Ruokaan 800€ kuukaudessa, ihan mahdoton päästä sen alle
Kaksi aikuista ja kaksi teinipoikaa, aikuiset etätyössä ja syödään lounas kotona, edellisen päivän rippeitä, leipä paistetulla kananmunalla, puuro tms. Laitetaan kaikki ruoka itse, leivotaan ja haetaan leipää tehtaanmyymälästä edullisemmin. Ja silti, 800€ kuukaudessa ruokaan ja tuntuu ettei oikein tahdo enää edes riittää.
Hyödynnän tarjouksia, ostan edullista ja tingin kotimaisuudesta vaikka en tahtoisi. Muistan kun lapsia asui kotona neljä ja ruokaan meni 600€ kuukaudessa. Oi niitä aikoja.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 hengen perhe ja korkeintaan 500e menee ruokaan. Ostan mitä mieli tekee ja käyn vieläpä K-kaupassa.
En usko.
Onhan se mahdollista. Hänen ei tee mieli mitään. Lapset voi olla eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten etätyö liittyy ruokalaskuun?
Se, että tekee kaiken ruoan itse ei kerro siitä kuinka kallista ruokaa tekee:
Onko aamiaisella puuroa, kotimaisia pakastepuolukoita 7€/kg , keitetty muna 2€/kg, alle 5€/kg hintaista raejuustoa
vai onko ostettua leipää, kotimaisia vadelmia 22€/kg, leikkelettä 12€/ kg, juustoa 8 €/kg?
Onko esim. viikon päivällisruoka itse keitettyä hernekeittoa, jossa myös lihaisia sattumia tarjouskinkusta, vai onko pääruokana possunlihaa ja lisäkkeenä pakasteherneitä?
Broilerinfileet ja uunijuureksia vai broilerikeitto, johon on proteeniksi ja makua antamaan lisätty ja myös erilaisia papuja?
Sinänsä olen sitä mieltä, että 200 euroa henkeä kohden ei ole paljoa, jos on perhe, jossa ruoasta nautitaan. Jos ruoasta nautitaan esim. lomamatkojen sijaan, niin kannattaa satsata siihen arkeen.
Eihän noi sun "kalliit" esimerkit oo kalliita.
Ei kai kukaan oikeesti laita broilerikeittoon papuja? Tekee vaikka sen linssikeiton eri päivänä. Papukeittoa en pysty kuvittelemaan.
Kyse olikin antaa niitä normaaleja esimerkkejä, ja näyttää, miten niissäkin on hintaeroa. On järjetöntä viitata johon kin naudan sisäfileeseen, kun 800 eurolla ei kuitenkaan sitä usein ostella. Mutta sillä ostellaan kuitenkin usein sitä hieman kalliimpaa broileria, hieman kalliimpaa juustoa, hieman kalliimpia hedelmiä ja hieman kalliimpia leikkeleitä yms.
Tämän on ap todennut, kun on ketonut, että on ostanut tänäänkin näin talvella paprikaa, viinirypäleitä yms.
Minulle on siis ok, että ruokaa menee tuon verran. Jos ap kuitenkin haluaa säästää ja nipistää, niin halusin tuoda nuo arkipäivän esimerkit esille.
Pakasteherneet maksaa 80 cnt ja possun ulkofilee 7 € kg. Ei mitenkään oo kallista. Eikä broilerikeittoon broilerit.
Naudan sisäfile on toki kallista ja äyriäiset ym
Herneet hernekeittoon maksaa 80 senttiä. Jos haluaa tehdä tupla-annoksen niin 1,60 euroa. 3,50 euroa riittää lihaksi koko tuplakeittoon, koska herneistä tulee itsestään niin paljon proteiinia.
Eli tuplakeiton hinta herneineen ja kinkkuineen onalle 7 euroa koko satsi, vaikka siihen lisäisi porkkanaa, sipulia ja mausteita.
Ei tuo ole paha. Miksi edes säästää jostain ruoasta jos ei oikeasti ole mikään pakko? En ymmärrä mikä trendi tämä nyt on että pitäisi syödä aina mahdollisimman halvalla.
Meillä ainakin ruokakulut nousseet tulojen noustessa ja ei haittaa, kun kerrankin voi ostaa kaupasta sitä safkaa mitä haluaa eikä ainoastaan sitä mikä on alennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vissyt muuten tekee meilläkin ja limua ostan välillä. Vaikka ostan niitäkin paljon tarjouksesta 9,99/24 tölkkiä tai pulloa. Mutta kertyyhän tosta. Ja aamuisin tykätään juoda tuoremehua, ei yksi tölkki kestä kuin 1-2 päivää.
ap
Ei se hinta, mutta kuka niitä jaksaa kantaa? Meillä oli ihan mahdoton se vichyshow ennen kuin ostettin Sodastream. Ei edes limuja juotu, mutta miehellä meni vissyä vähintään kolme litraa päivässä ja vaikka se oli halvinta Rainbowta, niin jumalaton raahaaminen siinä oli. Niitä ostettiin kerralla aina isompi satsi, 6-8 sellaista 6x1,5l pakkausta ja kauhea homma oli saada ne kotiin, vaikka autokin on.
Nykyisin tehdään Sodastreamillä vichy (johon tulee mineraalisuolaa, magnesiumjauhetta ja mauksi sitruuna-aromia) eikä tarvitse sentään niitä vesiä kantaa kaupasta kotiin. Magnesiumjauheen ja sitruuna-aromijauheen mies tilaa jostain nettikaupasta, mineraalisuolaa saa kaupasta. Jatkuva vichynkantorumba on vaihtunut siihen, että vaihdetaan lähikaupassa tyhjä kaasupullo uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, näinhän se on:
Jos ei halua luopua edes talvella tuoreista tomaateista, kurkusta, paprikasta, viinirypäleistä, vähentää juuston ja tuoremehun ostelua tai syödä puuroa leivän ja valmiin jugurtin sijaan aamuisin... Niin ei ole ihme, että ruokalaskua ei saa pienemmäksi. Se 200 euroa/henkilö ei ole nimittäin todella paljon. Sillä ei saa kalleimpia ruoka-aineita, mutta kaikki nuo edellä mainittu kasvattaa ruokalaskua.
Jos haluaa napata aamuisin jotakin valmista, niin jääkaappiin voi keitellä valmiiksi marjapuuroa. se maistuu kylmänäkin. sen voi myös laittaa valmiisiin annoksiin purkkeihin. Näin on nopea syödä. Hinta tajuttoman halpa, koska teillä on jo niitä itsekerättyjä marjoja.
Tarkoitatko vispipuuroa? Ei maistu meillä kellekään. Mutta totta, voisihan sitä jättää paprikat pois ja syödä koko pitkän talven pelkkää kaalia, perunaa ja porkkanaa. Kuten sanottu, tomaatti 2,99e/kg, ostin niin että riittää pariksi viikoksi, ei sitä saa kesällä sen edullisemmin ja loppukesän tomaatit kasvatan itse. Juustossa voisin säästää, se on totta ja tuoremehussa. Taidan ainakin kokeilla sitä. Mikä muuten on edullisinta juustoa? Jogurtti on paljon myös maustamatonta ja siihen pakastimesta marjoja, niin tulee syötyä niitä marjoja enkä pidä sitä pahana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 aikuisen taloudessa menee 200 euroa / kk eli 50 euroa viikko. Syömme kotona keskimäärin 5 päivää viikosta.
Jouluksi tilasin viikon ruoat ja otin kaikkea mitä mieli teki, hintoja katsomatta. Maksoi 150 euroa eikä edes riittänyt koko viikoksi.
No aika vaatimattomasti olet jouluksi ostellut. Mies hoiti meillä jouluostokset ja 370€ riitti tänä vuonna. Kahtena edellisenä jouluna on mennyt 500€. Olin positiivisesti yllättynyt, että tänä jouluna ei mennyt aivan yhtä överiksi kuin aiemmin. Meillä on kuitenkin vain kaksi aikuista syömässä, mutta mies on näitä "joulu on vain kerran vuodessa" -ihmisiä ja jouluruokaostokset lähtevät hänellä aina pahasti laukalle.
Pahoittelen kovasti jos nyt en törsännyt tarpeeksi sinun makuusi. Voitko suositella jotain ruokia, niin katson jos ensi vuonna saisin edes 200 euroa rikki? Vaikka taitaa olla omaa syytäni kun lähdin kommentoimaan keskusteluun missä ihmiset laittavat 800 euroa kuukaudessa ruokaan. Painin vähän eri sarjassa :D En oikein pärjää tässä nokittelukisassa, kun joku tulee kohta kertomaan että hän söi jouluna yksin tonnin edestä.
Meillä menee max 500 ja kaksi aikuista, kaksi teiniä ja kaksi koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kerroit, että teillä syödään jogurttia. Ostatteko annospakkauksia vai litran purkkeja? Itse säästetään siinä, että ostetaan normaalisti vain niitä litran pakkauksia, ja niissäkin on valtavasti eroa hinnassa.
Silloin kun me pihistellään, me ei makseta hedelmistä yli 2€/kg.
Mutta oikeasti, jos teidän perhe syö isoja annoksia, onhan se ihan selvä, että sitä rahaa menee silloin.
Se ruoka, mitä meidän perhe syö 2-3 päivää, teidän perhe syö sen yhdellä istumalla. Esim. tein äsken pellillisen pizzaa, ja siitä jäi puolet syömättä. Teillä se olisi varmaan ollut alkupala.
T: 2 aikuista ja 2 päiväkoti ikäistä
Teinit varmaan söisi kukin pellillisen pitsaa jos saisi :D Jogurttia ostetaan sekä kilon paketeissa, että pikareissa. Enimmäkseen kilon paketissa. Mutta siinä huomaan, että joskus riskinä, että jää syömättä ja mua ärsyttää kun sinne purkkiin jää vaikka kuinka kaapisi ja puristelisi.
ap
Minä teen aina 3 pellillistä pizzaa. Saa teinit vaikka koko pellillisen. Ei oo kallista, jos ei halua erikoistäytteitä. Me tosin halutaan katkarapuja ja/tai ilmakuvattua kinkkua ja rucolaa. On silti halvempi kuin kakea pizzat kaikille.
Mulla menee yksin 400 euroa ruokakauppaan per kuukausi. Aloittajan summa kuulostaa itselleni tosi niukalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa tarkkoja siellä kaupassa tai rahat menee !!!! Kannattaa rukata ruokavaliota ettei tarvii ostaa yli 2 euroa maksavia limskoja, sipsipusseja, karkkipusseja, keksejä!!! Tarkkana että ostaa lidlsitä alle euron maidon eikä sitä vapan lehmän 1.80 maitoa!!! Juustohan se vasta kallista onkin!!! Ei kannata sitä leipää niin mässyyttää. Tee vaikka jogurtti proteiini marja smoothie. Mutta tarkkana niitten marjojen kanssa!!! Ei mitään Alepan 3 eura maksavaa mustikkapussia vaan alle 2 euron pusseja esim prismasta tai ostaa ennemmin mustaherukkaa kuin sitä kallista mustikkaaa!!! Tarkkana pitää olla
Sinä näytät tuhlailevan ainakin huutomerkkejä.
AP:han sanoi jo että heillä on omat, itse pakastetut marjat, mustikkapusseja ei tarvita. Ja leivät on jo pienellä budjetilla.
Et tainnut lukea ajatuksella AP:n kirjoituksia, kun neuvosi eivät sovi heidän tilanteeseensa.
Minun pointtini oli vain huomauttaa että tarkkana pitää olla kaupassa ja valita puurohiutaleita kalliiden murojen sijaan!!! Ja tehdä popcornia ite eikä ostaa sipisipusseja!!!!! Sitten pitää yrittää tehdä annoksia mitkä kestää kaksi päivää!!!! Eikä joka päivälle uutta!!! Tietysti s eon 4 henkisessä perheessä hankalampaa.... mutta minun neuvoni on että ei edes katso kaupassa tuotteita mitkä tiedetään yleisesti riistohinnoiksi!!!! Ajatelkaapa miten jos teette kaalilaatikon, jossa on kaalia, jauhelihaa ja lisäksi ohrasuurimoita niin on hyvin täyttävää ja halapaa ja ravitsevaaaa!!! Kyllä näitä reseptejä löytyy joilla niinstä halvemmista tuotteista saa hyvää ruokaa ja kun sekaan laittaa jotain mikä täytäää niin ei ole nälkä!! Tarkkana ja tietoinen pitää olla syömisestään ja ostoksistaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kerroit, että teillä syödään jogurttia. Ostatteko annospakkauksia vai litran purkkeja? Itse säästetään siinä, että ostetaan normaalisti vain niitä litran pakkauksia, ja niissäkin on valtavasti eroa hinnassa.
Silloin kun me pihistellään, me ei makseta hedelmistä yli 2€/kg.
Mutta oikeasti, jos teidän perhe syö isoja annoksia, onhan se ihan selvä, että sitä rahaa menee silloin.
Se ruoka, mitä meidän perhe syö 2-3 päivää, teidän perhe syö sen yhdellä istumalla. Esim. tein äsken pellillisen pizzaa, ja siitä jäi puolet syömättä. Teillä se olisi varmaan ollut alkupala.
T: 2 aikuista ja 2 päiväkoti ikäistä
Teinit varmaan söisi kukin pellillisen pitsaa jos saisi :D Jogurttia ostetaan sekä kilon paketeissa, että pikareissa. Enimmäkseen kilon paketissa. Mutta siinä huomaan, että joskus riskinä, että jää syömättä ja mua ärsyttää kun sinne purkkiin jää vaikka kuinka kaapisi ja puristelisi.
ap
OT niihin litran purkkeihin jää aina harmittavan paljon syötävää, vaikka tosiaan mitä tekis. Kerran sitä sitten noitusin itekseni ja mieheni kuuli.
Sen jälkeen hän on pitänyt kunnia-asianaan käyttää jogurtin jämät pois. Hän lorauttaa sinne purkin loppuun maitoa desi pari (ehkä kaurahiutaleita tms.) ravistaa kunnolla ja juo/syö aamupalakseen pois. Siihen loppui mun jogurttiongelmat. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Ei ole rahaa laittaa enempää ja ruuan hinta on nousemassa. Vaikka olemme kaksi työssä käyvää niin tulomme on mediaanit yhteen laskettuina. Maksamme lisäksi konkurssivelkaa pois ja asuntolainaa. Eikä meillä voi ostella mitä mieli tekee. Aikuiset lapset käy joskus syömässä meillä mutta ei taida tehdä isoa lovea budjettiin. Meillä syödään kasviksia ja hedelmiä, tänään ostin paprikamixin 1,69€, tomaatteja 2,99€/kg, banaania 1,69€/kg, porkkanaa 0,994/kg, viinirypäleitä 2,59€. Pojat ja mies juo maitoa, sitä kuluu aika paljon. Ja juustosta tykätään.
Mikä oli paprikamixin ja viinirypäleiden kilohinta?
Meilläkin syödään kasviksia ja hedelmiä, mutta jos minun pitäisi säästää, niin talvella ostaisin paprikoiden sijaan kaalia alle euron kg ja appelsiineja viinirypäleiden sijaan. Tomaattejakin harvoin. sen sijaan suosisin tomaattimurskaa, josta tekisi tomaattisisia pastakastikkeita. Porkkanat ja banaanien kilohinta ok. Jos kerran kasviksista pidetään, niin kikherneistä itsetehden hummusta juuston sijaan.
Kaalia oli viime viikolla ja appelsiinejä, ne tuntui jo vähän tulevan korvista joten ostin muuta. Tomaatit olivat edullisia ja kotimaisia. Siitä en tingi, sama kurkun kanssa, aina kotimaista. Kikherneet ei maistu valitettavasti. En muista paprikan kilohintaa, siinä oli kolme paprikaa, paino varmaan puolen kilon luokkaa. Kaali maksoi viime viikolla 0,69€/kg, se oli edullista. Tomaattimurskaa käytetään mutta ei sitäkään jaksa laittaa joka ateriaan.
ap
Kerro nyt vähän, että millaisia ruokia teillä syödään? Siis lämmintä ruokaa?
Broilerikastike + riisi, broileripasta, uunibroileria, broilerivuokaa, broilerikeittoa, hernekeittoa, jauhelihakeittoa, kasvissosekeittoa, kaalilaatikkoa, kaalipaistosta, jauhelihakastiketta + perunoita, lihapullat + muussi, pinaattiletut (kaupan valmiit) + muussi, lihakeitto, pizzaa, omatekoisia hampurilaisia (joskus viikonloppuisin), tortilloja, pitaleipiä (valmiita Lidlin paistopisteestä, ei joka viikko), jauhelihamakaronia, jauhelihakastike + spagetti, riisipuuro + mehukeitto omista marjoista, munakas, jne. Aika perusruokaa syödään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, näinhän se on:
Jos ei halua luopua edes talvella tuoreista tomaateista, kurkusta, paprikasta, viinirypäleistä, vähentää juuston ja tuoremehun ostelua tai syödä puuroa leivän ja valmiin jugurtin sijaan aamuisin... Niin ei ole ihme, että ruokalaskua ei saa pienemmäksi. Se 200 euroa/henkilö ei ole nimittäin todella paljon. Sillä ei saa kalleimpia ruoka-aineita, mutta kaikki nuo edellä mainittu kasvattaa ruokalaskua.
Jos haluaa napata aamuisin jotakin valmista, niin jääkaappiin voi keitellä valmiiksi marjapuuroa. se maistuu kylmänäkin. sen voi myös laittaa valmiisiin annoksiin purkkeihin. Näin on nopea syödä. Hinta tajuttoman halpa, koska teillä on jo niitä itsekerättyjä marjoja.
Tarkoitatko vispipuuroa? Ei maistu meillä kellekään. Mutta totta, voisihan sitä jättää paprikat pois ja syödä koko pitkän talven pelkkää kaalia, perunaa ja porkkanaa. Kuten sanottu, tomaatti 2,99e/kg, ostin niin että riittää pariksi viikoksi, ei sitä saa kesällä sen edullisemmin ja loppukesän tomaatit kasvatan itse. Juustossa voisin säästää, se on totta ja tuoremehussa. Taidan ainakin kokeilla sitä. Mikä muuten on edullisinta juustoa? Jogurtti on paljon myös maustamatonta ja siihen pakastimesta marjoja, niin tulee syötyä niitä marjoja enkä pidä sitä pahana.
ap
Ei siitä juustosta tai tomaatista kannata säästää.
Teille joku kilon juusto 6€ on varmaan hyvä.
Meillä menee n 1200, 4 henkeä. En kyllä juokse tarjousten perässä tai erityisesti tingi mistään, mutta ei myöskään sisäfilettä ostella. Luomua ja muutama parempi tuote niin menee heti enemmän. Vähän kirpaisee tuo summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa tarkkoja siellä kaupassa tai rahat menee !!!! Kannattaa rukata ruokavaliota ettei tarvii ostaa yli 2 euroa maksavia limskoja, sipsipusseja, karkkipusseja, keksejä!!! Tarkkana että ostaa lidlsitä alle euron maidon eikä sitä vapan lehmän 1.80 maitoa!!! Juustohan se vasta kallista onkin!!! Ei kannata sitä leipää niin mässyyttää. Tee vaikka jogurtti proteiini marja smoothie. Mutta tarkkana niitten marjojen kanssa!!! Ei mitään Alepan 3 eura maksavaa mustikkapussia vaan alle 2 euron pusseja esim prismasta tai ostaa ennemmin mustaherukkaa kuin sitä kallista mustikkaaa!!! Tarkkana pitää olla
Sinä näytät tuhlailevan ainakin huutomerkkejä.
AP:han sanoi jo että heillä on omat, itse pakastetut marjat, mustikkapusseja ei tarvita. Ja leivät on jo pienellä budjetilla.
Et tainnut lukea ajatuksella AP:n kirjoituksia, kun neuvosi eivät sovi heidän tilanteeseensa.
Minun pointtini oli vain huomauttaa että tarkkana pitää olla kaupassa ja valita puurohiutaleita kalliiden murojen sijaan!!! Ja tehdä popcornia ite eikä ostaa sipisipusseja!!!!! Sitten pitää yrittää tehdä annoksia mitkä kestää kaksi päivää!!!! Eikä joka päivälle uutta!!! Tietysti s eon 4 henkisessä perheessä hankalampaa.... mutta minun neuvoni on että ei edes katso kaupassa tuotteita mitkä tiedetään yleisesti riistohinnoiksi!!!! Ajatelkaapa miten jos teette kaalilaatikon, jossa on kaalia, jauhelihaa ja lisäksi ohrasuurimoita niin on hyvin täyttävää ja halapaa ja ravitsevaaaa!!! Kyllä näitä reseptejä löytyy joilla niinstä halvemmista tuotteista saa hyvää ruokaa ja kun sekaan laittaa jotain mikä täytäää niin ei ole nälkä!! Tarkkana ja tietoinen pitää olla syömisestään ja ostoksistaan!!!
Meillä ei syödä muroja, ostan sen mikroporcorn-pakkauksen, se riittää vuoden, sipsejä ostellaan joskus mutat ei joka viikko. Meillä on todettu, että jotkut ruuat on parempi tehdä kahdeksi päiväksi ja jotkut yhdeksi päiväksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Minäpä kerron, miten sen litran jogurttipurkin saa tyhjäksi:
1. Avaa purkki yläpäästä kokonaan, vedä siis saumat auki.
2. Paina yhtä purkin alaosan kulmista pöytää vasten niin, että se painuu hieman sisään.
3. Paina tämä sisäänpainunut kulma kokonaan sisään, kunnes se on kiinni vastapäisessä nurkassa.
4. Ota joku laakea kippo ulos puristettavia jogurtteja varten.
5. Purista tölkin seinämät ensin vastakkain niin että tölkki on kaksin kerroin. Sitten taita tölkki nelinkerroin, niin pääset puristamaan jogurtit ulos tölkistä kippoon, kun painelet sormilla tölkin leveydeltä alapäästä kohti tölkin suuta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee yksin 400 euroa ruokakauppaan per kuukausi. Aloittajan summa kuulostaa itselleni tosi niukalta.
Kiva kuulla, että näinkin on :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset keksi muita keinoja säästää kuin karsia ravinnosta.
On talot, autot, mökki, elektroniikkaa, elukoita, vaatteita kaapit pullollaan, erilaisia viihdepalveluja(netflixit sun muut), juodaan alkoholia, poltetaan tupakkaa jne. Mutta ainoa mistä ensimmäiseksi aletaan karsimaan on ruoka.Ja nyt puhun työssäkäyvistä ihmisistä joilla ihan ok palkka.
Aamen. Oma kauppalaskuni on 500 euroa kuussa eikä tulisi mieleenkään nipistää mistään.
300€ kuukaudessa ruokaan. Perheessä kaksi nuorta aikuista ja vauva korvikkeineen. Ja kyllä, syödään välillä myös lohta ja nautaa. Välipalat minimissä, ne maksaa.
Ei ole paha summa! Meillä menee ruokaan noin tonni kuussa, sisältää toki myös ulkona syömiset. Meitä on kaksi aikuista, teini ja alakoululainen. Syömme kaikki paljon eikä meillä ole intressejä tehdä itse leipää tms. Myös esim. kaikki marjat ostamme valmiina. Ei haittaa meitä.