Järkyttävä anoreksiatapaus ja koskettava avunpyyntövideo!
Kommentit (94)
Mitä sä 59 vongut oikein? En käsitä mikä on ongelma: jos tiedät, että lääkäreiden mukaan terveellisen painon raja on jokin tietty, niin ootko sä joku vajakki, joka ei ymmärrä paljonko on esim. 50 kiloa? Syöt sen verran, että painat sen 50 kiloa, etkä tee mitään typeriä aamutreenejä hikipäässä.
Sullehan on kerrottu, paljon sun pitää painaa, joten sun ei tarvitse miettiä omaa painoasi eikä sitä oletko läski vai et. Sua viisaammat (ja selvästi aika helvetin pajon viisaammat...) ihmiset ovat pohtineet sen sulle ihan valmiiksi. Ja meidän verorahoja laitetaan sitten tuollaiseenkin temppuiluun, voi jessus sentään.
Kasvahan aikuiseksi.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:22"]
Eikö ketään epäilytä tuo 18 kilon paino? Luut painavat muistaakseni n. 10kg aikuisella ihmisellä, verta on 5 litraa. Painaako muka tuon naisen sisäelimet, nahka, hiukset ja vähäiset lihakset ainoastaan kolme kiloa yhteensä? Surullinen juttu kaiken kaikkiaan, mutten usko, että tuo 18 kilon paino pitää paikkaansa.
[/quote]
Paino pitää varmasti paikkansa. Katso tätä kuvaa, ei ole peppua ollenkaan, pelkät luut.
http://i2.cdn.turner.com/cnnnext/dam/assets/150521132614-04-rt34994-super-169.jpg
Pitää va
[/quote]
Isabella Caro näytti samalta mutta oli lyhempi ja painoi enemmän. Mitäs siihen sanot?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:09"]Mitä sä 59 vongut oikein? En käsitä mikä on ongelma: jos tiedät, että lääkäreiden mukaan terveellisen painon raja on jokin tietty, niin ootko sä joku vajakki, joka ei ymmärrä paljonko on esim. 50 kiloa? Syöt sen verran, että painat sen 50 kiloa, etkä tee mitään typeriä aamutreenejä hikipäässä.
Sullehan on kerrottu, paljon sun pitää painaa, joten sun ei tarvitse miettiä omaa painoasi eikä sitä oletko läski vai et. Sua viisaammat (ja selvästi aika helvetin pajon viisaammat...) ihmiset ovat pohtineet sen sulle ihan valmiiksi. Ja meidän verorahoja laitetaan sitten tuollaiseenkin temppuiluun, voi jessus sentään.
Kasvahan aikuiseksi.
[/quote]
No sori, kun mua käytettiin lapsuudessa seksuaalisesti hyväksi ja yritettiin raiskata 13-vuotiaana, jonka takia haluaisin olla mahdollisimman pieni = lapsen vartalo = epäseksikäs, epäkiihottava, epäkiinnostava ja se ei onnistu 50kg painossa, koska 50kg painossa minulla on rinnat ja peppua. Tiedän, että 50kg on normipaino, en ole läski vielä siinä painossa, mutta normaali vartalo rintoineen ja peppuineen ällöttää minua. En halua rintoja, en peppua, haluan olla pieni, pienempi, pieni. Sitä minä vingun.
59
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:57"]
Jännää huomata, miten vielä tänäkään päivänä mielenterveysongelmia ei oteta tosissaan. Masentuneelle sanotaan "Älä murjota, piristy nyt!" ja anorektikolle sanotaan "syö hampurilainen". Anoreksia voi joillain ihmisillä lähteä huomionkaipuusta yhdistettynä huonoon itsetuntoon. Se voi lähteä siitä, kuinka ihanalta tuntuu kun joku kehuu kauniiksi parin liikakilon hävittämisen jälkeen -> Jos laihduttaisin vielä pari kiloa lisää, sitten varmasti olen vielä kauniimpi. Lopulta niitä kiloja on lähtenyt muutama liikaa, ja yhä vääristynyt kuva omasta kropastaan väittää että painoa on liikaa. Laihduttamisesta tulee addiktio. Addiktio on sairaus.
[/quote]
Ehkä anoreksia tai pakonomainen laihduttaminen eroaa muista riippuvuuksista koska lähtökohdaltaan hoikkuus on tavoittelemisen arvoista (vrt. alkoholin käyttö tai pelaaminen). Mediassakin tätä nähdään ihailtavina laihdutusjuttuina ja pahimmillaan piiloihailuna, kuten Elina Kiikon tapauksessa naistenlehdissä (huomionhakuisuutta, jopa loukkaavaa parantuvia syömishäiriöisiä ajatellen). Toki syyt sairauteen ovat usein muutakin kuin ulkonäkölähtöisiä, mutta huomiolla ja ihailullakin voi olla osansa sairauden syntyyn.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:09"]Mitä sä 59 vongut oikein? En käsitä mikä on ongelma: jos tiedät, että lääkäreiden mukaan terveellisen painon raja on jokin tietty, niin ootko sä joku vajakki, joka ei ymmärrä paljonko on esim. 50 kiloa? Syöt sen verran, että painat sen 50 kiloa, etkä tee mitään typeriä aamutreenejä hikipäässä. Sullehan on kerrottu, paljon sun pitää painaa, joten sun ei tarvitse miettiä omaa painoasi eikä sitä oletko läski vai et. Sua viisaammat (ja selvästi aika helvetin pajon viisaammat...) ihmiset ovat pohtineet sen sulle ihan valmiiksi. Ja meidän verorahoja laitetaan sitten tuollaiseenkin temppuiluun, voi jessus sentään. Kasvahan aikuiseksi. [/quote] No sori, kun mua käytettiin lapsuudessa seksuaalisesti hyväksi ja yritettiin raiskata 13-vuotiaana, jonka takia haluaisin olla mahdollisimman pieni = lapsen vartalo = epäseksikäs, epäkiihottava, epäkiinnostava ja se ei onnistu 50kg painossa, koska 50kg painossa minulla on rinnat ja peppua. Tiedän, että 50kg on normipaino, en ole läski vielä siinä painossa, mutta normaali vartalo rintoineen ja peppuineen ällöttää minua. En halua rintoja, en peppua, haluan olla pieni, pienempi, pieni. Sitä minä vingun. 59
[/quote]
Itseasiassa sunhan pitäis haluta olla läski, koska pienenä lapsenahan sua hyväkskäytettiin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:57"]
Jännää huomata, miten vielä tänäkään päivänä mielenterveysongelmia ei oteta tosissaan. Masentuneelle sanotaan "Älä murjota, piristy nyt!" ja anorektikolle sanotaan "syö hampurilainen". Anoreksia voi joillain ihmisillä lähteä huomionkaipuusta yhdistettynä huonoon itsetuntoon. Se voi lähteä siitä, kuinka ihanalta tuntuu kun joku kehuu kauniiksi parin liikakilon hävittämisen jälkeen -> Jos laihduttaisin vielä pari kiloa lisää, sitten varmasti olen vielä kauniimpi. Lopulta niitä kiloja on lähtenyt muutama liikaa, ja yhä vääristynyt kuva omasta kropastaan väittää että painoa on liikaa. Laihduttamisesta tulee addiktio. Addiktio on sairaus.
[/quote]
Ehkä anoreksia tai pakonomainen laihduttaminen eroaa muista riippuvuuksista koska lähtökohdaltaan hoikkuus on tavoittelemisen arvoista (vrt. alkoholin käyttö tai pelaaminen). Mediassakin tätä nähdään ihailtavina laihdutusjuttuina ja pahimmillaan piiloihailuna, kuten Elina Kiikon tapauksessa naistenlehdissä (huomionhakuisuutta, jopa loukkaavaa parantuvia syömishäiriöisiä ajatellen). Toki syyt sairauteen ovat usein muutakin kuin ulkonäkölähtöisiä, mutta huomiolla ja ihailullakin voi olla osansa sairauden syntyyn.
[/quote]
Juurikin näin. Anoreksian syntyyn ei riitä pelkkä halu tulla ihailluksi, mutta se voi olla yksi osanen sitä palapeliä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:09"]Mitä sä 59 vongut oikein? En käsitä mikä on ongelma: jos tiedät, että lääkäreiden mukaan terveellisen painon raja on jokin tietty, niin ootko sä joku vajakki, joka ei ymmärrä paljonko on esim. 50 kiloa? Syöt sen verran, että painat sen 50 kiloa, etkä tee mitään typeriä aamutreenejä hikipäässä.
Kasvahan aikuiseksi.
[/quote]
No sori, kun mua käytettiin lapsuudessa seksuaalisesti hyväksi ja yritettiin raiskata 13-vuotiaana, jonka takia haluaisin olla mahdollisimman pieni = lapsen vartalo = epäseksikäs, epäkiihottava, epäkiinnostava ja se ei onnistu 50kg painossa, koska 50kg painossa minulla on rinnat ja peppua. Tiedän, että 50kg on normipaino, en ole läski vielä siinä painossa, mutta normaali vartalo rintoineen ja peppuineen ällöttää minua. En halua rintoja, en peppua, haluan olla pieni, pienempi, pieni. Sitä minä vingun.
59
[/quote]
Ja mihin laitetaan verorahoja? En käy tällä hetkellä edes terapiassa tms, koska se ei auttanut mitään. Se mitä minulle tehtiin oli väärin ja plaa plaa. Kyllä minä sen tiedän. En näe tarpeelliseksi käydä avautumassa kenellekkään ihmiselle siitä, mitä minulle on tapahtunut, koska se ei auta minua. Terapia ei auta minua. Tiedän, että se mitä tehtiin oli väärin, mutta ei se, että tiedän ettei se ollut ok, korjaa sitä, että haluan olla mahdollisimman pieni. En myöskään tarvitse ravintoneuvontaa tms, koska tiedän kyllä miten minun pitäisi syödä. Että mihin niitä verorahoja menee minun kohdallani?
Tulikohan tarpeeks pilkkuja.
59
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:09"]Mitä sä 59 vongut oikein? En käsitä mikä on ongelma: jos tiedät, että lääkäreiden mukaan terveellisen painon raja on jokin tietty, niin ootko sä joku vajakki, joka ei ymmärrä paljonko on esim. 50 kiloa? Syöt sen verran, että painat sen 50 kiloa, etkä tee mitään typeriä aamutreenejä hikipäässä. Sullehan on kerrottu, paljon sun pitää painaa, joten sun ei tarvitse miettiä omaa painoasi eikä sitä oletko läski vai et. Sua viisaammat (ja selvästi aika helvetin pajon viisaammat...) ihmiset ovat pohtineet sen sulle ihan valmiiksi. Ja meidän verorahoja laitetaan sitten tuollaiseenkin temppuiluun, voi jessus sentään. Kasvahan aikuiseksi. [/quote] No sori, kun mua käytettiin lapsuudessa seksuaalisesti hyväksi ja yritettiin raiskata 13-vuotiaana, jonka takia haluaisin olla mahdollisimman pieni = lapsen vartalo = epäseksikäs, epäkiihottava, epäkiinnostava ja se ei onnistu 50kg painossa, koska 50kg painossa minulla on rinnat ja peppua. Tiedän, että 50kg on normipaino, en ole läski vielä siinä painossa, mutta normaali vartalo rintoineen ja peppuineen ällöttää minua. En halua rintoja, en peppua, haluan olla pieni, pienempi, pieni. Sitä minä vingun. 59
[/quote]
Itseasiassa sunhan pitäis haluta olla läski, koska pienenä lapsenahan sua hyväkskäytettiin.
[/quote]
Enemmistö pitää seksikkäämpänä rintoja ja peppua, kuin lapsen epäseksuaalista vartaloa, joten joudun epätodennäköisemmin lähentelyn kohteeksi, jos en ole fyysisesti kiinnostava.
59
Voi 59, haluatko todella elää sen mustan mönjän kanssa lopun elämääsi? Ota vastaan kaikki apu, terapiat, ryhmäterapiat, hoitojaksot ja ravitsemusterapeutit, vaikka se ei tunnu aluksi auttavan yhtään. Elätkö omaa vai mönjän elämää? Haluatko oikeasti parantua, edes läheistesi vuoksi?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:51"]Voi 59, haluatko todella elää sen mustan mönjän kanssa lopun elämääsi? Ota vastaan kaikki apu, terapiat, ryhmäterapiat, hoitojaksot ja ravitsemusterapeutit, vaikka se ei tunnu aluksi auttavan yhtään. Elätkö omaa vai mönjän elämää? Haluatko oikeasti parantua, edes läheistesi vuoksi?
[/quote]
En, minähän kerroin jo nyt taistelevani sitä vastaan potkimalla itseäni syömään vapaaehtoisesti ruokia, joista musta mönjä ei tykkää. Pitäisi ensin keksiä toimiva hoito, koska terapiat eivät minua auta. Yritetty on, ei auta. Olen myös lukenut kaikki käsiini saamat syömishäiriöistä ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä kertovat kirjat.
59
kylläpä voi olla tyhmä ämmä kun ei syö
Mutjuu taidan häipätä kohta tietokoneelta tekemään jotain.
59
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:38"]
[/quote]
[/quote]
Sori, mutta tarinasi ontuu. Sullahan on poikaystävä, ja jos haluat olla "epäseksikäs lapsi", niin et tee poikaystävällä yhtään mitään. Ja kuten joku mainitsikin, jos sinua on lapsena ahdisteltu, niin pohdihan uudelleen, miksi haluat palata tuohon hetkeen olemalla lapsi taas?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:31"] [quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:09"]Mitä sä 59 vongut oikein? En käsitä mikä on ongelma: jos tiedät, että lääkäreiden mukaan terveellisen painon raja on jokin tietty, niin ootko sä joku vajakki, joka ei ymmärrä paljonko on esim. 50 kiloa? Syöt sen verran, että painat sen 50 kiloa, etkä tee mitään typeriä aamutreenejä hikipäässä. Sullehan on kerrottu, paljon sun pitää painaa, joten sun ei tarvitse miettiä omaa painoasi eikä sitä oletko läski vai et. Sua viisaammat (ja selvästi aika helvetin pajon viisaammat...) ihmiset ovat pohtineet sen sulle ihan valmiiksi. Ja meidän verorahoja laitetaan sitten tuollaiseenkin temppuiluun, voi jessus sentään. Kasvahan aikuiseksi. [/quote] No sori, kun mua käytettiin lapsuudessa seksuaalisesti hyväksi ja yritettiin raiskata 13-vuotiaana, jonka takia haluaisin olla mahdollisimman pieni = lapsen vartalo = epäseksikäs, epäkiihottava, epäkiinnostava ja se ei onnistu 50kg painossa, koska 50kg painossa minulla on rinnat ja peppua. Tiedän, että 50kg on normipaino, en ole läski vielä siinä painossa, mutta normaali vartalo rintoineen ja peppuineen ällöttää minua. En halua rintoja, en peppua, haluan olla pieni, pienempi, pieni. Sitä minä vingun. 59 [/quote] Itseasiassa sunhan pitäis haluta olla läski, koska pienenä lapsenahan sua hyväkskäytettiin. [/quote] Enemmistö pitää seksikkäämpänä rintoja ja peppua, kuin lapsen epäseksuaalista vartaloa, joten joudun epätodennäköisemmin lähentelyn kohteeksi, jos en ole fyysisesti kiinnostava. 59
[/quote]
Ainakin oot vitun itserakas, jos luulet ett kaikki käy suhun kuumana jos sulla on tissit ja perse. Haloo.
Mukavaa pelleillä, kun ei ole mitään ongelmia. Siitäs sai.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:38"]
[/quote]
[/quote]
Sori, mutta tarinasi ontuu. Sullahan on poikaystävä, ja jos haluat olla "epäseksikäs lapsi", niin et tee poikaystävällä yhtään mitään. Ja kuten joku mainitsikin, jos sinua on lapsena ahdisteltu, niin pohdihan uudelleen, miksi haluat palata tuohon hetkeen olemalla lapsi taas?
[/quote]
Me alettiin seurustelemaan, kun olin terve, eli siinä n.15-vuotiaana. Tai ainakin luulin olevani terve. Sitten siitä vuoden päästä anoreksia iski uudelleen. Poikaystävä ei tee yhtään mitään, mikä tuntuu minusta pahalta. Oletko sitä mieltä, että jos jotain on seksuaalisesti ahdisteltu, niin tämä ei voi enää ikinä seurustella, tai vastaavaa?
59
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:31"] [quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:09"]Mitä sä 59 vongut oikein? En käsitä mikä on ongelma: jos tiedät, että lääkäreiden mukaan terveellisen painon raja on jokin tietty, niin ootko sä joku vajakki, joka ei ymmärrä paljonko on esim. 50 kiloa? Syöt sen verran, että painat sen 50 kiloa, etkä tee mitään typeriä aamutreenejä hikipäässä. Sullehan on kerrottu, paljon sun pitää painaa, joten sun ei tarvitse miettiä omaa painoasi eikä sitä oletko läski vai et. Sua viisaammat (ja selvästi aika helvetin pajon viisaammat...) ihmiset ovat pohtineet sen sulle ihan valmiiksi. Ja meidän verorahoja laitetaan sitten tuollaiseenkin temppuiluun, voi jessus sentään. Kasvahan aikuiseksi. [/quote] No sori, kun mua käytettiin lapsuudessa seksuaalisesti hyväksi ja yritettiin raiskata 13-vuotiaana, jonka takia haluaisin olla mahdollisimman pieni = lapsen vartalo = epäseksikäs, epäkiihottava, epäkiinnostava ja se ei onnistu 50kg painossa, koska 50kg painossa minulla on rinnat ja peppua. Tiedän, että 50kg on normipaino, en ole läski vielä siinä painossa, mutta normaali vartalo rintoineen ja peppuineen ällöttää minua. En halua rintoja, en peppua, haluan olla pieni, pienempi, pieni. Sitä minä vingun. 59 [/quote] Itseasiassa sunhan pitäis haluta olla läski, koska pienenä lapsenahan sua hyväkskäytettiin. [/quote] Enemmistö pitää seksikkäämpänä rintoja ja peppua, kuin lapsen epäseksuaalista vartaloa, joten joudun epätodennäköisemmin lähentelyn kohteeksi, jos en ole fyysisesti kiinnostava. 59
[/quote]
Ainakin oot vitun itserakas, jos luulet ett kaikki käy suhun kuumana jos sulla on tissit ja perse. Haloo.
[/quote]
En luule, tai oleta, mutta haluan vetää mahdolliset uuteen ahdisteluun minimiin ja ahdistelu on todennäköisempää, jos olen seksuaalisesti kiinnostava, kuin jos olisin seksuaalisesti epäkiinnostava. Haloo.
59
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Me alettiin seurustelemaan, kun olin terve, eli siinä n.15-vuotiaana. Tai ainakin luulin olevani terve. Sitten siitä vuoden päästä anoreksia iski uudelleen. Poikaystävä ei tee yhtään mitään, mikä tuntuu minusta pahalta. Oletko sitä mieltä, että jos jotain on seksuaalisesti ahdisteltu, niin tämä ei voi enää ikinä seurustella, tai vastaavaa?
59
[/quote]
Väännetään nyt sitten rautalangasta. Syömishäiriö alkoi oireilemaan 12-vuotiaana syystä x. 13-vuotiaana minut yritettiin raiskata -> aloin pudottamaan painoa. 14-vuotiaana painoin 40kg, uhattiin osastolla, nostin painoa. Tästä vuoden päästä n.15-vuotiaana aloin seurustelemaan. Olin normipainoinen, luulin syömishäiriön yms jääneen jo taakse. Ei ollut mustaa liejua, en halunnut olla pieni, ei ollut muitakaan ogelmia. Nyt joulun alla-uutena vuotena syömishäiriö iski jälleen kyntensä minuun ja olen laihtunut 3kg sen jälkeen. 3kg ei ole paljon n.6kk ajalta, mutta minä yritänkin taistella tätä vastaan. Täytän 17v kesällä. Silloin terveenä, luulin olevani terve, 15-vuotiaana aloin seurustelemaan poikaystäväni kanssa, eikä poikaystäväni ole halunnut jättää minua, vaikka syömishäiriö iski uudelleen.
59
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 19:12"]En sääli. Ihan oma vika. [/quote] Se on mielen sairaus, enpä sanoisi että se on kenenkään oma vika.. Vai onko syöpä tai masennuskin sairastuneen oma vika? [/quote] Ei syöpää voi tähän vetää. [/quote] Miksi? Et sä voi itse päättää mihin sairastut. Yhtä lailla voit syyttää syöpää sairastavaa elintavoistaan, kuin anoreksiaa sairastavaa samalla tavalla
[/quote]
Onhan syöpä, anoreksia ja juoppous nyt ihan eri laatua. Miten voi hommata itselleen tietoisesti syövän? Tiedän pari lasta, kenellä on syöpä. Toisella leukemia ja toisella keuhkosyöpä. Molemmat alle 10v lapsia, toinen jo haudassa. Kuinkahan kovasti he ovat tehneet, jotta ovat syövän saaneet? Veikkaan 0. Entä anorektikko, joka laihduttaa, laskee kaloreita, yrjöää yms. Onko tämä itse tehtyä? Tai juoppo, joka joka päivä hakee sen Lasolin pullon ja heittää huiviinsa. Aivan, molemmat ovat itseaiheutettuja, oma valinta. Ne eivät ole sairauksia.
[/quote]
Aivan. Syöpää ei voi tilata eikä voi ruveta "syöpäiseksi".
Mutta alkoholismin voi hankkia sekä anoreksian.
Anorektikot saavat ylenpalttista huomiota läheisiltään.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 19:12"]En sääli. Ihan oma vika. [/quote] Se on mielen sairaus, enpä sanoisi että se on kenenkään oma vika.. Vai onko syöpä tai masennuskin sairastuneen oma vika?
[/quote]
No, mutta jos nyt vonkuu apua, ettei kuolisi, niin pitäisi varmaan ymmärtää ettei ole mitään taikatemppuja, paitsi se että saa ravintoa ja kiloja. Ja mites niitä saa?? Tarvitaanko siihen sairaalan pakkosyöttöä? Ei tarvita, koska sama meno tulee jatkumaan sen sairaalajakson jälkeen. Siihen tarvitaan se, että vaivautuu ihan itse syömään. Ei siitä tarvitse maailmanlaajuista hulabaloota tehdä.
[/quote]
Se syy, miksi tuossa vaiheessa tarvitee sairaalahoitoa, on että liian suuri (joka ei siis tosiaan ole edes suuri) ruoka-annos voi tappaa. Ammattilaiset tietävät parhaan keinon saada se paino pikkuhiljaa nousemaan sopivilla ravintoaineilla.