Mitä vegaanit ajattelevat lakto-ovoista / pescoista?
Selvennyksenä: lakto-ovot syövät kasvisperäisten ruokien lisäksi maito- ja munatuotteita, pescot näiden lisäksi vielä kalaa ja muita mereneläviä (äyriäiset, nilviäiset).
Ajattelevatko vegaanit esim. että tällaiset ruokavaliot ovat tekopyhiä? Että jos ottaa kantaa yhteen asiaan (vaikkapa sikojen tehotuotanto) niin pitäisi saman tien ulottaa ajattelunsa ja tekonsa koskemaan kaikkia muitakin eliöitä?
t. itse toistaiseksi ainakin vielä sekasyöjä, mutta pescoa harkitseva ja kasvispainotteisesti muutenkin syön
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 17:07"]
Paskamaisinta tilanteessa on se että nykyistä ihmispopulaatiota (joka toki on aivan liiallinen) ei saisi ilman tehotuotantoa ruokittua. Ihminen on ajanut itsensä ja maailman nurkkaan ja palautuminen alkaa olla myöhäistä. Peukut kaikille jotka pyrkivät eettisempään ja ympäristöystävällisempään elämäntapaan!
[/quote]
Ei ainakaan nykyisellä lihankulutusmäärällä saisi ruokittua. Ja toki kasviksiakin tehoviljellään. Samaa mieltä olen siitä, että väestönkasvu on ongelman ytimessä. Ei tosin ainut ongelma, sillä kyllä sitä lihaa tehotuotetaan nimenomaan kehittyneiden maiden väestölle ja mahdollisimman halvalla, jotta saadaan tuottoa. Mutta toki monissa maissa, joissa aiemmin on syöty kasvispainotteisesti, on lisätty lihansyöntiä myös.
-ap
Enemmän sitä kasviksilla saataisiin ihmisiä ruokittua, kuin eläimistä joita joudutaan ensin kasviksilla kasvattaa.
En pidä lainkaan tekopyhinä, vaan ajattelen että on tosi hienoa että ovat kuitenkin ryhtyneet kasvissyöjiksi! Tiedän että vegaanius on sen verran haasteellista ettei kaikista siihen ole, varsinkaan yhtään hankalammissa elämäntilanteissa kuin omani, joten todellakin kaikki kunnioitukseni!
t. vegaani vuodesta 2005
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 17:32"]
En pidä lainkaan tekopyhinä, vaan ajattelen että on tosi hienoa että ovat kuitenkin ryhtyneet kasvissyöjiksi! Tiedän että vegaanius on sen verran haasteellista ettei kaikista siihen ole, varsinkaan yhtään hankalammissa elämäntilanteissa kuin omani, joten todellakin kaikki kunnioitukseni!
t. vegaani vuodesta 2005
[/quote]
Kiva kuulla! Vegaanius todellakin kuulostaa haasteelliselta, vaatii paneutumista mutta on toki eettisesti kestävin ratkaisu... ja oikein toteutettuna tietysti terveellinenkin. Itse olen huono kokki, en oikein osaa laittaa monipuolista ruokaa muutenkaan ja tulee helposti puutostiloja. Täytyy perehtyä aiheeseen syvällisemmin, laiskuus kun on huono perustelu. Tosiaan pescoon taidan itse ruveta tähtäämään ja kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen, millä tavalla tuotettua ruokaa ostan.
-ap
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 17:03"]
Tämä on vähän OT, mutta en ymmärrä tuota jakoa eettisiin ja ympäristösyihin, johon usein törmää. Siis eläinten oikeuksiin liittyy eettisiä aspekteja, mutta ympäristöstä ja ilmastosta kiinnostumiseen ei? Todella outoa. Kyllähän ne nyt molemmat ovat selkeästi eettisiä syitä.
[/quote]
Kaipa tuo on vain helpoksi koettu jako ilmaista se, että kiinnostaako eläinten kärsimys vai ympäristön pilaantuminen, joka taas johtaa vielä suurempiin ongelmiin kuin esim. yksittäisen eläimen kipu. Mutta ihan hyvä huomautus, että toki ympäristösyyt ovat eettisiä syitä nekin.
-ap