Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokaan 800€ kuukaudessa, ihan mahdoton päästä sen alle

Vierailija
21.01.2022 |

Kaksi aikuista ja kaksi teinipoikaa, aikuiset etätyössä ja syödään lounas kotona, edellisen päivän rippeitä, leipä paistetulla kananmunalla, puuro tms. Laitetaan kaikki ruoka itse, leivotaan ja haetaan leipää tehtaanmyymälästä edullisemmin. Ja silti, 800€ kuukaudessa ruokaan ja tuntuu ettei oikein tahdo enää edes riittää.
Hyödynnän tarjouksia, ostan edullista ja tingin kotimaisuudesta vaikka en tahtoisi. Muistan kun lapsia asui kotona neljä ja ruokaan meni 600€ kuukaudessa. Oi niitä aikoja.

Kommentit (281)

Vierailija
101/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee yksinään omiin ruokiini vähintään 400 €/kk vaikka olen pienipalkkainen, joten itselleni nuo AP:n perheen ruokakulut kuulostavat tosi pieniltä. Toki jokainen päättää itse minkä verran ruoan laatuun ja monipuolisuuteen haluaa panostaa, mutta itselleni terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on niin tärkeä asia että ihan viimeisenä lähden siitä tinkimään.

Ostoskorini täyttyy tuoreista kasviksista ja hedelmistä (yleensä 1/2 korista), pakastemarjoista, lohesta, kanafileestä, maitorahkasta, kauramaidosta ja pähkinöistä ja jo pelkästään näihin perustarvikkeisiini menee helposti 20 €/kauppakerta ja siihen päälle sitten kaikki muut extrat kuten leipä, juusto, kerma, kermaviili + dippi, kylmäpuristetut kasviöljyt ja joskus satunnaisesti jotain herkkuja. Kesällä minulla saattaa mennä pelkästään tuoreisiin marjoihin satanen kuussa.

Jos en olisi pienipalkkainen niin käyttäisin aivan varmasti vielä enemmän ruokaan.

Vierailija
102/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo nyt mikään paha ole.

Ihmiset jotka kehuu miten vähän menee ruokaan eivät laske siihen varmaankaan kaikkea

Ei tarvitse kehua, kun ei oo rahaa pakollisten kulujen jälkeen.

Syö vaan paljon oikeasti halpaa kuten 0,40€/ateria keittoa ja makaroonia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Ei ole rahaa laittaa enempää ja ruuan hinta on nousemassa. Vaikka olemme kaksi työssä käyvää niin tulomme on mediaanit yhteen laskettuina. Maksamme lisäksi konkurssivelkaa pois ja asuntolainaa. Eikä meillä voi ostella mitä mieli tekee. Aikuiset lapset käy joskus syömässä meillä mutta ei taida tehdä isoa lovea budjettiin. Meillä syödään kasviksia ja hedelmiä, tänään ostin paprikamixin 1,69€, tomaatteja 2,99€/kg, banaania 1,69€/kg, porkkanaa 0,994/kg, viinirypäleitä 2,59€. Pojat ja mies juo maitoa, sitä kuluu aika paljon. Ja juustosta tykätään.

Mikä oli paprikamixin ja viinirypäleiden kilohinta?

Meilläkin syödään kasviksia ja hedelmiä, mutta jos minun pitäisi säästää, niin talvella ostaisin paprikoiden sijaan kaalia alle euron kg ja appelsiineja viinirypäleiden sijaan. Tomaattejakin harvoin. sen sijaan suosisin tomaattimurskaa, josta tekisi tomaattisisia pastakastikkeita. Porkkanat ja banaanien kilohinta ok. Jos kerran kasviksista pidetään, niin kikherneistä itsetehden hummusta juuston sijaan.

Kaalia oli viime viikolla ja appelsiinejä, ne tuntui jo vähän tulevan korvista joten ostin muuta. Tomaatit olivat edullisia ja kotimaisia. Siitä en tingi, sama kurkun kanssa, aina kotimaista. Kikherneet ei maistu valitettavasti. En muista paprikan kilohintaa, siinä oli kolme paprikaa, paino varmaan puolen kilon luokkaa. Kaali maksoi viime viikolla 0,69€/kg, se oli edullista. Tomaattimurskaa käytetään mutta ei sitäkään jaksa laittaa joka ateriaan.

ap

Kerro nyt vähän, että millaisia ruokia teillä syödään? Siis lämmintä ruokaa?

Broilerikastike + riisi, broileripasta, uunibroileria, broilerivuokaa, broilerikeittoa, hernekeittoa, jauhelihakeittoa, kasvissosekeittoa, kaalilaatikkoa, kaalipaistosta, jauhelihakastiketta + perunoita, lihapullat + muussi, pinaattiletut (kaupan valmiit) + muussi, lihakeitto, pizzaa, omatekoisia hampurilaisia (joskus viikonloppuisin), tortilloja, pitaleipiä (valmiita Lidlin paistopisteestä, ei joka viikko), jauhelihamakaronia, jauhelihakastike + spagetti, riisipuuro + mehukeitto omista marjoista, munakas, jne. Aika perusruokaa syödään.

ap

Nuo ovat kaikki perusruokia, joita tekee max kympillä annoksen, josta neljä syö päivällisen kasviksineen ja aikuiset vielä tähteistä seuraavana päivänä lounaan. Yhteensä siis max 300 euroa kuukaudessa päivällisiin ja aikuisten lounaisiin. Mihin loppu 500 euroa kuukaudessa menee? Joo, tiedän kyllä, että lisäksi tarvitaan aamu- ja iltapalat, mutta meneekö niihin ja teinien viikonloppulounaisiin tosiaan enemmän kuin noihin varsinaisiin ruokiin?

Harvoin riittää seuraavan päivän lounaaksi. Tänään jäi ruuasta päivällisestä 1 pieni peruna ja puolikas broilerin filee. Eli meillä menee se 400-500g lihaa helposti yhdellä aterialla. Kasvikset, leivät, maidot yms. tulee sen pääruuan päälle. Aamupalat, lounaat ja iltapalat päälle ja viikonloppuna syödään paremmin joskus esim. raaskin ostaa lohta tai ehkä kerran kahdessa kuukaudessa naudan paistin. 

ap

Pienillä jutuilla voi säästää. Kun tekee jauheliha- tai broilerikastiketta niin sekaan voi laittaa linssejä ja kasvattaa kastikkeen kokoa niin, että siitä riittää seuraavaankin ateriaan. Tässä siis vain yksi idea miten saa laskua pienemmäksi. Linssit yms tulevat paljon halvemmaksi kuin 400g lihaa.

Vierailija
104/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, näinhän se on:

Jos ei halua luopua edes talvella tuoreista tomaateista, kurkusta, paprikasta, viinirypäleistä, vähentää  juuston ja tuoremehun ostelua tai syödä puuroa leivän ja valmiin jugurtin sijaan aamuisin... Niin ei ole ihme, että ruokalaskua ei saa pienemmäksi. Se 200 euroa/henkilö ei ole nimittäin todella paljon. Sillä ei saa kalleimpia ruoka-aineita, mutta kaikki nuo edellä mainittu kasvattaa ruokalaskua.

Jos haluaa napata aamuisin jotakin valmista, niin jääkaappiin voi keitellä valmiiksi marjapuuroa. se maistuu kylmänäkin. sen voi myös laittaa valmiisiin annoksiin purkkeihin. Näin on nopea syödä. Hinta tajuttoman halpa, koska teillä on jo niitä itsekerättyjä marjoja.

Tarkoitatko vispipuuroa? Ei maistu meillä kellekään. Mutta totta, voisihan sitä jättää paprikat pois ja syödä koko pitkän talven pelkkää kaalia, perunaa ja porkkanaa. Kuten sanottu, tomaatti 2,99e/kg, ostin niin että riittää pariksi viikoksi, ei sitä saa kesällä sen edullisemmin ja loppukesän tomaatit kasvatan itse. Juustossa voisin säästää, se on totta ja tuoremehussa. Taidan ainakin kokeilla sitä. Mikä muuten on edullisinta juustoa? Jogurtti on paljon myös maustamatonta ja siihen pakastimesta marjoja, niin tulee syötyä niitä marjoja enkä pidä sitä pahana.

ap

Minä en siis tuomiste, jos ostat niitä paprikoita sun muita. Totuus vain on, että se 800 euroa neljän hengen ruokiin ei ole paljoa. Jos haluat säästää siitä, niin sinun tulee tehdä muutama halvempi lisävalinta:

Ovatko ne esim. 1-2 aamiaispuuropäivä viikossa leivän ja juuston sijaan, tarjousappelsiinia appelsiinimehun sijaan, 1 päivänä viikossa lisää kaali-porkkana-appelsiiniraastetta paprikan ja tomaatin sijaan ja uunijuureksia muista juureksista kuin porkkanasta ( sipuli, punajuuri, lanttu)

Jos kerran teillä on pakastin, niin onko kasvikuivuria? Itse kuivaan kalliita kasveja talveksi: kesäkurpitsaa, lehtikaalia yms. Näitä lisään kastikkeisiin. Täysin omaa kasviskuivuria ei ole, vaan yhteinen sukulaisten kesken.

Sinuna miettisin ensin, että kuinka paljon sinun pitäisi säästää siitä ruoasta? Onko se 50 euroa, 75 euroa, 100 euroa vai enemmän?

Sitten lasket teidän kulutukset eri ruoka-aineista:

vihannekset: paprikat, kurkut, kaalit...

Hedelmät: viinirypäleet, banaanit...

Lihat: broilerit sun muut

Juomat:

Herkut:

Kun sinulla on todellinen kulutus tiedossa, niin ryhdyt laatimaan sitä budjettia. Jos et ole valmis luopumaan mistään, niin sitten käytät sen 800 euroa. Jos taas  ehdottomasti budjettia pitää pienentää, niin koko perhe miettimään, miten näissä voi säästää. Se marjapuuro(Marjapuuro on vain esimerkki. Kenenkään elämä ei muutu marjapuuroa syömällä.) yms voivatkin maistua ainakin osalle perheestä, jos he kokevat, että syömällä jotakin, joka ei ole täysin pahan makuista, säästää perheelle parempaa elämää.

Toistaiseksi ei tarvitse säästää, kävin läpi vuoden 2021 merkinnät ja laskin, että keskimäärin menee ruokakauppaan 800€ kuukaudessa ja yllätti miten paljon. Mutta jos ruuan hinta nousee kuten on ennustettu niin sitten pitää säästää. Kasvikuivuria olen kokeillut, ei ollut mun juttu. Mutta oma pieni kasvimaa on ja tomaatteja kasvatan itse. Ja kaikki marjat saadaan itse kasvattaen tai keräten.

Vierailija
105/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Ei ole rahaa laittaa enempää ja ruuan hinta on nousemassa. Vaikka olemme kaksi työssä käyvää niin tulomme on mediaanit yhteen laskettuina. Maksamme lisäksi konkurssivelkaa pois ja asuntolainaa. Eikä meillä voi ostella mitä mieli tekee. Aikuiset lapset käy joskus syömässä meillä mutta ei taida tehdä isoa lovea budjettiin. Meillä syödään kasviksia ja hedelmiä, tänään ostin paprikamixin 1,69€, tomaatteja 2,99€/kg, banaania 1,69€/kg, porkkanaa 0,994/kg, viinirypäleitä 2,59€. Pojat ja mies juo maitoa, sitä kuluu aika paljon. Ja juustosta tykätään.

Meilläkin syödään kasviksia ja hedelmiä, mutta jos minun pitäisi säästää, niin talvella ostaisin paprikoiden sijaan kaalia alle euron kg ja appelsiineja viinirypäleiden sijaan. Tomaattejakin harvoin. sen sijaan suosisin tomaattimurskaa, josta tekisi tomaattisisia pastakastikkeita. Porkkanat ja banaanien kilohinta ok. Jos kerran kasviksista pidetään, niin kikherneistä itsetehden hummusta juuston sijaan.

Kaalia oli viime viikolla ja appelsiinejä, ne tuntui jo vähän tulevan korvista joten ostin muuta. Tomaatit olivat edullisia ja kotimaisia. Siitä en tingi, sama kurkun kanssa, aina kotimaista. Kikherneet ei maistu valitettavasti. En muista paprikan kilohintaa, siinä oli kolme paprikaa, paino varmaan puolen kilon luokkaa. Kaali maksoi viime viikolla 0,69€/kg, se oli edullista. Tomaattimurskaa käytetään mutta ei sitäkään jaksa laittaa joka ateriaan.

ap

Broilerikastike + riisi, broileripasta, uunibroileria, broilerivuokaa, broilerikeittoa, hernekeittoa, jauhelihakeittoa, kasvissosekeittoa, kaalilaatikkoa, kaalipaistosta, jauhelihakastiketta + perunoita, lihapullat + muussi, pinaattiletut (kaupan valmiit) + muussi, lihakeitto, pizzaa, omatekoisia hampurilaisia (joskus viikonloppuisin), tortilloja, pitaleipiä (valmiita Lidlin paistopisteestä, ei joka viikko), jauhelihamakaronia, jauhelihakastike + spagetti, riisipuuro + mehukeitto omista marjoista, munakas, jne. Aika perusruokaa syödään.

ap

Aika broileriä ja lihapitoiselta vaikuttaa. Jos edes osa perheestä söisi kerran viikossa linssejä, papuja, soijarouhetta, niin hinta alenisi.

Vatsani ei kestä papuja, linssejä en ole oppinut käyttämään, ja soijarouhe, ihan hirveän makuista. Kala unohtui listalta, lohta ja seitä.

Tämä siis ap.

Vierailija
106/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Aivan taatusti kuiteista löytyy tarpeettomia mielitekoja joihin teiltä uppoaa 200 euroa kuukaudessa.

Vierailija
107/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, näinhän se on:

Jos ei halua luopua edes talvella tuoreista tomaateista, kurkusta, paprikasta, viinirypäleistä, vähentää  juuston ja tuoremehun ostelua tai syödä puuroa leivän ja valmiin jugurtin sijaan aamuisin... Niin ei ole ihme, että ruokalaskua ei saa pienemmäksi. Se 200 euroa/henkilö ei ole nimittäin todella paljon. Sillä ei saa kalleimpia ruoka-aineita, mutta kaikki nuo edellä mainittu kasvattaa ruokalaskua.

Jos haluaa napata aamuisin jotakin valmista, niin jääkaappiin voi keitellä valmiiksi marjapuuroa. se maistuu kylmänäkin. sen voi myös laittaa valmiisiin annoksiin purkkeihin. Näin on nopea syödä. Hinta tajuttoman halpa, koska teillä on jo niitä itsekerättyjä marjoja.

Tarkoitatko vispipuuroa? Ei maistu meillä kellekään. Mutta totta, voisihan sitä jättää paprikat pois ja syödä koko pitkän talven pelkkää kaalia, perunaa ja porkkanaa. Kuten sanottu, tomaatti 2,99e/kg, ostin niin että riittää pariksi viikoksi, ei sitä saa kesällä sen edullisemmin ja loppukesän tomaatit kasvatan itse. Juustossa voisin säästää, se on totta ja tuoremehussa. Taidan ainakin kokeilla sitä. Mikä muuten on edullisinta juustoa? Jogurtti on paljon myös maustamatonta ja siihen pakastimesta marjoja, niin tulee syötyä niitä marjoja enkä pidä sitä pahana.

ap

Minä en siis tuomiste, jos ostat niitä paprikoita sun muita. Totuus vain on, että se 800 euroa neljän hengen ruokiin ei ole paljoa. Jos haluat säästää siitä, niin sinun tulee tehdä muutama halvempi lisävalinta:

Ovatko ne esim. 1-2 aamiaispuuropäivä viikossa leivän ja juuston sijaan, tarjousappelsiinia appelsiinimehun sijaan, 1 päivänä viikossa lisää kaali-porkkana-appelsiiniraastetta paprikan ja tomaatin sijaan ja uunijuureksia muista juureksista kuin porkkanasta ( sipuli, punajuuri, lanttu)

Jos kerran teillä on pakastin, niin onko kasvikuivuria? Itse kuivaan kalliita kasveja talveksi: kesäkurpitsaa, lehtikaalia yms. Näitä lisään kastikkeisiin. Täysin omaa kasviskuivuria ei ole, vaan yhteinen sukulaisten kesken.

Sinuna miettisin ensin, että kuinka paljon sinun pitäisi säästää siitä ruoasta? Onko se 50 euroa, 75 euroa, 100 euroa vai enemmän?

Sitten lasket teidän kulutukset eri ruoka-aineista:

vihannekset: paprikat, kurkut, kaalit...

Hedelmät: viinirypäleet, banaanit...

Lihat: broilerit sun muut

Juomat:

Herkut:

Kun sinulla on todellinen kulutus tiedossa, niin ryhdyt laatimaan sitä budjettia. Jos et ole valmis luopumaan mistään, niin sitten käytät sen 800 euroa. Jos taas  ehdottomasti budjettia pitää pienentää, niin koko perhe miettimään, miten näissä voi säästää. Se marjapuuro(Marjapuuro on vain esimerkki. Kenenkään elämä ei muutu marjapuuroa syömällä.) yms voivatkin maistua ainakin osalle perheestä, jos he kokevat, että syömällä jotakin, joka ei ole täysin pahan makuista, säästää perheelle parempaa elämää.

Toistaiseksi ei tarvitse säästää, kävin läpi vuoden 2021 merkinnät ja laskin, että keskimäärin menee ruokakauppaan 800€ kuukaudessa ja yllätti miten paljon. Mutta jos ruuan hinta nousee kuten on ennustettu niin sitten pitää säästää. Kasvikuivuria olen kokeillut, ei ollut mun juttu. Mutta oma pieni kasvimaa on ja tomaatteja kasvatan itse. Ja kaikki marjat saadaan itse kasvattaen tai keräten.

Ja tämäkin ap.

Vierailija
108/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Aika broileriä ja lihapitoiselta vaikuttaa. Jos edes osa perheestä söisi kerran viikossa linssejä, papuja, soijarouhetta, niin hinta alenisi.

Vatsani ei kestä papuja, linssejä en ole oppinut käyttämään, ja soijarouhe, ihan hirveän makuista. Kala unohtui listalta, lohta ja seitä.

Tämä siis ap.

Linssien käyttö ei ole mitään rakettitiedettä ap.

Kunnon huuhtelu ja keittäminen10-15 minsaa. Linssikeitto on hyvää.

Vierailija
109/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaat kokonaan ostamasta juotavia kaloreita sekä kasviksia/hedelmiä joiden kilohinta on yli pari euroa, niin eiköhän se siitä. Lihoissa katsoo että kilohinta pysyy alle 10 €. Lisukeena perunaa (ei mitään 3€/kg siikliä nekään) ja riisiä ja tavallista makaronia erikoisempien pastojen sijaan.

Ei kalliita vanukkaita tai rahkoja yksittäispakattuna vaan isoja pakkauksia edullisella kilohinnalla.

Tietenkin sitten jos haluaa optimoida ruuan terveellisyyttä ja saada sen maistumaan teineille lisäksi, niin voipi olla että neljällä hengellä nyt vaan menee se 800 kuussa.

Vierailija
110/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee yksinään omiin ruokiini vähintään 400 €/kk vaikka olen pienipalkkainen, joten itselleni nuo AP:n perheen ruokakulut kuulostavat tosi pieniltä. Toki jokainen päättää itse minkä verran ruoan laatuun ja monipuolisuuteen haluaa panostaa, mutta itselleni terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on niin tärkeä asia että ihan viimeisenä lähden siitä tinkimään.

Ostoskorini täyttyy tuoreista kasviksista ja hedelmistä (yleensä 1/2 korista), pakastemarjoista, lohesta, kanafileestä, maitorahkasta, kauramaidosta ja pähkinöistä ja jo pelkästään näihin perustarvikkeisiini menee helposti 20 €/kauppakerta ja siihen päälle sitten kaikki muut extrat kuten leipä, juusto, kerma, kermaviili + dippi, kylmäpuristetut kasviöljyt ja joskus satunnaisesti jotain herkkuja. Kesällä minulla saattaa mennä pelkästään tuoreisiin marjoihin satanen kuussa.

Jos en olisi pienipalkkainen niin käyttäisin aivan varmasti vielä enemmän ruokaan.

Sama mulla, että ruuan terveellisyydestä en minäkään tingi. Toki jos vaihtaisin esim. laadukkaammat täysjyväviljatuotteet halpisvehnään ja luopuisin marjojen käytöstä kokonaaan rahaa varmasti säästyisi, mutta mielestä terveyteen nimenomaan kannattaa panostaa.

Vierailija
111/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös menee n. 800 euroa/kk ruokatilauksiin. Johon ei kuulu edes alkoholit, tupakkatuotteet tai napostelut ja limut. - osaa ei saa tilattua ja osaa en suostu tilaamaan, pitää vähän nähdä vaivaa sen suklaansa eteen. ;)

Lisäksi leipää leivon pitkälti itse ja ruokaa tehdään lähes kaikki. Ostan jotain eineksiä kotiin, että nuoret saa koulun ja treenien välissä syötyä, jos jämäruokia ei ole.

Miettinyt monesti, että jos olisi säästön tarve (tietenkin tuolta alkoholit ja napostelut ekana veks) niin se olisi sitten ns. kalliimmat tuotteet, joita vastaavia saa edullisemminkin. Esim pasta, tomaattisäilykkeet, mausteet, suola, kala... Silti ei näistä mitään järjetöntä säästöä tule, että näkyvin säästö tulisi, kun alkaisi vähentämään marjoista, hedelmistä, kasviksista, salaattitarpeista ja juureksista. Sitähän ei kukaan halua.

Mennään näillä nyt sitten, jatkan hämmästelyä, että kuinka vähällä ihmiset tuleekaan toimeen.

Meillä 2 aikuista ja 2 urheilevaa teiniä.

Kannattaisko rööki jättää ekana pois? Aivan järjetöntä tuhlausta savuna ilmaan.

Vierailija
112/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkaat kokonaan ostamasta juotavia kaloreita sekä kasviksia/hedelmiä joiden kilohinta on yli pari euroa, niin eiköhän se siitä. Lihoissa katsoo että kilohinta pysyy alle 10 €. Lisukeena perunaa (ei mitään 3€/kg siikliä nekään) ja riisiä ja tavallista makaronia erikoisempien pastojen sijaan.

Ei kalliita vanukkaita tai rahkoja yksittäispakattuna vaan isoja pakkauksia edullisella kilohinnalla.

Tietenkin sitten jos haluaa optimoida ruuan terveellisyyttä ja saada sen maistumaan teineille lisäksi, niin voipi olla että neljällä hengellä nyt vaan menee se 800 kuussa.

Näinhän se on. Meillä menee tuo neljälle ja se siitä. Toivottavasti ei jouduta tinkimään. Vanukkaita en edes muista milloin olen ostanut, joskus kun lapset oli taaperoita? Rahka on hyvää, sitä meillä syödään paljon.

ap

Vierailija
113/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Tämä siis ap.

Linssien käyttö ei ole mitään rakettitiedettä ap.

Kunnon huuhtelu ja keittäminen10-15 minsaa. Linssikeitto on hyvää.

Juu linssit on helppoja! Ne tarvitsee vain huuhtaista ja keittää. Niitä voi sitten käyttää esim. salaatin joukkoon tai keittoihin. Kuivatut pavut ovatkin jo pikkasen työläämpiä, koska ne on aina liotettava mielellään yön yli.

Vierailija
114/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Aivan taatusti kuiteista löytyy tarpeettomia mielitekoja joihin teiltä uppoaa 200 euroa kuukaudessa.

No varmaan ne oli tänään ne viinirypäleet 2,59€ ja neljä suklaapatukkaa joihin meni kuitenkin 2, 16€.

ap

Vierailija
115/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmallisuutta, seuraa kolmiokuudelle tiliä Ig:ssä. Saa hyviä vinkkejä, ruuista ja kustannuksista. Joka päivä ei tarvita marjoja tai lohta. Keitä perunoita, tee ruskea kastike, jauhelihaa tai jotain sekä lisukkeena porkkanaraaste. Todella edullista

Vierailija
116/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen budjetoinut 150-200€/kk ruokaan ja meillä asuu lisäkseni 17 -vuotias ja 19 -vuotias. Viikossa ostan 50€urolla ruokaa. Hyödynnän ilta-alet. Ja teen itse. Kaikki ruuat syödään kotona.

En tiedä mitä teet väärin, ehkä syötte vaan liikaa.

Vierailija
117/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen budjetoinut 150-200€/kk ruokaan ja meillä asuu lisäkseni 17 -vuotias ja 19 -vuotias. Viikossa ostan 50€urolla ruokaa. Hyödynnän ilta-alet. Ja teen itse. Kaikki ruuat syödään kotona.

En tiedä mitä teet väärin, ehkä syötte vaan liikaa.

Hei laitatko listan mitä olet ostanut viikossa 50 eurolla? Tai mitä ruokia syötte, konkretisoituisi tällaiselle tuhlurille miten voi säästää? Mikä teillä on annoskoko? Onko urheilevia teinipoikia joiden ruokamäärä voi olla valtaisia koska energiankulutus on myös suurta.

ap

Vierailija
118/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10€/kg lihoissa on jo kallista. Kanajauhelihaa tai hevosen saa tarjouksesta noin 3-4€/kg. Lohi myös usein reilusti alle kympin.

Vierailija
119/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnitelmallisuutta, seuraa kolmiokuudelle tiliä Ig:ssä. Saa hyviä vinkkejä, ruuista ja kustannuksista. Joka päivä ei tarvita marjoja tai lohta. Keitä perunoita, tee ruskea kastike, jauhelihaa tai jotain sekä lisukkeena porkkanaraaste. Todella edullista

Lohta ei ole joka viikko, ostan kun tulee hyvä tarjous. Marjat ovat meille ilmaiset, kerään ja kasvatan itse, puskat tulivat talon myötä ja niitä riittää. Jopa kavereillekin. Meillä syödään perunoita, ei pelkkää ruskeaa kastiketta, jauhelihakastikkeena kyllä ja porkkanaraaste maistuu myös. 

ap

Vierailija
120/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaan ne oli tänään ne viinirypäleet 2,59€ ja neljä suklaapatukkaa joihin meni kuitenkin 2, 16€.

ap

Kalliit patukat. Sais 3 purkkia hernekeittoa samalla rahalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi