Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole ostanut tänä vuonna vielä mitään muuta kuin ruokaa ja dieseliä.

Vierailija
20.01.2022 |

Oletko sinä muuttanut ostokäyttäytymistäsi? Aloititko vuoden alusta vai jo aiemmin? Mikä sai tekemään muutoksen?

Minä aloin seuraamaan rahankäyttöäni tarkasti muutama kuukausi sitten. Aika valaisevaa huomata, mihin ne rahat oikeasti menevät. Joulukuussa päätin, että tämän vuoden alusta ryhdistäydyn ja ostan vain tarpeeseen. En ole vielä tarvinnut mitään muuta, kuin ruokaa ja dieseliä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet meidän muiden tammikuussa tekevän? En edes dieseliä ole ostanut koska mulla on vuosilippu julkisiin. Pelkkää ruokaa olen ostanut ja sitäkin hyvin vähän.

Vierailija
2/33 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, me kaikki ei voida ruveta nuukailemaan. Yhteiskunta tarvitsee myös kulutusta. Olen ostanut vaatteita, sisustuskamaa, kenkiä, lahjoja, elektroniikkaa, puhelintarvikkeita ja ties mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on näin köyhä kuin minä, tuo on täysin tavallista suurimman osan vuodesta. Muutamille kummilapsille ja omalle aikuiselle lapselle ostan pari kertaa vuodessa lahjat ja keväällä menee rahaa kasvipalstaan.

Siinäpä ne mitä ruuan lisäksi olen aikoihin ostanut. Nyt on kyllä pakko ostaa uusia alusvaatteita, kun kaikki vanhat on rikki.

Vierailija
4/33 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilasin kirjan, jonka kuuntelin ensin äänikirjana. Muuta tavaraa en ole tainnut minäkään ostaa.

Vierailija
5/33 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, me kaikki ei voida ruveta nuukailemaan. Yhteiskunta tarvitsee myös kulutusta. Olen ostanut vaatteita, sisustuskamaa, kenkiä, lahjoja, elektroniikkaa, puhelintarvikkeita ja ties mitä.

Oletko ostanut ne siksi, että jonkun täytyy kuluttaa, vai siksi että tarvitsit ne?

Vai ostiko vain huviksesi?

Vierailija
6/33 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet meidän muiden tammikuussa tekevän? En edes dieseliä ole ostanut koska mulla on vuosilippu julkisiin. Pelkkää ruokaa olen ostanut ja sitäkin hyvin vähän.

Mä en pääse julkisilla töihin. Siksi on pakko ostaa dieseliä.

Vierailija
7/33 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osta yleensäkään muuta kuin ruokaa ja kodin päivittäistarvikkeita (vessapaperia, astianpesuainetta, saippuaa jne.).

Syynä ei ole rahanpuute vaan se, että en tarvitse mitään. Vaatteita on loppuiäkseni, samoin huonekaluja. Autoa ei ole eikä tule.

Jos joku kodinkone hajoaa, se on pakko uusia. Mutta esimerkiksi parikymmentä vuotta vanha puhelimeni toimii vielä oikein hyvin.

Vierailija
8/33 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvelista: Haluaisin ostaa kevyet vaaleanharmaat talvilenkkarit, sellaiset toppakengät, jotka voi vain pujottaa jalkaan. Parikymmentä vuotta sitten niitä vielä valmistettiin, mutta jostain syystä ei enää. Nämä talvilenkkarit olivat oikeasti lämpimät ja niihin mahtui sukkia.

Toinen puute on viskoosista valmistetut Chifonet tiskirätit. Valmistus on lopetettu.

Tämän vuoksi minullakin tullut ostettua vain ruokaa ja lääkkeitä. Ei yhtään mitään muuta.

Vierailija
9/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule ostettua mitään, kun ei oikeasti ole mitään tarpeita. 

Ennen selailin ajankuluksi nettikauppoja ja toria ja tulihan sieltä osteltua kaikkea "kivaa". Monesti vielä makselin luottokortilla kuvitellen, että sitten vaan kuittaan seuraavasta palkasta koko summan. No, sitten tulikin jotain yllättävää menoa tai joku isompi lasku jota en ollut hoksannut ottaa huomioon ja kas, en saanutkaan koko luottarilaskua kuitattua. No, ostelin silti lisää, koska "no kyllähän mä ens palkasta saan sen maksettua", mutta kierre oli jo valmis. 

Sitten tein totaaliremontin rahan(ja ajan)käyttöön ja lakkasin ostelemasta huvin vuoksi. En ole tänä vuonna ostanut muuta kuin ruokaa ja auton olen tankannut 2 kertaa. Luotot on kohta maksettu, olen itse tehnyt siihen selvän suunnitelman, kuinka saan ne nopeiten pois ja sen jälkeen käytän luottokorttia vain hyvin harkiten ja silloinkin se raha pitää olla valmiina tilillä, että voin siirtää sen heti luottokortille, enkä odottele mitään laskuja ja seuraavia palkkoja.

Ennen meni kaikki raha, mitä tuli, mutta nyt rahat riittävät kaikkiin laskuihin ja ruokaostoksiin ja sitä jää ylikin, eli säästöjä kertyy. Osan laitan rahastoihin ja osan pidän puskurina tilillä, johon ei ole korttia.

Tsemppiä kaikille näiden asioiden kanssa painiville! Hyvä suunnitelma helpottaa kummasti.

Vierailija
10/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin ostan vain tarpeeseen. Ja tätä nykyä myös erotan hyvin, mikä on tarvetta ja mikä pelkkää mielihalua. Tänä vuonna rahaa on mennyt ruokaan, bensaan ja pussilliseen kukkamultaa. 

Vierailija
11/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T

Toinen puute on viskoosista valmistetut Chifonet tiskirätit. Valmistus on lopetettu.

Voih, Chifonetteja kaipaan minäkin. Enää saa niitä huomattavasti huonompia halpiskopioita. :(

Vierailija
12/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla ostelen kuten aina. Ei mitään muutosta, ei mitään säästöjä.

Vierailija
13/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarkka kuluttaja, olevinaan, muutenkin.

Auto on jäänyt takuun ulkopuolelle, joten huollot teen jatkossa itse.

Ruoan hinta on jo noussut, joten tarkasti katson mitä ostan, ylimääräiset herkut jää nyt kokonaan pois.

Vierailija
14/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa, yhdet lakanat ja kahdet kengät.

Vierailija
15/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ostanut huvikseni, joten keskipalkkaisena olen 20 vuodessa saanut aikaan yli 100 000 arvoisen osakesalkun ja silti hankkinut kaiken tarpeellisen.

16/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja reippaasti.Nyt kävin viikon kierroksen ostamassa juustoja ym koko viikoksi erikoishintaan. 

Olisin mielelläni juonut Laten ulkona mutta herranen aika 46 kruunua ja leipä 39.

Tulin kotiin ja join hyvät kahvit sekä söin ammiaisen. Säästö siis melkeen 10 euroa. 

2  täysin tupakoimaton päivä. Saas nähdä. Toivon!

17/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T

Voih, Chifonetteja kaipaan minäkin. Enää saa niitä huomattavasti huonompia halpiskopioita. :(

Chifonet 10-Pack Rosa - Jamt:Ex Store (jamtex.se)

Chifonettejä voi tilata Ruotsista.  Eikä ole edes kalliita.Soitin ja kysyin, vanhanaikaisia viskoosista.

Vierailija
18/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut pakollisten ruokaostosten lisäksi uudet talvikengät rikkoontuneiden tilalle. Olen jo monta vuotta ollut sillä linjalla että en osta mitään muuta uutta kuin vain rikki menneiden tilalle.

Vaatteiden määrää olen saanut jopa vähennettyä, eli jos on mennyt rikki niin en ole edes ostanut uutta vaan käyttänyt niitä mitä vaatekaapista jo löytyy. Mulla on sähköauto joten en tarvitse polttoainetta, "tankkaamiseen" menee vajaa 30 euroa kuukaudessa.

Olen nyt varsin hyväpalkkaisessa työssä ja tarkoitus on saada joka kuukausi niin paljon kun vaan mahdollista laitettua sijoituksiin. Tavoitteena on taloudellinen riippumattomuus 7 vuoden kuluttua.

Vierailija
19/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta dieselistä tuli mieleen, kun luovuon uudehkosta autosta ja ostin tilalle halvan vanhahko auton käteisellä, eikä tullut enää joka kuukausi lyhennyserää, eikä ollut kallista kaskoa ja autokin nyt sellainen jota ei tarvitse huoltaa (kestää minkä kestää) niin tämä näkyi välittömästi tilillä saldon kasvuna.

Tästä tullit yli 5 tuhatta säästöä vuositasolla, toki vanhat autot vaativat ihan pientä asiaan perehtymistä sen suhteeen, mitkä asiat tulee olla kunnossa tai huollettu tai vaihdettu jne.

Vierailija
20/33 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta dieselistä tuli mieleen, kun luovuon uudehkosta autosta ja ostin tilalle halvan vanhahko auton käteisellä, eikä tullut enää joka kuukausi lyhennyserää, eikä ollut kallista kaskoa ja autokin nyt sellainen jota ei tarvitse huoltaa (kestää minkä kestää) niin tämä näkyi välittömästi tilillä saldon kasvuna.

Tästä tullit yli 5 tuhatta säästöä vuositasolla, toki vanhat autot vaativat ihan pientä asiaan perehtymistä sen suhteeen, mitkä asiat tulee olla kunnossa tai huollettu tai vaihdettu jne.

Tuossa lopussa on hyvä pointti tuo, että henkisesti köyhän ei kannata ostaa halpaa, se on viisasten hommaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi