Voidaanko päivähoitopaikka määrätä 17 km päähän kotoa?
Lastemme uusin päivähoitopaikka tulisi sijaitsemaan 17 km päässä kotoamme suunnassa johon meillä ei ole mitään asiaa, eli joutuisin ajelemaan 4x17km viedäkseni lapsukaiset hoitoon. Lapsiamme on heitelty hoidon alkamisesta asti kuukauden välein eri pph paikkoihin ja nyt tarjottiin paikkaa kunan päiväkodista joka on tosiaan ihan päinvastaisessa suunnassa kun työpaikkani ja kuulemma jos en ota paikkaa ei lapsillemme tarjota muuta... Vituttaa
Kommentit (27)
Maalla asuminen ei ole mikään ekologinen valinta, jos pitää käydä töissä ja viedä lapset hoitoon. Kaksi autoa on pakollinen hankinta, sillä julkista liikennettä ei ole.
En usko, että maalla, missä julkisia ei ole, voitaisiin 14km matkaa hyväksyä.
Julkinen liikenne on siihen kaupunkiin missä käymme töissä. Silti julkista liikennettä ei kunnan sisällä ole. 14km hoitomatka olisi periaatteessa ihan mahdollista, kyllä täällä ainakin on enemmän kuin "se yksi pk" (En tiedä yhtä ainuttakaan niin pientä kuntaa missä olisi tasan yksi pk eikä mitään muita vaihtoehtoja...!). En itse ainakaan sitä hyväksyisi. Jos haluatte ottaa asenteen "voi voi" niin sehän on teille voi voi. Osahan hyväksyy senkin, että kunta ei vaan pysty järjestämään hoitopaikkaa ajoissa. "Kun ei voi niin ei voi". Hah hah. Kyllä mä valittaisin ja lukisin aika tarkkaan päivähoito- ja asiakaslakia...
Maalla asuminen ei ole mikään ekologinen valinta, jos pitää käydä töissä ja viedä lapset hoitoon. Kaksi autoa on pakollinen hankinta, sillä julkista liikennettä ei ole.
En usko, että maalla, missä julkisia ei ole, voitaisiin 14km matkaa hyväksyä.
Julkinen liikenne on siihen kaupunkiin missä käymme töissä. Silti julkista liikennettä ei kunnan sisällä ole. 14km hoitomatka olisi periaatteessa ihan mahdollista, kyllä täällä ainakin on enemmän kuin "se yksi pk" (En tiedä yhtä ainuttakaan niin pientä kuntaa missä olisi tasan yksi pk eikä mitään muita vaihtoehtoja...!). En itse ainakaan sitä hyväksyisi. Jos haluatte ottaa asenteen "voi voi" niin sehän on teille voi voi. Osahan hyväksyy senkin, että kunta ei vaan pysty järjestämään hoitopaikkaa ajoissa. "Kun ei voi niin ei voi". Hah hah. Kyllä mä valittaisin ja lukisin aika tarkkaan päivähoito- ja asiakaslakia...
mutta nyt onkin sitten juuri toivottu päiväkoti ja toivottuun aikaan alkoi hoito. Eli kannattaa nähdä vaivaa, eikä jättää viime tippaan ja ottaa mitä sattuu!
Haloo haloo ja haloo!!! Espoossa tuo ei ainakaan toimi! Kun hain esikoiselle paikkaa, hain sitä 11 kk ennen hoidon aloitusta ja emme todellakaan saaneet paikkaa yhdestäkään hakemastamme päiväkodista (3 kpl noin kilometrin säteellä). Saimme paikan aivan toisesta suunnasta, 2 km kodistamme, mutta sellaisesta paikasta, että bussiyhteyttä sinne ei ole (tai siis järkevää, vaihda nyt bussia 2 km takia) ja eri suunnasta kuin työmatka. Joten toinen auto oli ostettava, koska en lähde aamulla lumipyryssä kävelemään kahta kilometriä ja sitten vielä vaihtobusseilla töihin... (ja miehellä siis sellainen työ, että ei voi viedä eikä hakea ja tarvitsee autoa).
Lapsemme eivät kuitenkaan tarvitse vuorohoitoa, joten hoitopaikan löytäminen oli helpompaa.
Päivähoidon ohjaaja ehdotti meillekin aluksi hoitopaikkaa, joka olisi ollut n. 12 kilometriä ihan väärään suuntaan. Ilmoitin, ettei onnistu, vaan paikka on löydyttävä lähempää. No, löytyihän se.
Voihan hoitopaikkaa vaihtaakin, jos ei siihen ole tyytyväinen, joten ei ihan liikaa kannata nöyristellä näinkin suuren asian kanssa.
Helsingissä tuo toimii.
Ja täällä muuten toimii myös joukkoliikenne.
Itse olen töissä kirkonkylällä (asumme sen lähellä ja tästä syystä ei ole kuin yksi auto) ja hoitopaikka olisi ollut toisella puolella kuntaa olevassa uudessa kasvukeskuksessa jonne valmistuu yli 100 lapsen päiväkoti. Toinen lapsista on ollut aikaisemmin hoidossa tuolla kirkonkylällä olevalla vuorolapsia hoitavalla pph:lla, mutta jäi pois kun aloitin äippäloman. Nyt siis otin molemmat lapset kokonaan pois hoidosta, ja koetan järjestää työaikani sopivaksi miehen työaikoihin, niin meillä tehdään 4 eri työtä joten tuo vaihtelu työajoissa on aika suurta ja käytännössä jompikumpi tai molemmat on aina töissä, joten en tiedä miten kauan tämä tällä tavalla sujuu vai sujuuko ollenkaan. Hain hoitopaikkaa kyllä ihan ajoissa, että siitä tuo ei ole kiinni. Päivähoidon ohjaaja lupasi tänään laittaa pph:n paikan hakuun, mutta ei pitänyt kovinkaan todennäköisenä että siihen ketään saataisiin.
ap
mutta nyt onkin sitten juuri toivottu päiväkoti ja toivottuun aikaan alkoi hoito. Eli kannattaa nähdä vaivaa, eikä jättää viime tippaan ja ottaa mitä sattuu!