En ole ostanut tänä vuonna vielä mitään muuta kuin ruokaa ja dieseliä.
Oletko sinä muuttanut ostokäyttäytymistäsi? Aloititko vuoden alusta vai jo aiemmin? Mikä sai tekemään muutoksen?
Minä aloin seuraamaan rahankäyttöäni tarkasti muutama kuukausi sitten. Aika valaisevaa huomata, mihin ne rahat oikeasti menevät. Joulukuussa päätin, että tämän vuoden alusta ryhdistäydyn ja ostan vain tarpeeseen. En ole vielä tarvinnut mitään muuta, kuin ruokaa ja dieseliä.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut pakollisten ruokaostosten lisäksi uudet talvikengät rikkoontuneiden tilalle. Olen jo monta vuotta ollut sillä linjalla että en osta mitään muuta uutta kuin vain rikki menneiden tilalle.
Vaatteiden määrää olen saanut jopa vähennettyä, eli jos on mennyt rikki niin en ole edes ostanut uutta vaan käyttänyt niitä mitä vaatekaapista jo löytyy. Mulla on sähköauto joten en tarvitse polttoainetta, "tankkaamiseen" menee vajaa 30 euroa kuukaudessa.
Olen nyt varsin hyväpalkkaisessa työssä ja tarkoitus on saada joka kuukausi niin paljon kun vaan mahdollista laitettua sijoituksiin. Tavoitteena on taloudellinen riippumattomuus 7 vuoden kuluttua.
jos sähköautossasi on kuukausieriä niin aika pitkälti romuttaa säästämisen, jos ei niin silti se arvon aleneminen ja kunnossa pitäminen ja kalliit vakuutukset jne ei hyvä
vaatteita saa laadukkaita kirppiksiltä kun osaa etsiä, kaupasta vaikka ostaa "muka laadukasta" niin eivät kauaa kestä, kengissäkin ne kunnon liimat kielletty ja vanhoissa (kirppareilla) on vielä paremmat liimat jne
Vierailija kirjoitti:
Tarvelista: Haluaisin ostaa kevyet vaaleanharmaat talvilenkkarit, sellaiset toppakengät, jotka voi vain pujottaa jalkaan. Parikymmentä vuotta sitten niitä vielä valmistettiin, mutta jostain syystä ei enää. Nämä talvilenkkarit olivat oikeasti lämpimät ja niihin mahtui sukkia.
Toinen puute on viskoosista valmistetut Chifonet tiskirätit. Valmistus on lopetettu.
Tämän vuoksi minullakin tullut ostettua vain ruokaa ja lääkkeitä. Ei yhtään mitään muuta.
Tässä postimyynnissä chifonet Ruotsissa. Itsekin kaivannut .
Chifonet 10-Pack Blå - Jamt:Ex Store (jamtex.se)
Hem
Städ
Hushållet
Nyttoprylar
Presenter
Kontakt
Chifonet 10-Pack Rosa
41,00 SEK
Färg
BlåRosaGul
Vierailija kirjoitti:
Ostolakossa täällä myös. Kaikki turha kulutus pois ja rahat sijotuksiin. Tavotteena päästä pysyvästi pois suomesta.
Voiko suomalainen hakea venäjän uhan perusteella tyrväpäikkää?
Eikö tyrväpäikkään kuulu aina täysin ylläpito täydellä palvelulla?
Voisi lähteä hawaijille siemailemaan drinksuja ja lopettaa nämä tylsät työt, ne ei oikein sovi valakoselle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostolakossa täällä myös. Kaikki turha kulutus pois ja rahat sijotuksiin. Tavotteena päästä pysyvästi pois suomesta.
Voiko suomalainen hakea venäjän uhan perusteella tyrväpäikkää?
Eikö tyrväpäikkään kuulu aina täysin ylläpito täydellä palvelulla?
Voisi lähteä hawaijille siemailemaan drinksuja ja lopettaa nämä tylsät työt, ne ei oikein sovi valakoselle miehelle.
Monissa töissä on jo niin huonot ja kyseenalaiset olosuhteet, että voi hakea turvaan!
Minä olen ostanut ruokaa. Ladannut HKLn matkakortille arvoa ja prepaidliittymään myös arvoa. Maksoin sähkölaskun ja kuukauden nettiaikaa tietsikalle. Maksoin Netflixin ja HBOn kaudesta.
Mä oon kans ostanut riisseliä autoon.
Perusjuttujen lisäksi: 2 housut 50cm - 8 euroa, Babybjörn lelukaari - 30 euroa ja tapetti 114 euroa. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta dieselistä tuli mieleen, kun luovuon uudehkosta autosta ja ostin tilalle halvan vanhahko auton käteisellä, eikä tullut enää joka kuukausi lyhennyserää, eikä ollut kallista kaskoa ja autokin nyt sellainen jota ei tarvitse huoltaa (kestää minkä kestää) niin tämä näkyi välittömästi tilillä saldon kasvuna.
Tästä tullit yli 5 tuhatta säästöä vuositasolla, toki vanhat autot vaativat ihan pientä asiaan perehtymistä sen suhteeen, mitkä asiat tulee olla kunnossa tai huollettu tai vaihdettu jne.
Tuossa lopussa on hyvä pointti tuo, että henkisesti köyhän ei kannata ostaa halpaa, se on viisasten hommaa.
Pommijätkät-ryhmä räjäytti Tesla Model S -sähköauton – katso Teslan räjäytys videolta - MTVuutiset.fi
Kallista se pitää olla ja huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta dieselistä tuli mieleen, kun luovuon uudehkosta autosta ja ostin tilalle halvan vanhahko auton käteisellä, eikä tullut enää joka kuukausi lyhennyserää, eikä ollut kallista kaskoa ja autokin nyt sellainen jota ei tarvitse huoltaa (kestää minkä kestää) niin tämä näkyi välittömästi tilillä saldon kasvuna.
Tästä tullit yli 5 tuhatta säästöä vuositasolla, toki vanhat autot vaativat ihan pientä asiaan perehtymistä sen suhteeen, mitkä asiat tulee olla kunnossa tai huollettu tai vaihdettu jne.
Autoa olen miettinyt. Mulla on hyvä auto ja pidän siitä. Tarvitsen sitä mökille kulkiessa, sinne ei pääse bussilla eikä voi luottaa bussi+taksi yhdistelmään, koska taksia ei välttämättä ole. Varsinkaan kotiinpäin pyrkiessä. Töihin voisin kulkea pääasiassa pyörällä ja kävellen, mutta aamu 5 alkaviin aamuvuoroihin en halua kävellä (koska sitten herätys on ennen kolmea) enkä talvella voi pyöräillä 🤔
Auto on kuitenkin mietityttänyt jo jonkin aikaa, koska se on tällä hetkellä se, josta on vaikein tinkiä ja maksan eniten.
Auto on rahoituksella, maksan osamaksua 375e/kk. Siihen päälle verot on 60e/kk ja koska rahoitus, autossa on superkasko 55e/kk. Siihen päälle polttoaine tällä ajomäärällä vähintään 100e/kk. Eli maksan autosta johtuvia kuluja 600e/kk ja siihen päälle renkaat ja huollot. Onneksi mitään korjattavaa ei ole vielä ollut.
Olen alkanut miettimään, möisinkö auton kuitenkin pois. Nettiautossa samanlaisia, about samanverran ajettuja myydään edelleen ihan samalla hinnalla, kuin millä sen itse ostin. Eli voisin myynnillä kattaa loppulainan ja jokatapauksessa jäisi vielä tonneja yli, vaikka möisin vähän alle tuon yleisen pyyntihinnan 🤔
Tavallaan myyntiajatus kutkuttaa aika lailla, mutta vähän mietityttää jos kulkemisesta tulee sitten kovin hanlalaa... Kun kyllä siitä helppoudestakin mieluusti jotain maksaa.
Autoilu on kyllä tosi kallista. Kannattaa miettiä tarkkaan, kuinka kovasti oikeasti tarvitsee autoa ja millainen sen auton ihan tosissaan tarvitsee olla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla ostelen kuten aina. Ei mitään muutosta, ei mitään säästöjä.
Miksi?
Suomen elinkustannukset on karanneet käsistä, kohta kela joutuu maksamaan toimeentulotukea puolelle kansasta. Ei täällä ole varaa elää.