Vastustan huudatusunikoulua, mutta nyt huudatan vauvaani
Olen aina ajatellut että on julmaa huudattaa vauvaa, että se ei siitä opi nukahtamaan. Eikä opi muutakaan, kunhan vain kokee itsensä hylätyksi.
Nyt istun sohvalla ja kuuntelen kun vauva huutaa sängyssään täyttä kurkkua, enkä vain pysty menemään sinne. Se huutaa yötä päivää, en saa koskaan nukkua edes tuntia, enkä olla hetkeäkään rauhassa. En vaan enää jaksa, kun mikään ei auta. Nyt on huono omatunto kun annan toisen huutaa. Paskista paskin äiti tässä moi.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vauva voi olla pitkään tyytyväinen sylissä olleessaan, eli sinänsä ei ehkä ole kipuja. Mutta heti jos hänet laskee alas alkaa huuto. En pääse päivän aikana edes vessaan rauhassa, kun tuo huutaa heti. Yöllä saattaa nukkua jos istun ja pidän häntä sylissä, jos itse nukahdan niin alkaa heti huuto. Vieressä nukkuu hetken aikaa, mutta en uskalla itse silloin nukahtaa ettei ryömi pois ja putoa sängystä. Vauva on 10 kk, 6 kk täysimetetty ja nyt imetän edelleen kiinteiden ohessa. Allergioita ei ole todettu, korvat on kunnossa, hampaisiin saa yöksi välillä panadolia. Olen kokeillut tuudittaa uneen, olen silitellyt omaan sänkyynsä, taputellut, laulanut, imettänyt, lukenut kirjoja, mitä vain minkä avulla nukahtaisi. Mutta ei niin ei, ei tuo vaan nuku! Ja nyt en vaan itse enää jaksa, joten tänään annoin huutaa itsensä uneen.
Ja isänsä ei valvo öitä, hänen kanssaan vauva ei rauhoitu lainkaan. Ei oikeastaan rauhoitu kenenkään muun kuin mun kanssa. Ja heti jos näkeekin mut jossain niin alkaa huutaa kunnes pääsee mun syliin.
Tutustu ohjeisiin siitä, miten perhepedistä tehdään vauvalle turvallinen. Kun vauva kerran nukkuu vieressäsi paremmin. Esimerkiksi meillä otettiin mm.sängyistä jalat pois, niin sänky saatiin matalammaksi. Ja pehmusteita lattialle.
Lisäksi, kun yöimetys lopetettiin vähän päälle vuoden iässä, alkoi aiemmin monta kertaa yössä koko vauvavuoden heräillyt lapsi nukkua heti kokonaiset yöt heräämättä. Eli haluan sanoa, että toivoa on, että pian teilläkin helpottaa ap.
Varmista ettei ole koliikkikipua, nälkä, kuuma, kylmä, liian pimeää, kirkasta, kummittele, melua tai muuta. Vauva voi olla myös lähellä sohvaa sängyssä, jolloin voit helposti auttaa joka tilanteessa ja lapsi rauhoittuu. Onko sänky oikeanlainen ergonomisesti vai vaikea lapselle. Huuto kertoo yleensä jonkin viestin. Entä unilelu. Mitä jos vauvaa ei vain väsytä aina, jos nukkuu paljon muutenkin.
Olette varmaan kokeilleet aika paljon kaikkea? Meillä non-stop huudon syy oli silent refluksi ja lääkkeen aloituksen myötä meille tuli tosi aurinkoinen vauva. Jos vauva on ollut hyvin itkuisa koko ikänsä, niin kannattaa rampata lääkärissä niin kauan, että syy löytyy. Meillekin aluksi sanottiin, että aika auttaa ja kun vaihe x on ohi, niin sitten helpottaa. Kun x oli ohi, niin sitten itkun syykin oli y ja y:n jälkeen x. Meille sanottiin esin kun vauva oli 3kk niin tekee varmaan hampaita ja itkee sen takia, no ei ole hampaita vielä puolivuotiaanakaan, niin tuskin sen takia silloin itki...
10kk ikäinen liikkuu ja kääntyilee itsekseen paljon, ei häntä voi samalla tavalla vahingossa tukehduttaa kuin vastasyntynyttä, eli uskallat kyllä nukkua samalla patjalla. Tietysti turvallisuus on tärkeää ja nukkumisolosuhteet on tehtävä vaarattomiksi.
Jos nyt on ihan varmaa, ettei lapsella ole mitään kipuja tai vaivoja, niin voitte kokeilla nostelu-unikoulua: http://paula-perhe-elamaa.blogspot.com/2010/08/tracy-hogg.html?m=1
Meillä tämä tehtiin puolen vuoden iässä, kun ei suostunut nukahtamaan kuin sylissä voimakkaasti heijaamalla. Endimmäisenä iltana meni 1,5h, toisena puoli tuntia, ja sen jälkeen miten milloinkin, mutta ei tuntikausia. Takapakkeja on tullut, mutta kokonaissuunta oli oikea. Nyt lapsi on jo nelivuotias ja nukkunut yönsä hyvin jo vuosia.
Olet varmaan ap kokeillut kaikenlaista, mutta meillä on vauvan yliväsymyshuutoihin auttanut happy baby -menetelmä, eli kapalo + kylkiasennossa syliin + hytkytys + kovaääninen kohina (vesiputous spotifystä) + tutti suuhun.
Masuvaivoihin tms kipuun ei toki varmasti auta.
Ja se mies mukaan hoitamaan vauvaa, vaikka vauva isän hoidossa itkisikin. Sulla on oikeus lepoon siinä missä miehelläkin.
Refluksi, (googlaa silent refluksi ja GER) tai suolisto-oireinen allergia- tai molemmat. Allergia voi aiheuttaa refluksia. Liitän tähän listan meidän pojan oireista joilla mentiin erikoislääkärille. Tavallinen neuvolalääkäri tai yleislääkäri ei tunnista oireita, kysy esim Pikkujätistä refluksin osaajaa. Älä itketä vauvaa!
Tässä oireita joita väsyneenä listasin:
Käheä ääni, varsinkin aamuisin
Kipuitku yöllä, hoitaa maidolla, heräily 2 h välein. 5 h pisin unipätkä yhden kerran, yleensä 2-3 h välein herää syömään.
Yösyötöt jatkuvat
Kurkun rohina
4 nuhaa ollut vuoden aikana, 2 x yskä
Aikainen pystyynnousu ja kävely
Ei viihtynyt vaakatasossa, patjan korotus
Vaippoja ei voinut vaihtaa selinmakuulla
Sandiferin oire, voimakas vääntely
Nukkuminen pää taaksepäin
Seisaallaan pään taivutus taaksepäin
Ummetus, ilmavaivat suihkutisseistä
Röyhtäys ei tule, jää jumiin
Hikka
Pukluja ei juuri tullut
Sormien imeminen -> nieleskely
Aamua kohti uni huononee, potkiminen, ilmavaiva, kieriskely, ulina
Vatsa pömpöttää ja joskus kosketusarka
Hengitys tuoksuu happamalta
Ei halua istua potalle vatsakipupäivinä
Itku kärryyn laskettaessa (istuvaan asentoon)
Ei saa huudattaa. Jos vauva itkee jatkuvasti, on jossain asiat huonosti. Saako vauva tarpeeksi ruokaa? Nestettä? Jos hän kipuilee? Kokeile vaikka pitää vauva vierelläsi , patjat lattiat niin saat siinä huilia , jos vauva ei huuda lähelläsi. Vauvat ei turhaan huuda, se varma, se heidän ainoa tapa kommunikoida, jos jossain mättää.