Lääkäri: kuinka paljon tarvitset oikeasti D-vitamiinia (yllättävän paljon)
Kommentit (47)
ei oo terve iho tolla lääkärillä.
Keltanen.
En käytä D-vitamiinia enkä ole koskaan kipeä. Asun Lapissa, joten keskitalvella auringosta ei ole vähäistäkään apua. Joskus olen saanut D-vitamiinia lahjaksi ja syönyt jopa vuoden ajan. Sitten, kun purkki oli tyhjä, lopetin tällaisen vitamiinin käytön, josta ainakaan minulle ei ole mitään hyötyä.
Tämä on ihan viihdyttävä kanava. Mies on sitten kiropraktiikan ”tohtori”, ei siis lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveystiedon opettaja joskus varotteli d-vitamiinista ja a-vitamiinista.
Ovat samalaisia aineita kuin kannabiksen myrkyllinen ainesosa.
Varastoituvat rasvaan. Ovat rasvaliukoisia aineita. Runsaasti keräytyessään ovat myrkyllisiä maksalle.
Pelkästään jääkarhun maksa on myrkyllinen sen runsaasta vitamiini määrästä.
Laitapa linkki yhteenkin artikkeliin/tutkimukseen, jossa todetaan tämä myrkyllisyys maksalle.
Missä kohtaa oli maininta D-vitamiinin aiheuttamista maksavaurioista?
Lue tarkempaa. Kyll se sieltä löytyy.
Miksi kiellät maksavauriot ja d-vitamiinin myrkyllisyyden?
Paraselssius nuorempi jo ammoisina aikoina totesi että määrä tekee myrkyllisyyden.
Älyttömyyksiin ei kannata mennä. Kaikki pillerithän sisältää jo sen melkein kolminkertaisen määrän verrattuna thl:n suositukseen. Luultavasti syötte kuitenkin myös jonkun multivitamiinin, missä on D-vitamiinia, ja käytte joskus ulkona. Lohta tulee syötyä, jne. Ehkä lisänä joku kalsium pilleri missä myös d-vitamiinia.
Kyllä ne puutteet on niillä, jotka ei syö lainkaan d-vitamiinia, tai joilla on suolistossa jotain ongelmia.
En ole ihan varma tuosta, että aiheuttaa suoraan maksavaurioita, mutta maksa muuttaa sitä d-vitamiinia käyttökelpoiseen muotoon. Jos sitä on todella paljon, niin kyllä se rasittaa maksaa, ja on osin pois sen muilta tehtäviltä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan viihdyttävä kanava. Mies on sitten kiropraktiikan ”tohtori”, ei siis lääkäri.
Moni kiropraktikko Yhdysvalloissa edustaa funktionaalisen lääketieteen suuntausta, eli oireiden hoitamisen sijaan pyrkivät selvittämään niiden syyn ja hoitamaan sen. Ja ei siis vain esim. selkärankaan ja niksautteluun liittyen kuten monet luulevat. Itse löysin juurikin Yhdysvalloista kyseisen tutkinnon edustajan, joka tosiaankin perustavanlaatuisen selvitystyön ja vitamiinien (mm. juurikin 250 mcg D:tä) ja hivenainaiden ja uuden ruokavalion avulla paransi minut 20 vuotta riivanneista suolistovaivoista ja sen aiheuttamista puutostiloista. On se jännä, yksikään lääkäri ei moiseen pystynyt.
Otsikon pitäisi Valelääkäri: kuinka paljon tarvitset oikeasti D-vitamiinia (yllättävän paljon) 😁
100 mcg on yleensä turvallinen päiväsaanti jatkuvassa käytössä. D-vitamiinin imeytymiseen voi kuitenkin olla suuriakin eroja, joten taso kannattaa mittauttaa, ei maksa paljon esim. Synlabissa. Itse sain omat D-tasot kohdilleen vasta kuin söin kolme vuotta 250 mcg päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Otsikon pitäisi Valelääkäri: kuinka paljon tarvitset oikeasti D-vitamiinia (yllättävän paljon) 😁
Ei ole mikään valelääkäri. Väärä suomennos tosin, koska kyseessä kiropraktiikan tohtori. Ja joo, ei ole mikään kirjekurssi jos vähänkin tutustut asiaan.
Wikipedia noudattelee kyseisen aikakauden hyväksyttyjä trendejä. Tieto kannattaa etsiä muualta. Woket moderoi sitäkin alustaa, ikävä kyllä.
Itse käytän yleensä 50 mikrogrammaa päivässä, myös kesällä, koska ihoni kautta ei imeydy mitään (en rusketu, palan ja saan aurinkoihottumaa, mistä syystä käytän hihoja ja viidenkympin suojakertoimia). Sen lisäksi syön yleensä kalaöljykapseleita pari kolme päivässä, paitsi nyt, kun leikkausta odotellessa omega3-tuotteet ovat kiellettyjen listalla (ettei tule veren hyytymättömyyden kanssa ongelmia). Ruokavalioni on kasvispainotteinen ja lihaton, kalaa syön noin kahtena tai kolmena päivänä viikossa, käytän maitotuotteita eli D-vitaminoitua maitoa.
Terveisin lääkäri, 58 v.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän yleensä 50 mikrogrammaa päivässä, myös kesällä, koska ihoni kautta ei imeydy mitään (en rusketu, palan ja saan aurinkoihottumaa, mistä syystä käytän hihoja ja viidenkympin suojakertoimia). Sen lisäksi syön yleensä kalaöljykapseleita pari kolme päivässä, paitsi nyt, kun leikkausta odotellessa omega3-tuotteet ovat kiellettyjen listalla (ettei tule veren hyytymättömyyden kanssa ongelmia). Ruokavalioni on kasvispainotteinen ja lihaton, kalaa syön noin kahtena tai kolmena päivänä viikossa, käytän maitotuotteita eli D-vitaminoitua maitoa.
Terveisin lääkäri, 58 v.
Lääkäri vauvapalstalla? Ja lehmät lentää ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastoituvat rasvaan. Ovat rasvaliukoisia aineita. Runsaasti keräytyessään ovat myrkyllisiä maksalle.
Laitapa linkki yhteenkin artikkeliin/tutkimukseen, jossa todetaan tämä myrkyllisyys maksalle.
Lue tarkempaa. Kyll se sieltä löytyy.
Miksi kiellät maksavauriot ja d-vitamiinin myrkyllisyyden?
Paraselssius nuorempi jo ammoisina aikoina totesi että määrä tekee myrkyllisyyden.
Can vitamin d3 cause liver problems?
These findings, taken together with the correlation between low vitamin D serum levels and the severity of liver fibrosis [30], suggest that not only may vitamin D deficiency contribute to liver fibrosis, but also that vitamin D supplementation may manifest anti-fibrotic effects in liver disease.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä meitä lääketieteen opiskelijoitakin, hei vain!
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt 600 mikrogrammaa päivässä 2 vuoden ajan. Sekä monia muita lisäravinteita. Olen laihtunut 95 kiloa viimeisen 3 vuoden aikana Ketolla ja pätkäpaastolla. Kävin juuri terveystarkastuksessa ja KAIKKI laboratorioni olivat loistavia. Lääkäri ei voinut uskoa sitä. 3 vuotta sitten otin 12 lääkettä, nyt en mitään. Nyt en ole enää diabeetikko eikä minulla ole enää korkea verenpaine. Minulle tehtiin myös kaksinkertainen ohitusleikkaus 3 vuotta sitten.
Itse osaan lentää ja olen pärjännyt ilman ruokaa viimeiset 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin lääkäri, 58 v.
Lääkäri vauvapalstalla? Ja lehmät lentää ;D
Meitä on kuule aika paljon täällä... Varsinkin meitä psykiatreja kyllä kiinnostaa pöhköt. Ja noi nuoret lääkärit käy täällä säännöllisesti naureskelemassa - opiskelijat ammentaa näistä komediallisia aineksia juhliinsakin.