Yo-juhlat eroperheessä
Miten teidän lähipiirissä on juhlat järkätty ja ketä kutsuttu, jos erosta jo vuosia ja suvut ei ole sen jälkeen olleet tekemisissä?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:12"]Ylioppilas päättää, keitä juhliinsa kutsuu.
[/quote]
Päättääkö tosiaan? Eikös kutsuja päätä?
Meillä äidin luona juhlat, mutta sekä isä että äiti tekivät oman puolen suvuista/perhetutuista listat keitä kutsuttava. Minä ja siskoni sitten kerroimme jos haluamme kutsua joitain jotka listoista puuttuivat. Hyvissä ajoin ennen juhlia käytiin kaikki yhessä lounaalla sopimassa käytännön asioista (kumpi vanhemmista hoitaa ruuat, kumpi juomat, kumman luona juhlat). Ihan hyvin toimi, vaikka vanhempien erosta oli 15 vuotta eivätkä olleet juuri tekemisissä.
Voi jeesus, millaisia tarinoita. Kireä ilmapiiri ja ulkopuolelle jättämistä lasten yo-juhlissa? Onnea uudelle ylioppilaalle, joka sai ikimuistoiset juhlat, kyllä kannatti iloita lakista!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:12"]Ylioppilas päättää, keitä juhliinsa kutsuu. [/quote] Päättääkö tosiaan? Eikös kutsuja päätä?
[/quote]
Kutsuja yleensä on ylioppilas itse...
Itse eroperheen lapsena ilmoitin hyvissä ajoin (puoli vuotta) ennen yo-juhlia vanhemmilleni, että haluan yo-lahjaksi yhdet juhlat, joissa he vanhempinani ovat isäntä ja emäntä. Ja jos se ei onnistu, he voivat kumpikin järjestää haluamansa juhlat, mutta minä en sitten ole paikalla... No, ilmeisesti viesti meni perille ja juhlat onnistuivat hyvin, molempien uudet puolisot olivat myös mukana. Aiemmin oli ollut näitä kahdet eri juhlat-ratkaisuja, ja lapsena koin ne todella kurjaksi vaihtoehdoksi. Ja niinkuin joku jo mainitsi, lapsellahan ei ole exää ja exän sukua, vain vanhemmat, jotka ovat eronneet toisistaan eivät lapsistaan.
Exän perhe ja suku on ollut kutsuttuna juhliin meille. Sopuisia ollaan.
Meille on tulossa rippijuhlat ekoina isoina juhlina eron jälkeen. Mieleeni ei ole edes juolahtanut, että minä voisin vaikuttaa exän tai hänen haluamien ihmisten tuloon. Ja pidän itsestäänselvänä,,että minä kutsun kenet haluan.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:42"]
Itse eroperheen lapsena ilmoitin hyvissä ajoin (puoli vuotta) ennen yo-juhlia vanhemmilleni, että haluan yo-lahjaksi yhdet juhlat, joissa he vanhempinani ovat isäntä ja emäntä. Ja jos se ei onnistu, he voivat kumpikin järjestää haluamansa juhlat, mutta minä en sitten ole paikalla... No, ilmeisesti viesti meni perille ja juhlat onnistuivat hyvin, molempien uudet puolisot olivat myös mukana. Aiemmin oli ollut näitä kahdet eri juhlat-ratkaisuja, ja lapsena koin ne todella kurjaksi vaihtoehdoksi. Ja niinkuin joku jo mainitsi, lapsellahan ei ole exää ja exän sukua, vain vanhemmat, jotka ovat eronneet toisistaan eivät lapsistaan.
[/quote]
Meillä olisit ollut ilman juhlia. Onnea ylioppilaalle! Ps. uhkailu ja kiristys eivät yleensä kannata pidemmän päälle.
Omiin yo-juhliini kutsuttiin kattavasti sukua molempien vanhempieni puolelta, eikä mitään konflikteja syntynyt, vaikka erosta oli kulunut alle vuosi. Juhlapaikka ei ollut kummankaan vanhempani koti, se oli suurehko ja muitakin vieraita ja ohjelmaa oli niin paljon, ettei minkäänlaista kireää tunnelmaa voinut syntyä. Toisaalta, aikuisten ihmisten pitäisi muussakin tapauksessa osata juhlia ylioppilasta ja unohtaa riidat.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:42"]
[/quote]
Meillä olisit ollut ilman juhlia. Onnea ylioppilaalle! Ps. uhkailu ja kiristys eivät yleensä kannata pidemmän päälle.
[/quote]
Oletpa itsekäs ja huono vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:53"]
Miten teidän lähipiirissä on juhlat järkätty ja ketä kutsuttu, jos erosta jo vuosia ja suvut ei ole sen jälkeen olleet tekemisissä?
[/quote]
No kai ne sukulaiset pystyy yksissä juhlissa olemaan keskenään vaikka oliskin ollut vuosia viime näkemisestä? Vaik äykö ne toistensa kimppuun?
Neutraalissa paikassa, esim. ravintola tai muu juhlatilaksi sopiva.
Tällaisissa juhlissa olen ollut ja mukana molempien vanhempien lisäksi myös sukua molemmilta puolin. Hyvin sujuneet juhlat.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:11"]
Exän perhe ja suku on ollut kutsuttuna juhliin meille. Sopuisia ollaan.
[/quote]
Meillä samoin, ollut kaikki nämä 11 vuotta. Minulla uusi puoliso ja hänen kanssaan lapsia myös, ex-mieheni ja nykyinen tulevat hyvin toimeen, samoin heidän perheet. Ja soppaan kun lisää isäpuoleni ja aikoinaan myös hänen vanhempansa, niin ollaan melko sekava seurakunta oltu juhlissa. Mutta hyvin ollaan tultu toimeen ja esim. nykyisen mieheni mummo ja ex-mieheni äiti ystävystyivät ja ovat pitäneet tiiviisti yhteyttä.
Töitä kyllä ollaan tehty asioiden eteen, ei kaikki ole aina helppoa ollut, mutta yhdessä ollaan lapset tehty ja he ovat meille kaikki kaikessa. Ja ollaan heti silloin erotessa päätetty, että kaikkemme tehdään että lapsilla olisi hyvä olla. Nyt meillä ekat yo-juhlat, yhdessä niitä suunniteltu ja odotetaan innolla juhlia :)
Omassa suvussa ja perheessä ei ole ikinä ollut "kamalia" juhlia jos eroperheestä tapaus, mutta yhdet kaverin lakkiaiset oli hirveät. Vanhemmat eronneet riitaisesti, avioliitto kariutui pettämiseen ja isän ja uuden naisen esikoinen syntyi kun syrjähyppy oli juuri tullut ilmi. Uusioperhe on vieläkin yhdessä ja uusia tenavia syntyi yhteensä 3 kappaletta. Suvut riitautuivat tosi pahoin.
Isä saapui lakkiaisiin yksin vartin ennen kutsussa ollutta aikaa ja äiti veti siitä hirveät kilarit. Itki ja raivosi naama punaisena ja isä huusi ja esitti marttyyria. Juhlakalu häpesi silmät päästään ja pahoitti mielensä niin, että vetäytyi takavasemmalle ennen kuin kaikki vieraat olivat edes saapuneet. Isän puolen serkut ym tulivat myöhemmin paikalle ja äidIn puolen suku kohteli heitä kuin ilmaa: ei tervehdystä, ei alkumaljaa, ei kutsua hakemaan syötävää... itsekin liukenin paikalta, mutta kuulin jälkeenpäin miten äidin sisko oli juonut itsensä känniin ja suun soiton jälkeen tirvaisi yhdelle serkulle mustan silmän :(
Ai kamala mitä wt-sakkia olette kaikki. Kummankaan puolen suvuissa ei ole koskaan erottu (eikä ole alkkiksia, väkivaltaisia, pettäviä tai muuten tympääntyneitä tai vaihtelunhaluisia), joten ei ole eksiä, nyksiä, sisarpuolia tai muitakaan puolivillaisia sukulaisia. We enjoy!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:05"]
Ai kamala mitä wt-sakkia olette kaikki. Kummankaan puolen suvuissa ei ole koskaan erottu (eikä ole alkkiksia, väkivaltaisia, pettäviä tai muuten tympääntyneitä tai vaihtelunhaluisia), joten ei ole eksiä, nyksiä, sisarpuolia tai muitakaan puolivillaisia sukulaisia. We enjoy!
[/quote]
ah kuinka sarvet pitävät sädekehääsi paikaallan niin kauniisti!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:05"]
[/quote]
ah kuinka sarvet pitävät sädekehääsi paikaallan niin kauniisti!
[/quote]
Näin on. Onneksi en tule milloinkaan kuulumaan joukkoihinne. Emme muuten ole edes uskovaisia, emme kuulu kirkkoon.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:42"] Itse eroperheen lapsena ilmoitin hyvissä ajoin (puoli vuotta) ennen yo-juhlia vanhemmilleni, että haluan yo-lahjaksi yhdet juhlat, joissa he vanhempinani ovat isäntä ja emäntä. Ja jos se ei onnistu, he voivat kumpikin järjestää haluamansa juhlat, mutta minä en sitten ole paikalla... No, ilmeisesti viesti meni perille ja juhlat onnistuivat hyvin, molempien uudet puolisot olivat myös mukana. Aiemmin oli ollut näitä kahdet eri juhlat-ratkaisuja, ja lapsena koin ne todella kurjaksi vaihtoehdoksi. Ja niinkuin joku jo mainitsi, lapsellahan ei ole exää ja exän sukua, vain vanhemmat, jotka ovat eronneet toisistaan eivät lapsistaan. [/quote] Meillä olisit ollut ilman juhlia. Onnea ylioppilaalle! Ps. uhkailu ja kiristys eivät yleensä kannata pidemmän päälle. [/quote] Oletpa itsekäs ja huono vanhempi.
[/quote]
Noh, olen perinyt oman asenteeni omilta 40-luvulta syntyneiltä vanhemmiltani. Annettakoon se anteeksi minulle kuten heillekin. Eiks jeh?
Serkkuni pääsee ylioppilaaksi ja hänen isänpuolen sukua ei ole ollenkaan kutsuttu. Kuulun siin tähän isän puoleen. Vanhemmat on eronneet 10 vuotta sitten, enkä edes tiedä missä asuvat. Surullista.
Ap