Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokaan 800€ kuukaudessa, ihan mahdoton päästä sen alle

Vierailija
21.01.2022 |

Kaksi aikuista ja kaksi teinipoikaa, aikuiset etätyössä ja syödään lounas kotona, edellisen päivän rippeitä, leipä paistetulla kananmunalla, puuro tms. Laitetaan kaikki ruoka itse, leivotaan ja haetaan leipää tehtaanmyymälästä edullisemmin. Ja silti, 800€ kuukaudessa ruokaan ja tuntuu ettei oikein tahdo enää edes riittää.
Hyödynnän tarjouksia, ostan edullista ja tingin kotimaisuudesta vaikka en tahtoisi. Muistan kun lapsia asui kotona neljä ja ruokaan meni 600€ kuukaudessa. Oi niitä aikoja.

Kommentit (281)

Vierailija
121/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää hiilareita ja vähemmän proteiinia (mikä on kallista)

Linssit maksaa aika vähän ja hyvin tulee proteiinia. Puolen kilon pussukka antaa aika tavalla mahan täytettä eikä maksa juuri mitään. Muutoinkaan tarvittavan proteiinin saanti ei ole erityisen hankalaa tavalliselle taapertajalle -- ei siihen mitään lisäproteiinipatukoita tarvita. Tietty jos mielikuva proteiinista on sisäfilettä ja gojimarjoja niin tokihan sitä hintaa tulee, mutta noin muuten melko huokeaa on proteiinia tankata vaikka kuinka ja paljon.

Vierailija
122/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni sama. Nyt kun siirryimme taas tilaamaan ruuat meillä menee alle 100e viikossa ruokaan kun ei tule tilattua naposteltavia tai herkkuja. Eli 400e kukaudessa plus max 30e viikossa täydennykdiin tai herkkuihin. Yhteensä 520e kuukaudessa. Huomattava säästö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Aivan taatusti kuiteista löytyy tarpeettomia mielitekoja joihin teiltä uppoaa 200 euroa kuukaudessa.

No varmaan ne oli tänään ne viinirypäleet 2,59€ ja neljä suklaapatukkaa joihin meni kuitenkin 2, 16€.

ap

Kalliit patukat. Sais 3 purkkia hernekeittoa samalla rahalla.

Niin muuten saisi :D tai jopa neljä jos ostaa Lidlistä!

ap

Vierailija
124/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni sama. Nyt kun siirryimme taas tilaamaan ruuat meillä menee alle 100e viikossa ruokaan kun ei tule tilattua naposteltavia tai herkkuja. Eli 400e kukaudessa plus max 30e viikossa täydennykdiin tai herkkuihin. Yhteensä 520e kuukaudessa. Huomattava säästö!

Meillä ei onnistuisi alle 100€ viikkoa, sitten pitäisi jättää jo hedelmätkin pois.

ap

Vierailija
125/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaat kokonaan ostamasta juotavia kaloreita sekä kasviksia/hedelmiä joiden kilohinta on yli pari euroa, niin eiköhän se siitä. Lihoissa katsoo että kilohinta pysyy alle 10 €. Lisukeena perunaa (ei mitään 3€/kg siikliä nekään) ja riisiä ja tavallista makaronia erikoisempien pastojen sijaan.

Ei kalliita vanukkaita tai rahkoja yksittäispakattuna vaan isoja pakkauksia edullisella kilohinnalla.

Tietenkin sitten jos haluaa optimoida ruuan terveellisyyttä ja saada sen maistumaan teineille lisäksi, niin voipi olla että neljällä hengellä nyt vaan menee se 800 kuussa.

10€/kg lihoissa on jo kallista. Kanajauhelihaa tai hevosen saa tarjouksesta noin 3-4€/kg. Lohi myös usein reilusti alle kympin.

Kanajauhelihaa saa Prismasta normaalisti 6,4€/kg. Ilta-alessa punaisella lapulla 2,56€/kg.

Vierailija
126/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja. Olen halunnut viettää lapseni kanssa monia hauskoja hetkiä. Kun hän oli pieni, niin halusin hoitaa häntä kotona mahdollisimman pitkään ja myöhemmin olla osittaisella hoitovapaalla. Nyt kun lapsi on teini, niin näinä aikoina tulleista säästöopeista on ollut hyötyä.

Nykyäänkin meillä syödään vuodenaikojen mukaan ainakin suurimmaksi osaksi. Lisäksi olen miettinyt, että mitkä ovat ne asiat joihin satsaan. Meillä ne ovat marjat, koska en saa itse niitä kerätyksi tarpeellista määrää koko vuodeksi. Lisäksi siitä en luovu, että keskimäärin viikossa ei syötäisi 2-3 kala-ateriaa. Kalan ostan tarjousten mukaan. Monesti se on kirjolohta, lohta, silakkaa tai muikkua tarjouksesta. Jos mitään hyvää tarjousta ei ole, niin sitten syödään pakasteseitä.

Miten nipistän?

Tiukimpina aikoina en todellakaan ostanut tomaatteja, kurkkuja yms talvella. Kokolihaa ei syöty. Olin päättänyt esim. että pääasiassa kaikki vihannekset, joita ostan ovat alle 2 euroa/kg. tai hedelmät 1 euro/kg.

Viikonloppuisinkin syödään 2 lämmintä ateriaa. Yhteensä tästä tulee 5 arkiateriaa ja 4 viikonloppuateriaa. Lisäksi otan näistä aterioista töihin lounasevääksi. Noin kaksi lapsen syömää ateriaa on aina samaa:

Viikossa meillä syödään:

2 ateriaa linssiruokaa, yleensä keitto tai muhennos. ( Eri tavoin ja maustein linssejä, sipulia, perunaa, porkkanaa.)

1-2 muu kasvisateria esim. nokkos-, pinaatti-, porkkana tai lehtikaaliletut lisukkeineen, sosekeitto

1-2 muna-ateria: munakas, espanjalainen perunamunakas, shaksuka ( Johon laitetaan monen moista loppua jääkaapista)

2-3 kalaruokaa

1 papuateria ja 1 liha-ateria tai sitten 2 ateriaa, joihin on käytetty molempia. Huomata kannattaa, että myös jauhelihaa jatketaan soijarouheella. Sitä lisätään niin kaalipataan kuin jauhelihakastikkeeseen.

1-2 broileriateriaa  esim. broilerikeittoon ujutetaan myös papuja. 

Talvella laitan juureksia ja kaalia eri tavoin:

Raasteena, paloina, tikkuina, dipattuna, sosekeittona, uunijuureksina, keitettyinä, muusina perunoiden joukkoon, lettuina, pannarina, kasvispihveinä, pyttipannuna, vokkina, kasvispatana, kaalipatana, levitteenä leivän päälle, hapankaalina, pikkelöitynä

Tarjouksia seuraan.  Pakastan annoksia valmiista ruoista. Kuukaudessa meillä menee ruokaan noin 300 - 350 euroa, joista pakastemarjoihin noin 75 euroa ja kalaan noin 30-60 euroa. Loppu menee muuhun ruokaan, herkkuihin ja pesuaineisiin. 

Vierailija
127/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät on loppujen lopuksi aika turhia. Ja kalliita, joskus tarjouksesta ostan. Kananmunia saa usein tarjouksesta 10kpl 1e. Mehut, vissyt ja limut ihan turhia myös. Maitoakaan ei tarvitse litraa juoda. Hyödynnän alennuksia ja punalappuja.

Vierailija
128/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen budjetoinut 150-200€/kk ruokaan ja meillä asuu lisäkseni 17 -vuotias ja 19 -vuotias. Viikossa ostan 50€urolla ruokaa. Hyödynnän ilta-alet. Ja teen itse. Kaikki ruuat syödään kotona.

En tiedä mitä teet väärin, ehkä syötte vaan liikaa.

Hei laitatko listan mitä olet ostanut viikossa 50 eurolla? Tai mitä ruokia syötte, konkretisoituisi tällaiselle tuhlurille miten voi säästää? Mikä teillä on annoskoko? Onko urheilevia teinipoikia joiden ruokamäärä voi olla valtaisia koska energiankulutus on myös suurta.

ap

Hei, molemmat on poikia ja toinen on urheilullisempi, molemmat liikkuvat kyllä.

Tällä viikolla on syöty esim:

Lohta ja juuresmuussia,

Pinaattipannaria ja tonnikalasalaattia

Kanaa ja riisiä sekä lämpimiä vihanneksia

Pasta carbonaraa

Chili con carnea

Perunoita ja maksakastiketta

Jauhelihapihvejä ja uunijuureksia

Halloum-pekoni pitaleipiä

Huomenna:

Karjalanpaistia ja perunoita ja lohikeittoa

Sunnuntaina:

Gratinoitua parsaa, sienisalaattia, cuscusia ja härkää sekä juustokeittoa

Äänestämisen jälkeen on kakkukahvit sunnuntaina

Aamuisin syödään puuroa/jugurttia, hedelmiä/marjoja, kahvia, karjalanpiirakoita, kananmunia, mitä milloinkin.

Vesi on juomana, joskus piimä.

Joka aterialla on myös salaattia ja leipää. Iltapalalla yleensä syövät leipää, juustoa, tomaattia/kurkkua/paprikaa ja teetä

Ostan KAIKKI -60 %alesta ja hyödynnän 2€ hevilaatikot ja 3€ leipäkassit. En mene listan kanssa kauppaan, vaan ostan mitä sattuu olemaan alessa. Käyn parina iltana viikossa 2-3 kauppaa läpi. Jatkojalostan edellisen päivän ruokia seuraavana päivänä, ruokahävikkiä ei ole, vaan pakastan tarvittaessa.

Annokset on normaaleja, ei olla ylipainoisia. Syödään 3-4 ateriaa päivässä.

Vierailija
129/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten saatte menemään noin paljon ruokaan, varsinkaan jos syötte noin kuten kerroit.

Meitä on 2 aikuista ja teini, ruokaan menee 300-400e/kk.

Ostelen mitä mieli tekee, toki seuraan myös tarjouksia.

Samaa mietin minäkin. Tuli heti mieleeni, että ap perheineen ostelee paljon kaikkea ja kalleinta merkkiä. On toki mahdollista, että hän jättää jotain kertomatta tai jopa valehtelee.

Vierailija
130/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen budjetoinut 150-200€/kk ruokaan ja meillä asuu lisäkseni 17 -vuotias ja 19 -vuotias. Viikossa ostan 50€urolla ruokaa. Hyödynnän ilta-alet. Ja teen itse. Kaikki ruuat syödään kotona.

Hei laitatko listan mitä olet ostanut viikossa 50 eurolla? Tai mitä ruokia syötte, konkretisoituisi tällaiselle tuhlurille miten voi säästää? Mikä teillä on annoskoko? Onko urheilevia teinipoikia joiden ruokamäärä voi olla valtaisia koska energiankulutus on myös suurta.

ap

Lohta ja juuresmuussia,

Pasta carbonaraa

Chili con carnea

Huomenna:

Sunnuntaina:

Aamuisin syödään puuroa/jugurttia, hedelmiä/marjoja, kahvia, karjalanpiirakoita, kananmunia, mitä milloinkin.

Joka aterialla on myös salaattia ja leipää. Iltapalalla yleensä syövät leipää, juustoa, tomaattia/kurkkua/paprikaa ja teetä

Ostan KAIKKI -60 %alesta ja hyödynnän 2€ hevilaatikot ja 3€ leipäkassit. En mene listan kanssa kauppaan, vaan ostan mitä sattuu olemaan alessa. Käyn parina iltana viikossa 2-3 kauppaa läpi. Jatkojalostan edellisen päivän ruokia seuraavana päivänä, ruokahävikkiä ei ole, vaan pakastan tarvittaessa.

Ai, se täytyy kyllä sanoa että viinimarjat, karviaiset, mustikat, vadelmat ja lakat on itse poimittu ja siinä mielessä ilmaisia.

Vierailija
131/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksinhuoltaja. Olen halunnut viettää lapseni kanssa monia hauskoja hetkiä. Kun hän oli pieni, niin halusin hoitaa häntä kotona mahdollisimman pitkään ja myöhemmin olla osittaisella hoitovapaalla. Nyt kun lapsi on teini, niin näinä aikoina tulleista säästöopeista on ollut hyötyä.

Nykyäänkin meillä syödään vuodenaikojen mukaan ainakin suurimmaksi osaksi. Lisäksi olen miettinyt, että mitkä ovat ne asiat joihin satsaan. Meillä ne ovat marjat, koska en saa itse niitä kerätyksi tarpeellista määrää koko vuodeksi. Lisäksi siitä en luovu, että keskimäärin viikossa ei syötäisi 2-3 kala-ateriaa. Kalan ostan tarjousten mukaan. Monesti se on kirjolohta, lohta, silakkaa tai muikkua tarjouksesta. Jos mitään hyvää tarjousta ei ole, niin sitten syödään pakasteseitä.

Miten nipistän?

Tiukimpina aikoina en todellakaan ostanut tomaatteja, kurkkuja yms talvella. Kokolihaa ei syöty. Olin päättänyt esim. että pääasiassa kaikki vihannekset, joita ostan ovat alle 2 euroa/kg. tai hedelmät 1 euro/kg.

Viikonloppuisinkin syödään 2 lämmintä ateriaa. Yhteensä tästä tulee 5 arkiateriaa ja 4 viikonloppuateriaa. Lisäksi otan näistä aterioista töihin lounasevääksi. Noin kaksi lapsen syömää ateriaa on aina samaa:

Viikossa meillä syödään:

2 ateriaa linssiruokaa, yleensä keitto tai muhennos. ( Eri tavoin ja maustein linssejä, sipulia, perunaa, porkkanaa.)

1-2 muu kasvisateria esim. nokkos-, pinaatti-, porkkana tai lehtikaaliletut lisukkeineen, sosekeitto

1-2 muna-ateria: munakas, espanjalainen perunamunakas, shaksuka ( Johon laitetaan monen moista loppua jääkaapista)

2-3 kalaruokaa

1 papuateria ja 1 liha-ateria tai sitten 2 ateriaa, joihin on käytetty molempia. Huomata kannattaa, että myös jauhelihaa jatketaan soijarouheella. Sitä lisätään niin kaalipataan kuin jauhelihakastikkeeseen.

Raasteena, paloina, tikkuina, dipattuna, sosekeittona, uunijuureksina, keitettyinä, muusina perunoiden joukkoon, lettuina, pannarina, kasvispihveinä, pyttipannuna, vokkina, kasvispatana, kaalipatana, levitteenä leivän päälle, hapankaalina, pikkelöitynä

Tarjouksia seuraan.  Pakastan annoksia valmiista ruoista. Kuukaudessa meillä menee ruokaan noin 300 - 350 euroa, joista pakastemarjoihin noin 75 euroa ja kalaan noin 30-60 euroa. Loppu menee muuhun ruokaan, herkkuihin ja pesuaineisiin. 

Kuulostaa hyvältä, paitsi toi 75euroa pakastemarjoihin oli järkytys.

Vierailija
132/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmät on loppujen lopuksi aika turhia. Ja kalliita, joskus tarjouksesta ostan. Kananmunia saa usein tarjouksesta 10kpl 1e. Mehut, vissyt ja limut ihan turhia myös. Maitoakaan ei tarvitse litraa juoda. Hyödynnän alennuksia ja punalappuja.

Varmaan saan alapeukkuja, mutta olen kanssasi samaa mieltä hedelmien tarpeellisuudesta. Itse en välitä makeasta enkä hedelmiäkään pysty syömään. Silti olen ihan perusterve näin yli nelikymppisenäkin, edellisestä flunssastakin vuosia. Lapsille pyrin hedelmiä ostamaan, mutta ei hekään niitä kovin paljoa syö. Silti ovat hekin terveenä pysyneet.

Meillä menee aika vähän rahaa ruokaan, tässä kuussa mennyt 80 euroa + mun työpaikkalounaat ehkä 50 euroa. Tätä kuukautta vielä yli viikko jäljellä, mutta pitkälle alle 200 euron kaikkineen jäädään silti. Minä + teini+ esiteini. Suurin syy edullisiin ruokakuluihin on ehdottomasti Resq sovellus. Tässä kuussa olen hakenut 4 kertaa resq ruokakassin, niissä on ihan älyttömästi syötävää. Lihaa, kalaa, maitotuotteita. Lihat ja kalat pakastan jos ei heti syödä, maitotuotteet säilyy tosi pitkään päiväyksen jälkeenkin.

Vierailija
133/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee jo viikonlopun ruokiin enemmän rahaa.

Vierailija
134/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Aivan taatusti kuiteista löytyy tarpeettomia mielitekoja joihin teiltä uppoaa 200 euroa kuukaudessa.

No varmaan ne oli tänään ne viinirypäleet 2,59€ ja neljä suklaapatukkaa joihin meni kuitenkin 2, 16€.

ap

Kalliit patukat. Sais 3 purkkia hernekeittoa samalla rahalla.

Mistä sinä ostat purkkihernekeitot, jos 16 € menee vain 3 purkkiin? Vai tarkoititko, että yhden patukan hinnalla saisi 3? Tämä olisi jo ymmärrettävää. Tosin Lidl ja S-ryhmän kaupoista saa hernaria johonkin 50-70 sentin hintaan, joten 3 eurolla saisi 4-6 purkkia.

Vierailija
135/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nipistän?

Viikossa meillä syödään:

2-3 kalaruokaa

Kuulostaa hyvältä, paitsi toi 75euroa pakastemarjoihin oli järkytys.

On se itsellenikin :) Lapsi vaan ei voi nykyään syödä muita marjoja kuin vadelmia, mustikoita, pensasmustikoita ja mansikoita. Vadelma-alueita ei täälläpäin ole kovin paljon ja mustikoissa on ollut huonoja satoja monta vuotta peräjälkeen. Marjoihin kuitenkin haluan satsata, kun niiden hyödyistä opitaan koko ajan lisää.

Pyritään syömään 100-200 grammaa päivittäin. Hintaa niille kyllä tulee.

Vierailija
136/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee noin 500e ruokaan. Äiti ja 2 alakoululaista. Ennen meni joku 700e, mutta 200e sain nipistettyä kun aloin suunnittelemaan mitä syödään ja käyn kerran viikossa kaupassa (jonne menen kauppalistan kanssa).  

Meillä syödään kasvis-kala painotteisesti, jonkin verran luomua ja erikoistuotteita. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, lapsetkin syövät marjoja joka päivä yms.  Ruoka on kuitenkin nautinto, rakastan tehdä ruokaa ja leipoa. 

Vierailija
137/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 300-400e ruokaan sinkkuna. Pääasiassa syön kotona. En uskalla edes ajatella paljonko menisi ja miten tulisi toimeen jos pitäisi vielä muita elättää..

Sama täällä.. helposti menee 800 ja ylikin ruokaan kk. 2 aikuista ollaan pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
138/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoropäivin ohravelliä ja hernevelliä

😐

Vierailija
139/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätkää ihmiset, ruoka on törkeän kallista kaiken muun lisäksi Suomessa. En yhtään ihmettele että olemme köyhää kansaa, joka vaeltaa vanhoissa vaatteissa kun kaikki on niin KALLISTA. Asuminen on kallista, ruoka, vaatteet, itsensä hoitaminen, kampaajalla käynti, kosmetologilla käynti, hammaslääkärillä käynti, fysioterapia jne jne jne, lista on loputon. Suomi on törkeän kallis maa ja suomalaiset ovat köyhiä ainakin ulkoapäin kun katselee heidän habitustaan.

Juttelin tänään portugalilaisen kollegani kanssa. Tuli puhetta bensan hinnasta, kun Suomessa se on nyt ollut liki kahta euroa jo jonkin aikaa. Portugalissa tulot on noin 2/3 suomalaisten tuloista. Bensalitra maksaa siellä 1,70€. Bensaa kuluu sikäläisessä elämässä ihan samalla tavalla kuin täällä (meillä aika lailla vertailukelpoiset perheet ja elämä, molemmat asuu omakotitalossa haja-asutusalueella isohkon kaupungin ulkopuolella, lapset teinejä jne). En viitsi valittaa sitten bensanhinnasta enää. Sähköstä en tajunnut kysyä. Sen tiedän, että ruoka tuolla on halvempaa. Toisaalta tuon kollegan päivästä paljon suurempi osa on työsidonnaista kuin minulla, minä voin pitää puolen tunnin ruokatunnin, tuolla minimi on tunti jne.

Vierailija
140/281 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Lohta ja juuresmuussia,

Pasta carbonaraa

Chili con carnea

Huomenna:

Sunnuntaina:

Eli käyt kaupassa vähintään 2 kertaa päivässä? Meillä nuo Lidlin 2€ hevilaatikot tulee myyntiin aamusta ja ilta-alet on Prismassa joskus ysin tai kympin jälkeen. Ei mulla työssäkäyvänä ole mahdollisuutta samaan. Kympiltä olen jo nukkumassa jotta jaksan olla seitsemältä töissä. 3€ leipäkasseihin en ole koskaan törmännyt. 

Laita tänne kauppakuittisi sisältö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi