Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en tajua elämänkoululaisuutta, miksi se on wt?

Vierailija
22.05.2015 |

Onhan se vähän tyhmästi sanottu että olen elämänkoululainen, mutta totuushan on se, että meistä jokaisen pitäisi elämänsä aikana jotain oppia, kuten koulussakin. Jos elämässään ei mitään elämästä opi, pitää olla jo todella tyhmä.

Se miksi joku sanoo koulutuksensa ja joku sanoo että on elämänkoululainen on kai kiinni lähinnä huumorintajusta, ne jotka pätee koulutuksillaan on huumorintajuttomia ja ne joiden mielestä elämänkoululainen on hyvä vitsi, on tietysti vähän omanlaisiaan, mutta eipä kaikilla voi olla samanlainen huumorintaju.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oman perheenjäsenen kuoleman, koulukiusaamisen, masennuksen, syövän, rahaongelmat, väkivallan kohteeksi joutumisen (3 - 4 vuotiaana) sekä päällekarkauksen ja seksuaalisen hyväksikäytön + post traumaattisen stressioireyhtymän sairastaneena kutsun itseäni ehkä selviytyjäksi, elämänkoululaisuudesta tosiaan voi olla ylpeäkin... siitä että yhä hymyilen ja tanssin. Arvostan itseäni : ) Että kyl me laiffistudentit ollaan ihan ihmisiä siinä missä sinäkin...

Vierailija
2/14 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:34"]

Kyllä mun mielestä saa olla vähän ylpeäkin siitä, että on selviytynyt vaikeasta lapsuudesta/nuoruudesta tmv. Usein vaikea menneisyys johtuu itsestään riippumattomista syistä (perheen alkoholi-, väkivalta-, insestiongelmat). Elämä ei ole mennyt oppikirjojen mukaan, ammattia ei ole, mutta pärjätään kuitenkin. Omille lapsille pystyy tarjoamaan edes vähän parempaa (röökin poltto tai tatuoinnit pientä). Kyllähän se kova koulu on ollut.

[/quote]

Voi olla rankka lapsuus/nuoruus ja siitä huolimatta on opiskellut, on/ollut työelämässä ja jopa kouluttaa itseään lisää. Monet vain perustelee elämän kouluaan ts. jäämistään kotiin kittaamaan kaljaa sillä kun on ollut jo niin rankka lapsuus että on tässä jo oppinut elämästä! Oon niin raukka yhy yhteiskunta on mua vastaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhut asiaa!

Vierailija
4/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siinä on siitä kyse, että monesti (disclaimer: ei tietenkään aina) siihen elämänkouluunsa viittaavat ihmiset joiden puheesta nimenomaan kuuluu se, miten suppea heidän oma kokemuksensa maailmasta on, miten vahvasti he pitävät kiinni siitä että se heidän oma subjektiivinen kokemuksensa on koko maailma, ja miten vihamielisesti he suhtautuvat niihin jotka ovat esim. opiskelleet, matkustaneet, tutustuneet erilaisiin ihmisiin joilla on omasta poikkeava maailmankuva, jne.

Tietysti nämä "elämäm koululais" -jutut ovat ihan vittuilua, mutta se nyt on vain osa tätä ilmiötä.

Vierailija
5/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuvittelisin että juuri ne jotka matkustelee paljon, reppu selässä hippeilemässä ties missä, ovat niitä elämänkoululaisia kun ovat nähneet eri kulttuureja.

Minä en ole korkeasti koulutettu, mutta kouluja olen käynyt mielestäni tarpeeksi, ne mitkä on kiinnostaneet, kyse ei ole siitä että äly ei korkeampaan tutkintoon riitäisi. Mielestäni elämän tarkoitus on juuri oppiminen ja kehittyminen, ei tässä muuten ole mitään järkeä, ihmisen elämä on niin lyhyt.

Mun mielestä ihmisen on hyvä olla kiinnostunut monista asioista, vaikka ei opiskelisi tohtoriksi asti, eikä olisi varaa matkustella maailman ääriin. Vähän tulee joskus itseään viisaina pitävistä ihmisistä mieleen että onko heidän korkea tietämyksensä kuitenkin aika kapealta alalta. Tyhmimpiä ihmisiä on toki ne joilla ei ole omaa mielipidettä mihinkään, politiikka ei kiinnosta eikä koskaan lueta edes lehtiä tai katsota uutisia, se näivettää ihmisen kykyä ajatella omilla aivoilla, ja elämä pyörii vaan oman pienen ympyrän sisällä.

ap

Vierailija
6/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainaskin elämänkoulu on siitä hyvä ettei siihen tavitse sisällyttää pakkoruotsia, jos ei halua.

Vierailija
7/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"politiikka ei kiinnosta eikä koskaan lueta edes lehtiä tai katsota uutisia, se näivettää ihmisen kykyä ajatella omilla aivoilla"

Uutiset on kyllä sellaista saippuaoopperaa ja valmiiksi pureskeltua propagandaa ettei kannata säännöllisesti seurata jos meinaa omilla aivoillaan ajatella.

Vierailija
8/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun näen esimerkiksi Facebookissa profiilissa koulutuksena "elämänkoulu", tunnen syvää myötähäpeää ja sääliä. Oikeasti harmittaa niiden ihmisten puolesta, jotka kuvittelevat olevansa erikoisia kun elämässä on ollut vaikeaa.

Kaikki eivät vain tuo sitä esille niin selkeästi.

Vierailija
9/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:55"]

"politiikka ei kiinnosta eikä koskaan lueta edes lehtiä tai katsota uutisia, se näivettää ihmisen kykyä ajatella omilla aivoilla"

Uutiset on kyllä sellaista saippuaoopperaa ja valmiiksi pureskeltua propagandaa ettei kannata säännöllisesti seurata jos meinaa omilla aivoillaan ajatella.

[/quote]

Mistäs sinä saat tietosi jos et jonkun median kautta? Suomalainen lehdistö nyt vielä on suht luotettavaa, samoin uutiset, valveutuneet ihmiset huomaavat jos on jotain mikä ei pidä paikkaansa, nykyään kun tieto kulkee aika paljon nopeammin eri reittejä, jos vaan jaksaa seurata.

Vierailija
10/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko "elämän koulun" idea on juuri siinä ettei henkilö ole mitään elämässään oppinut vaikka itse niin kuvittelee.
Sama asia kuin jos 16v amistyttö hakee 22v poikaystävää koska tyttö on mielestään ikäistään kehittyneempi.

Vierailija
11/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkoululaiset ovat lähes poikkeuksetta persujen kannattajia, rasisteja, yh-äitejä, duunareita, vankilakundeja, röökimuijia ja sellaisia. Elämänkoulu viittaa aika usein elämän kovuuden kokemukseen, jota noista monilla on.

Vierailija
12/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:21"]Elämänkoululaiset ovat lähes poikkeuksetta persujen kannattajia, rasisteja, yh-äitejä, duunareita, vankilakundeja, röökimuijia ja sellaisia. Elämänkoulu viittaa aika usein elämän kovuuden kokemukseen, jota noista monilla on.
[/quote]

No on minullakin ja ilman koulutuksia sain juuri pankista asuntolainan. Eli kai me kouluttamattomatkin ollaan ihan samanarvoisia teidän kouluja käyneiden kanssa?

Vierailija
13/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä saa olla vähän ylpeäkin siitä, että on selviytynyt vaikeasta lapsuudesta/nuoruudesta tmv. Usein vaikea menneisyys johtuu itsestään riippumattomista syistä (perheen alkoholi-, väkivalta-, insestiongelmat). Elämä ei ole mennyt oppikirjojen mukaan, ammattia ei ole, mutta pärjätään kuitenkin. Omille lapsille pystyy tarjoamaan edes vähän parempaa (röökin poltto tai tatuoinnit pientä). Kyllähän se kova koulu on ollut.

Vierailija
14/14 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:11"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:55"]

[/quote]

Mistäs sinä saat tietosi jos et jonkun median kautta? Suomalainen lehdistö nyt vielä on suht luotettavaa, samoin uutiset, valveutuneet ihmiset huomaavat jos on jotain mikä ei pidä paikkaansa, nykyään kun tieto kulkee aika paljon nopeammin eri reittejä, jos vaan jaksaa seurata.

[/quote]Vaikka wikipediasta voin etsiä tietoa asioista joita pidän tärkeinä. Ja kyllä nuo sinun tarkoittamat uutiset todennäköisesti paikkansa pitävät, na vain eivät voi olla kaikille ihmisille tärkeitä. Suurimmalla osalla uutisista ei tee mitään. Vai muistatko mikä oli esim. viime viikon tai vuoden tärkein uutinen, ja kenelle.

Omaehtoinen ajattelu tarkoittaa, että löytää mieleistään ajattelemisen aihetta valtavirran tuottamasta paineesta huolimattta.