Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko neuvolassa pakko käydä?

Vierailija
22.05.2015 |

Olipahan taas neuvolareissu. Lapsi on 1,5-vuotias. Hoitaja tenttaa - osaako se puhua, osaako se pukea, syökö se itse?

No ei. Se sanoo äiti, ei muuta.

Sitten hoitaja vastaa vähän totisennäköisenä, että joo, ei sen vielä tarvitsekaan.

Jos olisin nuori ja epävarma äiti, niin vähänkö tulisi sellainen olo, että kyllä sen tarvitsee osata tässä iässä jo kaikkea ja että lapsessa on jotain vikaa, kun se ei osaa.

Onko neuvolassa muutenkaan pakko käydä? Kohdistaako holhousyhteiskunta jotain pakkotoimenpiteitä meitä kohtaan, jos ei enää käydä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tärkeä kysymys! Olen samaa miettinyt, jos vielä iltatähden saisin: kävisinkö neuvolassa kuuliaisesti lapsen kanssa? Julkinen valta on kiristänyt otettaan lapsista, esikoulusta tuli juuri pakollinen ja jo Laura Räty ehti ehdottaa, että oppivelvollisuutta aikaistettaisiin vielä tuostakin vuodella.

Mitäs mammat olette mieltä tästä Sisäministeriön raportin lausahduksesta:

"Lähtökohtana on, kuten alussa todettiin, että lapset ja nuoret ovat jatkuvasti jonkun viranomaisen seurannassa äidin raskaudesta alkaen siihen asti kunnes oppivelvollisuus päättyy."

Tarkoitus on hyvä, mutta tässä ajattelumallissa käy lopulta niin, että perhe on viranomaisia varten, eivät viranomaiset perhettä varten. Hyvin huolestuttavaa ajattelua. Pitäisi aina muistaa, että tarkoitus ei pyhitä keinoja.

http://www.intermin.fi/download/25160_452007.pdf?64e0937a97e9d188

Vierailija
22/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta ollaan kovaa vauhtia tekemässä pahoinvointivaltiosta poliisivaltiota jossa viranomaineen kyttää kaikkia ja kaikkea. Onneksi tässä ollaan jo kovaa vauhtia valmistautumassa lähtöön väljemmille vesille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan nyt on joku mielensäpahoittaja käynyt neuvolassa lapsen kanssa! Minä olen neuvolaterkka, ja neuvolaikäisen äiti. Minusta on kiva käydä neuvolassa vaikka en terkkoja aina tunnekaan. Hyvä kun saa ammattilaisen arvion omasta lapsesta, vaikka tiedän itsekin hänen olevan täysin normaali 4v. Minua ei haittaa lainkaan vastata kysymyksiin ja jutella vanhemmuuteen liittyvistä asioista. Kaikkea ei minunkaan lapsi osaa ja sitten sitä voi yhdessä pohtia, ei ottaa itseensä. Neuvola instituutiona on aivan tosi hieno, niin monta perhettä sitä oikeasti tarvitsee ja ihanaa on neuvolaterkkanakin nähdä aina niitä normaaleja perheitä (esim meitä), joissa asiat on hyvin. Silti ne samat asiat kuuluu käydä läpi, sehän on nimenomaan seulontaa!

Vierailija
24/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Jos lapsesi menee päivähoitoon onsinne vuosittain toimitettava terveystodistus, mutta sen voit hankkia yksityiseltä lääkäriasemaltakin.

Vierailija
25/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ymmärtääkö nyt neuvolan vastustajat perimmäisen tarkoituksen? Neuvolan tarkoituksena on seuloa sairauksia, jotka näkyvät esim kasvussa. Rokottaa. Auttaa niitä vanhempia vanhemmuudessa jotka ei pärjää. Ja arvioida lapsen kehitystä TÄMÄN OMAKSI PARHAAKSI, jotta tarvittavat tukitoimet voidaan lapseen kohdistaa ja ongelmia pyrkiä ennakoimaan ennen koulun alkua oppimisongelmien ja syrjäytymisen välttämiseksi. Kuulostaa huolestuttavalta :)

Vierailija
26/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan neuvolaa järjestelmänä vastustaa. Kyse on vain siitä, että jos sieltä saa joka kerta pahan mielen ja ahdistaa mennä, niin ei todellakaan tarvitse mennä. Varhaiskasvatuskin on paikoin hieman liian innokas etsimällä etsimään oppimisvaikeuksia tai keskittymishäiriöitä, jotka sitten leimaavat lasta kun tiedot kulkevat hänen edellään oppilaitoksesta toiseen. Aina ei ole asialla ammattilaiset, kun lähdetään puuhaamaan lapselle diagnoosia. Viimeisen sanan toki sanoo lääkäri, mutta hän on osin niiden tietojen varassa, joita hänelle on toimitettu. Muotijuttuja jossain määrin.

Vierailija
27/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme kasvukäyrässä todettiin merkittävää poikkeamaa 5. luokan lääkärintarkastuksessa. Sitä ei olisi mitenkään voitu huomata, jos tietoja pituudesta ja painosta ei olisi kerätty säännöllisesti jo vauvasta asti. En ole neivolan hehkuttaja ja kohdalleni on valitettavasti osunut myös yksi ihan pimeä th, mutta näin jälkikäteen olen tyytyväinen, että jaksoimme käydä näissä tarkidtuksissa. Jonkun toisen kohdalla voidaan löytää jotain muuta, motorisia, kielellisiä tms. ongelmia.

Vierailija
28/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää pahoittaa mieli neuvolassa? En näe mitään syytä. Minulle ei tule paha mieli kun sanotaan että ärrää voi treenata (vaikka vielä ei pakko) tai että pinsettiote ei onnistu monen kerran yrittämisen jälkeenkään. Tai siitä, että lapsi ei sano äiti edes yli 2-vuotiaana tai puhu mitään järkevää. Miksi mun pitäisi olla mielenipahoittaja jos näitä kysellään ja mietitään neuvolassa?

Vierailija
29/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun oikeus!

Vierailija
30/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:00"]Ei tarvitse. Jos lapsesi menee päivähoitoon onsinne vuosittain toimitettava terveystodistus, mutta sen voit hankkia yksityiseltä lääkäriasemaltakin.[/quote]

No höpö höpö. Ei päivähoitoon toimitella mitään terveystodistuksia. T. lastenhoitaja

Vierailija
31/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ollut mukava käydä neuvolassa. Mutta en minäkään kovin paljon hymyilisi jos lapseni ei tosiaan 1,5 vuotiaana sanoisi kuin yhden sanan ja ei söisi itse tai edes yrittäisi pukea. Olen hoitanut ainakin 20 eri 1,5 v lasta ja yhdelläkään ei tilanne noin huono ole ollut. Jos ei itse syö sanoja sentään tulee enemmän. Mielestäni neuvolassa käynti on myös siksi hyvä että ymmärtää mitä taitoja kannattaisi juuri sen ikäisen kanssa harjoitella. Vaikka ehkä (toivottavasti) kärjistit tilanteen ja lapsesi osaa edes vähän syödä tai pukea yhden sanan lisäksi.

Vierailija
32/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta on ollut mukava käydä neuvolassa. Mutta en minäkään kovin paljon hymyilisi jos lapseni ei tosiaan 1,5 vuotiaana sanoisi kuin yhden sanan ja ei söisi itse tai edes yrittäisi pukea. Olen hoitanut ainakin 20 eri 1,5 v lasta ja yhdelläkään ei tilanne noin huono ole ollut. Jos ei itse syö sanoja sentään tulee enemmän. Mielestäni neuvolassa käynti on myös siksi hyvä että ymmärtää mitä taitoja kannattaisi juuri sen ikäisen kanssa harjoitella. Vaikka ehkä (toivottavasti) kärjistit tilanteen ja lapsesi osaa edes vähän syödä tai pukea yhden sanan lisäksi."

"Tilanne ole noin huono." Öh? Voin kuule vakuuttaa, ettei meillä ole mitään "tilannetta". Meidän lapsi osaa vaikka mitä ja oppii joka päivä uusia juttua - se on ihan normaali. Neuvolassa kuitenkin lähdetään siitä, että ei, ei se nyt käy, että perheessä ei olisi mitään - SEULOTTAVAA!

Niin kuin tämä keskustelu on vahvistanut, neuvola on sitä varten, että ne lähtökohtaisesti etsii vikoja ja korjattavaa. Jotain, mihin yhteiskunta ja viranomaiset voisivat puuttua. Meidän perheen elämään ei tarvitse ventovieraiden puuttua. Samasta syystä jätän kaikki ne neuvolan voimavaralomakkeetkin täyttämättä.

ap

Vierailija
33/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lakkasin käymästä sen **ttuilun takia, mutta mieheni ei :)

Vierailija
34/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:10"]Neuvolaterkkarit voisivat välillä vähän miettiä, että mitä lisäpaineita he omilla "huolillaan" aiheuttavat ja varsinkin mt-ongelmaisten ja muutenkin yksinäisten kohdalla. Kaikkia huolia ei tarvitsisi kaataa niskaan jo vauvavuonna. Töissä käyvänä mietin, että millä ajalla minä edes pystyn käyttämään lasta neuvolassa ja onko sen arvoista, että menetän muutaman tunnin palkan tai teen sitten tunteja sisään saatika juosta huvikseni erikoislääkäreiden arviossa. Lopputulos parin vuoden satunnaisen seurannan jälkeen, että seuraillaan edelleen ja ei tässä varmaan mitään niin huolestuttavaa ole. Mitään erityisiä tutkimuksiakaan ole koko aikana tehty.
[/quote]

Aika säälittävä olet jos et pysty tuntia vuodessa järjestämään lastasi varten. Jos teillä on kaikki hyvin mennyt, niin kaikilla ei mene. Ennaltaehkäisyä se neuvolan työ on. Minusta on kiva kuulla myönteistä lapsesta ja että kaikki on hyvin. Käyttäväthän lääkärit ja terkkarit itsekin lapsiaan neuvolassa.

Vierailija
35/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:13"]Miksi pitää pahoittaa mieli neuvolassa? En näe mitään syytä. Minulle ei tule paha mieli kun sanotaan että ärrää voi treenata (vaikka vielä ei pakko) tai että pinsettiote ei onnistu monen kerran yrittämisen jälkeenkään. Tai siitä, että lapsi ei sano äiti edes yli 2-vuotiaana tai puhu mitään järkevää. Miksi mun pitäisi olla mielenipahoittaja jos näitä kysellään ja mietitään neuvolassa?
[/quote]

Minäkin ihmettelen tätä. Lapset kasvaa ja kehittyy eri tavoin. Ja miksi jotkut ovat vielä ilkeitä, vaikkapa työtäni minä vain teen?
Onneksi tosi harvat.

Vierailija
36/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:59"]"Minusta on ollut mukava käydä neuvolassa. Mutta en minäkään kovin paljon hymyilisi jos lapseni ei tosiaan 1,5 vuotiaana sanoisi kuin yhden sanan ja ei söisi itse tai edes yrittäisi pukea. Olen hoitanut ainakin 20 eri 1,5 v lasta ja yhdelläkään ei tilanne noin huono ole ollut. Jos ei itse syö sanoja sentään tulee enemmän. Mielestäni neuvolassa käynti on myös siksi hyvä että ymmärtää mitä taitoja kannattaisi juuri sen ikäisen kanssa harjoitella. Vaikka ehkä (toivottavasti) kärjistit tilanteen ja lapsesi osaa edes vähän syödä tai pukea yhden sanan lisäksi."

"Tilanne ole noin huono." Öh? Voin kuule vakuuttaa, ettei meillä ole mitään "tilannetta". Meidän lapsi osaa vaikka mitä ja oppii joka päivä uusia juttua - se on ihan normaali. Neuvolassa kuitenkin lähdetään siitä, että ei, ei se nyt käy, että perheessä ei olisi mitään - SEULOTTAVAA!

Niin kuin tämä keskustelu on vahvistanut, neuvola on sitä varten, että ne lähtökohtaisesti etsii vikoja ja korjattavaa. Jotain, mihin yhteiskunta ja viranomaiset voisivat puuttua. Meidän perheen elämään ei tarvitse ventovieraiden puuttua. Samasta syystä jätän kaikki ne neuvolan voimavaralomakkeetkin täyttämättä.

ap
[/quote]

Se on sinun valintasi. Lomakkeet ovatkin sinua ja perhettäsi, eivät neuvolaa varten m

Vierailija
37/38 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:59"]"Minusta on ollut mukava käydä neuvolassa. Mutta en minäkään kovin paljon hymyilisi jos lapseni ei tosiaan 1,5 vuotiaana sanoisi kuin yhden sanan ja ei söisi itse tai edes yrittäisi pukea. Olen hoitanut ainakin 20 eri 1,5 v lasta ja yhdelläkään ei tilanne noin huono ole ollut. Jos ei itse syö sanoja sentään tulee enemmän. Mielestäni neuvolassa käynti on myös siksi hyvä että ymmärtää mitä taitoja kannattaisi juuri sen ikäisen kanssa harjoitella. Vaikka ehkä (toivottavasti) kärjistit tilanteen ja lapsesi osaa edes vähän syödä tai pukea yhden sanan lisäksi."

ap
[/quote]

Sulla on oikeus vaihtaa terkkaria jos kemiat ei kohtaa. Mut kyllä ne kaikki kysyy ne samat kysymykset lapsen kielen ja motoriikan kehityksestä. Sitä vartenhan sinne mennään. Toki hieman isompana tutkitaan myös näköä ja kuuloa, tuossa iässä näköä testataan vain epäsuorasti palikkatesteillä jne.

Vierailija
38/38 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko joku todellakin jonkun vieraan neuvolaihmisen mielipiteen oman lapsensa arviointiin? Ihan pimeetä touhua. Kunnon kommunisti DDR meininkiä. "Pakollinen?" LOL 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän