Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut työkkärin kautta nyt työkokeilussa seurakunnan leipäjonossa ja

Vierailija
21.01.2022 |

Se mihin olen kiinnittänyt huomiota, on se että kun kaupoista tulee tavaraa lahjoituksina, joskus jopa suklaata/juustoja/kahvia/ muita kalliimpia tuotteita, niin työntekijät pakkaavat ne itselleen kaikki ja ns halvempi ja prosessoidumpi ruoka päätyy näihin ruoka/leipäkasseihin. Kokolihaa tulee jonkun verran, mutta se jaetaan henkilökunnan kesken, samoin kaikki mehut ja leivonnaiset. Minullekin tarjotaan usein näitä tuotteita, ennen kuin aletaan jakamaan niitä leipäjonossa käyville. Joskus olen jotain ottanutkin, mutta en rohmua kuten nuo työntekijät.

Mitä mieltä olette, onko tuo teistä kyseenalaista? Leipäjonossa kuitenkin aina on jotain. Makkaraa ja sisäelimiä usein, ja leipää.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmetytä ollenkaan, vaikka tavallaan olisi voinut kuvitella leipäjonossa auttavien ihmisten olevan hyväsydämisempiä.

Ei siellä monikaan ole auttamisen halusta. Kun pitkäaikaistyöttämälle sanotaan että sinä menet kuntouttavaan työtoimintaan tai työkokeiluun, tai muuten saat karenssin, sinne on pakko mennä.

On siellä joukossa sitten niitäkin, jotka ovat oikeasti tekemässä hyväntekeväisyyttä.

Vierailija
62/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, taas uusi ryhmä jota voi kadehtia. 9 euron orjia käytetään kuitenkin surutta palkkatyötä vastaavaan toimintaan ilman oikeaa eläkettä kerryttävää palkkaa.

Tiedoksi orjille, 9 eurolla ei ole lain mukaan velvollisuutta tehdä 1 krt 4h/vko yhtään mitään, pelkkä läsnäolo riittää. Palkkatukutyöllistetyillä on työvelvoite.

Monet näistä ihmisistä on kyllä myös täysin syrjäytyneitä ja tarvitsevatkin apua mm normaalin päivärytmin ylläpitämisessä, joten työkokeilusta on kyllä usein paljonkin apua ihmiselle, joka on yksin vuosia jumittanut kotona työttömänä. Saa sosiaalisia kontakteja, uskaltaa poistua kotoa ja pikkuhiljaa itsevarmuus kasvaa. Ei se pelkkää ruokakassien jakamista ole...

Miksi totaalisyrjäytynyttä ihmistä pitäisi patistaa työmarkkinoille, sillä ei hän todennäköisesti koskaan tule saamaan palkkatyötä.

Ne jotka eivät ole vielä niin syvällä suossa, osaavat kyllä herätä aamuisin ja nukkua yönsä ja niillä voi olla kaverikin, jolta saa niitä sosiaalisia kontakteja.

Maassamme on 500 000 työtöntä ihmistä, joten eikö näitä totaalisyrjäytyneitä voisi päästää suosiolla työkyvyttömyyseläkkeelle ja satsata niitä vähiä resursseja vielä todennäköisesti työkykyiseen väestönosaan.

Ei pakottamalla ilmaistyöhön, vaan maksamalla tehdystä työstä palkkaa, se auttaisi heitä huomattavasti paremmin saamaan elämänsyrjästä kiinni kuin pakottamalla pahimmat deekut ilmaiseksi kierrätyskeskuksiin pelaamaan korttia ja tupakoimaan hillittömästi.

Siis ihan oikeesti jotkut yläpeukuttaa Hönöismiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, taas uusi ryhmä jota voi kadehtia. 9 euron orjia käytetään kuitenkin surutta palkkatyötä vastaavaan toimintaan ilman oikeaa eläkettä kerryttävää palkkaa.

Tiedoksi orjille, 9 eurolla ei ole lain mukaan velvollisuutta tehdä 1 krt 4h/vko yhtään mitään, pelkkä läsnäolo riittää. Palkkatukutyöllistetyillä on työvelvoite.

Monet näistä ihmisistä on kyllä myös täysin syrjäytyneitä ja tarvitsevatkin apua mm normaalin päivärytmin ylläpitämisessä, joten työkokeilusta on kyllä usein paljonkin apua ihmiselle, joka on yksin vuosia jumittanut kotona työttömänä. Saa sosiaalisia kontakteja, uskaltaa poistua kotoa ja pikkuhiljaa itsevarmuus kasvaa. Ei se pelkkää ruokakassien jakamista ole...

Tekstissäsi kävi jo ilmi, miksi 9 eurolaiset jakajat ovat ruokakassinsa tarpeessa siinä kuin muutkin. Myös jonottajissa olisi syytä tehdä karsintaa, kuka on aidossa tarpeessa. Joissain paikkakunnilla vaaditaan esim. suomalainen Kela - kortti, toimeentulotulotukipäätös jne.

9 euroa jakajalle ei kaikissa kaupungeissa ehkä riitä edes edestakaiseen bussilippuun jakopaikalle ja takaisin, ei ole tarkoitus että orjatöitä tehdään omalla kustannuksella.

mitäs herkkuja Hönön kassiin on kertynyt??? ;ppppp

Vierailija
64/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kaupassa ja pakkaan näitä "ruokajonotuotteita" eikä sinne todellakaan mene kahvia tai edes kokolihaa, kyllä ne menee kaupaksi muutenkin. Lahjoituksina ei anneta lueteltuja tuotteita, joten aika mielenkiintoinen on tuon seurakunnan ruokajono.

Vierailija
65/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kaupassa ja pakkaan näitä "ruokajonotuotteita" eikä sinne todellakaan mene kahvia tai edes kokolihaa, kyllä ne menee kaupaksi muutenkin. Lahjoituksina ei anneta lueteltuja tuotteita, joten aika mielenkiintoinen on tuon seurakunnan ruokajono.

Meilläpäin Lidl kyllä jakaa ihan hyvääkin tavaraa, kun arvioi ettei ehdi mennä kaupaksi. Niissä on yleensä viikosta kahteenkin viikkoon parasta ennen päiväykseen.

Se että siitä sinun kuppaisesta Keravan alepasta ei muuta irtoa kuin makkaraa lahjoitettavaksi, ei tarkoita että koko maassa asiat olisivat näin.

Vierailija
66/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näin on, niin yleisönosastokirjoitus aiheesta vaan hesariin. Törkeää.

Tai Lapin kansaan. Ei kaikki tapahdu hesassa vaikka se täynnä juntteja onkin.

Vierailija
67/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin Lidl kyllä jakaa ihan hyvääkin tavaraa, kun arvioi ettei ehdi mennä kaupaksi. Niissä on yleensä viikosta kahteenkin viikkoon parasta ennen päiväykseen.

Se että siitä sinun kuppaisesta Keravan alepasta ei muuta irtoa kuin makkaraa lahjoitettavaksi, ei tarkoita että koko maassa asiat olisivat näin.

Lidl muutes laputtaa aletuotteita hyvissä ajoin, toisin kuin S tai K, jotka myyvät viimeiseen asti täydellä hinnalla. Monesti Lidlissä asioidessa näkee laputettuja ruokia, joissa on vielä viikko ’parasta ennen’ -päiväykseen.

Vierailija
68/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidl muutes laputtaa aletuotteita hyvissä ajoin, toisin kuin S tai K, jotka myyvät viimeiseen asti täydellä hinnalla. Monesti Lidlissä asioidessa näkee laputettuja ruokia, joissa on vielä viikko ’parasta ennen’ -päiväykseen.

-ohis

Vierailija
69/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa kaupasta kirjoitti:

Kaikkien kuuluisi käydä kaupassa ostamassa ne ruuat jotta työpaikat pysyy myyjillä ja hyllyttäjillä. Oikeasti. Rahan kuuluu kiertää työpaikasta toiseen.

Nämä hävikkiruuat menisivät roskiin eli ei niiden jakaminen työpaikkoihin vaikuta. Aina jää ruokaa jota ei voi enää myydä. Kaikki varmaan ostaisivat kaupasta ruokansa jos vain rahaa riittäisi.

Tämän keskustelun perusteella, olisi parempi jos sitten heittäisivätkin kaikki nämä ruuat vaan suoraan roskiin, niin kenenkään ei tarttisi enää tätäkään kadehtia!

Vierailija
70/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pienellä paikkakunnalla 20h/viikko sopimuksella. Usein teen iltavuoroa jossa otetaan hävikki ruoka kyläläisille jaettavaksi. Kunnan työntekijä vie ruuat aamuisin terveyskeskukseen jääkaappiin/pakastimeen ja kuka tahansa saa niitä ottaa. Usein hävikkiin tulee lihoja , leipää ja maitoa ja joskus jotain esim keksejä tai mehuja.

Itse olin ollut yhtenä keskiviikko iltana se joka keräsi hävikit talteen. Seuraavana aamuna mulla oli kasilta neuvola ja kun odottelin lapsen aikaa, tuli tämä työntekijä ja täytti kaapin. Siellä oli vain puolet niistä jutuista mitä olin illalla pistänyt hävikkiin. Kysyin: "onko siinä kaikki hävikki?" pokalla sanoi että "on".

Kysyin: "onko varmasti kaikki otettu mukaan,? Eilen oli lihojakin jopa tullut, tiedän kun otin ne sivuun teitä varten."

Siihen tämä työntekijä punastuneena ja nolona: "ai niin, mulla jäikin yks laatikko autoon"

Se laatikko oli täynnä lihaa, olisi muuten kaikki menneet hänelle jos en olisi sattumalta ollut paikalla

Vierailija
71/74 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin mennä tuollaiseen työkokeiluun, jos siinä kerta saisi ilmaiset ruuat.

Vierailija
72/74 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungin seurakunnassa (sen tarkemmin erittelemättä mikä seurakunta) osa kaupoilta saadusta ruuasta otetaan syrjään sitä varten, että työntekijä vie ruokaa esism. vanhuksille, lapsiperheille tai nyt koronaan sairastuneille, koska kaikki eivät pääse sinne jonoon paikan päälle. En väitä, että tuo selittää ap:n havainnot, mutta hyvä tietää, että ei kaikki ruoka päädy niille jonottaville jakoon.

Joku taas mietti, miksi joku menee työkokeiluun eikä kuntouttavaan työtoimintaan, koska kuntouttavassa on ns. paremmat edut. No siksi, koska kuntouttava työtoiminta on aina viimesijainen. Jos sulla on työkykyä ja elämänhallintaa että pystyt työkokeiluun, niin ei ole kuntouttava työtoiminta sinun palvelusi.

t. sossu

Vierailija
73/74 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pikkusen susta huokuu holhoava asenne! voi voi ne raasut pitkäaikaistyöttömät, ei niilläl varmaankaan ole perhettä, lapsia, harrastuksia, lemmikkieläimiä, autoa, kotia, ei mitään......ne tarvii varmaan sun kaltaista sosionomia "tukemaan arjessa pärjäämistä että saa vaatteet päällensä tai saa pestyä hampit". "jumittanut kotona"? Mitähän ihmettä tuokin on? Kaikki tekee nyt etätöitä  kotona. Just se toimitusjohtajakin. Ja työkkärin täti. "uskaltaa poistua kotoa"? SIIS MITÄ? vammasiako työttömät sun mielestä on?

hohhoijjaa..

Itse olen ollut monesti pitkäaikaistyötön eikä minulle ole koskaan tarjottu typin asiakkuutta tai mitään sellaista, koska minulla on perhe, auto, lemmikit, harrastukset jne. samat kuin työssä ollessakin. Mutta olen ollut vuosia töissä näissä työpajoilla joissa on ihmisiä kuntouttavassa työtoiminnassa jne. ja kyllä ne joillekin ihmisille on ihan paikallaan. Kukaan ei ole väittänyt että kaikki työttömät ovat sellaisia, mutta osa on. Työkokeilu taas käy jokaiselle joka sitä vaan haluaa, se on työn kokeilemista ihan kirjaimellisesti, ja se ei ole sama asia kuin kuntouttava työtoiminta. 

Vierailija
74/74 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä yhdistyksessä jossa on hävikkiruokajako, ja meille ei koskaan tule suklaata, kahvia, juustoa, eikä juuri lihaakaan, makkaraa tulee joskus kun sitä tulee suoraan parilta tehtaalta. Meille haetaan ruuat eräältä kirkolta, ja se kirkon henkilökunta hakee ruuat kaikista kaupoista ympäri kaupunkia, ja sieltä heidän tiloistaan hakee sitten muut tahot, yhdistykset ja yksityiset henkilötkin, ruokaa omiin jakoihinsa. Sielläkin luultavasti se henkilökunta, ei palkattuja, vaan työttömiä ja muita vapaaehtoisia, ottaa parhaat päältä sinne omaan käyttöön joko sinne kirkolle tai itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän