Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
21.05.2015 |

Pahoittelen jo nyt kappalejakojen mahdollista puuttumista, en tiedä toimiiko mobiili vieläkään.

Viitisen vuotta sitten lukioikäisenä laihdutin nopeasti ja kuihduttamalla ylipainoni pois. Sen jälkeen paino on sahaillut eestaas viiden kilon sisällä. Mitat nyt 168/71, alimmillaan 168/62. Siinä pohjustus.

Tuntuu, että mitä terveellisemmin syön ja mitä enemmän liikun, sitä enemmän paino vain jumittaa - tai jopa nousee. Tänäänkin paino oli jo 71, mikä on melkein KYMMENEN KILOA vuodentakaiseen painoon. Kuitenkin viime vuoteen verrattuna liikun paljon enemmän ja syön järkevämmin sekä terveellisemmin.

Nyt olen pyöräillyt kouluun ja töihin jo kolme viikkoa, eli hyötyliikuntaa tulee roimasti. Paino nousee. Vähennän herkuttelua. Paino nousee. Edes ympärysmitat eivät pienene, eli kyseessä ei ole "lihasten kasvu" tai muunlainen kiinteytyminen.

Turhauttaa ihan kamalasti, kun koen tekeväni töitä ja syöväni hyvin, silti innoissani puntarille kavutessani palkinto on +2kg viime kertaan.

Pyöräilyn lisäksi käyn pari kertaa viikossa jumpalla ja kerran-pari kuntosalilla.

Tässä vielä ruokapäiväkirja eiliseltä.

Klo 5.30 Aamupalaksi kaurapuuroa (1dl hiutaleita), margariinista voisilmä. Kourallinen pistaasipähkinöitä.

Klo 11 Työpaikkalounas, eli kaksi kasvispihviä, kauhallinen riisiä, kauhallinen kasviksia, pieni lautasellinen salaattia, sämpylä Floralla

Klo 14 Ananaspurkki

Klo 17 Tofua, wokkivihanneksia ja hapanimeläkastiketta nuudeleilla

Klo 18 Jäätelö (turha, mutta hölmönä ajattelin että olen ansainnut tämän kun olen jo monta viikkoa syönyt niin terveellisesti...)

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun elimistösi on mennyt säästöliekille siitä aiemmasta painonpudottelusta. Se on kokenut nälkäkausia, ja nyt on oppinut säästämään kaikesta mistä vaan voi, joten kulutat nyt enää hyvin vähän. Siksi paino putoaa hyvin vaikeasti. 

Tähän ongelmaan on 2 tapaa ratkaista. Ensimmäinen on vetää niin ankara kitukuuri, että edes säästöliekki ei pysty säästämään niin paljon, vaan kropan on pakko alkaa ottaa varastorasvoista energiaa. Esim. VLCD-kuuri toimii erinomaisesti tähän tarkoitukseen. 

Toinen on sitten hitaampi tie. Siinä lopetetaan stressaaminen siitä painosta ja laihduttamisesta ja aletaan syödä järkevästi, terveellisyyttä, ei niinkään painoa ajatellen. Hyväksytään että painoa voi tulla jopa lisää aluksi, mutta luotetaan että ajan kanssa säästöliekki purkautuu. 

Yksi juttu on myös se että osalla ihmisistä liikunta ei ole kovin hyvä kumppani painonpudotusvaiheessa. Se nimittäin lisää osalla ruokahalua niin paljon että on vaikea olla niin pienillä kaloreilla joilla laihtuu. Itselläni oli näin, pääsin ylipainosta vasta kun laihdutin ilman liikuntaa. 

Ei nuo sun syömismäärät kyllä mitään järin pieniä myös ole... Itse kun laihdutin 78 kilon painosta alaspäin, olisin voinut syödä kuin sinä muuten mutta pelkänä aamupalan, lounaan ja päivällisen, ei mitään noita välipaloja tyyliin pistaasipähkinät (erittäin paljon energiaa), sämpylää iltapäivällä tai jäätelöä illalla.

Vierailija
2/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Mielestäni annoskokoni ovat hyvin kohtuullisia, ja pienenevät iltaa kohti. Lounaalla syön tarkoituksella leivän, jota en koskaan kotiin osta, koska edessä on vielä työpäivää ja pyöräily kotiin.
Pähkinät ovat mielestäni terveellisiä ja tarpeellisia, ja pitävät nälkää. Olisi hulluutta lopettaa välipalojan syönti ja nähdä nälkää, laskelmieni mukaan päivittäiset kalorini jäisivät siinä tapauksessa alle 1400. Kuitenkin netin laskureiden mukaan laihduttaessanikin energiantarpeeni olisi jotain 1800 kcal luokkaa... Tämä on kummallista.

Toki otan vastaan kaikki vinkit syömisten suhteen, mutta vuosia samalla tavalla junnanneena alkaa tuntua siltä, että elimistössä on jotain vikaa. Välillä on kausia, kun olen "luovuttanut" eli lopettanut painosta stressaamisen ja syönyt vapaasti, paino ei silloinkaan liiku mihinkään suuntaan.

Tuntuisi myös kamalalta ajatukselta vetää jotain vlcd-dieettiä, kun työni on melko fyysistä ja työpäivät 7-8h, näihin lisäksi se hehkuttamani hyötyliikuntapyöräily ja muu liikunta... :( miten siinä pysyy tajuissaankaan?

Pyrin nykyään kohti vegaanista ruokavaliota, mutta pääasiassa olen kasvissyöjä jo seitsemättä vuotta. Olen 24-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko punninnut annoksia kotona? Itselläni oli jopa tuplakokoisia "normiannokseen" verrattuna.

Vierailija
4/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutt kappalejaon saa mobiililla niin että tyhjälle riville laittaa yhden välilyönnin.

Vierailija
5/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto sinulla ap, on osapaasto. Itse olen sellaisella ravitsemusterapeutin luvalla. Minulla oli sama ongelma kuin sinulla, eli peruskulutus on paljon "normaali-ihmistä" pienempi jojoiluhistorian ja säästöliekin takia. Ravitsemusterapeutti oli sitä mieletä, että alle 1400 kcal en saa mennä silti vaikken sillä laihtuisi, koska ravintoaineiden saanti käy jo niin vaikeaksi. VLCD-kuuriakaan ei suositellut koska en ole niin valtavan ylipainoinen kuitenkaan, ja ne on suunniteltu reilusti ylipainoisille jos paino uhkaa jo terveyttä. 

Mutta ehdotti sitten että kokeilen semmoista 16:8 paastoa, jossa paastotaan joka päivä 16 tuntia ja syödään ruoka 8 tunnin aikana. Tästä ei ole vielä ihmisillä kovin paljon tutkimustietoa mutta koe-eläimet pysyvät näin syöden hoikkana samalla kalorimäärällä kun vapaammin syövät lihovat. Jonkin verran löytyy kyllä netistä ihmisten hyviä kokemuksiakin (esim. hakusanoilla intermittent fasting 16/8 ). 

Minulla tämä on ollut ihan huippujuttu! Aamupalan pois jättäminen oli tosi helppoa oikeastaan. Juon kotona vain lasin vettä, töissä sitten mustan kahvin. Lounaan syön 12:30. Töistä tullessa kotona jotain pientä, esim. eilen avokadoleivän. Sitten klo 20:30 päivän tukevimman aterian. Syön nyt kaloreita ihan ne samat 1400 päivässä kuin aiemmin kun en laihtunut, mutta olen laihtunut jo viikkoja lähes kilon viikossa. Jotain mystistä tämä osapaasto tekee selvästi aineenvaihdunnalleni, tosi hyvää siis!

Vierailija
6/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio vaikuttaa painonhallintaan enemmän kuin liikunta. Hoida ruokailu kuntoon. Sanot, että syöt terveellisesti. Varmaan niin teetkin, mutta kun et sillä laihdu, niin siihen on tehtävä muutoksia. Kokeilemalla selviää minkälaisella ruualla laihdut.

Vierailija
7/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa hiilaria, liian vähän rasvaa ja ehkä jopa ruokaakin liian vähän.  Ihmekös tuo jos ei paino putoa.

Vierailija
8/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten margariinista saa voisilmän?

Vierailija
9/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten numero 8, olisin taipuvainen ajattelemaan samoin, että syöt hiukan liian vähän ja liian rasvattomasti.  Lisää vaikka kasvisöljyä lounaalla ruokalusikallinen salaattiin ja aamupuuroon ruokalusikallinen makeuttamatonta maapähkinävoita.

Mulla on melkein samat mitat ja laihdutan vielä myös, painon putoamistahti on hidastunut sillä olen jo normipainon ylärajalla ja hyvin lähellä tavoitepainoani. Enkä suostu liian kitukuureille syömishäiriötaustani vuoksi. Syön 1500-1600 kcal päivässä, enemmänkin jos on poikkeuksellisen paljon raskasta liikuntaa. Tsemppiä!

Vierailija
10/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 12:01"]

Kuten numero 8, olisin taipuvainen ajattelemaan samoin, että syöt hiukan liian vähän ja liian rasvattomasti.  Lisää vaikka kasvisöljyä lounaalla ruokalusikallinen salaattiin ja aamupuuroon ruokalusikallinen makeuttamatonta maapähkinävoita.

[/quote]

Järjetön neuvo. Että kun ei laihdu nykyisilläkään kaloreilla, pitäisi lisätä kaloreita lisärasvasta? Sillä tavalla vaan lihoo. Jos rasvaa tosiaan haluaa lisätä, niin sitten pitäisi niitä kaloreita vähentää jostain muusta.

Mutta faktahan on että se mistä ne kalorinsa saa, ei vaikuta laihtumiseen. Ihminen laihtuu vaikka pelkällä suklaalla tai makeilla vehnäkekseillä, jos syö niitä sen verran vähän ettei saa kaloreita liikaa. Kylläisyyden säätelyyn kyllä ravinnon koostumus vaikuttaa, ja jos on jatkuva huutava nälkä aterioiden välillä niin sitten voi koittaa säätää ruokavaiota esim. proteiineja tai rasvaa lisäämällä. Mutta tosiaan sitten jostain muualta pitää vähentää ettei kalorit nouse liian korkeiksi.

Vierailija
11/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla putoaa paino aika huonosti aina ja olen huomannut että liian vähäinen syöminen on ojasta allikkoon.

Pistaasien tilalle puuron kanssa keitetty muna, sämpylän vaihdat realiin tai johonkin muuhun kunnon leipään, päälle kunnolla vihanneksia ja kalkkunaa vaikka. Jos sun paino putoaa jonkun laskurin mukaan 1800 kcal päiväsyönnillä niin kannattaa syödä ainakin se 1600 kcal ettei tule jumeja. Liiku mieluummin vaikka kerralla vähän mutta korkealla sykkeellä, mulla toimii hyvin sekin aineenvaihdunnan boostaajana.

Mulla auttaa aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen yllättäen hiilarit vaikka vuosia vannoin karppauksen nimeen. Se ei vaan toimi enää. Realia, 4-viljan puuroa, vihanneksia, omenoita...

Vierailija
12/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällaisia ihmisiä olemassa? 

Onneksi en tunne reaalielämässä. Elämäntehtävä on nyt pudottaa paino se 10 kiloa. Ihan kuin mikään siitä muuttuisi. Mutta ilmeisesti ruokapäiväkirja käytössä ja päivät pyörivät tämän ympärillä. 

Miksi näitä on? Koirakin on paljon tärkeämpi otus. Tekee työtä, jos työtä on. 

Vierailija
13/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko vege vai missä liha? Lisää proteiiniä, 1.5 g per tavoitepainokilo.

Vierailija
14/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 12:08"]

Ootko vege vai missä liha? Lisää proteiiniä, 1.5 g per tavoitepainokilo.

[/quote]

Ap sanoi: "Pyrin nykyään kohti vegaanista ruokavaliota, mutta pääasiassa olen kasvissyöjä jo seitsemättä vuotta. " Eikä sitä proteiinia oikeasti tuollaisia määriä tarvita, itse syön paaaljon vähemmän kasvissyöjänä, ja hyvin olen voinu jo 16 vuotta vegenä. Eikä ole edes paino-ongelmia.

Vierailija
15/43 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet säästöliekillä. Minä tekisin niin, että jonkun aikaa söisin ihan nälän ja mielihalujen mukaan, ei kuitenkaan määrättömästi. 

Ja sitten aloittaisin laihdutuksen uudelleen. Järkevillä kaloreilla, rasvaa välttämättä.

Vierailija
16/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toi ap hauska :)

Vierailija
17/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tarvitset muuta kuin pikkuviilauksia ruokavalioosi.

Aamiaisen ja lounaan välillä on liian pitkä väli, ruuansulatus ehtii jo hidastua. Kahdeksan aikaan olisi hyvä pistää jotain suuhusi.

Proteiinin saantisi mietityttää. Ei ne lihakset pääse kasvamaankaan jos ne eivät saa riittävästi rakennusaineita. Et ilmeisesti käytä munia, maitotuotteita, kalaa, niillä saisi helposti lisättyä proteiinia ruokavalioon. Sitten lisäät pavut, herneet, linssit yms proteiinipitoiset kasvikset tehokäyttöön.

Vierailija
18/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 1800kcal laihduattessa on mielestäni kyllä vähän liikaa. Kiloklubi, joka on mielestäni järkevin netin kalorilaskureista ja suosittaa hidasta painonpudotusta, antaa minulle tuon reilut 1800kcal päivässä ja painan 30kg enemmän kuin sinä. Pudottaisin sinuna vaikka sadalla kalorilla tuota ja seuraisin vaikutuksia pari kolme viikkoa. Lisäksi syöt tosiaan melkoisesti hiilareita jolloin lihasmassaa katoaa ja sitä myöden päivittäinen energiankulutus pienenee.
Millaista kuntosalitreeniä teet? Sinuna luopuisin siitä yhdestä jumpasta ja vaihtaisin sen salitreeniin niin että salilla kävisit kolme kertaa viikossa. Saat kuitenkin aerobista liikuntaa siitä pyöräilystä. Ja salilla sitten kunnon painoilla, eli vain viisi-kuusi eri liikettä per kerta, ja enintään 3x10 toistotniin että se kymmenes on jo ihan tuskaa. Tein itse aiemmin liian pienillä painoilla ja vasta nyt kun olen oari kuukautta uskaltanut tehdä kunnolla, on alkanut näkyä tuloksia eli paino putoaa nopeammin ja lihakset tuntuu kunnolla rasvankin alta.
Tsemppiä!

Vierailija
19/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä rasvoja enemmän, ateriavälit maksimissaan neljä tuntia. Pari kertaa viikossa saliharjoittelu, jotta lihakset kehittyisi ja kuluttaisi enemmän levossa. Lisäksi pari kertaa viikossa tunnin lenkki kohtuullisella sykkeellä, mielellään tyhjällä vatsalla ennen aamupalaa. Vähintään 2 litraa päivässä vettä, ei mehuja tai limuja.
Mutta ehkä tärkeimpänä neuvona sanoisin kuitenkin, että lakkaa stressaamasta painoasi :) jos kroppasi on muuten kunnossa, pystyt liikkumaan ja tykkäät itse itsestäsi, paino on vain numeroita vaa'alla.

Vierailija
20/43 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöt liikaa ,olet lihotuskuurilla. Vähennä liikuntaa, koska liikunta kasvattaa ruokahalua ,ja lihaksia. Myös tulee juotua likkaa nesteitä ,mikä nostaa painoa ja turvottaa. Syö maks. 1500 kcal /päivä niin painosi tulee asettumaan 60 kiloon. Syöt ihan liikaa, ei kukaan laihuttaja ala pähkinöitä syömään,pizzassakin on vähemmän kaloreita, samoin olet ahmija, syöt jäätelöä ja kaksi pihviä. syö näin:

puuro, kahvi ravsatmalla maidlla, ei sokeria, banaani, omena, puolikas rasvaton rahka, lihakeitto 120 kcal. Kaksi leipää, juustolla, marjakeittoa (vähäkalorista9, ja tomaattia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän