Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
21.05.2015 |

Pahoittelen jo nyt kappalejakojen mahdollista puuttumista, en tiedä toimiiko mobiili vieläkään.

Viitisen vuotta sitten lukioikäisenä laihdutin nopeasti ja kuihduttamalla ylipainoni pois. Sen jälkeen paino on sahaillut eestaas viiden kilon sisällä. Mitat nyt 168/71, alimmillaan 168/62. Siinä pohjustus.

Tuntuu, että mitä terveellisemmin syön ja mitä enemmän liikun, sitä enemmän paino vain jumittaa - tai jopa nousee. Tänäänkin paino oli jo 71, mikä on melkein KYMMENEN KILOA vuodentakaiseen painoon. Kuitenkin viime vuoteen verrattuna liikun paljon enemmän ja syön järkevämmin sekä terveellisemmin.

Nyt olen pyöräillyt kouluun ja töihin jo kolme viikkoa, eli hyötyliikuntaa tulee roimasti. Paino nousee. Vähennän herkuttelua. Paino nousee. Edes ympärysmitat eivät pienene, eli kyseessä ei ole "lihasten kasvu" tai muunlainen kiinteytyminen.

Turhauttaa ihan kamalasti, kun koen tekeväni töitä ja syöväni hyvin, silti innoissani puntarille kavutessani palkinto on +2kg viime kertaan.

Pyöräilyn lisäksi käyn pari kertaa viikossa jumpalla ja kerran-pari kuntosalilla.

Tässä vielä ruokapäiväkirja eiliseltä.

Klo 5.30 Aamupalaksi kaurapuuroa (1dl hiutaleita), margariinista voisilmä. Kourallinen pistaasipähkinöitä.

Klo 11 Työpaikkalounas, eli kaksi kasvispihviä, kauhallinen riisiä, kauhallinen kasviksia, pieni lautasellinen salaattia, sämpylä Floralla

Klo 14 Ananaspurkki

Klo 17 Tofua, wokkivihanneksia ja hapanimeläkastiketta nuudeleilla

Klo 18 Jäätelö (turha, mutta hölmönä ajattelin että olen ansainnut tämän kun olen jo monta viikkoa syönyt niin terveellisesti...)

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikein sulle että olet lihava, lihavat eivät ota opikseen vaikka miten muut heitä yrittää neuvoa, täälläkin sulle on sanottu että jätä pähkinät pois,mutta et usko. Ne ei täytä mahaasi eikä tee kylläisyyden tunnetta, vaan olet nälkäinen ja sitten syöt liikaa, ja yrität liikunnalla laihdutta sitä pois mikä ei ikinä toimi. Voisilmät pois puurosta. Se on arvaamattoman pienestä kiinni kun mennään alhaisille kalorille ettei mitään ylimääräistä saa ottaa, pienikin päivittäinen lisä lihottaa. Et kerro juotko mehuja, alkoholia? Kaikki nuo pois lopullisesti.

Vierailija
22/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:50"]

Nyt olen pyöräillyt kouluun ja töihin jo kolme viikkoa, eli hyötyliikuntaa tulee roimasti.  Pyöräilyn lisäksi käyn pari kertaa viikossa jumpalla ja kerran-pari kuntosalilla.  Kourallinen pistaasipähkinöitä.Ananaspurkki. Jäätelö

[/quote]

Jep jep, rauhallinen pyöräily ei hirveästi kuluta edes tunnissa. Jumppa ja kuntosali ovat tunnetusti huonoja kalorinkuluttajia. Se on katsokaas sillä lailla, että MITÄ HENGÄSTYNEEMPI OLET, SITÄ NOPEAMMIN KULUTAT KALOREITA (HAPETAT HIILIVETYJÄ HIILIDIOKSIDIKSI JA VEDEKSI). MITÄ KAUEMMIN OLET HENGÄSTYNYT SITÄ ENEMMÄN TULEE KALOREITA KULUTETTUA.

Hapenottokyky vaikuttaa siihen paljonko ylipäätänsä voit kuluttaa aikayksikköä kohti. Taviksen hapenottokyky on niin huono, että kovasti hengästyneenäkään ei päästä kummoisiin lukemiin. Lisäksi taviksen kunto on niin huono, ettei hän jaksa kuin lyhyen hetken liikkua hengästyneenä.

Kokeiles aloittaa se kaikkien kunnoittama juoksuliikunta ja pyri nostamaan vauhtiasi siis juoksuksi asti (nilkka nousee polven yläpuolelle). 70-kiloinen ihminen pystyy kuluttamaan tunnin juoksulenkillä JÄRKYTTÄVÄT 1 000 KILOKALORIA, kun vauhtia on 16 km/h.

Ja sitten nuo päivittäiset kaloriherkut eli pähkinät, ananakset ja jäätelöt pois. Samoin sykemittarit yms. helvettiin - totuta kroppasi pitkäkestoiseen korkeaan sykkeeseen.

Hyväkuntoisena et enää koe rajuakaan energiankulutusta rasittavana ja kilot lähtevät kuin varkain ja pysyvät poissa, vaikka mielestäsi et hirveästi näe vaivaa. Jokainen rauhallinen hengenveto hapettaa suuren määrän kaloreita ja jokainen kevyt, mutta nopea ja pitkä askel kuluttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ananaspurkki? Ihmettelen kovasti jos laihduttajana et tiedä että tämä sisältää ihan tolkuttoman määrän sokeria.

Vierailija
24/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee aikamoinen riittämättömyyden tunne, kun lukee näitä viestejä. Jumppa ei riitä, pitää olla kuntosalirääkkiä 3xvko. Pyöräily ja lenkkeily ei tunnu missään, täytyy juosta pikajuoksua tunti.

Tuntuu että kun kerran on päästänyt ne 10 lisäkiloa vyötärölle niistä on lähes mahdotonta päästä eroon:(

Vierailija
25/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpylät, riisi ja jäätelö pois.
Jos haluat palkita itsesi (herkutella), niin sekoita marjoja tai vihanneksia maitorahkaan.

Vierailija
26/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:49"]

Tulee aikamoinen riittämättömyyden tunne, kun lukee näitä viestejä. Jumppa ei riitä, pitää olla kuntosalirääkkiä 3xvko. Pyöräily ja lenkkeily ei tunnu missään, täytyy juosta pikajuoksua tunti. Tuntuu että kun kerran on päästänyt ne 10 lisäkiloa vyötärölle niistä on lähes mahdotonta päästä eroon:(

[/quote]

Niin, ja kun liikunnan osuus laihtumisessa on olematon.

Vierailija
27/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta muiden vastauksia: Syöt AIVAN liikaa.

Olen niin ikään laihiksella, mutta kalorinsaantini on päivässä 1000-1200 kaloria. Nälkää en näe, kun syön järkevästi.

Kasvispihvi voi olla oikeasti todellinen kaloripommi.

Samoin tuo nuudelihässäkkäsi, pelkissä nuudeleissa jo paljon kaloreita ja hapanimeläkastike yleensä pelkkää sokeria/suolaa.

Jätskissä voi olla 400 kaloriakin!

Neuvoni: Korvaa lounas KEVYELLÄ salaatilla, josta saat max 250 kaloria. Jätä kaikki herkuttelu arkisin pois.

Säästöliekki on aivan paskapuhetta, itse olen aina pudottanut painoa tuolla alussa mainitsemallani 1000-1200 kalorilla joutumatta säästöliekille. Miten ne afrikan nälkäänäkevät lapsetkin kuolevat nälkään kun ap mammojen puheiden perusteella voisi kuvitella että menevät kaikki heti säästöliekille ja lihovat suorastaan kun eivät syö :D

Ja vielä sellainen vinkki, että tarkkaile suolan saantia. Mainitsemissasi ruoissa on takuulla reippaasti suolaa. Pistaasipähkinöissä on myös suolaa ja aivan sikana kaloreita, kourallinen on huima määrä sellaisia joka ikinen päivä.

Tsemppiä :) Laihduttaminen on oikeastaan aika helppoa kunhan ymmärtää että pitää todella omata hiukan itsekuria että  pysyy alhaisissa kalorimäärissä.

n32V

Vierailija
28/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:49"]

Tulee aikamoinen riittämättömyyden tunne, kun lukee näitä viestejä. Jumppa ei riitä, pitää olla kuntosalirääkkiä 3xvko. Pyöräily ja lenkkeily ei tunnu missään, täytyy juosta pikajuoksua tunti. Tuntuu että kun kerran on päästänyt ne 10 lisäkiloa vyötärölle niistä on lähes mahdotonta päästä eroon:(

[/quote]

Eikä ole. Minä olin kerännyt raskauksien myötä 25 kg, ja oli aivan helppo päästä niistä eroon. En alkanut harrastaa mitään liikuntaa, enkä noudattanut minkään nimistä dieettiä. Vähensin vaan kalorinsaantia vähän sieltä ja täältä. Vaihdoin juomani mehut veteen, vähensin vähän leivänsyöntiä, jätin työpaikkaruokalassa jälkiruoan oton kertaan viikossa. Kaikenlaista pientä. Mistään en kieltäytynyt kokonaan. Vähitellen parin vuoden aikana paino on laskenut aivan vaivatta.

Vierailija
29/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 16:25"]

Osapaasto kuulostaa muuten hyvältä, mutta en mitenkään jaksaisi raskasta työtä ilman aamupalaa. Puoli kuudelta syödyn kaurapuuron ja pähkinöidenkin jälkeen on nälkä jo ennen

[/quote]

Eihän sun tarvitsisi samoja kellonaikoja tuossa osapaastossa noudatta.

Vierailija
30/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:36"]

Samoin sykemittarit yms. helvettiin - totuta kroppasi pitkäkestoiseen korkeaan sykkeeseen.

[/quote]

Kunnonkohotusmielessä sykemittarin pois jättäminen on tasan yhtä nerokasta kuin painon pudottaminen ilman vaakaa.

Ainoastaan sykemittarilla voi todeta onko harjoitus tarpeeksi tehokasta, sillä kun paino tippuu ja kunto nousee, niin lenkki johon aikaisemmin meni esim. 1000 kcal ei enää viekään kuin 600 kcal.

Vierailija
31/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Itku tuli aamulla kun astuin vaalle ja kiloja oli tullut +2 vaikka olen ollut 10pv laihiksella, liikkunut, palellut ja ollut nälissäni koko tuon ajan. Nyt riittää. Tänään vedän pizzan.
.
Normipäivän syömiset:
Aamiainen: appelsiini ja kaurapuuro, tai vihersmoothie (ilman maitotuotteita tai avokaadoa) ja chiavanukas marjoilla.
Lounas: Salaatti avokaadolla tai kanalla, 1tl öljyä
Välipala: Max 10 pähkinää
Illallinen: 100g kalaa/lihaa, lämmin vihannes (parsa/parsakaali/kukkakaali), vihersalaatti
Iltapala: Lasi maitoa

Vierailija
32/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituuteni ja painoni on pienemmät kuin ap:lla, mutta tässä esimerkkilukuja kuinka pahasti perusaineenvaihdunnan laskurit voivat mennä pieleen. Niiden mukaan minun kokoiseni ja ikäiseni peruskulutus on 1300, normaali kulutus ilman liikuntaa 1700, ja koiralenkkini kanssa yhteensä noin 2000 kcal päivässä. Oikeasti totuus on täysin toinen. Perusaineenvaihdunta on kehonkoostumusmittauksen mukaan alle 1100, ja oikeasti sen lenkinkin kanssa menee noin 1500 kcal päivässä. Jos noudattaisin suosituksia normaalista ruokavaliosta, lihoisin 2 kg kuukaudessa. Jos noudattaisin tyypillistä laihdutusruokavaliota 1500 kcal, painoni pysyisi samana.

Syy alhaiseen kulutukseen on että minulla on hieman tavanomaista vähemmän lihaksia, eikä edes kovin paljon. Lisäksi kroppani ylipäätään tuntuu olevan sellainen dieselkone, eli kuluttaa vähän muttei räjähtäviin suorituksiin kykene. Voihan ap olla että aikaisemman painonpudotuksen jäljiltä sinulla olisi samantyylinen tilanne, oletko ikinä käynyt kehonkoostumusmittauksessa?

Ihmisen elimistö ei muutenkaan ole tarkka kone, että tarkalleen 1486 kaloria olisi se raja jossa laihtuminen ja lihominen menee. Varmasti kroppa tietyllä aikavälillä osaa jonkun verran tasata näitä, ei olisi järkevääkään elimistön pienten vaihteluiden takia säätää painoa runsaasti eestaas. Lähellä normaalipainoa on joka tapauksessa vaikeampaa löytää se taso jossa itse alkaa pitkällä aikavälillä laihtua, varsinkin jos lähtötaso on väärien oletusten takia useita satoja kilokaloreita pielessä.

Ruokavalion useimmiten kannattaa olla sellainen ettei laihduttajakaan tunne nälkää. Verensokerin lasku aiheuttaa monella niin kovan heikotuksen ja väsymyksen, että se vaikuttaa suorituskykyyn töissä, liikunnassa, jne ja voi laukaista ahmimiskohtauksia kun elimistö yrittää korjata olotilaansa. Mutta tähänkin voi tosiaan vaikuttaa ruuan laadulla eikä määrällä, eli löytää ne syömiset ja ateriarytmi jotka itsellä toimivat.

Vierailija
33/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:49"]

[/quote]

Eikä ole. Minä olin kerännyt raskauksien myötä 25 kg, ja oli aivan helppo päästä niistä eroon. En alkanut harrastaa mitään liikuntaa, enkä noudattanut minkään nimistä dieettiä. Vähensin vaan kalorinsaantia vähän sieltä ja täältä. Vaihdoin juomani mehut veteen, vähensin vähän leivänsyöntiä, jätin työpaikkaruokalassa jälkiruoan oton kertaan viikossa. Kaikenlaista pientä. Mistään en kieltäytynyt kokonaan. Vähitellen parin vuoden aikana paino on laskenut aivan vaivatta.
[/quote]
No näin minäkin ajattelisin, mutta nuo jotkut viestit on ihan uskomattomia!

Onneksi niitä ei tarvitse noudattaa. Olisi muuten aika paljon rasitusvammaisia juoksijoita sairaslomalla.

Vierailija
34/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 16:25"]

Osapaasto kuulostaa muuten hyvältä, mutta en mitenkään jaksaisi raskasta työtä ilman aamupalaa. Puoli kuudelta syödyn kaurapuuron ja pähkinöidenkin jälkeen on nälkä jo ennen

[/quote]

Eihän sun tarvitsisi samoja kellonaikoja tuossa osapaastossa noudatta.

[/quote]

Näinpä. Sen 8 h syömisikkunan saa sijoittaa ihan mihin tahansa aikaan vuorokaudesta, itselläni vaan parhaiten sopii iltapainotteisesti koska minua kuvottaa ruoka aamuisin muutenkin ja illalla taas on nälkä.

Sinänsä kyllä treenaamispainotteisissa 16/8 osapaastomalleissa kuten Leangains, yksi tärkeä idea on juuri treenaaminen ja rasitus kun on paastotilassa. Se nostaa huomattavasti kasvuhormonipitoisuuksia ja monia muitakin hyödyllisiä vaikutuksia sillä on, ja useimmat kokeilleet on huomanneet että kunhan elimistö tottuu paastoon, rasitus paastossa ei tunnu enää ollenkaan pahalta eikä siitä tule nälkä. 

Vierailija
35/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hei oikeasti nyt, säästöliekkiä ei ole olemassakaan. Se on legendaa, se on typeryyttä ja se on tekosyy. http://www.aworkoutroutine.com/starvation-mode/

Vierailija
36/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:32"]

Ihan hei oikeasti nyt, säästöliekkiä ei ole olemassakaan. Se on legendaa, se on typeryyttä ja se on tekosyy. http://www.aworkoutroutine.com/starvation-mode/

[/quote]

Amen juuri näin :)  Olen hiukan ilkeä kun sanon että mielestäni kok säästöliekkihömpötys on tekosyy olla olematta oikeasti kunnon tehokkaalla deetillä.

N32v

Vierailija
37/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 09:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 08:36"]

Samoin sykemittarit yms. helvettiin - totuta kroppasi pitkäkestoiseen korkeaan sykkeeseen.

[/quote]

Kunnonkohotusmielessä sykemittarin pois jättäminen on tasan yhtä nerokasta kuin painon pudottaminen ilman vaakaa.

Ainoastaan sykemittarilla voi todeta onko harjoitus tarpeeksi tehokasta, sillä kun paino tippuu ja kunto nousee, niin lenkki johon aikaisemmin meni esim. 1000 kcal ei enää viekään kuin 600 kcal.

[/quote]

Painonpudotusta kannaattaakin seurata mieluummin mittanauhalla.

Vierailija
38/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pienet korjaukset ap:n ruokailuun.

5.30 Kaurapuuro, 1 tl öljyä, 1 dl marjoja

8.00 Täysjyväsämpylä, soijaleikkele

11.00 Yksi kasvispihvi, kauhallinen kasviksia, puoli kauhallista riisiä, reilusti salaattia

14.00 Vihersmoothie ( jossa mukana avokadoa, pinaattia, spiruliinaa tai muuta proteiinipitoista)

17.00 Tofua, wokkivihanneksia, tomaattikastike

Iltapalaksi kookosmaitovanukas

Vierailija
39/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ruoan punnitsemisen olen lopettanut koska se meni pakkomielteiseksi."

Tässä on syy ylipainollesi. Normaali painon PITÄÄ TULLA pakkomielteeksi. Itse olen huomannut tämän. Kaikki on punnittava ja kalorit laskettava, muuten itelläni pyrkii kokoo ajan syöminen ylittämään rajan jolla alan lihoa, ja se näkyy heti vaa'assa. Ei ole muuta tietä kun jatkuva painon ja syömisen tarkkailu. Kun on kerran päästänyt ittensä persoksi makealle ja mässäilemään hyvällä ruualla, jälkiruualla, jäätelöillä, karkeilla, jne, sitä ei luonto haluaisi millään päästää irti.Heti kun antaa perikis luonne haluaa ostaa keksejä, herkkuja, kakkuja, pullia, limuja, jne.

Vierailija
40/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kaikista vastauksista! Kasvissyöjä tosiaan olen. Proteiininsaanti oli kauan hakoteillä, mutta varsinkin viimeisen vajaan vuoden ajan olen kiinnittänyt sen saantiin ylimääräistä huomiota.

Rasvan vähyyttä on moni sanonut, ja sen takia otinkin pähkinöitä ruokavaliooni. Syön niitä kohtuudella koska olen tuskallisen tietoinen järkyttävän suuresta kaloripitoisuudesta... Margariinista saa voisilmän laittamalla sen puuron keskelle, pahoitteluni typerästä sanavalinnasta:D

Annoskoko on normaali, ruoan punnitsemisen olen lopettanut koska se meni pakkomielteiseksi. Mutta siis samankokoisia annoksia kuin hoikemmilla työ- tai koulukavereillani.

Osapaasto kuulostaa muuten hyvältä, mutta en mitenkään jaksaisi raskasta työtä ilman aamupalaa. Puoli kuudelta syödyn kaurapuuron ja pähkinöidenkin jälkeen on nälkä jo ennen yhdeksää...

Ajattelin pyytää, josko pääsisin verikokeisiin, ihan vaan jotta mahdollinen "oikea" vaiva saataisiin suljettua pois.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän