Lääkäri: kuinka paljon tarvitset oikeasti D-vitamiinia (yllättävän paljon)
Kommentit (61)
Eric on fiksu, mutta hän lääkäri vaan kiropraktikko, joka on väitellyt tohtoriksi.
Tohtori ei ole synonyymi lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Otan 25 mg tabletin joka päivä.
25mg olisi hurja vahvuus. 25mg = 25 000 mikrogrammaa.
1mg on nimittän tuhta 1000 mikroa ja d-vitamiinin yksikkö on joko mikrogramma tai kansainvälinen yksikkö eli IU.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin sataa päivässä ja maksa-arvot olivat kohoneet yllättävästi. Kävi ilmi että maksassa oli varastoituneena liikaa d-vitamiinia ja siksi naama oli keltainen.
Ohjeeksi d-vitamiini pois.
:DDD
mistä keksit näitä?
Eikös se pidä paikkaansa? Liiat rasvaliukoiset vitamiinit rasittavat maksaa. En tiedä pitääkö yksityiskohdat tuossa paikkaansa, esim ihon keltaisuus. Voi hyvinkin pitää, jos maksa on tulehtunut tai ei pysty hoitamaan hommaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin sataa päivässä ja maksa-arvot olivat kohoneet yllättävästi. Kävi ilmi että maksassa oli varastoituneena liikaa d-vitamiinia ja siksi naama oli keltainen.
mistä keksit näitä?
Eikös se pidä paikkaansa? Liiat rasvaliukoiset vitamiinit rasittavat maksaa. En tiedä pitääkö yksityiskohdat tuossa paikkaansa, esim ihon keltaisuus. Voi hyvinkin pitää, jos maksa on tulehtunut tai ei pysty hoitamaan hommaansa.
D-vitamiinin aiheuttamista maksavaurioista ei ole mitään todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän yleensä 50 mikrogrammaa päivässä, myös kesällä, koska ihoni kautta ei imeydy mitään (en rusketu, palan ja saan aurinkoihottumaa, mistä syystä käytän hihoja ja viidenkympin suojakertoimia). Sen lisäksi syön yleensä kalaöljykapseleita pari kolme päivässä, paitsi nyt, kun leikkausta odotellessa omega3-tuotteet ovat kiellettyjen listalla (ettei tule veren hyytymättömyyden kanssa ongelmia). Ruokavalioni on kasvispainotteinen ja lihaton, kalaa syön noin kahtena tai kolmena päivänä viikossa, käytän maitotuotteita eli D-vitaminoitua maitoa.
Terveisin lääkäri, 58 v.
Lääkäri vauvapalstalla? Ja lehmät lentää ;D
Exäni on lääkäri ja hän käy täällä. Ihan tavallisia ihmisiä hekin ovat.
125ug riittää mulle. Tasot olivat viimeksi 111nmol/l
Dr. Berg EI OLE LÄÄKÄRI, vaan KIROPRAKTIKKO
En ala siis videota katsomaan. Mutta yleisesti D-vitamiinisuositukset on liian matalat. Tutkimusten mukaan voi vaatia huomattavasti suosituksia suuremman annoksen, että elimistön D-vitamiinipitoisuus saadaan suositellulle tasolle. Itse otan tuon 100mcg/pv, joka on täällä suositusten yläraja. On kuitenkin tutkimuksia, joissa tuotakin vielä paljon suuremmat annokset on todettu turvallisiksi
Turha neuvoa toisia, koska osa ihmisistä kestää isompia annoksia kuin toiset. Tässä ollaan nyt vaarallisilla vesillä.
Vierailija kirjoitti:
Dr. Berg EI OLE LÄÄKÄRI, vaan KIROPRAKTIKKO
En ala siis videota katsomaan. Mutta yleisesti D-vitamiinisuositukset on liian matalat. Tutkimusten mukaan voi vaatia huomattavasti suosituksia suuremman annoksen, että elimistön D-vitamiinipitoisuus saadaan suositellulle tasolle. Itse otan tuon 100mcg/pv, joka on täällä suositusten yläraja. On kuitenkin tutkimuksia, joissa tuotakin vielä paljon suuremmat annokset on todettu turvallisiksi
On myös tutkimuksia, joissa noin isot annokset ovat vaarallisia.
Maailmasta löytyy mitä vain, joka tulee omaa näkemystä. Ja sellaisia me vaistomaisesti etsimme.
Äitini sairastui liiasta D-vitamiinista, kalsiumpitoisuudet veressä heitteli ensin vuoden pari ja hän rupesi pyörtyilemään. Puhkesi myös kilpirauhasen liikatoiminta lopuksi, muuttui nyttemmin vaurioiden vuoksi vajaatoiminnaksi.
50, mutta ehdottomasti öljykapselina
Otan aurinkoa talvella E-Espanjassa ainakin puoli tuntia päivässä. Lopetin D-vitamiinivalmisteet kun muutin tänne. En tiedä, riittääkö se, kun aurinko ei näin vuoden pimeimpään aikaan rusketa ihoani. Toisin kuin valkoihoinen lääkäri tässä ketjussa, olen erittäin hyvin aurinkoa sietävä enkä käytä suojavoiteita koskaan.
Nykyisin vedän 50 u päivässä, mutta viimeksi jalkani murtui (useita pikkuluita jalkaterässä, onnettomuus) ja silloinen minua tutkinut lääkäri sanoi, että liiallisella d-vitamiinin nauttimisella on suora yhteys siihen, että luut alkavat murtua helpommin. Tämä tuli esille keskustelussa jossa päivittelin murtumia, mulla kun ei ole eläissäni mitään murtunut tai mennyt poikki luustossa - vahvat luut olleet, tai tapahtumaa ennen luulin, aina. Tähän lääkäri sitten vastasi kysymällä heti, paljonko d-vitamiinia nautin päivittäin. En nyt muista oliko se tuo sama 50 u mutta se, mikä keskustelusta jäi mieleeni, oli tämä;
liiallinen d-vitamiinin saanti = luun murtumien riskin moninkertaistuminen
Mittauttakaa D vitamiiniarvo. Minulta on mitattu muutaman kerran ja koska olen nivelrikkoinen, tarvitsen D vitamiinia paljon. Arvon tulee olla yli 100. On ollut parhaimmillaan 115 ja viimeksi oli 70. Se ei riitä. Olen otranut 100 mikrog nyt puolen vuoden ajan . Seuraavan kerran mitataan vuoden alussa. Polvinivelet on vaihdettu ja muitakin operaatioita jouduttu tekemään. Tunnen, et D vitamiini ikäänkuin voitelee niveliä ja kykenen lenkkeilemään paremmin. Kävelyä harrastan mahdollisimman usein. Älykello mittaa askeleet ja tavoite on 8000 askelta/ pv. Usein tulee kaksinkertaisesti tuo. Olen ikäihminen.
Vierailija kirjoitti:
Äitini sairastui liiasta D-vitamiinista, kalsiumpitoisuudet veressä heitteli ensin vuoden pari ja hän rupesi pyörtyilemään. Puhkesi myös kilpirauhasen liikatoiminta lopuksi, muuttui nyttemmin vaurioiden vuoksi vajaatoiminnaksi.
Tästä syystä d-vitamiinin kanssa tulee syödä k-vitamiinia. Joissakin purkeissa ne onkin yhdistetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän yleensä 50 mikrogrammaa päivässä, myös kesällä, koska ihoni kautta ei imeydy mitään (en rusketu, palan ja saan aurinkoihottumaa, mistä syystä käytän hihoja ja viidenkympin suojakertoimia). Sen lisäksi syön yleensä kalaöljykapseleita pari kolme päivässä, paitsi nyt, kun leikkausta odotellessa omega3-tuotteet ovat kiellettyjen listalla (ettei tule veren hyytymättömyyden kanssa ongelmia). Ruokavalioni on kasvispainotteinen ja lihaton, kalaa syön noin kahtena tai kolmena päivänä viikossa, käytän maitotuotteita eli D-vitaminoitua maitoa.
Terveisin lääkäri, 58 v.
Lääkäri vauvapalstalla? Ja lehmät lentää ;D
En tiennytkään, että tällä palstalla ei saa tiettyjen ammattien edustajat kirjoitella.
Kerro, mitkä muut kuin lääkärit?
Vierailija kirjoitti:
Turha neuvoa toisia, koska osa ihmisistä kestää isompia annoksia kuin toiset. Tässä ollaan nyt vaarallisilla vesillä.
Näinhän se on. Nyt olisi hyvä aika mitata oma D-vitamiinin taso, jos ei vielä käytä D-vitamiinivalmistetta. Sen jälkeen käyttää 3 kuukautta jotain määrää ja mittauttaa tasot uudelleen, niin näkee miten kyseinen annoskoko vaikuttaa itseen. Eihän sillä ole hevonkukun väliä miten jokin annoskoko vaikuttaa vaikka 90 % väestöstä, jos itse kuuluu siihen 10 %iin ja saa myrkytysoireita.
Otin kerran sata mikrogrammaa ja kuolin siihen. Ei kannattanut. Nyt en saa edes toimeentulotukea koska sitä maksetaan vain elossa oleville ja vastakkainen sukupuoli juoksee karkuun kun juoksen heidän perässään yrittäen selittää että annan vain kaikkien kukkien kukkia minussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mistä keksit näitä?
D-vitamiini varastoituu maksaan, vaikka on vesiliukoinen.
Minulle kyllä opetettiin jo lapsena, että A, D, E ja K- vitamiinit ovat rasvaliukoisia.
Otan 25 mg tabletin joka päivä.