Alhainen ferritiini, miten teillä oireillut?
Olen tässä muutaman kuukauden kärsinyt huimauksesta ja sydämmentykylsistä. Perusverikokeessa ja sydänfilmissä kaikki ok. Kuitenkin kun vaatimalla vaadin testattiin myös ferritiini joka oli vain 12!! Lääkäri kuitenkin sanoo ettei oireeni todennäköisesti johdu siitä kun hemoglobiini oli ok... en tiedä uskoakko lääkäriä
Kommentit (21)
Hirveä kuukausia kestänyt väsymys ja hiuksia lähti. Minulla ferritiini 17 mutta hemoglobiini normaali. Lääkärin kirjoittamalla rautakuurilla loppui tuo väsymys ja hiustenlähtö. Olo oli kuin uudesti syntyneellä! Raudanpuute voi olla vaikka hemoglobiini ok. Kaikki lääkärit eivät vaan sitä ymmärrä.
Minulle taas terkka sanoi, että vaikka hemoglobiini olisi hyvä, voi silti olla raudan puutos, eli just tuo ferritiini liian matala. Minulla oli kylläkin myös hemoglobiini laskenut yli 30 pykälää, niin kehotti syömään rautavalmistetta ja jos pikatesti näyttää vielä matalia lukemia, sitten ihan verikokeeseen. Raskaana olen kylläkin, niin ottavat ehkä vähän vakavammin.
Raudanpuutetta epäilin itsekin, kun tosiaan olo on todella tokkurainen ja leposyke on 85-95, siis ihan vaan istuessa. Aamuisin riittää, että nousee ylös pukemaan muksua, kun syke karkaa omille teilleen ja olo on kuin maratonin juosseella, että puuskututtaa ja pitäisi päästä istumaan.
B12 vitamiinin puute voi olla syy alhaiseen ferritiiniin. Rauta ei imeydy ilman b12.
Mullakin lääkärit vaan viitanneet että joo, oireet johtuu masennuksesta, en saanut apua ferritiinin kanssa. Ferrit 36, naisilla normi kai 100-150, mulla vielä kilpparin vajaatoiminta, olen synnyttänyt 1v4kk sitten, imetän yhä ja mulla on ibs (eli rauta ei imeydykään kunnolla). Ensiviikolla menen ostamaan rautaa kunhan ensin selvitän missä muodossa se on tehokkainta. Jostain lääkärin jutusta netistä luin että rautaa kannattaa ottaa vain joka toinen päivä pienissä määrissä (esim. 25mg) jotta se imeytyy eikä aiheuta haittoja.
Oireita mulla pohjaton väsymys, alakulo, hiustenlähtö (lähtee urakalla, en usko että johtuu enää tuosta synnytyksestä), kynsien pinta epätasainen, kalpea naama ja mustat silmänaluset, rytmihäiriöt, palelu ja kylmät raajat, ummetus jne jne. Hemoglobiini mulla oli 135 muistaakseni eli hyvä, mut ferritiini on kyllä alhainen sano lääkäri mitä sano.
Olen 21v.
Minulla on vieläkin alhaisempi ja ei oikeastaan mitään oireita ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas terkka sanoi, että vaikka hemoglobiini olisi hyvä, voi silti olla raudan puutos, eli just tuo ferritiini liian matala. Minulla oli kylläkin myös hemoglobiini laskenut yli 30 pykälää, niin kehotti syömään rautavalmistetta ja jos pikatesti näyttää vielä matalia lukemia, sitten ihan verikokeeseen. Raskaana olen kylläkin, niin ottavat ehkä vähän vakavammin.
Raudanpuutetta epäilin itsekin, kun tosiaan olo on todella tokkurainen ja leposyke on 85-95, siis ihan vaan istuessa. Aamuisin riittää, että nousee ylös pukemaan muksua, kun syke karkaa omille teilleen ja olo on kuin maratonin juosseella, että puuskututtaa ja pitäisi päästä istumaan.
Joo itsekkin aloin syömään rautaa nyt. Tämä sama työterveyslääkäri totesi "no ei se mitään haittakaan"
toki hetkihän tässä menee että lähtee nousemaan. Tuo sykkeen nousu kuulostaa juuri samalta mistä minä kärsin.
Jotenkin ihmeellistä ettei jotkut lääkärit ymmärrä ferritiiä ollenkaan.
AP
Ferritiini oli alle 20 ja oireena väsymys, hiusten lähtö sekä usein huimasi äkillisesti kesken päivän. Hb oli koko ajan yli 117 eli viitearvojen sisällä. Jos vuoden syönyt rautaa tabletteina. Ferritiinin nouseminen voi kestää monta vuotta ja olen lukenut että sen olisi hyvä olla 30 ainakin..
Vierailija kirjoitti:
Mullakin lääkärit vaan viitanneet että joo, oireet johtuu masennuksesta, en saanut apua ferritiinin kanssa. Ferrit 36, naisilla normi kai 100-150, mulla vielä kilpparin vajaatoiminta, olen synnyttänyt 1v4kk sitten, imetän yhä ja mulla on ibs (eli rauta ei imeydykään kunnolla). Ensiviikolla menen ostamaan rautaa kunhan ensin selvitän missä muodossa se on tehokkainta. Jostain lääkärin jutusta netistä luin että rautaa kannattaa ottaa vain joka toinen päivä pienissä määrissä (esim. 25mg) jotta se imeytyy eikä aiheuta haittoja.
Oireita mulla pohjaton väsymys, alakulo, hiustenlähtö (lähtee urakalla, en usko että johtuu enää tuosta synnytyksestä), kynsien pinta epätasainen, kalpea naama ja mustat silmänaluset, rytmihäiriöt, palelu ja kylmät raajat, ummetus jne jne. Hemoglobiini mulla oli 135 muistaakseni eli hyvä, mut ferritiini on kyllä alhainen sano lääkäri mitä sano.
Olen 21v.
Jos sulla on kerran ibs ja vielä imetätä niin sulla voi olla puutetta kaikista mahdollisista vitamiineista.
Itselleni kävi juuri näin. Onko sulta selvitetty syytä tuohon IBSään? Onko allergiaa tai atopiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 21v.
Jos sulla on kerran ibs ja vielä imetätä niin sulla voi olla puutetta kaikista mahdollisista vitamiineista.
Itselleni kävi juuri näin. Onko sulta selvitetty syytä tuohon IBSään? Onko allergiaa tai atopiaa?
Voiko atopia aiheuttaa IBS? Mulla on molemmat mutta en tiennyt että niillä on yhteys
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 21v.
Voiko atopia aiheuttaa IBS? Mulla on molemmat mutta en tiennyt että niillä on yhteys
-Eri
No ei atopia aiheuta ibsää mutta itselläni allergia oli syynä sekä pahaan atooppiseen ihottumaan ja suolisto-ongelmiin. Olin viittä vaille saamassa IBS diagnoosin kun löytyikin ruoka-aine allergia.
5 täällä, kyllä minulla on myös atooppinen iho ja talvisin ihottumaa, ei tosin tarvitse aina länträtä voiteilla edes eli ei kai kovin vakavaa. Kieltämättä stressaa kaikki tämänhetkiset vaivat ja puutostilat, mutta olen vähän hukassa miten näitä lähteä hoitamaan kun lääkärit eivät ole ottaneet tosissaan (migreeni, ibs, raudanpuute on näitä näkymättömiä "muotisairauksia" vaan joita ei hoideta asianmukaisesti.)
Ferritiinin tulisi olla ainakin 100. Itse sain nousemaan 100mg obsidanin kanssa. Lähtö ferritiiniarvo 26 ja 3 kk päästä ferritiini 112. Ei väsytä enää niin paljon. Raudan otin tyhjään mahaan aamuisin maitohappobakteerin kanssa ja maha kesti hyvin.
Mulla oli kova tarve nukkua pitkiä päiväunia. Nukahtelin töissä jos oli ns. tylsempiä työtehtäviä, kuten pitkiä pätkiä koneella oloa niin ikään vain paria nappia painamassa. Periaatteessa oireet oli sellasia että tajusin ne vasta kun rauta-arvot hoidettiin kuntoon, koska kaikki väsymys tuli elämään aika vaivihkaa ja olin tottunut. Tottunut siihen, että nukuin 3 tunnin päikkäreitä ja sydän tykytteli ja nukahtelin töissä... Ajattelin vain olevani stressantunut ja nukkuvani liian vähän. hemoglobiinini oli aina, teinistä asti, ollut alhainen. Rajoissa, mut alarajalla.
Kärsin myös lapsettomuudesta, jonka takia lopulta ferritiininkin halusin tutkia. Arvo oli sen lääkäriaseman asteikolla joku "alle 12" eli käytännössä nollissa lääkärin mukaan. Hemoglobiini oli 117, se oli tosin hoitojen alussa parempi, joku 125. Alun perustutkimuksiin ferritiini ei kuulunut. Lapsettomuus tosin johtui todennäköisesti muista tekijöistä (paljon muitakin vikoja on) ja lapsettomaksi jäin, vaikka ferritiini saatiin kahdella rautainfuusiolla + rautakuurilla korjattua hyväksi. Ei silti alkiot tarranneet kiinni.
Mulla tämä alhanen arvo johtuu mitä ilmeisimmin erittäin runsaista ja pitkistä menkoista. Lapsettomuushoitojen jälkeen aloitin e-pillerit pcos:n hoitoon, ja sen myötä vuoto onneksi on niukentunut. Menkatkin "pidän" vain 3 laatan välein. Iso, iso helpotus. Jatkuva sumea olo ja väsymys ja sydämentykytykset historiaa, arvot nykysin ok tasolla.
Lääkärit tuijottaa vieläkin sitä hemoglobiinia, ja se on ihan väärin. Raudanpuutetta voi olla, pahasti, vaikka hb on normaali. Arvot pitää osata tulkita.
Tuo ferritiini 12 tarkoittaa tyhjiä rautavarastoja. Alle 30 on käytännössä tyhjät varastot. Ehdottomasti pitää nostaa arvoja!
Etsi sellainen lääkäri, joka elää nykyaikaa ja ymmärtää, että naisen terveys kohenee, kun elimistössä on riittävästi rautaa eikä se yritä kituuttaa ilman sitä.
Lääkäreitä ei kiinnosta ferri jos hemoglobiini on ok. Kävin kahdella lääkärillä ja kumpaakaan ei kiinnostanut...
Kaikkihan niiden mielestä on stressiä ja ahdistusta. Vaikka sanoisi, ettei mitään stressaavaa ole meneillään ja ahdistustestistä saa kaksi pistettä, jompaakumpaa se silti on.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiinin tulisi olla ainakin 100. Itse sain nousemaan 100mg obsidanin kanssa. Lähtö ferritiiniarvo 26 ja 3 kk päästä ferritiini 112. Ei väsytä enää niin paljon. Raudan otin tyhjään mahaan aamuisin maitohappobakteerin kanssa ja maha kesti hyvin.
Tähän halusin vielä lisätä, että otatin kokeen itse terveystalolla. Hemoglobiini oli hyvä 143. Pyysin sitten soittoajan lääkärille tuosta ferritiinistä ja hän ohjasi syömään rautaa. Siellä on niitä erilaisia verikoepaketteja ostettavaksi joten itsekin voi otattaa testejä jos haluaa ja pyytää sitten tosiaan lääkäriltä vielä ohjeita.
Hemoglobiini oli 105 ja ferritiini alle 12. Lähinnä ihmettelin, miksi kunto ei tunnu paranevan vaikka liikun paljon. Hiuksia on lähtenyt myös paljon ja olen ollut väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Hemoglobiini oli 105 ja ferritiini alle 12. Lähinnä ihmettelin, miksi kunto ei tunnu paranevan vaikka liikun paljon. Hiuksia on lähtenyt myös paljon ja olen ollut väsynyt.
Selvä raudanpuuteanemia.
Ja siis tarkennan että lääkäri väittää oireisen johtuvan vain stressistä.
AP