Vastamelukuulokkeet
Miten ne toimivat? Onko niissä joku radio, joka on laitettava soimaan vai miten se ulkoa tuleva häiriö estyy?
Kalliita kyllä näyttävät olevan.
Kommentit (26)
Ilman musiikkia ne siis toimivat vain jatkuvassa hälinässä vaimentavina. Sen sijaan olosuhteissa, joissa hälyä tulee tipoittain, eivät kunnolla auta?
Ei kai nuo nyt mitenkään paremmin voi ääntä estää ainakaan kuin korvatulpat. Korkeintaan yhtä hyvin tai sitten jonkin verran huonommin ja mitään täyttä hiljaisuutta niillä ei saa aikaan.
Kävele kauppaan missä on bosen esittely ständi. Ymmärrät homman sekunnissa.
Ei ne estä ääniä ilman, että kuutelet sieltä jotain. Eikä silloinkaan kokonaan. Mutta vaimentaa kyllä hyvin. Esim ruohonleikkurinääni kuuluu vain pienenä matalana hurinana.
Itselläni on sekä vastamelukuulokkeet,että napit. JBL:n. Enemmän se on kuin lievää kohinaa ainakin niissä.
Ostin naapureiden meluamisen takia. Siihen auttaa vähän, jos kuuntelee jotain muuta samalla. Harvoin kyllä käytän vastamelutoimintoa.
Ja noi napit on ihan susi huonot. Ei.pysy päässä millään.
Miten oon tajunnu, niin ne käytännössä kuuntelee ulkoa tulevaa ääntä ja kehittää sitä vastaan taajuuden, joka "aaltoilee" vastakkain sen kans. Toimii parhaiten tasaisen äänen kans, niinkö imuroidessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten oon tajunnu, niin ne käytännössä kuuntelee ulkoa tulevaa ääntä ja kehittää sitä vastaan taajuuden, joka "aaltoilee" vastakkain sen kans. Toimii parhaiten tasaisen äänen kans, niinkö imuroidessa.
Eli kun on tietynlainen taajuus + sama taajuus toiseen suuntaan = hiljaisuus
Joo, ne kuulokkeet soittaa Rick Astleyn Never Gonna Give You up -biisiä. Vaimentaa ympäristön tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on sekä vastamelukuulokkeet,että napit. JBL:n. Enemmän se on kuin lievää kohinaa ainakin niissä.
Ostin naapureiden meluamisen takia. Siihen auttaa vähän, jos kuuntelee jotain muuta samalla. Harvoin kyllä käytän vastamelutoimintoa.
Ja noi napit on ihan susi huonot. Ei.pysy päässä millään.
..ja pakko lisätä. Epätoivoisimpana aikoina (naapurin metelin takia) olen tunkenut napit syvälle korviin,niistä tulemaan musiikkia, tukenut ne paikoilleen ”pannalla” (vähän kuin hikipanta,mutta ohuempi) ja päälle vielä kuulokkeet. Silti osa metelistä vaan pääsee läpi.
Blääh.
Noista napeista tulee vielä kipeät korvat,ei voi kauan käyttää.
En tosin tiedä ovatko nuo kalliimmat mallit tehokkaampia?🤷
Nämä kuulokkeet olivat 129 euroa ja reilun satasen napit.
Lisäksi vastamelutoiminto välillä vinkuu ja napit eivät lataudu kotelossaan.
mulla on noi sonyn WH-1000xm4.
aiempaa kokemusta ei vastamelusta ollut ja ostin kun asun kerrostalossa.
isoimmat miinukset on ettei mukana tullut mitään ohjeita vaan piti itse pohtia mitä kahdesta napista tapahtuu. äänen voimakkuuden ja kappaleiden vaihto tapahtuu hipaisu tavalla oikeasta korvakupista joka on ihan perseestä. akun kesto 30 tuntia eli aika vähän päivittäisessä käytössä.
pahinta on ehdottomasti se ettei yhdisty mun nokialaisen älypuhelimen kanssa lainkaan!
kun kuulokkeet ottaa päästä vaikka suihkuun menon ajaksi niin itunes käynnistyy itsestään.
hyviä puolia se että ne sammuu jos huomaavat ettei ole käytössä eli säästää akkua ja varoittaa ajoissa jos akku on lopussa myös tilanteen voi tarkastaa nappia painamalla niin heleä nais ääni kertoo montako prosenttia on jäljellä.
Mulla on bosen quietcomfort 35ii ollut vuoden verran. Olen tykännyt, tosin ainoita miinuksia, että bluetoothin kanssa ongelmia, jos käyttää puhelin, tietokone+eri applikaatiot ja koittaa yhdistellä niiden väliltä.
Käsittääkseni vastamelutoiminto ns. huijaa korvia eli ne eivät kuitenkaan ole mitkään metsurinsuojaimet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nuo nyt mitenkään paremmin voi ääntä estää ainakaan kuin korvatulpat. Korkeintaan yhtä hyvin tai sitten jonkin verran huonommin ja mitään täyttä hiljaisuutta niillä ei saa aikaan.
Miksi vastaat ketjuun, josta et mitään ymmärrä?
Ostin myös Sonyn vastamelukuulokkeet naapurimelun takia. Korvatulppia en voi pitää.
No, eihän noilla voi nukkua, ja toisekseen, eivät ne vaimenna norsulauman tömpsyttelyä eikä ovien paiskonnasta lähtevää ääntä. Varmaan vaimentavat hyvin jonkun tasaisen hurinan tms. äänen. Mutta älämölönaapurit aiheuttavat nimenomaan yhtäkkisiä desibelipiikkejä muuten hiljaiseen äänimaisemaan.
Naapurista ei ole haittaa, jos samalla kuuntelen kuulokkeista jotain omaa. Mutta ei se nyt ihan vastaa sitä mitä tavoittelin. En tarvi rentouttavaa yömusiikkia, tarvin hiljaisuutta.
Vastamelukuuloke lähettää ääniaaltoja kumoamaan ympäristön melun.
Monia olen testaillut, eikä minkään muun merkin kuulokkeet lähelläkään Sonya.
Sony WH-1000XM3 on jo loistava valinta ja saa yleensä alle 200€.
Vastamelukuulokkeita on eritasoisia joissain tehokkaampi vastamelu toiminto ja tekniikka kuin toisissa, jotkut kuulokkeet estää paremmin keski tai ylä-ääniä / diskanttia (puhetta jne.) ja toiset paremmin ala-ääniä / basso aluetta esim. lentokoneiden tai bussien moottorin äänet, mutta harvoin löytyy mallia jossa olisi erinomainen vastamelu ihan koko taajuusalueella, vaikka on niitäkin myynnissä mitkä estää lähes kaikki taajuusalueet mutta ei vain yhtä tehokkaasti kuin ne mallit jotka estää paremmin vain bassoja tai diskantti taajuuksia.
On eri In-Ear korvamonitori nappikuulokkeita ja täyskokoisia normi kuulokkeita joissa yleensä on parempi tuo vastameluominaisuus kun kuulokkeet peittää koko korvan ja mikrofonit voi estää paremmin äänet kun nappikuulokkeissa joissa pitää olla kunnon istuvuus niinkuin korvatulpissa että toimii oikein.
Nuo suosituimmat BOSEn ja SONYn mallit on tosi hyviä yleisesti vastamelullaan (eniten käytetty rahaa / aikaa tuotekehitykseen ja tekniikan luomiseen jne.) vaikkakin niissä äänentoisto ei ole mitään Hi-Fi laatua mutta ihan OK soundi kummiskin, jos ostat hyvät vastamelukuulokkeet niin siinä hinnassa maksat siitä vastamelun laadusta etkä niinkään kuulokkeiden äänenlaadusta tai muista ominaisuuksista.
SONY WH-1000XM3 löytyy nyt Verkkokauppa.comin alesta 200-220€ hintaan ja BOSE QuietComfort-35 250-300€ hintaan ja BOSE 700 330€ noissa kolmessa kuulokkeissa on oikeasti hyvä vastamelu BOSE 700 on tehokkain mutta kallein ja ei 100 euron lisä arvoinen verrattuna SONY WH-1000XM3 kuulokkeeseen.
Parempaa tai lähes Hi-Fi äänenlaatua voi löytää jo kuulokkeista jotka maksavat vain 25-150€ verrattuna useimpiin kalliimpiin vastamelukuulokkeisiin ja taas 150-300€ hintaan on sitten saatavilla jo melkein audiofiili tason äänenlaatua AKG K712Pro ja SENNHEISER HD600 kuulokkeet jne.
Voin suositella noita kolmea vastamelukuulokkeita sillä olen käyttänyt niitä itse pitkään, mutta malleja on varmaan satoja eri kuulokkeita kaikilta eri valmistajilta, joillain myy halvemmallakin mutta siinä tinkii siitä vastamelun teknologiasta ja tehokkuudesta mikä alunperin on varmaankin se pääsyy miksi vastamelukuulokkeen ostaa niin ei silloin kannata ostaa tehotonta.
Googlestakin löytyy varmaan englanniksi eri listoja parhaista vastamelukuulokkeista jos niitä haluaa vertailla esim. Best ANC Active Noise Cancelling headphones list.
Vierailija kirjoitti:
No kun nää korvatulpat on nyt sitte hiertäny toisen korvakäytävän ihon kipeeks.
Tällaset jotkut "vaahtomuovin" tapaset. Kelta-valkoset.
Taitavat olla humpulivehkeitä. Kyllä sitä meille kuluttajille kaikenlaisia teknisiä vempaimia tarjotaan, mutta niiden toiminta on vähän, mitä on. Tuli ostettua hölmönä 100 €: n, suomalaiset, tosin aika halvat vastamelukuulokkeet. Piti olla mainoslauseiden veroiset, eli torjua kai ulkopuolelta tulevaa ääntä. Tavalliset radiokuulokkeetkin toimivat paremmin. Vai pitääkö todella ostaa 200-300 euron väliltä olevat kuulokkeet, jotta ne toimivat oikeasti, luvatulla ja väitetyllä tavalla?
Olen katsonut elokuvia ja tv-sarjoja vastamelukuullokkeilla, sillä älytelevision kanssa ei voinut käyttää perinteisiä langallisia kuulokkeita puuttuvan audioliitännän takia. Ne ovat siis Bluetooth vastamelukuulokkeet (NC = noise cancelling) ja olen ollut tyytyväinen niiden tasoon ainakin elokuvien katselun osalta. Ne sulkevat pois ulkopuoliset äänet ja samalla kuulee tarkasti mm. näyttelijöiden puheen ja musiikin eikä televisiota tarvitse katsoa isolla äänenvoimakkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vastamelukuuloke lähettää ääniaaltoja kumoamaan ympäristön melun.
Monia olen testaillut, eikä minkään muun merkin kuulokkeet lähelläkään Sonya.
Sony WH-1000XM3 on jo loistava valinta ja saa yleensä alle 200€.
Tuossa XM3:ssa on jostain syystä parempi vastamelutoiminto kuin uudemmissa XM4- ja XM5-malleissa. Nuo kyllä peittää tehokkaasti lähes kaikki häiritsevät äänet rapussa kiljuvia kakaroita lukuunottamatta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vastamelukuuloke