Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 kk CPAP-hoitoa takana, aina vaan väsyttää ja hengitysrytmi on mennyt sekaisin, myös päivällä. Muita?

Vierailija
21.01.2022 |

Minulla on lievä ja asentoriippuvainen uniapnea, johon en olisi edes saanut laitehoitoa vielä pari vuotta sitten. Tai siis en saanut, mutta kun uupumusoireet vain jatkuivat, päätettiin kokeilla.

Nukun kyllä laitteen kanssa hyvin, maski ei vuoda (konehan kertoisi kaikista toimintahäiriöstä), koneen statistiikan mukaan ei ole hengityskatkoja. Mutta olen laitteen kanssa nukuttua väsyneempi kuin jos nukun joskus ilman.

Ja mitä pidempään olen nukkunut laitteen kanssa, sitä vaikeampaa on hengittää normaalisti päivällä. Tuntuu että hengityslihakset ovat uupuneet ja hengitysrytmi on ihan sekaisin. Olen harastanut paljon joogaa ym, joten tiedostan hengitykseni poikkeuksellisen hyvin.

Keuhkopolista ei ole apua, ovat sitä mieltä, että kyllä sitä hoitoa nyt vaan täytyy jatkaa -vaikka pari vuotta sitten olivat sitä mieltä, että en missään nimessä tarvitse cpap-hoitoa.

Olen tosi pettynyt. Minulla on pari kaltaistani urheilullista, hoikkaa kaveria, joilla myös diagnosoitiin uniapnea, ja heillä parani elämänlaatu ensimmäisestä yöstä lähtien. Minulla ei.

Kyse ei siis ole siitä, ettenkö saisi nukuttua laitteen kanssa. Nukun kyllä. Mutta se tuntuu lähinnä heikentävän elämänlaatuani. Puoli vuotta tässä nyt kokeiltu.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaako keuhkolääkäri uniapneaa? Itse kävin korva-, nenä- ja kurkkulääkärillä työterveyslääkärin lähetteellä. Yleisesti ottaen, jos sun olo pahenee, niin miksi käytät laitetta? Ei lievässä uniapneassa tarvita cpap-laitetta.

Tällä kertaa minut lähetettiin keuhkopolille, viimeksi oli korva-, kurkku- nenälääkäri. Samassa kunnassa asun, eli täällä tuo käytäntö vaihtelee.

Luulen että korva-kurkku-nenä hoiti niin kauan, kun leikkaukset oli yksi hoitovaihtoehto, mutta siirtyi keuhkolle kun päätettiin että se on CPAP tai apneakisko (jonka tekee hammaslääkäri, tai minulle teki leukakirurgi yksityisellä).

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän