Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenkiin ja niiden kokoihin yms liittyviä kysymyksiä viisaimmille

14.08.2008 |

Kenkien osto tuntuu vaikealta. Maalla ei edes kenkäkaupassa tunnu saavan asiantuntevaa palvelua, myyjät eivät oikein osaa tai halua kertoa juuri mitään. Pelkäävät kai, että marssin erikoisliikkestä saamien neuvojen kera marketin puolelle kenkäostoksille... ;-)

Mutta asiaan. Jos lapsella on goretex-talvikenkä, niin kuinka justi se pitää olla eli jätetäänkö sinne villasukkavara ja jos, niin kuinka paljon? Olen jostain saanut haraviini, ettei gorekengän kanssa nimenomaan saa pitää villasukkaa. Voiko tämä olla totta? Millainen sukka siellä pitäisi olla? Miten justi kenkä olisi hyvä?

Siitä päästiinkin kokoasiaan. Jos kenkäkaupassa tai marketissa oleva "jalan koon mittari" näyttää kengän kooksi vaikka kokoa 25, niin tarkoittaako se tosiaan sitä, että ostan kengän kokoa 25 vai pitääkö siihen vielä miettiä villasukkavarat yms päälle?

Keväällä ostimme tytölle Eccon sandalit kenkäkaupasta. Niiden osto oli suht helppoa, kun näki, missä varvas on. ;-) Pakkaskenkien osto onkin vaikeampaa. Nyt hankin Kuomat kokoa 27, kun ajattelin, että villasukkavaraa ja ilmatilaa pitää olla. Mitä luulette, onko koon 27 Kuomat ihan liian isot 25 kokoiselle jalalle, jos nämä "varat" otetaan huomioon?

Huh, siinä sitä sitten jo tulikin. Tyhmiä kyselee jälleen kerran Papuliini, joka alkoi miettiä kenkäasioita, kun uutisissa kerrottiin, että suuri osa suomalaislapsista kulkee liian pienissä kengissä. Mutta kun liian isokaan ei kai ole hyvä...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvikenkien osto on ihan helppoa, ota sisäpohja irti kengästä ja laita lapsen jalka siihen päälle. Niissä pätee se sama n. 1½cm kasvu ja käynti vara. Eli kyllä sinne ne villasukatkin mahtuu. Goreihin saa laittaa villasukat jos haluaa, mikä sen estää, mutta paras olis gore kenkiin tarkoitetut omat sukat, näin kenkä hengittää parhaiten ja kosteus haihtuu gorekalvon läpi pois. Jotkut on ihan ehdottomia ettei saa laittaa villasukkia, mutta kuten sanoin, jokainen tekee kuin itse haluaa. Olen itsekkin pitänyt ja toimi ihan hyvin.

Ne kauppojen kenkämittarit on ihan piupau kamaa, valmistajilla vaihtelee kenkien koot todella paljon, aina kannattaa sovittaa ne sisäpohjat tai piirrä lapsen jalka paperille ja mittaa kuin pitkä se on ja siihen tuo 1½cm lisää. Sen mitan mukaan voi laittaa vaikka mittanauhan kengän sisään ja näet onko sopiva koko. Mutta kenkää sovittamalla näet onko malli hyvä lapsellesi.

Itse ostin viime syksynä talvi goret tai elokuuta se tais viel olla ja ostin ne 2cm varalla ja kengät oli jo joulukuulla pienet. Loka-marraskuulla olivat sopivat, mutta joulukuun lopulla jo pienet ja uusien kenkien ostoon jouduin. Uusia sopivia Eccon goreja en enään saanut ja ostin sitten Kuomat ja Nokian lämminvuoriset saappaat.

Tuosta kasvuvarastakin sain täällä palstalla kuulla, mutta myyjä suositteli ostaan reilumman, kun käyttö oli vasta muutaman kuukauden päästä ajankohtainen ja hyvä niin olikin, jos sen hetkisen koon mukaan olisin ostanut, olisi kenkä ollut heti jo liika pien, kun käyttö päivä viimein koitti.

Tässä minun vinkkini, toivottavasti auttoi.

Vierailija
2/13 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että piirrät kartongille (tai vastaavalle paperille) lapsesi jalkapohjan, jota sitten pidät lompakossa aina mukana. Jalkapohjalla mittaat sitten kenkäkaupassa, kuinka paljon kenkään jää kasvu- ja käyntivaraa. Helpointa tietenkin, jos kengässä on irtopohjallinen, mutta auttaa kovasti myös muiden kenkien "sovituksessa". Jotkut piirtävät tähän "jalkapohjaan" suoraan sen käynti- ja kasvuvaran, mutta itse piirrän vaan jalan oikean pituuden.

Toinen vinkki on se, että älä koskaan luota pelkästään kengän kokonumeroon. Ne heittelevät eri merkkien välillä helposti 1-2 numeroa. Eli jossain kengässä koko 25 voi olla oikea ja toisessa taas 27. Meidän tytöllä on kengänkoko nyt 24 ja hänelle on talvea odottamassa viime keväänä alesta ostetut goret kokoa 26. Nyt oli vielä 2 cm (tai vähän enemmänkin) kasvu- ja käyntivaraa jäljellä, joten jännityksellä odotan, kuinka paljon tytön jalka kasvaa tässä n. 3 kk aikana. Eli ovatko kengät jossain vaiheessa talvea sopivat. Noista villasukista goretex-kengissä en itsekään oikein tiedä, kun joka paikassa sanotaan eri tavalla. Meillä on goretex-kengissä ollut yleensä tavallinen puuvillasukka ja jalka on pysynyt kuivana ja lämpimänä. Kylmemmillä ilmoilla on ollut puuvillasukan tilalla ohut villasekoitesukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa kenkiä joissa on irrotettavat pohjalliset! Sovittaessa näet miten paljon sitä kasvuvaraa jää kenkiin. Kevät-, kesä- ja syyskenkiin 1,5 cm kasvu- ja käyntivaraa. Talvikenkiin olemme jättäneet 2 cm tuota varaa, jotta villasukkakin mahtuu.

Kannattaa sovittaa kenkiä ennen kuin ostaa! Pohjallisesta myös näkee istuuko kenkä malliltaan lapsen jalkaan. Meillä leveäjalkaisille lapsille ei käy Eccot. Vikingit on meillä todettu goreista hyviksi ja suht edukkaiksi :) Goreihin olen jättänyt villasukkavaran. Olen lukenut ja kuullut kumpaakin näkökantaa että saako niihin laittaa villasukkia vai ei. Meillä oli viime talvena Kivat merkkisiä ohuita villasukkia, edellisenä talvena Ruskovillan. Villasukkia meillä kyllä pidettiin vain muutaman kerran goreissa, koska viime talvikin oli niin leuto ettei juurikaan kovempia pakkasia ollut. Ihan pakkaskengiksi olemme ostaneet Kavatit tai Tepsut karvavuorella. Kuomatkin ovat lämpimät. Toivon mukaan näistä oli jotain apua?! =)

Vierailija
4/13 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo Fassilooran villasekoitesukka on ehkä parempi lapsella kuin ihan pelkkä villasukka. Pelkkä puuvillasukka taasen voi kostua helposti, jos lapsen jalka on hikoilevainen ja sitten on varpaat kylmät ja kenkä märkä. Niin ja jarrusukat on pannassa sitten ihan kaikkien kenkien kanssa.

Vierailija
5/13 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mun käsitykseni mukaan juurinkin villasekoitesukka :) jos on käsityötaitoinen itse, esim novitan nalle sopii

Vierailija
6/13 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamasi 27 koon kenkä voi ihan yhtä hyvin olla liian pieni kuin liian iso. Toisen valmistajan koon 23 kenkä voi olla samankokoinen kuin toisen valmistajan 27. Pistä lapsesi seisomaan pahvin päälle piirrä jalankuvan siitä ja sovita kenkään. Uuteen kenkään pitäisi jäädä 0,5cm käyntivaraa (jos ei ole, ei voi käyttää kengät liian pienet) sekä 1cm kasvunvaraa /villsukka varaa ym. Eli yhteesä 1,5cm tyhjää. Jos ovat nyt vähän isommat ei haittaa kunhan sitten käyttöönotettaessa ei ole isommat.

Piirrä lapsesi jalka parin-kolmen kuukauden välen pahville ja sovita kaikki kengät läpi ettei ole jääneet pieniksi.

Goretex kenkään nimen omaan suositellaan villasekoitesukkaa, ei puuvillasukkaa. Eli siis ei sukkahousut ja villasukka ym. yhdistelmää.

Vierailija
7/13 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein monet niistäkin pohjallisista, jotka ovat kengässä kiinni, ovat vain parilla liimatipalla ja irtoavat pienellä väkivallalla. :) Toki ei kaupassa kannata mennä irrottamaan, mutta kotona toimii, kun aina välillä pitää kuitenkin testata, kuinka paljon tilaa kengissä vielä on.

Sitten lapsen jalan piirtämisestä paperille: meillä se ei ainakaan onnistu, jalka liikkuu kuitenkin aina sen verran, että lopputulos on aika epämääräinen. Joskus olen myös kokeillut laittaa sormiväriä jalkapohjaan ja painanut jalan kuvan sitten paperille, mutta sekin on aikamoista sotkemista. Välillä olen ottanut mukaan sellaisen lapsen kengän pohjallisen, joka on äskettäin ostettu ja jonka tiedän olevan hyvä, ja mallaillut sitä kaupassa suhteessa muihin pohjallisiin.

Parasta olisi aina ottaa lapsi mukaan - esimerkiksi kerran kokeilimme kumisaappaita, jotka pohjallisen mukaan olisivat olleet ok:t, mutta jotka olivat niin rintavaa mallia, että ne lenksuivat aivan kamalasti.

Meillä nuo sekoitesukat ovat osoittautuneet hankaliksi, kun ne ovat kuitenkin liian paksut päiväkotitossujen sisään, eli sukat pitäisi vaihtaa ulos mentäessä. Käytännössä henkilökunta on kuitenkin aina vetänyt sekoitesukan puuvillasukan päälle ulkoiltaessa.

Vierailija
8/13 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kädellä nilkasta alaspäin samalla kun piirtää. Tai sitten toinen painaa toinen piirtää. Voit myös laittaa paperin seinää vasten ja jalka myös seinää vasten ja aloittaa varpaista piirtämisen tai vetää viiva varpaiden kohdalle ja mitata pituus.

Itse tein lapsen ollessa pienempin niin että ostin joka koon pohjallisen ja laitoin sen seinää vasten ja lapsen seisomaan siihen päälle. Siitä näki helposti minkä pohjallisen kokoinen oli ja sai mitan siitä.

Sormivärillä "painamisessa" ei ole järkeä, koska silloin jalasta tulee vähintään sentin lyhyempi. Varpaan päät ei painu tarpeeksi eikä kantapää tai sietten jos painuu niin jalka liikkuu.

Vierailija
9/13 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun mietit tuota "jalan koon mittaria" niin sihen on laskettu mukaan käyntivara+ kasvunvara eli siis yhteensä 1,5cm. Jos "mittari" näyttää kooksi 25, niin sen kokoiset kengät on ostettava, mutta otettava kuitenkin huomioon että eri valmistajilla kenkien koot vaihtelevat. Tästä asiasta sitten olikin muissa vastauksissa.

Vierailija
10/13 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, ihanaa, miten olette taas jaksaneet neuvoa. Vähän nolottaa, kun aina joudun täällä kyselemään enkä useinkaan voi "maksaa" saamiani neuvoja takaisin, kun olen aika lailla aloittelija tälläkin saralla...

Neuvoista viisastuneena irrotin veistä apuna käyttäen pohjalliset irti kengistä. Melkein kaikista lähti. ;-) Sain jopa lapsen seisomaan pohjallisten päällä eli aika hyvin näki ainakin sen, mitkä kengät ovat auttamattomasti pienet pituudesta. Leveyttä olikin sitten jo vähän vaikeampi arvioida. Onko siihen joku hyvä poppakonsti olemassa.

Muutama kysymys vielä kuitenkin olisi. Kun lapsi seisoo pohjallisen päällä, niin pikkuvarmaan kohdalla on tietenkin enemmän tilaa kuin isovarpaan kohdalla. Mitataanko tämä 1,5 sentin kasvu- ja käyntivara siis tästä korkeimmasta kohdasta eli isovarpaan päästä? Älkää naurako, pliis...

Minkä ikäinen lapsi osaa itse ilmoittaa, onko kenkä hyvä jalkaan? Meidän kolmivuotias sanoo ainakin kaikkien kenkien olevan sopivia.

Vierailija
11/13 |
15.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti lähti ennen aikojaan ja sai matkalla sotkujakin eli otsikossa on tietenkin kyse MITTAUSKOHDASTA. Sori myös muut kirjoitusvirheet, kun viesti tosiaan lähti ennen tarkistusta.

Vierailija
12/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten on taas yksi lapsi vähemmän jolla olisi liian pienet kengät :)

Eli voit tehdä niin että vedet viivottimen avulla kengän kärjestä 0,5cm päähän viivan, (ja jos haluat myös 1,5cm päähän) jos jokin varvas menee yli on kengät liian pienet. Eli usein miten ukkovarvas tai viereinen on pisin ja sen kärjestä pitää olla tyhjää 0,5cm. Useimmilla lapsilla on pullea jalka ja silloin riittää että kengässä on "rintavuutta" eli korkeutta ettei kengä purista. Sitä onkin sitten vaikeampi mitata.

Teini-ikäinen yleensä vasta osaa sanoa kegästä onko se oikeasti hyvä ja sopivan kokoinen. Viimeksi näin kaupassa tilanteen, jossa lapselle n.8-9v. ostettiin sandaaleita. Tyttö sovitti niitä itse ja ilmoitti äidille nämä on hyvät otettaan nämä. Äiti katseli toisia kenkiä ja sanoi otetaan vaan. Tytön varvat tuli noin senti yli sandaaleista. Mietin siinä sanonko jotain vai en. Onneksi äiti halusi nähdä kengät vielä jalassa ja pyysi tyttöä laittamaan ne uudestaan jalkaan, jolloin sitten sanoikin tytölle että kenkien pitää olla ainkain kaksi numeroa suuremmat. Pienet lapset yleensä ilmoittaa kenkien olevan pieniä vasta sitten kun varpaat on todella kasassa kengässä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua, kysele vaan lisää jos tulee jotain mieleen. :)

Vierailija
13/13 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei myöskään tiedä, miltä kenkien pitäisi tuntua. Aikuinenhan tietää heti kenkää sovittaessaan, onko se mukava vai ei.