Mitä elintarvikkeita pakkaatte lomamatkoille?
Ruisleipää, kahvipaketin, Fazerin sinistä? Mitä ilman et "pärjää" ulkomailla lomareissussa? Olen itse tosi huono elämään ns maan tavalla missään, ja aina ollut pahaa ruokaa ja kahvia. Muitakin kaltaisiani varmaan on...
Kommentit (148)
Taaperon kanssa matkatessa oli joskus puuropusseja ja pari pilttiä mukana niin, että sai iltapuurot laitettua majapaikassa. Jotain hedelmiä ja vettä on ehkä ollut mukana, mutta reissussa on niin hauska mennä paikalliseen ruokakauppaan ostelemaan evästä, että kotoa tuoduilla on tarkoitus vaan selvitä siihen ekaan hetkeen, kun pääsee kauppaan/ ravintolaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon itse asiassa. Olen oppinut, että se kannattaa. Vaikka olisi etukäteen kerrottu, että kyllä osataan maassa ottaa eri ruoka-valiot huomioon, niin omista kantamistani näkkileivistä ja puurohiutaleista on ollut paljon hyötyä. Suomessakin on vain 1-2 gluteenitonta näkkileipää, jota voin syödä. Näitä sitten rahtaan viikon matkalle 2-3 pakkausta ja kahden viikon matkalle 3-5 pakkausta. Välillä ne ovat olleet se ainoa ruoka, jota olen puputtanut matkalla.
Onneksi on nämä näkkileivät. Muuten en uskaltaisi matkustaa ja nähdä maailmaa.
Kai sitä nyt hedelmiä, lihaa ja muita luontaisesti gluteenittomia tuotteita ulkomaillakin myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon itse asiassa. Olen oppinut, että se kannattaa. Vaikka olisi etukäteen kerrottu, että kyllä osataan maassa ottaa eri ruoka-valiot huomioon, niin omista kantamistani näkkileivistä ja puurohiutaleista on ollut paljon hyötyä. Suomessakin on vain 1-2 gluteenitonta näkkileipää, jota voin syödä. Näitä sitten rahtaan viikon matkalle 2-3 pakkausta ja kahden viikon matkalle 3-5 pakkausta. Välillä ne ovat olleet se ainoa ruoka, jota olen puputtanut matkalla.
Kai sitä nyt hedelmiä, lihaa ja muita luontaisesti gluteenittomia tuotteita ulkomaillakin myydään.
En ole keliaakikko vaan ruoka-aineallergikko. Luulin, että sen paljastaisi tuo, että voin syödä vain 1-2 Suomessa myytävää näkkileipää. Tavallisella keliaakikolla on useita eri näkkileipävaihtoehtoja.
esim. hedelmistä voin syödä vain 1-3 luomuhedelmää. Ulkomailla ei aina voi tietää, että mitä suojeluaineita sisältävät. Matkasta on ikävä maksaa, jos koko ajan viettää vain hotellihuoneen vessassa/sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan mitään. Syödään just niitä ruokia ja leivonnaisia ja makeisia mitä kyseisessä maassa on. Ruisleipää saa vetää kotona sitten taas ympäri vuoden.
Mutta miten tiedätte etukäteen, miltä maistuvat? Jos onkin pahaa / outoa.
Katson ravintolasuosituksia esim. Tripadvisor sivustolta tai sitten kysyn neuvoa ravintolan valintaan paikallisilta, jos on paljon viiden tähden arvosteluja niin todennäköisesti se ruoka on kokeilemisen arvoista. Tai sitten vain kävelen sisään johonkin kivan näköiseen paikkaan. Yleensä koitan kokeilla aina niitä maan tunnetuimpia erikoisherkkuja. Mielestäni elämässä menettää paljon upeita kokemuksia, jos aina pelkää pahinta. Onko se nyt tosiaan niin hirveätä jos joskus vahingossa maistaa ruokaa, josta ei nyt tykkääkkään...
Eväsvoileivät ainoastaan. Ulkomaille mennään muun muassa uuden kiinnostavan ruokakulttuurin takia.
Hei, luulin että on vitsi, että otetaan ruokaa matkalle mukaan! Ei ole tullut mieleenikään.
En mitään. En ole noin maalainen
En mitään, korkeintaan joku pieni eväs matkalle. Kohteessa käyn sitten kaupassa ja ostan evästä hotelliin. Jopa Venäjällä löytää kaupasta vaikka mitä, siellä kävin kyllä vain päiväreissuja ja ostin sitten kotiin kaikenlaista. Joku nuudelipaketti 5 senttiä jne. Muutenkin ulkomailla yleensä halvempaa niin kannattaa ostaa sieltä.
En mitään.
No käytiin joitakin aikoja ennen pandemiaa Saksassa. Pakattiin jostain syystä vaimon kapsäkkiin kahvipaketti. Perillä kahvipaketti ei enää ollut siellä.
Vitttun rummot kun ette pysty olemaan edes viikko ilman jotain ruisleipää ja juhlamoskaa
Mädätettyjä kananjalkoja ja muuta oksettavaa. Olen se aasialainen turisti, joka jää aina tulliin Australian rajalla -ohjelmassa.
Alapeukuttajat:
Onko todella niin, että teidän mielestänne ruoka-aineallergikot eivät saisi retkeillä ja matkustaa?
Vai mikä on ongelmana siinä, että pitää omasta terveydestään ja jopa elämästään huolta?
Sinänsä tämä ei elämääni muuta, kunhan kiinnostuksesta kysyn. Entä, jos se ruoka-aineallergia iskisisikin sinuun tai lapseesi? Jäisitkö silloin kaveripiirin reissuista pois, et pyöräretkeilisi tai telttailisi edelliseen malliin? Meillä kaveripiirissä haaveillaan mm. junamatkasta halki Siperian sitten kun korona hellittää. Pitäisikö teidän mielestänne jäädä pois vain siksi, että täytyy varautua omin ruoin?
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat:
Onko todella niin, että teidän mielestänne ruoka-aineallergikot eivät saisi retkeillä ja matkustaa?
Vai mikä on ongelmana siinä, että pitää omasta terveydestään ja jopa elämästään huolta?
Sinänsä tämä ei elämääni muuta, kunhan kiinnostuksesta kysyn. Entä, jos se ruoka-aineallergia iskisisikin sinuun tai lapseesi? Jäisitkö silloin kaveripiirin reissuista pois, et pyöräretkeilisi tai telttailisi edelliseen malliin? Meillä kaveripiirissä haaveillaan mm. junamatkasta halki Siperian sitten kun korona hellittää. Pitäisikö teidän mielestänne jäädä pois vain siksi, että täytyy varautua omin ruoin?
Pahat allergiat ovat asia erikseen, mutta ihmettelen kyllä näitä jotka eivät uskalla kokeilla mitään uutta, koska pelkäävät että se voisi maistua pahalta.
Mä käyn joka paikassa aina tavallisessa ruokakaupassa tutkailemassa ja ostamassa eväitä ja aina jotain paikallista juttua ja toki syödään paikallisia ruokia aina.
Mukaan lähtee silti usein pikakahvia ja joku pikkumaito ensihätään, koska litkin kahvia pitkin päivää ja sitä pitää olla saatavilla. Samaten joku karkkipussi tai suklaapatukka, jos matkalla sattuis tarttemaan.
Mulla on aina mukana tässä kotioloissa testattua tietynlaista gluteenitonta leipää, jota mahani kestää. Sitä otan matkaan. Ja kahvia otan myös koska olen tarkka kahvin suhteen, enkä tykkää ylipaahdettusta etelän kahvista. Eka aamulle maissihiutaleita, joita pystyn syömään. Loput voin ostaa paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että kukaan ei pakkaa Italiaan mukaan mitään juhla mokkia..
Toivot? Miksi ihmeessä? Millä tavalla se vaikuttaa sinuun? Itse en vie omia kahveja mukaan, mutta fakta on että Italiasta ei kyllä helpolla löydä mitään meidän perus suodantinkahvia vastaavaa. Macchiato ehkä lähinnä normaalia maitokahvia. Jos joku haluaa vaikka huoneistohotellissa keitellä normaaliin tapaan aamukahvit, on ihan ok viedä se juhlamokka paketti mukaan kun tietää ettei sieltä löydy. Miksi ihmeessä ei veisi? Ei se paljon tilaa matkatavaroissa vie, ja ennenkaikkea ei sinun tarvitse sitä juoda!
Vauvan ruoat ollaan otettu mukaan. Vaikka niitä toki saa ulkomailtakin, ovat sen verran erilaisia että ei viitsi riskeerata suostuuko vauva niitä syömään.