästyy. Helle siellä saattaa tarkoittaa 21 astetta tai yli 35 astetta. Töissä piti aina olla pitkät suorat housut ja kauluspaita ja itellä ainakin kainalot hikos aivan hirveästi ja samoin otsa. Lisäksi kaupasta piti aina muistaa ostaa vettä muiden ostosten lomassa, koska hanavettä ei sielläpäin juoda. Lisäksi ruoan ja lihan kanssa piti olla varovainen ihan jo tuon kuumuuden takia. Mutta kyllä tuo vuosi oli enemmänkin nautintoa kuin tuskaa. m25
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:57"]Taloissa ei lämpöeristystä, kaakelilattiat, kiviseinät hohkaavat kylmää.
[/quote]
Tämä on varmasti totta, mutta ei liity säähän. Jos rakennettaisiin eri tavalla, asukkaat eivät joutuisi kestämään moista.
Olen asunut Kaliforniassa. Siellä oli talvella päivisin +13-18 yleensä, eli tavallaan vähän kuin Suomen kesä. Kesällä oli +24-28. Välillä nousi 30, mutta ei montaa päivää vuodessa. Kesällä ei satanut yhtään ja talvellakin vain muutamana päivänä. Silloin kun satoi niin sitä saattoi tulla paljonkin kerralla. Pilvisiä päiviä ei ollut paljoa, mutta jostain syystä kesäkuussa oli. Lämpötilat oli mun mielestä tosi kivoja. Koskaan ei ollut liian kylmä tai liian kuuma. Ja jos talvella kaipasi lunta niin sitä löytyi kyllä parin tunnin ajomatkan päästä vuorilta.